Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Hoeveel activiteiten hebben jullie pubers?


Anne1234! schreef op 05-01-2024 om 14:49:

[..]

Dat lijkt me nou juist niet goed als ze veel last heeft van stress. Laat haar dan gewoon lekker voetballen en leuke dingen doen naast het leren zodat ze ook kan ontladen en de focus niet alleen maar bij school ligt.

Ik kan me voorstellen dat het juist nog meer stress oplevert omdat ze dan minder tijd heeft om te leren. 

TO, wat is de reden dat ze tijdens toetsweek zoveel stress heeft? Komt dat misschien omdat ze de stof toch niet goed genoeg begrijpt en ineens veel moet leren, omdat ze tijdens gewone lesweken misschien toch te weinig aan school besteedt? 

Kimdekim

Kimdekim

05-01-2024 om 15:15 Topicstarter

Index224 schreef op 05-01-2024 om 14:54:

[..]

Ik kan me voorstellen dat het juist nog meer stress oplevert omdat ze dan minder tijd heeft om te leren.

TO, wat is de reden dat ze tijdens toetsweek zoveel stress heeft? Komt dat misschien omdat ze de stof toch niet goed genoeg begrijpt en ineens veel moet leren, omdat ze tijdens gewone lesweken misschien toch te weinig aan school besteedt?

Dat laatste.  Ze ziet sommige stof pas voor het eerst als ze gaat leren.  Maar op een of andere manier haalt ze wel goede punten.  Dus ze wordt ook niet gedwongen om dit aan te passen.  

Gingergirl schreef op 05-01-2024 om 12:17:

[..]

.Hoe doen je vrienden het binnen hun gezinnen? Soms is het weleens fijn om dat af te kijken en nieuwe ideeen op te doen.

De grap is dat je vrienden het vaak hetzelfde doen als jij.

Mijn vrienden bv  zaten net als ik 6-7 dagen per week in diverse sporthallen in de regio. Sommigen zelfs 2x per dag, omdat het ov gewoon niet goed werkt met sporters.

Nu de kinders allemaal hun rijbewijs hebben en niet meer afhankelijk van ons hebben we tijd over. Dus gaan we maar geregeld een bakkie doen. Je moet toch wat met al die tijd.

Ysenda schreef op 05-01-2024 om 15:58:

[..]

De grap is dat je vrienden het vaak hetzelfde doen als jij.

Mijn vrienden bv zaten net als ik 6-7 dagen per week in diverse sporthallen in de regio. Sommigen zelfs 2x per dag, omdat het ov gewoon niet goed werkt met sporters.

Nu de kinders allemaal hun rijbewijs hebben en niet meer afhankelijk van ons hebben we tijd over. Dus gaan we maar geregeld een bakkie doen. Je moet toch wat met al die tijd.

Hier niet hoor, hier echt veel verschillen.  Hooguit de vrienden die je dan bv van de sport kent. Maar je hebt meestal wel meer vrienden dan uitsluitend uit dat wereldje.

Mijn dochter had de laatste jaren van de middelbare school ook zo'n schema. Vijf uur per week dansen (showgroep), vaak in het weekend een optreden, regelmatig oppassen of in de catering werken, elke zondag vrijwilligerswerk in de zorg omdat ze geneeskunde wilde gaan studeren en daarnaast gewoon huiswerk maken. Ik werd zelf al moe als ik ernaar keek, maar zij ging er prima op en ze plande alles tot in de perfectie. Dansen was voor haar een uitlaatklep voor alles, dan dacht ze helemaal nergens anders aan. In de zesde klas kwam er nog de decentrale selectie voor geneeskunde bij, die liep van januari tot eind april. Naast de schoolexamens dus. Nou ja, ze wist in ieder geval alvast wat hard werken was, daar heeft ze nu profijt van in het ziekenhuis.

Kimdekim

Kimdekim

05-01-2024 om 16:26 Topicstarter

Gingergirl schreef op 05-01-2024 om 12:17:

[..]

Het schema van je dochter is erg vol en druk maar blijkbaar past het goed bij haar en gaat het goed op school, dus is het geen probleem. Persoonlijk vind ik wel dat jullie erg weinig samen als familie doen / quality time samen hebben. Maar jullie behoefte ligt daar waarschijnlijk niet en is het meer ieder voor zich mede door de sport. Hier eten we altijd samen en vaak ook wel een koffie/ thee moment later op de avond. Elke week wel een avond dat we iets samen doen bv film kijken met elkaar of een spel doen o.i.d..Hoe doen je vrienden het binnen hun gezinnen? Soms is het weleens fijn om dat af te kijken en nieuwe ideeen op te doen.

Wij doen ook regelmatig een spel of film kijken.  En in de vakantie maken we ook uitstapjes.  Daarnaast missen we beide een sportwedsyrijd van de kinderen.  Mijn man traint samen met mijn dochter. En als ik niet werk drink ik altijd the met de Kids als ze uit school komen ( nu nog alleen met dochter) We eten niet vaak samen dat klopt.  Maar de kinderen eten nooit alleen.  Of ik eet  met de kinderen of mijn man,  of als mijn zoon thuis is eten de Kids samen. Ik werk in de zorg en ze zijn sowieso gewend dat ik avonddiensten draai en dat we dus vaak niet samen eten.  

Kimdekim schreef op 05-01-2024 om 12:07:

Nieuwsgierigheid vooral

Ik heb sterk de indruk dat je ook vindt dat je dochter een veel te vol schema heeft. Nu zit je aldoor te zeggen dat ze het prima redt, maar dan. Daarvoor heb je je vraag niet gepost toch? 

1) ze redt het niet prima, want tijdens toetsweken heeft ze vette stress door 'gebrekkige planning' (goede planning is alleen mogelijk met minder druk schema)

2) het vermoeden bestaat dat ze niet alle schoolwerk doet en zo achterstanden oploopt (zoals lezen voor de lijst). Mijn kinderen zitten op het vwo (op verschillende scholen) en die moeten beide boeken lezen voor zowel Nederlands als Engels. Nu zijn mijn kinderen en hun school niet de absolute norm, maar ik heb nog niet van een vwo gehoord waar kinderen niets hoeven te lezen. Weliswaar is de leeslijst niet zo lang als die van ons vroeger, maar toch teveel om in 1 jaar te doen. Soms krijgen ze ook tussentijdse boekbesprekingen e.d.

3) Wat wij doen met onze pubers is dagelijks samen eten (ontbijt en avondeten), afwassen, en ook wel bijna dagelijks samen tv kijken en in het weekend altijd minstens één bordspelletje. Daarnaast helpen we soms een beetje met school of praten we daarover door buiten de maaltijden om. Ook nog wel eens samen winkelen als er schoenen o.i.d. moeten komen of een uitje in het weekend, maar dat komt hier vaak neer op schoolvakanties vanwege weekendschema's met clubjes en bijbaantjes. Ik denk al met al toch wel 2 uur per dag met kinderen bezig door de weeks, met name jongste (14) heeft daar nog wel behoefte aan. 

Kimdekim

Kimdekim

06-01-2024 om 14:27 Topicstarter

troelahoep schreef op 06-01-2024 om 13:41:

[..]

Ik heb sterk de indruk dat je ook vindt dat je dochter een veel te vol schema heeft. Nu zit je aldoor te zeggen dat ze het prima redt, maar dan. Daarvoor heb je je vraag niet gepost toch?

1) ze redt het niet prima, want tijdens toetsweken heeft ze vette stress door 'gebrekkige planning' (goede planning is alleen mogelijk met minder druk schema)

2) het vermoeden bestaat dat ze niet alle schoolwerk doet en zo achterstanden oploopt (zoals lezen voor de lijst). Mijn kinderen zitten op het vwo (op verschillende scholen) en die moeten beide boeken lezen voor zowel Nederlands als Engels. Nu zijn mijn kinderen en hun school niet de absolute norm, maar ik heb nog niet van een vwo gehoord waar kinderen niets hoeven te lezen. Weliswaar is de leeslijst niet zo lang als die van ons vroeger, maar toch teveel om in 1 jaar te doen. Soms krijgen ze ook tussentijdse boekbesprekingen e.d.

3) Wat wij doen met onze pubers is dagelijks samen eten (ontbijt en avondeten), afwassen, en ook wel bijna dagelijks samen tv kijken en in het weekend altijd minstens één bordspelletje. Daarnaast helpen we soms een beetje met school of praten we daarover door buiten de maaltijden om. Ook nog wel eens samen winkelen als er schoenen o.i.d. moeten komen of een uitje in het weekend, maar dat komt hier vaak neer op schoolvakanties vanwege weekendschema's met clubjes en bijbaantjes. Ik denk al met al toch wel 2 uur per dag met kinderen bezig door de weeks, met name jongste (14) heeft daar nog wel behoefte aan.

Nee,  ik vind dat mijn dochter een vol schema heeft,  maar niet te vol.  En ik zie dat zij erop gedijt. Ze moet wel boeken lezen maar niet heel veel.  Die leest ze gewoon. Ze heeft laatst nog to kill a mockingbird gelezen, maar dat was het enige boek tot nu toe.  Opdrachten die ze moet inleveren zijn altijd op tijd af.  Alleen toetsweek zorgen idd voor stress.  Daarom doet ze ook een cursus op school om beter te leren plannen.  

Fijn te lezen dat ze een cursus volgt om beter te leren plannen. Ik had dat juist willen voorstellen om zo de toetsweken stress voor te zijn.
Hopelijk heeft ze baat bij de cursus en kan ze andere activiteiten erbij doen, al dan niet op lager pitje indien nodig. Wacht nu eerst de toetsweken af; die zijn uiteindelijk belangrijk daar dan de stress op steekt.

Kimdekim schreef op 06-01-2024 om 14:27:

[..]

Nee, ik vind dat mijn dochter een vol schema heeft, maar niet te vol. En ik zie dat zij erop gedijt. Ze moet wel boeken lezen maar niet heel veel. Die leest ze gewoon. Ze heeft laatst nog to kill a mockingbird gelezen, maar dat was het enige boek tot nu toe. Opdrachten die ze moet inleveren zijn altijd op tijd af. Alleen toetsweek zorgen idd voor stress. Daarom doet ze ook een cursus op school om beter te leren plannen.

Maar waarom post je hier je vraag dan? 

Om vooruit te kunnen plannen is er ruimte in de week nodig om voor te bereiden op wat komen gaat. In het volle schema van je dochter is daar weinig ruimte voor. Daarom zijn toetsweken ook heftig voor haar. In die weken moet ze niet alleen presteren tijdens het maken van de toets maar ook de onstane gaten dichtrennen.

Ik vind helemaal niet dat er een probleem is met die toetsweken. Ja, wel als ze er zelf bovenmatig veel stress van ervaart. Maar anders niet. Ze kan zichzelf kennelijk alleen tot werken zetten als de nood hoog is. Maar dan kan ze kennelijk veel in korte tijd, gezien de goede cijfers. Sommige mensen zijn zo. Ze zal wel behoorlijk slim zijn. Ik denk overigens ook dat ze prima kan plannen, gezien haar schema. Ze geeft schoolwerk alleen geen prioriteit als er geen toetsweken zijn. En dat hoeft in haar geval kennelijk ook niet. Dus ik betwijfel of een cursus plannen iets gaat veranderen.
De verschillen tussen kinderen van die leeftijd in wat ze aan kunnen en hoeveel energie ze in school moeten stoppen, zijn enorm. Voor sommige kinderen is 5vwo gewoon niet zo moeilijk, hoe oneerlijk dat ook is. 
Dit klinkt mij in de oren als een heel volwassen meisje dat het prima voor elkaar heeft.
Mijn kinderen zijn 19, 16, 13, en zijn onderling enorm verschillend in weekschema en benodigde investering in school. De middelste (ook 5vwo) lijkt op de dochter van TO (doet wel wat meer aan school denk ik, en werkt nauwelijks, maar wel 5x/week sport, 2x/week schaken, veel toernooien, en 3x/week muziek + optredens + thuis veel oefenen voor muziek en voor schaken).
Over dit kind heb ik van mijn drie absoluut de minste zorgen. Het is een ambitieus en getalenteerd kind. Ik kijk er alleen maar vol verwondering naar.
Voor mijn andere twee zou zo’n schema volstrekt onhaalbaar zijn.

Mijn oudste is 16 (en heeft adhd). Hij heeft lange dagen op school. Daarnaast traint ie 3x per week 2 uur met zijn team, geeft ie 2x per week 2 uur training aan een lager team op zijn sportclub, speelt ie zaterdag of zondag een wedstrijd (incl reistijd is dat minstens een dagdeel) én werkt ook nog 1 dag in het weekend. In de vakanties werkt hij fulltime of bijna fulltime. 

Hij doet thuis vrij weinig voor school, heel soms eens iets afmaken en in de toetsweken wordt er flink geleerd. Maar verder voert ie thuis niet echt wat uit voor school. Zn resultaten zijn oke dus voor ons geen reden om in te grijpen. Hij zit op vmbo kader en heeft een hekel aan leren. Gaat vooral naar school voor de gezelligheid.

School kost hem veel energie, het sporten, training geven en werken doet ie voor de lol. Heel soms heeft ie wel eens geen zin, of is ie moe. Maar meestal wordt ie blij van een lekker vol programma. Als hij weinig te doen heeft wordt hij juist futloos. 

Ik vind zijn schema wel vrij vol, maar zie dat hij het er lekker op doet. En zolang dat zo is, mag ie lekker zn gang gaan. 

Kimdekim

Kimdekim

06-01-2024 om 17:57 Topicstarter

troelahoep schreef op 06-01-2024 om 16:11:

[..]

Maar waarom post je hier je vraag dan?

Heb ik al gezegd,  maar ik wil het best nogmaals herhalen.  De docent van de cursus plannen gaf aan dat het nooit kon dat mijn dochter zijn bij schema had een voldoendes haalde.  Ik vroeg me af hoe andere pubers dat dan doen want heel veel vriendinnen van haar hebben een vergelijkbaar schema ( waarbij ze dan niet ook nog een team trainen maar bijvoorbeeld wel een vriendje hebben dat aandacht vraagt of iets meer aan school moeten doen). 

alhambra schreef op 06-01-2024 om 16:16:

Om vooruit te kunnen plannen is er ruimte in de week nodig om voor te bereiden op wat komen gaat. In het volle schema van je dochter is daar weinig ruimte voor. Daarom zijn toetsweken ook heftig voor haar. In die weken moet ze niet alleen presteren tijdens het maken van de toets maar ook de onstane gaten dichtrennen.

Dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Mijn zoon kreeg in de eerste week van het blok het huiswerk en toetsen voor het hele blok op inclusief de beoordelingscriteria. Dat is Dalton onderwijs. Daar viel dus juist heel goed mee te plannen met een zwaar buitenschools programma.


Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.