Kopjekoffi
07-01-2025 om 18:46
Hoe kind stimuleren te lunchen…
Hallo.
Misschien kunnen jullie helpen, heeft iemand nog een idee waar wij niet aan gedacht hebben. Kind (13 jaar, 3de klas VO) luncht niet. Dit is al jaren een probleem. Kind heeft een hekel aan boterhammen en eet deze zo min mogelijk. Bolletjes, tosti’s en verse broodjes eet kind overigens wel (als wij erbij zijn, niet uit zichzelf).
Op de basisschool was dit (afhankelijk van het leerjaar) nog wel te behappen. Juffen en meesters die het in de gaten hielden, voor het continurooster thuis lunchen als het kon enz. Maar sinds de middelbare school is het bal. Kind eet alleen als wij zeggen dat het moet; vergeet te eten, heeft geeft zin enz. Wij willen best meeveren, als kind aangeeft iets te willen. Maar ook dat eet kind meestal niet op, of wil kind al snel niet meer. We hebben afspraken gemaakt dat kind na schooltijd kan eten, maar ook dat gebeurt niet. Kind liegt hier dan ook over, zegt wel gegeten te hebben terwijl later blijkt dat dit niet het geval is.
Hongergevoel heeft kind inmiddels denk ik allang niet meer. Alleen, aan het einde van de middag (uur of 16) , als wij thuis komen van werk, is kind bloed chagrijnig als het niet gegegeten heeft, heeft een zeer kort lontje en is moeilijk aanspreekbaar (op de meest simpele dingen). Als kind dan (omdat wij het zeggen) wel wat eet, gaat het daarna een stuk beter. Kind heeft het dus wel nodig, maar heeft zelf de overtuiging van niet. En is hierin (zoals in zoveel) dus heel volhardend (en eigenwijs) in. Uitleg over wat het lichaam (en brein) nodig heeft om te functioneren, hebben wij al heel vaak gegeven natuurlijk.
Iemand nog ideeën om te stimuleren dat kind wel gaat eten?
alhambra
08-01-2025 om 17:08
Stormvogel schreef op 08-01-2025 om 16:14:
Bertie09, heeft Chatgpt je reactie geschreven? Zo leest het namelijk.
Ja die karakteristieke manier van opsommen ook
Kopjekoffi
08-01-2025 om 17:10
Temet schreef op 08-01-2025 om 14:16:
Mijn kinderen zijn dol op instantnoedels, maar ik vraag me af of dat niet ook deels snelle suikers is. Vezels en eiwitten zitten er in elk geval niet of nauwelijks in.
" Koeken (flink suikerrijk) eet hij thuis soms wel. Maar….zeer neurodivers brein dat dus niet erg goed reageert op enkel suikers (krijgt heel snel schommelingen helaas), waardoor hij dus ook chagrijnig/ ongeconcentreerd is. Koeken met iets meer voedingswaarde pak hij dan weer niet (liggen er altijd voor het grijpen)."
Is knijpyoghurt of chocomel een idee? Naast suikers ook eiwitten en vetten, misschien helpt dat (en het slikt lekker makkelijk weg)? Maar misschien moet je ook eens met een diëtist praten.
Ik zou ook inderdaad flink op m inpraten dat hij nu nog de kans heeft om te groeien maar dat hij over een paar jaar op zijn eindlengte zit. Dus hij moet nu aan de bak als hij niet als ukje wil eindigen.
Dat denk ik wel van noedels, maar hij reageert er in ieder geval beter op dan op suikerrijke koeken. Knijpyoghurt en chocomelk zijn ook zeker een idee. Inpraten blijven we gewoon doen.
LindaPinda11
ik at ook nooit op school. Ik moet rustig kunnen eten en de school was chaos. Ik bleek autisme/adhd te hebben
Kopjekoffi
Tango schreef op 08-01-2025 om 14:17:
[..]
Op https://ploeteren.nl/ kan je veel informatie vinden. Ook op Facebook is een oudergroep waar je vragen kan stellen. Supportgroep voor ouders van kinderen met PDA.
Dank je, ik ga eens kijken.
Kopjekoffi
08-01-2025 om 17:13
yasmijn27 schreef op 08-01-2025 om 14:26:
Ontbijt hij wel goed? En weet je zeker dat hij niet tussendoor een zak chips wegwerkt?
Buiten een fatsoenlijk stevig ontbijt aanbieden, fruit meegeven en zorgen dat hij 's avonds fatsoenlijk eet kan je weinig doen als je niet thuis bent als hij thuis komt.
Zoon heeft het tussendoor ook wel eens te druk om te eten, maar die jaag ik op tijd uit bed, ontbijt staat gesmeerd klaar en als hij thuis komt ben ik of mijn man er ook zodat er weer wat ingaat indien nodig.
Kan je het niet regelen dat er iemand is als hij thuis komt? Want eigenlijk is een 13jarige gewoon nog echt een kind.
Weet zeker dat hij geenszins chips wegwerkt, was het maar zo. Koekjes/snoepjes dus wel, alleen die zijn hierin niet helpend.
Ontbijten doet hij wel, niet heel stevig. Ook daar neemt hij niet echt de tijd voor. Doet hij ook vooral na aansporen/ in ritme.
Susie39
08-01-2025 om 17:15
Als kind hield ik zelf ook niet van boterhammen, vond er niks aan. Gelukkig zijn er heel veel andere opties! Bespreek samen wat in de smaak zou vallen, en probeer verschillende dingen. Voor mij was yoghurt bijvoorbeeld een goede optie en je hebt genoeg meeneem bekers tegenwoordig.
Kopjekoffi
08-01-2025 om 17:16
Stormvogel schreef op 08-01-2025 om 14:31:
Herkenbaar. Als onze oudste niet goed eet is ie bloedchagrijnig en er valt geen land mee te bezeilen. Hoogste prio is dat hij dan eerst eet. Daarvoor is hij niet ontvankelijk voor welke tip/advies/etc dan ook.
Zorgen dat hij eet vraagt echt om actie, soms boos worden, van ons als ouder.
Hij luncht wel op school (zit in brugklas).
Verder zorgen we ervoor dat hij echt veel ontbijt zodat hij een basis heeft. Denk aan 3 gebakken eieren op brood.
Zou dat voor jouw zoon ook een idee zijn, meer ontbijten?
En: heb je wel eens aan hem gevraagd hoe jullie ervoor kunnen zorgen dat hij eet als hij thuis komt? Misschien heeft hij daar zelf een goed idee bij.
Sterkte ermee, met name de chagrijnigheid als gevolg van niet eten is vermoeiend en heeft impact op het hele gezin.
Meer ontbijten lukt niet, ook daarin kijken we vooral naar wat erin gaat. Nu is dat een periode cruesli, maar dat is ook een periode smoothie geweest, crackers, tosti’s, havermout. Dat wisselt dus wel soms.
Als ik aan hem vraag wat voor ideeën hij heeft om dit op te lossen, weet hij het eigenlijk niet.
SuzyQFive
08-01-2025 om 17:21
Kopjekoffi schreef op 08-01-2025 om 12:45:
[..]
Hij ontbijt wel, mits we erop toezien. Als dat niet het geval is slaat hij dit ook over. Maar dan zijn wij meestal nog thuis, dus kunnen we erop toezien.
Zijn medicatie werkt niet uit. Hij heeft een 24 uurs middel met spiegel. Medicatie die uitwerkt gaf inderdaad nog meer problemen.
Wiet is inderdaad niet echt een goede oplossing denk ik..
Wat handig, dochter heeft nu een 8u ipv een 12u. Dat is voor haar beter (ze sliep anders niet).
Nee, wiet is zeker geen goede oplossing. Hij was 16 toen maar hij werd er niet gezelliger van. Tot die tijd had hij altijd een aversie tegen dat soort middelen, blijkbaar toch een keer geprobeerd en toen was het mis.
Kopjekoffi
08-01-2025 om 17:26
wil40 schreef op 08-01-2025 om 14:45:
[..]
De dagen dat jij 's middags thuis bent eet hij dus ook niets? Hij kan het fijn vinden om alleen thuis te zijn, maar dan zou ik overleggen dat hij misschien de verantwoording nog niet aankan omdat hij niet goed voor zichzelf zorgt.
Het moeten aanmanen om te eten, douchen, tanden poetsen, en hier waren dat nog meer dingen, is voor mij zeer herkenbaar. Strijd voeren had misschien geen zin maar ik deed het wel over sommige dingen. Het is goed gekomen maar heeft toch wel de hele pubertijd geduurd.
Als ik thuis ben eet hij dus wel. Meestal wel na aansporen, niet uit zichzelf. Maar aansporen vind ik geen probleem. Het zit hem echt in gaan eten als er geen toezicht is.
Ik ben het volledig met je eens dat hij eigenlijk nog toezicht nodig heeft, ondanks zijn leeftijd. Wat het lastig maakt is dat hij al 2,5 jaar op de middelbare school zit en daar vervolgens wel een bepaalde zelfstandigheid verwacht wordt. Die ontwikkeling is zo scheef..
Kopjekoffi
08-01-2025 om 17:28
Bertie09 schreef op 08-01-2025 om 15:30:
Hallo!
Dit is echt een lastige situatie. Misschien helpt het om je kind te betrekken bij het bereiden van maaltijden, zodat het zich meer betrokken en geïnteresseerd voelt bij wat het eet😊. Je zou ook verschillende snacks kunnen aanbieden, zoals wraps, fruit of smoothies, in plaats van boterhammen. Als ontbijten een probleem is, kun je lichte en snelle opties aanbieden, zoals fruit of ontbijtgranen.
Een gezinsmaaltijd na schooltijd, zelfs voor een tussendoortje, kan ook helpen om vermoeidheid aan het eind van de middag te voorkomen. Tot slot kan het proberen om maaltijden leuker te maken met kleurrijke lunchtrommeltjes of hapjes om op te knabbelen motiverend werken. Het belangrijkste is om maaltijden te blijven aanbieden zonder druk, zodat het een gewoonte wordt🙂.
Vraag mij ook af of dit niet door grote vriend chatgpt geschreven is. In ieder geval niet aansluitend bij de vraag die ik stelde, in combinatie met de verdere info die ik gegeven heb. En inderdaad; kleurrijke lunchtrommeltjes bij een 13 jarige jongen?? Hij ziet mij aankomen…
Kopjekoffi
08-01-2025 om 17:29
Auran schreef op 08-01-2025 om 15:47:
[..]
Maar er een beetje mee dreigen en het in elk geval op die manier met hem bespreken kan wel. Bij alleen thuis zijn horen ook bepaalde verantwoordelijkheden of dingen die gewoon even moeten gebeuren: je fiets op slot zetten, de voordeur dichtdoen, de kat naar buiten laten en dus ook zelf even iets eten. Prima om er samen over na te denken hoe dat zo mogelijk makkelijk kan, maar wel een verantwoordelijkheid die hoort bij alleen thuis zijn.
Maar dreigen met iets dat ik niet waar kan maken is niet erg handig. Hij is slim genoeg om daar doorheen te prikken natuurlijk…
Kopjekoffi
08-01-2025 om 17:33
MamaE schreef op 08-01-2025 om 17:06:
Er is nergens een verplichting om te eten, maar gewoon een natuurlijk gegeven dat je lichaam brandstoffen en bouwstoffen nodig heeft. Die moeten er dan wel eerst in komen, door te eten. Net zoals je ook af en toe moet tanken met de auto.
Hij wil veel eigen verantwoordelijkheid, maar neemt die niet. Ik vind hem te groot om hem nog alles voor te doen en na te dragen, hij kan ook zelf meedenken over dingen.
Op school eten wil hij niet, dat kan, dan daarna thuis. En een koek is geen vervanging voor een lunch in mijn ogen. Mijn dochter eet na school ook eerst brood omdat ze daar op school niet voldoende tijd voor heeft omdat ze sinds continurooster nog maar een kwartier hebben om te eten. Ze eet op school een gekookt ei en fruit en dan na school eerst brood. Was haar eigen oplossing, maar ze doet het wel, ook als ze ergens gaat spelen.
Als hij graag alleen thuis wil zijn, moet hij ook de verantwoordelijkheden nemen die daarbij horen, zoals iemand hier al schreef. En anders is hij daar nog niet volwassen genoeg voor. Maar anderzijds...er is een reden dat er geen bso meer bestaat op de middelbare school. En veel kinderen gaan eind basisschool al zelf naar huis.
Een hongergevoel is niet per se nodig om te eten. Ik heb zelf soms ook een aantal dagen geen hongergevoel, maar eet dan wel omdat ik weet dat ik moet eten. Je kunt eten als een soort medicatie zien; driemaal daags innemen.
Je mag hem best duidelijk maken dat jullie last hebben van zijn gedrag als hij niet eet en dat het niet relevant is dat hij geen honger voelt. Soms doe je ook iets voor een ander. Zoals eten, waardoor je weer voor rede vatbaar bent.
Mijn dochter heeft ook veel behoefte aan autonomie en kan dat op een hele nare manier afdwingen, maar ze neemt wel radicaal en volledig de verantwoordelijkheid daarvoor.
Autonomie en verantwoordelijkheid gaan hand in hand en hij moet laten zien dat hij dat aan kan.
Ik ben het geheel met je eens. Vandaar ook de vraag (iets anders verwoord, maar bedoel hetzelfde): hoe zorgen we dat hij hierin de verantwoordelijkheid pakt?
Moederkareltje
08-01-2025 om 17:34
je kunt toch een vrouw uit je omgeving, via via of een briefje in de supermarkt vragen voor 50 euro per uur strenge ervaren 50 plus oppas gezocht voor puberzoon. Ze staan hier zo met bosjes voor de deur als ik een briefje ophang. Due maakt hem mooi de middag zuur met op zijn lip zitten huiswerk en eettoezicht en geen tv of mobiel want de oppas bepaald de regels als de oppas er is. Werkt vast als een tiet als hij zo van zijn vrije middag alleen houd.
Kopjekoffi
08-01-2025 om 17:35
LindaPinda11 schreef op 08-01-2025 om 17:10:
ik at ook nooit op school. Ik moet rustig kunnen eten en de school was chaos. Ik bleek autisme/adhd te hebben
Zoon heeft ADHD, is vanuit hoogbegaafdheid zeer prikkelgevoelig. En daarnaast heeft hij zeker ASS kenmerken. Neemt niet weg dat hij natuurlijk een verantwoordelijkheid moet nemen om goed voor zichzelf te zorgen, zoals eten.
Kopjekoffi
08-01-2025 om 17:38
Susie39 schreef op 08-01-2025 om 17:15:
Als kind hield ik zelf ook niet van boterhammen, vond er niks aan. Gelukkig zijn er heel veel andere opties! Bespreek samen wat in de smaak zou vallen, en probeer verschillende dingen. Voor mij was yoghurt bijvoorbeeld een goede optie en je hebt genoeg meeneem bekers tegenwoordig.
Als alternatieven zoeken de vraag/oplossing was, had ik de vraag niet hoeven stellen. Brood is geen must, eten wel. Op school eten is geen must, na schooltijd moet je dan alleen wel eten. Maar dat lukt dus niet als er geen toezicht is. Wat er dus 3 dagen per week niet is, want dan werken wij beiden.