Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
07-01-2025 om 18:46
Hallo.
Misschien kunnen jullie helpen, heeft iemand nog een idee waar wij niet aan gedacht hebben. Kind (13 jaar, 3de klas VO) luncht niet. Dit is al jaren een probleem. Kind heeft een hekel aan boterhammen en eet deze zo min mogelijk. Bolletjes, tosti’s en verse broodjes eet kind overigens wel (als wij erbij zijn, niet uit zichzelf).
Op de basisschool was dit (afhankelijk van het leerjaar) nog wel te behappen. Juffen en meesters die het in de gaten hielden, voor het continurooster thuis lunchen als het kon enz. Maar sinds de middelbare school is het bal. Kind eet alleen als wij zeggen dat het moet; vergeet te eten, heeft geeft zin enz. Wij willen best meeveren, als kind aangeeft iets te willen. Maar ook dat eet kind meestal niet op, of wil kind al snel niet meer. We hebben afspraken gemaakt dat kind na schooltijd kan eten, maar ook dat gebeurt niet. Kind liegt hier dan ook over, zegt wel gegeten te hebben terwijl later blijkt dat dit niet het geval is.
Hongergevoel heeft kind inmiddels denk ik allang niet meer. Alleen, aan het einde van de middag (uur of 16) , als wij thuis komen van werk, is kind bloed chagrijnig als het niet gegegeten heeft, heeft een zeer kort lontje en is moeilijk aanspreekbaar (op de meest simpele dingen). Als kind dan (omdat wij het zeggen) wel wat eet, gaat het daarna een stuk beter. Kind heeft het dus wel nodig, maar heeft zelf de overtuiging van niet. En is hierin (zoals in zoveel) dus heel volhardend (en eigenwijs) in. Uitleg over wat het lichaam (en brein) nodig heeft om te functioneren, hebben wij al heel vaak gegeven natuurlijk.
Iemand nog ideeën om te stimuleren dat kind wel gaat eten?
08-01-2025 om 21:20
Waarom frikandelbroodjes, pizzabroodjes, pannenkoeken etc? Das leuk voor een keer maar om dat nu elke dag als lunch te eten lijkt me niet de bedoeling. Het is ook niet een snack na school, maar een late lunch. Als je kind wel op school eet, mag het toch ook niet elke dag pannenkoeken of frikandelbroodjes meenemen in plaats van boterhammen of yoghurt of wraps met gezond beleg?
Hij lust ook voldoende gezonde en voedzame dingen. Dus daar zou ik op inzetten.
Het kost bij deze jongen blijkbaar sowieso nogal wat moeite om routines in te bouwen, dus om ze na verloop van tijd weer aan te passen kost dan weer heel veel moeite en strijd.
08-01-2025 om 22:07
MamaE schreef op 08-01-2025 om 21:20:
Waarom frikandelbroodjes, pizzabroodjes, pannenkoeken etc? Das leuk voor een keer maar om dat nu elke dag als lunch te eten lijkt me niet de bedoeling. Het is ook niet een snack na school, maar een late lunch. Als je kind wel op school eet, mag het toch ook niet elke dag pannenkoeken of frikandelbroodjes meenemen in plaats van boterhammen of yoghurt of wraps met gezond beleg?
Hij lust ook voldoende gezonde en voedzame dingen. Dus daar zou ik op inzetten.
Het kost bij deze jongen blijkbaar sowieso nogal wat moeite om routines in te bouwen, dus om ze na verloop van tijd weer aan te passen kost dan weer heel veel moeite en strijd.
Elke dag hoeft ook niet. Als kopjekoffie thuis is kunnen ze gezellig samen iets eten. Maar 2 of 3x in de week is geen ramp om alleen iets klaar te zetten wat hij lust. De ene keer noodles, de andere keer een pizzabroodje, het zou mij niets uitmaken, als hij maar wat eet.
09-01-2025 om 07:41
Een rest pasta of een worsten/pizzabroodje kan ook best mee naar school. Die kun je ook koud eten.
Zolang hij fruit en een gezonde avondmaaltijd eet, zou ik me nog niet zoveel zorgen maken dat worstenbroodjes niet zo gezond zijn. Eerst het gewicht op peil krijgen.
Zo zie ik het tenminste bij mijn zoon: die koeken en broodjes zijn niet zo gezond, maar hij eet en lust wel genoeg gezonde dingen, dus dit zijn gewoon hulpmiddelen om op gewicht te blijven.