Kopjekoffi
07-01-2025 om 18:46
Hoe kind stimuleren te lunchen…
Hallo.
Misschien kunnen jullie helpen, heeft iemand nog een idee waar wij niet aan gedacht hebben. Kind (13 jaar, 3de klas VO) luncht niet. Dit is al jaren een probleem. Kind heeft een hekel aan boterhammen en eet deze zo min mogelijk. Bolletjes, tosti’s en verse broodjes eet kind overigens wel (als wij erbij zijn, niet uit zichzelf).
Op de basisschool was dit (afhankelijk van het leerjaar) nog wel te behappen. Juffen en meesters die het in de gaten hielden, voor het continurooster thuis lunchen als het kon enz. Maar sinds de middelbare school is het bal. Kind eet alleen als wij zeggen dat het moet; vergeet te eten, heeft geeft zin enz. Wij willen best meeveren, als kind aangeeft iets te willen. Maar ook dat eet kind meestal niet op, of wil kind al snel niet meer. We hebben afspraken gemaakt dat kind na schooltijd kan eten, maar ook dat gebeurt niet. Kind liegt hier dan ook over, zegt wel gegeten te hebben terwijl later blijkt dat dit niet het geval is.
Hongergevoel heeft kind inmiddels denk ik allang niet meer. Alleen, aan het einde van de middag (uur of 16) , als wij thuis komen van werk, is kind bloed chagrijnig als het niet gegegeten heeft, heeft een zeer kort lontje en is moeilijk aanspreekbaar (op de meest simpele dingen). Als kind dan (omdat wij het zeggen) wel wat eet, gaat het daarna een stuk beter. Kind heeft het dus wel nodig, maar heeft zelf de overtuiging van niet. En is hierin (zoals in zoveel) dus heel volhardend (en eigenwijs) in. Uitleg over wat het lichaam (en brein) nodig heeft om te functioneren, hebben wij al heel vaak gegeven natuurlijk.
Iemand nog ideeën om te stimuleren dat kind wel gaat eten?
Kopjekoffi
08-01-2025 om 17:40
SuzyQFive schreef op 08-01-2025 om 17:21:
[..]
Wat handig, dochter heeft nu een 8u ipv een 12u. Dat is voor haar beter (ze sliep anders niet).
Nee, wiet is zeker geen goede oplossing. Hij was 16 toen maar hij werd er niet gezelliger van. Tot die tijd had hij altijd een aversie tegen dat soort middelen, blijkbaar toch een keer geprobeerd en toen was het mis.
24 uurs medicatie is inderdaad erg handig. Voor hem noodzakelijk. Scheelt dus ook in de bijwerkingen. Nadeel is dus dat je spiegel moet opbouwen en dat je het niet moet vergeten..
Qua wiet; ja zelfmedicatie blijft lastig. Hopelijk gaan wij hier niet tegenaan lopen. Maar de tijd zal het uitwijzen.
Schemerlampje
08-01-2025 om 17:41
Hoe is het gegaan vandaag? Heeft hij de noedels gegeten uit school?
Kopjekoffi
08-01-2025 om 17:42
Moederkareltje schreef op 08-01-2025 om 17:34:
je kunt toch een vrouw uit je omgeving, via via of een briefje in de supermarkt vragen voor 50 euro per uur strenge ervaren 50 plus oppas gezocht voor puberzoon. Ze staan hier zo met bosjes voor de deur als ik een briefje ophang. Due maakt hem mooi de middag zuur met op zijn lip zitten huiswerk en eettoezicht en geen tv of mobiel want de oppas bepaald de regels als de oppas er is. Werkt vast als een tiet als hij zo van zijn vrije middag alleen houd.
Mm, kan je voorspellen dat dit zeker niet werkt. Om een heleboel redenen..
MamaE
08-01-2025 om 17:44
Moederkareltje schreef op 08-01-2025 om 17:34:
je kunt toch een vrouw uit je omgeving, via via of een briefje in de supermarkt vragen voor 50 euro per uur strenge ervaren 50 plus oppas gezocht voor puberzoon. Ze staan hier zo met bosjes voor de deur als ik een briefje ophang. Due maakt hem mooi de middag zuur met op zijn lip zitten huiswerk en eettoezicht en geen tv of mobiel want de oppas bepaald de regels als de oppas er is. Werkt vast als een tiet als hij zo van zijn vrije middag alleen houd.
50 euro per uur voor drie keer per week twee uur, is 300 euro per week. Ik ken weinig mensen die dat over hebben voor een oppas.
Ik vind 'er komt een oppas zo lang je zelf geen verantwoordelijkheid neemt' wel een mogelijke oplossing/dreigement, maar inderdaad ga je die voor een puber niet zo makkelijk vinden, laat staan iemand met overwicht. Ja, voor dergelijke tarieven wel, maar die kunnen de meeste mensen niet betalen.
Moederkareltje
08-01-2025 om 18:07
MamaE schreef op 08-01-2025 om 17:44:
[..]
50 euro per uur voor drie keer per week twee uur, is 300 euro per week. Ik ken weinig mensen die dat over hebben voor een oppas.
Ik vind 'er komt een oppas zo lang je zelf geen verantwoordelijkheid neemt' wel een mogelijke oplossing/dreigement, maar inderdaad ga je die voor een puber niet zo makkelijk vinden, laat staan iemand met overwicht. Ja, voor dergelijke tarieven wel, maar die kunnen de meeste mensen niet betalen.
Ik ga ervanuit dat hij zo hard schrikt en baalt dat het eenmalig is natuurlijk, je huurt eigenlijk een eenmalige act. Ik heb daar wel 100 euro voor over
Kopjekoffi
08-01-2025 om 18:07
Schemerlampje schreef op 08-01-2025 om 17:41:
Hoe is het gegaan vandaag? Heeft hij de noedels gegeten uit school?
Ja, hij heeft noedels gegeten. Ik was wel thuis, maar hij pakte het uit zichzelf toen hij thuis kwam. Stond in zicht, dus dat scheelt. Nu nog verschillende dingen (laten) bedenken. Dingen die buiten de koelkast kunnen blijven en snel klaar zijn.
Kopjekoffi
08-01-2025 om 18:09
Moederkareltje schreef op 08-01-2025 om 18:07:
[..]
Ik ga ervanuit dat hij zo hard schrikt en baalt dat het eenmalig is natuurlijk
Zou mooi zijn, maar realiteit is bij dit kind echt anders, helaas.
Pimpelmees67
08-01-2025 om 19:25
Kopjekoffi schreef op 08-01-2025 om 18:07:
[..]
Ja, hij heeft noedels gegeten. Ik was wel thuis, maar hij pakte het uit zichzelf toen hij thuis kwam. Stond in zicht, dus dat scheelt. Nu nog verschillende dingen (laten) bedenken. Dingen die buiten de koelkast kunnen blijven en snel klaar zijn.
Er zijn ook van die pakjes pasta waar alleen heet water bij moet. (Unox good pasta). Sinds kort heb je ook pakjes aardappelpuree, ook van Unox. Hier afgekeurd door zoon, maar smaken verschillen.
Lust ie van die kant en klare pannenkoeken of poffertjes?
mana_sutiyuq
08-01-2025 om 20:25
samen met hem een check list maken wat hij moet doen als hij thuis komt.
Maar dan zo dat je het ook kunt controleren. Dus bakje eten klaar zetten naast de checklist. Laat de lege cup van de noodles maar zien, of die bananenschil of.....
Kopjekoffi
08-01-2025 om 20:36
Pimpelmees67 schreef op 08-01-2025 om 19:25:
[..]
Er zijn ook van die pakjes pasta waar alleen heet water bij moet. (Unox good pasta). Sinds kort heb je ook pakjes aardappelpuree, ook van Unox. Hier afgekeurd door zoon, maar smaken verschillen.
Lust ie van die kant en klare pannenkoeken of poffertjes?
Ga ik ook zeker eens proberen. Kant en klare poffertjes en pannenkoeken gaan bij hem ook in. Zouden die lang genoeg buiten de koelkast kunnen? Voor morgen heeft hij bedacht na schooltijd noedels en cruesli met melk. Hij merkte dat vooraf klaarzetten helpt (in het kader van verantwoordelijkheid laat ik hem dit zelf doen).
Pimpelmees67
08-01-2025 om 20:45
Kopjekoffi schreef op 08-01-2025 om 20:36:
[..]
Ga ik ook zeker eens proberen. Kant en klare poffertjes en pannenkoeken gaan bij hem ook in. Zouden die lang genoeg buiten de koelkast kunnen? Voor morgen heeft hij bedacht na schooltijd noedels en cruesli met melk. Hij merkte dat vooraf klaarzetten helpt (in het kader van verantwoordelijkheid laat ik hem dit zelf doen).
Als hij melk uit de koelkast kan pakken kan hij ook die pannekoek pakken. Gewoon het bord en de poedersuiker klaarzetten.
wil40
08-01-2025 om 20:50
En van die hartige broodjes, frikandellenbroodjes, kaasbroodjes, pizzabroodjes uit de supermarkt? Pubers staan hier massaal in de supermarkt om die dingen te kopen. Kunnen ook op het aanrecht.
En als iets echt in de koelkast moet dan een brefje op de koelkast, of op het aanrecht, aparte plank in de koelkast voor hem wat hij kan pakken. De melk staat tenslotte ook in de koelkast.
Gekookt eitje? Rijstwafels met smeerkaas?
Kopjekoffi
08-01-2025 om 20:51
mana_sutiyuq schreef op 08-01-2025 om 20:25:
samen met hem een check list maken wat hij moet doen als hij thuis komt.
Maar dan zo dat je het ook kunt controleren. Dus bakje eten klaar zetten naast de checklist. Laat de lege cup van de noodles maar zien, of die bananenschil of.....
Zat ik wel aan te denken.
Kopjekoffi
08-01-2025 om 20:52
Pimpelmees67 schreef op 08-01-2025 om 20:45:
[..]
Als hij melk uit de koelkast kan pakken kan hij ook die pannekoek pakken. Gewoon het bord en de poedersuiker klaarzetten.
Dat is waar. En pannenkoeken vindt hij heel lekker, dus heeft hij grote motivatie voor. Zeker als er een zichtbare reminder is.
Kopjekoffi
08-01-2025 om 20:56
wil40 schreef op 08-01-2025 om 20:50:
En van die hartige broodjes, frikandellenbroodjes, kaasbroodjes, pizzabroodjes uit de supermarkt? Pubers staan hier massaal in de supermarkt om die dingen te kopen. Kunnen ook op het aanrecht.
En als iets echt in de koelkast moet dan een brefje op de koelkast, of op het aanrecht, aparte plank in de koelkast voor hem wat hij kan pakken. De melk staat tenslotte ook in de koelkast.
Gekookt eitje? Rijstwafels met smeerkaas?
Dat is een goed plan. Die dingen zijn ook in diepvries te koop, ‘s morgens even afbakken en klaar. Die eet hij ook wel. Gekookt eitje ook wel. Rijstwafels is best tijdelijk gok ik.
Maar alles staat of valt met klaarzetten en zichtbaarheid. Iets uit de koelkast pakken zal geen probleem zijn, het gaat vooral om de reminder dat hij moet eten. Als deze zichtbaar is en hij zelf vooraf heeft bedacht wat hij wil gaan eten, werkt dit het best denk ik.