Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Help advies nodig festival

ja, dat snap ik. Mijn zoon heeft ook wel 

ja, dat snap ik. Mijn zoon heeft ook wel eens iets helemaal alleen gedaan wat je eigenlijk alleen met een groep doet. Van mijn (beetje) verdriet heb ik trots gemaakt: maakt kind maakt zélf zijn leven leuk! Kan ook alleen gelukkig zijn, durft er op uit te gaan, gaat niet verpieteren op de bank maar gaat gewoon alleen (ook als de rest hem 'in de steek' laat) als hij ergens heen wil. Stoer kind💪

Lotd

Lotd

13-01-2025 om 18:58 Topicstarter

TrefleQ schreef op 13-01-2025 om 18:33:

ja, dat snap ik. Mijn zoon heeft ook wel eens iets helemaal alleen gedaan wat je eigenlijk alleen met een groep doet. Van mijn (beetje) verdriet heb ik trots gemaakt: maakt kind maakt zélf zijn leven leuk! Kan ook alleen gelukkig zijn, durft er op uit te gaan, gaat niet verpieteren op de bank maar gaat gewoon alleen (ook als de rest hem 'in de steek' laat) als hij ergens heen wil. Stoer kind💪

Als ik het zo lees ben ik er wel minder gestresst onder maar vind het allemaal niet leuk, en zoonlief…. Vind mij bejaard saai en niet zo moeilijk doen 

Uh ik snap het niet...16 jaar en het gaat allemaal met auto's (op zich al bijzonder: wie rijd er?) en er is nergens een plekje over???

Lotd

Lotd

13-01-2025 om 23:01 Topicstarter

Pippeltje schreef op 13-01-2025 om 19:25:

Uh ik snap het niet...16 jaar en het gaat allemaal met auto's (op zich al bijzonder: wie rijd er?) en er is nergens een plekje over???

Blijkbaar niet zouden met partybus samen dus een afhuren dat bleek te duur nu hebben er vrienden ouders ect ineens aanboden te rijden en zit alles “vol” hij kent natuurlijk lang niet iedereen en wij wonen als enige verder weg dus hij is er vaak niet bij en ja wel kaartje (duur) geen vervoer behalve dus dat verhaal wat ik vertelde hierboven 

Jongeren zijn vergroeid met hun telefoon. Bij problemen kan hij vrienden of jullie bellen. En er is gewoon OV of een Über. Daarnaast heeft ieder festival EHBO en medische dienst. 

Met een telefoon en pinpas kom je overal. Goed leermoment voor de toekomst. Hij had dit zelf beter moeten regelen. 

'hij had dit zelf beter moeten regelen'
Nou, dat valt niet altijd mee hoor. En soms zit je een beetje 'aan de buitenkant' van een groep en wordt je niet overal bij betrokken. Dat valt niet altijd zomaar te regelen

TrefleQ schreef op 13-01-2025 om 23:25:

'hij had dit zelf beter moeten regelen'
Nou, dat valt niet altijd mee hoor. En soms zit je een beetje 'aan de buitenkant' van een groep en wordt je niet overal bij betrokken. Dat valt niet altijd zomaar te regelen

klopt, dat is niet voor elke puber even makkelijk maar daarmee ook niet meteen de verantwoording van een ander. Hij is (ruim)16 en dan moet je dat ook gaan leren bv door zelf initiatief te tonen en na te vragen hoe iedereen reist als je niet overal bij betrokken wordt of bent. Een van mijn kinderen was altijd erg afwachtend en verwachtte dan al snel dat andere het wel gingen regelen, dat werkt niet bij pubers. 

Garfield77 schreef op 14-01-2025 om 09:01:

[..]

klopt, dat is niet voor elke puber even makkelijk maar daarmee ook niet meteen de verantwoording van een ander. Hij is (ruim)16 en dan moet je dat ook gaan leren bv door zelf initiatief te tonen en na te vragen hoe iedereen reist als je niet overal bij betrokken wordt of bent. Een van mijn kinderen was altijd erg afwachtend en verwachtte dan al snel dat andere het wel gingen regelen, dat werkt niet bij pubers.

Ik vind het ergens ook wel asociaal dat niemand rekening mee hem houdt.  Mijn pubers zouden dat iig niet doen.  Die zouden altijd rekening houden met anderen.  Het kan natuurlijk wel zo zijn dat zijn heeft gezegd ik regel zelf wel wat,  maar hier is het zo als er 10 mensen gaan worden er 10 plaatsen geregeld.  

Kimdekim schreef op 14-01-2025 om 09:26:

[..]

Ik vind het ergens ook wel asociaal dat niemand rekening mee hem houdt. Mijn pubers zouden dat iig niet doen. Die zouden altijd rekening houden met anderen. Het kan natuurlijk wel zo zijn dat zijn heeft gezegd ik regel zelf wel wat, maar hier is het zo als er 10 mensen gaan worden er 10 plaatsen geregeld.

Maar dat hoeft geen vaste groep te zijn he. Hier regelmatig wisselende samenstelling. Zowel bij kinderen als bij mij. Niet iedereen heeft dezelfde voorkeuren. En er komen (soms eenmalig) nieuwe mensen bij. Eigen verantwoordelijkheid kan je maar beter vroeg leren. 

Lotd

Lotd

14-01-2025 om 10:55 Topicstarter

Kimdekim schreef op 14-01-2025 om 09:26:

[..]

Ik vind het ergens ook wel asociaal dat niemand rekening mee hem houdt. Mijn pubers zouden dat iig niet doen. Die zouden altijd rekening houden met anderen. Het kan natuurlijk wel zo zijn dat zijn heeft gezegd ik regel zelf wel wat, maar hier is het zo als er 10 mensen gaan worden er 10 plaatsen geregeld.

Nou dat dus daarom had ik dit topic geopend blijkbaar vind hij het niet erg maar ik vind het inderdaad asociaal en ik geloof niet dat hij dit bij andere zou doen daarom vind ik het zo sneu en zit ik ermee in mijn maag maar hij wil zo graag gaan dat ie het allemaal best vind 

Ah oké, het gaat er dus eigenlijk om dat er vervoer is geregeld voor alle vrienden, behalve voor hem en dat je dat sneu vindt. Als er dan nog minimaal 1 jongen met hem met de bus zou gaan. Of dat jullie als ouders gevraagd zouden zijn om mee te rijden en iemand zou bij hem in de auto mee zou gaan. Zoiets. Maar nu zitten de jongens dus allemaal verdeeld over twee of drie auto’s en voor jouw zoon was geen plek. Ja, dat zou ik ook vervelend vinden, ongeacht wat hij zelf vindt. Alleen kun je er voor nu niks mee. Hij heeft het opgelost en klaar. Mocht de terugreis een probleem worden, dan kun je hem altijd nog ophalen. Hij heeft zijn telefoon mee.

Ja, het is vervelend en het is zuur dat de groep niet aan hem heeft gedacht. Maar aan de andere kant, hij heeft zelf een veilige oplossing gevonden. En hij kan altijd bellen als er iets is toch? Ik vind het goed van je zoon dat hij niet is gaan sippen, naar dat festival wil en vervoer heeft geregeld.

Lotd schreef op 14-01-2025 om 10:55:

[..]

Nou dat dus daarom had ik dit topic geopend blijkbaar vind hij het niet erg maar ik vind het inderdaad asociaal en ik geloof niet dat hij dit bij andere zou doen daarom vind ik het zo sneu en zit ik ermee in mijn maag maar hij wil zo graag gaan dat ie het allemaal best vind

Hij is zestien en gaat naar een festival. Tijd om die bal in je buik eens goed te bekijken of dat nog wel ok is. Want zo’n bal past bij een kleuter die wordt buitengesloten. Niet bij een puber die er zelf al helemaal niet mee zit. 

En neem dit van een ervaren ouder aan; hij is veiliger in die bus dan bij vrienden in de auto. De bus heeft een vaste tijd en vertrekplaats. Vrienden niet. De bus heeft zeker plek. Vrienden kunnen nog wel eens toch nog iemand meenemen waardoor het niet past. De bus heeft een nuchtere bestuurder. Vrienden misschien.

Je mag trots op hem zijn dat hij het voor zichzelf gewoon fixt om er heen te gaan. Dat hij wel de flexibiliteit heeft om een oplossing te vinden zonder zijn vrienden tot asociaal te benoemen. Dat hij de skills heeft om zoveel mensen te kennen dat hij vol vertrouwen in die bus stapt. 

Geef hem die oordoppen, wens hem veel plezier en zoek zelf iets leuks om die dag te gaan doen. (Want hee, ik vond het persoonlijk spannend, dat eerste festival. Maar no way dat ik daar iets van liet merken) 

Eens met Biebel. Het laat zien dat hij wel zelfstandig is en vaardigheden heeft. Niet afhankelijk zijn van anderen maar zichzelf redden. En een bus lijkt mij inderdaad een stuk veiliger. Want hoe weet jij dat die bestuurders van die auto's niet drinken? Tenzij dat ouders zijn of mensen die het festival niet bezoeken. Ik ken weinig mensen die een heel festival aan de fris gaan hoor. 

En de volgende keer is hij meer allert op kaarten en vervoer. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.