Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Help advies nodig festival

Kimdekim schreef op 14-01-2025 om 09:26:

[..]

Ik vind het ergens ook wel asociaal dat niemand rekening mee hem houdt. Mijn pubers zouden dat iig niet doen. Die zouden altijd rekening houden met anderen. Het kan natuurlijk wel zo zijn dat zijn heeft gezegd ik regel zelf wel wat, maar hier is het zo als er 10 mensen gaan worden er 10 plaatsen geregeld.

Wij weten natuurlijk niet hoe e.e.a. gegaan is. TO schreef gisteren om 23.01 dat hij met een groep jongens gaat waarvan hij lang niet iedereen kent. Zij kennen hem dan ook niet zo goed, het gaat hier niet om een zeer hechte vriendengroep zoals ik het lees. Tevens woont hij verder weg en er vaak niet bij als ze afspreken. In zo'n situatie is het juist wenselijk om dan geen afwachtende houding aan te nemen maar zelf ook initiatief te nemen. Jongens die je amper kent en zij kennen jou ook niet of amper zullen er dan ook niet meteen opkomen om jou apart te vragen om mee te rijden. En wie weet is er wel e.e.a. gevraagd via de app maar is hij vergeten te reageren ofzo, dat weten we niet.

Verder is met elkaar meerijden ook niet overal even gebruikelijk. Mijn zoons spraken met vrienden altijd op de locatie zelf af, met elkaar meerijden was meestal niet praktisch omdat ze toch niet bij elkaar in de buurt wonen.

Ik ben volgens mijn puber een heel relaxte moeder, maar no way dat hij in zijn eentje 100 km terug gaat vanaf een festival met zijn 16 jaar. Hij regelt maar dat hij toch met een van zijn vrienden mee kan en anders haal ik hem op. 

DeOnbekende schreef op 15-01-2025 om 09:04:

Ik ben volgens mijn puber een heel relaxte moeder, maar no way dat hij in zijn eentje 100 km terug gaat vanaf een festival met zijn 16 jaar. Hij regelt maar dat hij toch met een van zijn vrienden mee kan en anders haal ik hem op.

Nou dat dus.  De reacties verbazen mij enorm.  Als ik schrijf dat mijn dochter van nu 17, maar toen 16, zelf mag weten hoe laat ze thuis komt in het weekend krijg ik reacties waar de honden geen brood van lusten,  maar nu is het helemaal prima om een jongen van 16 alleen het halve land te laten doorreizen.  

Lotd

Lotd

15-01-2025 om 09:49 Topicstarter

Kimdekim schreef op 15-01-2025 om 09:34:

[..]

Nou dat dus. De reacties verbazen mij enorm. Als ik schrijf dat mijn dochter van nu 17, maar toen 16, zelf mag weten hoe laat ze thuis komt in het weekend krijg ik reacties waar de honden geen brood van lusten, maar nu is het helemaal prima om een jongen van 16 alleen het halve land te laten doorreizen.

Hij gaat uiteraard niet alleen maar met een bus met bekende (alleen niet zijn eigen groep) en hij treft daar ook mensen maar mijn zorg zit hem daar ook niet zo in meer dat ik het geen stijl vind dat ze auto’s regelen en hem blijkbaar vergeten! (Moederhart) maar je hebt gelijk dat recreaties en meningen enorm uiteenlopen 

Lotd

Lotd

15-01-2025 om 09:51 Topicstarter

DeOnbekende schreef op 15-01-2025 om 09:04:

Nee nee niet alleen met een bus gaat hij heen en terug helaas niet met zijn eigen groep! Maar wat ik zelf ook lees enorm uiteenlopende reacties van goed dat hij dit doet en regelt tot no go 

[..]

Nou dat dus. De reacties verbazen mij enorm. Als ik schrijf dat mijn dochter van nu 17, maar toen 16, zelf mag weten hoe laat ze thuis komt in het weekend krijg ik reacties waar de honden geen brood van lusten, maar nu is het helemaal prima om een jongen van 16 alleen het halve land te laten doorreizen.

Ik zou dat ook niet zomaar doen hoor, dan is het brengen en halen. Maar het ligt er dan wel aan hoe laat het tijdstip van reizen is en hoe de verbinding is; moet je 5x overstappen of stap je in een bus naar het station en heb je een rechtstreekse verbinding. 

Pubers van ruim 16 reizen ook weleens naar een stad om te shoppen, een pretpark bezoeken, evenement met dat soort afstanden  etc. En dan reis je ook niet altijd samen; mijn zoon ging onlangs naar Comic Con op ruim 100 km maar met de trein prima te doen, zijn vrienden treft hij daar. Ik vind dat wel iets heel anders dan midden in de nacht reizen  ( in het donker fietsen) na uitgaan. Ik weet niet hoe de reistijden en verbinding zijn van zoon van TO. Het samen reizen is denk ik lastig als ze niet bij elkaar in de buurt wonen en de meesten hem ook niet zo goed kennen, dan zal zelf reizen of vervoer regelen noodzakelijk zijn.

Ik vind het geen fijne en betrouwbare vriendengroep. Zoon wordt al in de steek gelaten nog voor het festival begint. Voor mij zou dit een no go zijn. Mijn zestienjarige zou dit soort uitstappen enkel mogen maken in het gezelschap van betrouwbare vrienden die naar mekaar omkijken en zorg dragen voor mekaar indien nodig. 

Garfield77 schreef op 15-01-2025 om 10:03:

[..]

Ik zou dat ook niet zomaar doen hoor, dan is het brengen en halen. Maar het ligt er dan wel aan hoe laat het tijdstip van reizen is en hoe de verbinding is; moet je 5x overstappen of stap je in een bus naar het station en heb je een rechtstreekse verbinding.

Pubers van ruim 16 reizen ook weleens naar een stad om te shoppen, een pretpark bezoeken, evenement met dat soort afstanden etc. En dan reis je ook niet altijd samen; mijn zoon ging onlangs naar Comic Con op ruim 100 km maar met de trein prima te doen, zijn vrienden treft hij daar. Ik vind dat wel iets heel anders dan midden in de nacht reizen ( in het donker fietsen) na uitgaan. Ik weet niet hoe de reistijden en verbinding zijn van zoon van TO. Het samen reizen is denk ik lastig als ze niet bij elkaar in de buurt wonen en de meesten hem ook niet zo goed kennen, dan zal zelf reizen of vervoer regelen noodzakelijk zijn.

Ik ging er,  misschien onterecht van uit de het festival in de avond/ nacht was. 

Lotd

Lotd

15-01-2025 om 10:38 Topicstarter

ter verduidelijking hij gaat met een partybus heen en terug, opstappen en uitstappen op locatie met mensen die hij kent maar de groep waarmee hij eigenlijk zou gaan, gaan met auto’s of ouders die brengen en die treft hij nu daar! het is ook niet een hechte vriendengroep, die heeft hij wel maar die geven niks om die festivals met deze 2e groep gaat hij soms naar zo’n festival en die hebben nu zonder hem zelf vanalles geregeld waardoor hij over bleef! Hij vind het allemaal geen probleem en geweldig en heeft er zin in ik vind het gewoon allemaal zo leuk meer!

Lotd schreef op 15-01-2025 om 10:38:

Hij vind het allemaal geen probleem en geweldig en heeft er zin in ik vind het gewoon allemaal zo leuk meer!

Maar lieve Lot, jij als moeder hoeft het ook niet leuk te vinden! Jij hoeft niet naar het festival te gaan.

Jouw taak is inschatten of je zoon veilig daar komt en weer thuis komt. Zo te horen is dat niet het probleem. En hij heeft er zin in. 

Dus laat los nu, je hebt er al veel te veel onnodig over gepiekerd.

Lotd schreef op 15-01-2025 om 10:38:

ter verduidelijking hij gaat met een partybus heen en terug, opstappen en uitstappen op locatie met mensen die hij kent maar de groep waarmee hij eigenlijk zou gaan, gaan met auto’s of ouders die brengen en die treft hij nu daar! het is ook niet een hechte vriendengroep, die heeft hij wel maar die geven niks om die festivals met deze 2e groep gaat hij soms naar zo’n festival en die hebben nu zonder hem zelf vanalles geregeld waardoor hij over bleef! Hij vind het allemaal geen probleem en geweldig en heeft er zin in ik vind het gewoon allemaal zo leuk meer!

Ik snap dat je vanuit je moederhart het niet leuk vindt dat ze je zoon niet hebben gevraagd om mee te rijden met een van de auto's. Maar je schrijft zelf al dat het geen hechte groep is en je zoon ze ook niet zo vaak ziet en niet iedereen kent. Is het dan niet meer een logisch gevolg dat het zo loopt dan dat het onaardig bedoeld is. Als misschien de ouders van jongens die hij amper kent nu rijden dan hebben ze er misschien gewoon niet bij stilgestaan. Als je zoon ze niet zo vaak ziet dan mist hij misschien ook net de momenten dat het afgesproken wordt. En als jullie niet bij ze in de buurt wonen is meerijden minder vanzelfsprekend dan dat je vlak bij elkaar woont. Wel fijn dat er gewoon vervoer is met bekenden en dat hij er heen kan. 

maar nu is het helemaal prima om een jongen van 16 alleen het halve land te laten doorreizen.

Ja. Ik ben verbaasd dat er mensen zijn die dat níet normaal vinden. Toen ik 14 was ging ik met een vriendinnetje op tienertoer, het hele land door. Van Groningen naar Vlissingen en naar Maastricht. En op die leeftijd ging ik op mijn eentje ook echt wel met de trein naar oma 200 km verderop.

Ik zou werkelijk waar niet weten waarom een normaal begaafde jongen van 16 geen 100 km in een bus zou kunnen reizen. Instappen, anderhalf uur in de bus zitten, uitstappen. 

Volgens mij is het werkelijke probleem dat TO verwacht dat de groep heel zorgzaam alles samen doet en elkaar de hele tijd in het oog houdt op het festival. Het lijkt mij vooral belangrijk dat ze elkaar in de gaten houden mbt drank, pilletjes en dat soort zaken. Maar dat kan ook als zoon alleen reist en de groep daar treft.

Sterker nog: alleen met die bus reizen kan ook juist een voordeel zijn. Hij is niet afhankelijk van die mensen voor vervoer, en als de sfeer hem niet aanstaat of er gebeuren dingen die hij niet wil (nogmaals: bv drank en pillen) dan kan hij ook zijn eigen plan trekken en zelfstandig terugreizen.

Ik zou me er ook niet zo druk om maken. Ik was net als Ginevra 14 toen ik op tienertoer het hele land afreisde en toen hadden we nog geen mobiele telefoon.

Ginevra schreef op 15-01-2025 om 12:43:

[..]

Ja. Ik ben verbaasd dat er mensen zijn die dat níet normaal vinden. Toen ik 14 was ging ik met een vriendinnetje op tienertoer, het hele land door. Van Groningen naar Vlissingen en naar Maastricht. En op die leeftijd ging ik op mijn eentje ook echt wel met de trein naar oma 200 km verderop.

Ik zou werkelijk waar niet weten waarom een normaal begaafde jongen van 16 geen 100 km in een bus zou kunnen reizen. Instappen, anderhalf uur in de bus zitten, uitstappen.

Volgens mij is het werkelijke probleem dat TO verwacht dat de groep heel zorgzaam alles samen doet en elkaar de hele tijd in het oog houdt op het festival. Het lijkt mij vooral belangrijk dat ze elkaar in de gaten houden mbt drank, pilletjes en dat soort zaken. Maar dat kan ook als zoon alleen reist en de groep daar treft.

Sterker nog: alleen met die bus reizen kan ook juist een voordeel zijn. Hij is niet afhankelijk van die mensen voor vervoer, en als de sfeer hem niet aanstaat of er gebeuren dingen die hij niet wil (nogmaals: bv drank en pillen) dan kan hij ook zijn eigen plan trekken en zelfstandig terugreizen.

Ik zei al dat ik ervan uit ging dat het festival in de avond was.  Overdag is een ander verhaal en ben ik het helemaal met jullie eens.  

Kimdekim schreef op 15-01-2025 om 13:54:

[..]

Ik zei al dat ik ervan uit ging dat het festival in de avond was. Overdag is een ander verhaal (..)

Waarom? Wat maakt een busreis in de avond gevaarlijker dan meerijden met anderen in de auto? 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.