Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Elke week wel wat!


Ook ik vraag me af hoelang dit gedrag al speelt. Wilde hij zelf naar deze school, zit hij op het juiste niveau? Hoe ging het op de basisschool? 

Ik weet niet waar je goed aan doet qua straffen, het lijkt hem niks te doen. Het niet mee op kamp zou ik zo laten, je gunt de anderen toch een leuk kamp zonder het risico dat jullie zoon de boel verpest. 

In elk geval veel sterkte want dit is natuurlijk een hele lastige situatie.

Heeft zoon een diagnose?

Mag hij van school nog wel mee naar kamp? Ik kan me goed voorstellen dat ze hem er niet bij willen hebben. 
Maar zoals anderen al gevraagd hebben, weet je waar dit gedrag vandaan komt? Hebben jullie al hulp gezocht? Ik vind dit toch wel wat ernstiger dan gewoon dwars pubergedrag.

Zeespiegel schreef op 18-06-2024 om 17:03:

heb je al een WA verzekering voor de schade?

Dekt die expres veroorzaakte schade wel? Ik denk zomaar van niet.

Marianne76 schreef op 18-06-2024 om 17:24:

[..]

Dekt die expres veroorzaakte schade wel? Ik denk zomaar van niet.

De eerste keer zullen ze weinig vragen stellen. Een kapotte wc kan voorvallen en als je het zo weet te draaien dat ze niet te erg doorhebben dat zoon het express deed ... niets aan de hand.

Bij het 5de schadegeval in hetzelfde jaar heb je een probleem.

Ik zou zoon ook niet dadelijk vertellen dat een aantal dingen misschien gedekt zijn door de verzekering. Laat hem maar rustig denken dat die wc gesloopt is en dus door iemand vergoed moet worden. Je wil niet meemaken dat hij volgende week of volgende maand in zijn hoofd steekt "de verzekering vergoedt toch, laat ik dat truukje nog maar een keer doen".

In mijn oren klinkt dit totaal niet als een heerlijke puberzoon.  Eerder als een toekomstig jeugddelinquent. 
Ik zou bij school vragen of er jeugdhulpverlening ingeschakeld kan worden om jou te helpen je kind te begeleiden.  Want het klinkt echt als een kind dat zichzelf momenteel totaal niet kan beheersen.  
en ja elke puber doet weleens was, maar dit level en vooral hoeveelheid is helaas niet normaal.  Vraag hulp

Ik snap eerlijk gezegd niet dat mensen in deze extreme situaties nog steeds 'tegen straffen' zijn. Wat dan? Foei zeggen? Oneindig waarschuwen?
Deze jongen is dertien en ongeacht welke diagnose hij al dan niet zou hebben, mag je van een kind van die leeftijd met een normale intelligentie verwachten dat hij niet wekelijks dingen sloopt van andere mensen. 
Ik zou mijn verzekering er ook niet voor aanspreken; gedrag heeft consequenties.

Wat dan wel helpt? Geen idee. Maar alles met de mantel der liefde bedekken zeker niet.

Jaimy89

Jaimy89

18-06-2024 om 17:44 Topicstarter

Marty1984 schreef op 18-06-2024 om 16:37:

Wat zegt hij zelf over zijn keer-op-keer idiote gedrag?
Vertoonde hij dit gedrag ook deels al op de lagere school? Of waarom is het nu pas begonnen op de middelbare?

Zit hij op de juiste school, op het juiste niveau?

En ik zou voorlopig ook gewoon stoppen met zakgeld geven. Dat dient immers toch alleen maar om al zijn schades te betalen.
Als hij iets écht nodig heeft komt hij dat maar vragen en kunnen jullie oordelen hoe nodig je dat acht. Buiten mag hij toch nagenoeg nooit op dit moment, dus veel geld voor uitjes heeft hij bijvoorbeeld niet nodig.

Ik zou trouwens inderdaad als ouders wel met 1 stem spreken. Het laatste wat je met dit exemplaar wil hebben is hij dat jullie als ouder tegen elkaar begint uit te spelen.
Als pap dus heeft gezegd "geen kamp" en dat zo aan school heeft laten weten dan is er geen kamp.
Kan sneu klinken, maar bespaart bovendien weer een hoop kosten en gedoe van dingen die hij terplekke stuk maakt en mensen die hij daar lastig valt. Of dat jullie hem na 2 dagen mogen komen halen omdat de leerkrachten zijn gedrag zat zijn.

Een maand straf boeit hem niet, dus ik zou wel stoppen met oplopende straf. Elk vergrijp is 1 straf. Is dat een week huisarrest dan is dat een week huisarrest, maar een maand huisarrest omdat het zijn 5de straf is heeft dus duidelijk geen zin. Hoogstens als hij 2 keer achter elkaar iets uitsteekt kan het zijn dat hij 2 weken thuiszit.

Hij vertoonde eigenlijk niet dit gedrag op de basisschool. Hij kon juist heel slecht tegen onrecht. Hij hielp alle kinderen die gepest werden door voor hen op te komen! Soms liep dat uit de hand op een vechtpartijtje maar dat was na een paar uur al weer samen voetballen enzo.

 We hebben juist voor deze school gekozen (en hij ook uiteindelijk) omdat dit een wat kleinere school is met goed overzicht. De andere school was geen optie omdat die heel slecht staat, zelfs bij politie..maar daar zitten wel weer de meeste vriendjes van oa de basisschool op. In de klas ligt hij volgens zijn mentor heel goed. Hij is beleefd en 1 van de weinige die altijd netjes groet en vraagt of alles goed gaat aan de docent.

En wat hij zelf over zijn gedrag zegt is: ja ik weet het niet. Ja het is stom. Het is dom van mij. Sorry. Ik zal het niet meer doen. Ik begrijp het. Ik dacht niet na. Maar vervolgens doet hij weer iets stoms 🙄😬

MamaE schreef op 18-06-2024 om 17:39:

Ik snap eerlijk gezegd niet dat mensen in deze extreme situaties nog steeds 'tegen straffen' zijn. Wat dan? Foei zeggen? Oneindig waarschuwen?
Deze jongen is dertien en ongeacht welke diagnose hij al dan niet zou hebben, mag je van een kind van die leeftijd met een normale intelligentie verwachten dat hij niet wekelijks dingen sloopt van andere mensen.
Ik zou mijn verzekering er ook niet voor aanspreken; gedrag heeft consequenties.

Wat dan wel helpt? Geen idee. Maar alles met de mantel der liefde bedekken zeker niet.

Er is een verschil tussen consequenties (iets repareren of vergoeden wat stuk is gemaakt, excuses aanbieden aan iemand) en straffen die los staan van wat er gebeurd is (huisarrest of telefoon inleveren omdat je gespijbeld hebt). Ik snap de impuls om te straffen op deze manier wel, maar het is voor veel kinderen gewoonweg niet effectief en in veel gevallen zelfs contraproductief. Want je komt al snel in een negatieve spiraal samen, zeker als er niks anders tegenover staat (uitzoeken waar het gedrag vandaan komt, verbinding zoeken). Kinderen die dit soort gedrag vertonen hebben het vaak moeilijk, of missen bepaalde vaardigheden. Die vaardigheden leer je niet door straf te krijgen. 

kaatjecato schreef op 18-06-2024 om 17:45:

[..]

Er is een verschil tussen consequenties (iets repareren of vergoeden wat stuk is gemaakt, excuses aanbieden aan iemand) en straffen die los staan van wat er gebeurd is (huisarrest of telefoon inleveren omdat je gespijbeld hebt). Ik snap de impuls om te straffen op deze manier wel, maar het is voor veel kinderen gewoonweg niet effectief en in veel gevallen zelfs contraproductief. Want je komt al snel in een negatieve spiraal samen, zeker als er niks anders tegenover staat (uitzoeken waar het gedrag vandaan komt, verbinding zoeken). Kinderen die dit soort gedrag vertonen hebben het vaak moeilijk, of missen bepaalde vaardigheden. Die vaardigheden leer je niet door straf te krijgen.

Dat snap ik, maar als je ongevraagd foto's rondstuurt van een ander kind, dan is telefoon afpakken niet zo raar. Blijkbaar kan hij er nog niet goed mee omgaan.

Als hij wel beleefd is tegen medeleerlingen en docenten, waarom dan wel met eieren gooien en wc's slopen? Een wc sloop je niet per ongeluk en ook niet in een paar seconden. Dat is echt niet iets dat je 'overkomt' door even niet na te denken en al helemaal niet meermaals in één schooljaar. 

Het klinkt ook alsof hij veel te veel energie heeft en zijn eigen kracht niet kent. Ik zou kijken of hij op een beheersingssport kan, zoals judo of karate. Zodat hij kan werken aan gedoseerd zaken benaderen en zijn energie beheersen.
Of juist iets fysieks waar hij zijn energie in kwijt kan en buiten waar niet veel (dure spullen) te slopen valt.

Jaimy89

Jaimy89

18-06-2024 om 17:52 Topicstarter

kaatjecato schreef op 18-06-2024 om 16:39:

inderdaad zorgelijk gedrag. Allereerst lijkt het mij belangrijk om te bepalen waar het vandaan komt. Zit hij niet lekker in zijn vel? Wil hij stoer doen voor vrienden? Of is er er meer aan de hand? Is dit geheel nieuw of speelde dit op de basisschool ook al? Onder dit soort gedrag zit altijd een oorzaak.

Zoals je aangeeft heeft straffen niet het effect gehad dat jullie hoopten. Ik denk dat er dus iets anders nodig is. Met straffen kun je ook in een negatieve spiraal terecht komen. Als een kind destructief gedrag vertoont, raad ik altijd aan om te verdiepen in de methode Verbindend gezag/Geweldloos verzet. Want het is duidelijk dat jullie zoon grenzen nodig heeft, maar deze methode doet dat vanuit een basis van verbinding. Bijvoorbeeld door relatiegebaren te doen, te kiezen waar grenzen aan gesteld wordt en af te spreken hoe je dat doet. Ook vraagt deze methode het inzetten van je netwerk, zoals kennissen, maar ook een leerkracht op school die een goede klik met jouw zoon heeft.Ik zou deze methode dan ook op school introduceren als zij er nog niet mee werken. Steeds meer scholen kennen deze methode en werken ermee.

Wat betreft schoolkamp. Dat is een lastige. Dat zou ik met school overleggen. Zien zij daar risico voor anderen, en zijn er duidelijke afspraken te maken?

Hij is heel erg onzeker (al zegt hij zelf van niet) en ik denk ook stoer doen tegenover zijn vrienden/klasgenoten. Zichzelf willen bewijzen dat er met hem niet te sollen valt ofzo. Ik heb dit gesprek met hem gevoerd..waar dit vandaan komt. Of hem iets dwars zit. Of er wat aan de hand is. Wordt je misschien gedwongen? Maar volgens hem is er niks aan de hand. 

Op de basisschool was hij juist heel erg tegen onrecht. Hij kwam juist op voor de kinderen die gepest werden. Zijn mentor vindt hem verder ook heel respectvol en behulpzaam in de les en thuis doet hij ook niet echt dat je denkt jeetje wat is dit?! Dus daarom snap ik het niet 

Die methode ken ik niet. Zal mij daar is in verdiepen! Dankjewel!

Jaimy89

Jaimy89

18-06-2024 om 17:54 Topicstarter

Boarn schreef op 18-06-2024 om 17:50:

Het klinkt ook alsof hij veel te veel energie heeft en zijn eigen kracht niet kent. Ik zou kijken of hij op een beheersingssport kan, zoals judo of karate. Zodat hij kan werken aan gedoseerd zaken benaderen en zijn energie beheersen.
Of juist iets fysieks waar hij zijn energie in kwijt kan en buiten waar niet veel (dure spullen) te slopen valt.

Hij gaat 2x per week naar kickboks (al in de volwassen groep sinds vorige week) door zijn kracht. Heeft 1,5 jaar op krav maga gezeten. Doet aan fitnes en er hangt een bokszak in de garage waar hij op los kan en gaat. Op kickboks is hij ook heel gedisciplineerd en respectvol volgens zijn trainer. Dus teveel energie? Ik weet het niet 🤷‍♀️

Jaimy89 schreef op 18-06-2024 om 17:54:

[..]

Op kickboks is hij ook heel gedisciplineerd en respectvol volgens zijn trainer.

Dus hij kan het wel? Dan zou ik daar eens met hem over praten (of zijn trainer vragen dit te doen als hij daar veel respect voor heeft)

Jaimy89

Jaimy89

18-06-2024 om 17:58 Topicstarter

Poezekat schreef op 18-06-2024 om 17:07:

Ook ik vraag me af hoelang dit gedrag al speelt. Wilde hij zelf naar deze school, zit hij op het juiste niveau? Hoe ging het op de basisschool?

Ik weet niet waar je goed aan doet qua straffen, het lijkt hem niks te doen. Het niet mee op kamp zou ik zo laten, je gunt de anderen toch een leuk kamp zonder het risico dat jullie zoon de boel verpest.

In elk geval veel sterkte want dit is natuurlijk een hele lastige situatie.

Eigenlijk pas sinds de middelbare (dus dit jaar). Hij wilde liever naar een andere school, die school is 4x zo groot, veel "tuig", weinig overzicht en politie raadde ons af om op die school te gaan wegens veel vechtpartijen, dingen die gestolen worden enz. Dus uiteindelijk ook met instemming van hem deze school gekozen waar hij nu op zit. Hij doet het qua cijfers gewoon goed en ook zijn mentor is verder heel erg tevreden met hem! Alleen ja af en toe doet hij echt domme dingen!

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.