Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Elke week wel wat!

Hallo allemaal,
Ik zit op dit moment even met mijn handen in het haar. Mijn heerlijke puberzoon (13 jaar) is lekker bezig de laatste tijd (NOT!) Elke week is er wel iets. In de eerste 3 maanden van de brugklas is hij al 2x geschorst..1x voor een vechtpartij en 1x voor het verspreiden van een foto van een meisje op snapchat (dit was een normale foto van het meisje maar met de tekst: dit is echt een bitch erbij). Al meerdere keren de klas uitgestuurd voor niet luisteren naar docent..eieren kopen en die kapot gooien op auto's (al schade van 211 euro, betaald door zoon). Waterpistool in de klas en dan op het digibord spuiten. Buiten onnodig overlast veroorzaken door met takken op metaal bankje te slaan waardoor buurtbewoners de politie gingen bellen. Wc expres gesloopt op school. Liegen over dingen, bijvoorbeeld tijdens zijn straf dat hij naar de sportschool ging maar stiekem gewoon ging "chillen". En zo nog een lijst. Elke x geven wij hem straf. Eerst was het telefoon afpakken en niet meer naar buiten voor een week. Hielp niks. 2 weken telefoon afpakken en niet meer naar buiten..hielp niks. Maand straf..hielp niks. Het lijkt wel of hij héééél hard leers is. Vanochtend kwam hij 5 min voor school naar mij toe, oowja mam ik heb een wc gesloopt op school..kosten zijn voor onszelf en ze kunnen je bellen daarover. Eindstand..dit was dus vorige week al gebeurd maar meneer houd wijs zijn mond zodat hij nog lekker buiten kan chillen (zijn straf was net weer voorbij). Ik praat met hem erover en hij deed het uit verveling, hij loog er niet over maar hij verzweeg het. Nu is mijn man een stuk strenger en heeft school al gebeld dat kamp voor hem niet doorgaat volgende week. Ikzelf vind dit ergens wel sneu voor hem..eerste kamp op de middelbare..maar andere kant..hoevaak hij al gewaarschuwd is..hoevaak we hem al hebben gestraft..we krijgen nog net geen middelvinger van hem. Hij vindt dat hij nog 1 kans moet krijgen en als hij het dan verpest we alles mogen afpakken. Mijn man is het hier totaal niet mee eens en ik zit er middenin 😔 wat zouden jullie doen?


oh moeilijk ik vind het ook heel snel sneu en vind dat ze met straf ook niet altijd iets leren. Maar ja praten tegen een muur heeft ook geen zin. Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook niet zou weten ik denk dat ik hem wel zou laten gaan maar inderdaad als laatste poging! En contact houden met leraren niet dat je achteraf dingen hoort! 

Ik zou dingen die op school gebeuren vooral ook daar bespreken en zo proberen tot een gezamenlijke 'straf' te komen. Het lijkt mij belangrijk om je kind wel mee op kamp te laten gaan.
Een straf voor het slopen van een wc, zou kunnen zijn -naast uiteraard van zijn eigen geld de schade te vergoeden- dat hij een x aantal keer wc's gaat schoonmaken op school. Hoeft hij zich meteen ook niet meer te vervelen. Of een andere corvee taak. Net wat de school hierin passend vindt. 

Verder zou ik geen zakgeld meer geven, maar een krantenbaantje voor hem zoeken. En hem dan daarvan alle schade die hij aanricht laten betalen. Als hij merkt hoelang hij moet werken om een schade van een paar honderd euro te betalen, dan denkt hij misschien een volgende keer net wat langer na

Sorry, maar ik vind dit echt extreem gedrag! Wat is er gebeurd? Was hij op de basisschool ook al zo?
Luistert hij wel naar jullie als ouders? Behalve dan over zijn gedrag.
Als hij geschorst wordt, is hij dan 1 dag thuis? Wat gebeurt daar dan? Wat heeft hij gedaan om het goed te maken met dat meisje?
Bovendien gedraagt hij zich blijkbaar ook zo in de buurt. Buren bellen niet zomaar de politie. 
Financiële schade kun je vergoeden, maar ik zie hem veel meer ernstige schade toerichten in zijn omgeving.
Je man heeft al met de school gebeld dat het kamp niet doorgaat. En nu wil jij het wel door laten gaan, omdat het zo sneu is voor hem. Wat geeft dat voor boodschap mee aan die jongen?
Ben je dan geen moment bang dat hij op kamp ook iets zal uithalen? Denk je dat hij en gezellige gast zal zijn? Gaan er meisjes mee op kamp? Mag hij zijn mobiele telefoon mee op kamp? Kan hij dat wel aan? Of maak je je helemaal geen zorgen over?
Ik zou zeggen: de afspraak is nu: geen kamp. Dat blijft staan. Niet alleen omdat het nu afgesproken is, maar ook om anderen tegen hem te beschermen. Als je het zielig vindt voor hem kun je wellicht zelf een week met hem op stap gaan. Overleg met je man of het een verwenweekje wordt of een outdoor-uitdagend weekje. Wellicht kan je man een week met hem gaan survivalen en ondertussen eens goede gesprekken met hem voeren. 

Tsjor

ik denk altijd dat streng straffen juist zorgt dat hij nog minder met jullie deelt en zich nog meer van jullie afkeert.  Dit gedrag komt ergens vandaan, en ik zou echt proberen te achterhalen wat dat is. Ik vind 13 jaar en dit gedrag toch wat anders dan 16 jaar en dit gedrag.  

Uiteraard zitten er wel consequenties aan het gedrag maar voor mij zou de schade vergoeden den ik genoeg zijn. Aan de andere kant is het wel zal dat je samen met je man 1 front vormt.  Wat dat betreft is het jammer dat je man al gehandeld heeft zonder het te bespreken. 

Een persoonlijke gedachte, dat kan: 'ik denk altijd dat streng straffen juist zorgt dat hij nog minder met jullie deelt en zich nog meer van jullie afkeert.' Wat is dan de conclusie? Ik vind de andere kinderen op kamp beschermen tegen hem een noodzakelijke taak van ouders en school. Hij kan er niet mee omgaan, dat kun je op dit moment wel concluderen.

Tsjor

Ik vind dit gedrag echt héél zorgelijk en buiten alle proporties. Je sloopt niet per ongeluk wc's en al helemaal niet meerdere keren per jaar. Het is ook niet iets wat normaal is om uit verveling te doen. Net als eieren op auto's gooien.
Het is dan ook zeker niet zielig dat hij niet mee mag op kamp. Hier in de omgeving betekent een schorsing niet dat je lekker thuis mag blijven, dat zou eerder een beloning zijn. Het betekent van 8 uur in de ochtend tot 17 uur in de middag bij de conciërge of de conrector in een hokje zitten en strafwerk schrijven of andere vervelende taken doen. Het is namelijk een straf en die krijg je niet zomaar en die moet dan zéker niet leuk zijn. 

Het is absoluut niet normaal pubergedrag. Kijken naar wat er achter zit is goed, maar dit is geen gedrag dat je met een 'foei, niet meer doen' kunt afhandelen. Zeker niet.
Kosten zijn voor hem. Zakgeld en leuke dingen zou ik opschorten. Daarvan moet je immers weer een nieuwe wc voor school betalen. Dus heb je geen geld meer om hem zakgeld te geven en in de vakantie naar een pretpark of het zwembad te gaan.
Doet school ook aangifte van vernieling? Dan kan hem zomaar een HALT-straf boven het hoofd hangen. Is hij zich hiervan bewust?

Wat voor vrienden heeft hij? Vinden die dit ook normaal gedrag? Hoe komt hij erbij om dit soort dingen te doen? En is hij thuis ook zo volkomen respectloos?

Wat zegt hij zelf over zijn keer-op-keer idiote gedrag?
Vertoonde hij dit gedrag ook deels al op de lagere school? Of waarom is het nu pas begonnen op de middelbare?

Zit hij op de juiste school, op het juiste niveau?

En ik zou voorlopig ook gewoon stoppen met zakgeld geven. Dat dient immers toch alleen maar om al zijn schades te betalen.
Als hij iets écht nodig heeft komt hij dat maar vragen en kunnen jullie oordelen hoe nodig je dat acht. Buiten mag hij toch nagenoeg nooit op dit moment, dus veel geld voor uitjes heeft hij bijvoorbeeld niet nodig.

Ik zou trouwens inderdaad als ouders wel met 1 stem spreken. Het laatste wat je met dit exemplaar wil hebben is hij dat jullie als ouder tegen elkaar begint uit te spelen.
Als pap dus heeft gezegd "geen kamp" en dat zo aan school heeft laten weten dan is er geen kamp.
Kan sneu klinken, maar bespaart bovendien weer een hoop kosten en gedoe van dingen die hij terplekke stuk maakt en mensen die hij daar lastig valt. Of dat jullie hem na 2 dagen mogen komen halen omdat de leerkrachten zijn gedrag zat zijn.

Een maand straf boeit hem niet, dus ik zou wel stoppen met oplopende straf. Elk vergrijp is 1 straf. Is dat een week huisarrest dan is dat een week huisarrest, maar een maand huisarrest omdat het zijn 5de straf is heeft dus duidelijk geen zin. Hoogstens als hij 2 keer achter elkaar iets uitsteekt kan het zijn dat hij 2 weken thuiszit.

inderdaad zorgelijk gedrag. Allereerst lijkt het mij belangrijk om te bepalen waar het vandaan komt. Zit hij niet lekker in zijn vel? Wil hij stoer doen voor vrienden? Of is er er meer aan de hand? Is dit geheel nieuw of speelde dit op de basisschool ook al? Onder dit soort gedrag zit altijd een oorzaak. 

Zoals je aangeeft heeft straffen niet het effect gehad dat jullie hoopten. Ik denk dat er dus iets anders nodig is. Met straffen kun je ook in een negatieve spiraal terecht komen. Als een kind destructief gedrag vertoont, raad ik altijd aan om te verdiepen in de methode Verbindend gezag/Geweldloos verzet. Want het is duidelijk dat jullie zoon grenzen nodig heeft, maar deze methode doet dat vanuit een basis van verbinding. Bijvoorbeeld door relatiegebaren te doen,  te kiezen waar grenzen aan gesteld wordt en af te spreken hoe je dat doet. Ook vraagt deze methode het inzetten van je netwerk, zoals kennissen, maar ook een leerkracht op school die een goede klik met jouw zoon heeft.Ik zou deze methode dan ook op school introduceren als zij er nog niet mee werken. Steeds meer scholen kennen deze methode en werken ermee. 

Wat betreft schoolkamp. Dat is een lastige. Dat zou ik met school overleggen. Zien zij daar risico voor anderen, en zijn er duidelijke afspraken te maken? 

Wat een absurd gedrag laat jouw zoon zien. Je maakt mij niet wijs dat dit zo plotseling is ontstaan. Was hij op de basisschool ook al zo? Extreem gedrag vertonen?  En ja dat moet gestraft worden en goed ook. Dat je nog twijfelt zeg om hem niet mee te laten gaan met kamp.  En gaat dat vaker zo tussen jou en je man? Niet op 1 lijn staan?

Ik geloof niet in straffen en in dit geval lijkt het me dus een heilloze weg. 
Dat wil niet zeggen dat ik hem mee op kamp zou laten gaan. Want het argument van de rest beschermen vind ik wel valide. 
Maar dat ligt volledig aan de rest. Want tsja, je kunt hem ook niet uit school houden om de rest te beschermen, enz. 
Wat zegt hij hier nu zelf allemaal van? Hoe gaat het verder op school en in de rest van zijn leven? Wat zit er achter zijn gedrag? 

Zo’n survival lijkt me trouwens wel wat. Geen kans voor verveling! 

Maar, dat kamp, dat is toch een kamp van school? Mijn ervaring is dat je daar over het algemeen niet zomaar van kunt thuisblijven, toch? Het is onderdeel van het lesrooster/curriculum/hoe je het maar noemen wilt. Dus ik vind het wel bijzonder dat jouw man zomaar kan beslissen dat zoon niet mee gaat.
Verder eens met veel reageerders hierboven: dit gedrag is echt over the top. Maar die oplopende straffen lijken (mij) zinloos. 
Sterkte!

TineWinkel schreef op 18-06-2024 om 16:49:

Maar, dat kamp, dat is toch een kamp van school? Mijn ervaring is dat je daar over het algemeen niet zomaar van kunt thuisblijven, toch? Het is onderdeel van het lesrooster/curriculum/hoe je het maar noemen wilt. Dus ik vind het wel bijzonder dat jouw man zomaar kan beslissen dat zoon niet mee gaat.
Verder eens met veel reageerders hierboven: dit gedrag is echt over the top. Maar die oplopende straffen lijken (mij) zinloos.
Sterkte!

Bwah ... Hier heeft school bij de eindreis zelf beslist om een paar mensen niet mee te nemen. Als sanctie voor idioot gedrag (vernieling, vechten, dronken op school verschijnen, ...).

Het kan misschien in het curriculum staan, maar je kan een puber toch écht altijd thuishouden. Ofwel omdat de ouders beslissen dat kind niet meer mee mag, ofwel omdat school beslist. Een kind kan ook gewoon ziek zijn en dan mist hij dat kamp ook.

Na het curriculum en gedrag van de afgelopen maanden gok ik dat school niet verwonderd is dat kind niet mee mag. En misschien zelfs blij dat de ouders de knoop doorhakken ipv zij.

Marty1984 schreef op 18-06-2024 om 16:51:

[..]

Bwah ... Hier heeft school bij de eindreis zelf beslist om een paar mensen niet mee te nemen. Als sanctie voor idioot gedrag (vernieling, vechten, dronken op school verschijnen, ...).

Het kan misschien in het curriculum staan, maar je kan een puber toch écht altijd thuishouden. Ofwel omdat de ouders beslissen dat kind niet meer mee mag, ofwel omdat school beslist. Een kind kan ook gewoon ziek zijn en dan mist hij dat kamp ook.

Na het curriculum en gedrag van de afgelopen maanden gok ik dat school niet verwonderd is dat kind niet mee mag. En misschien zelfs blij dat de ouders de knoop doorhakken ipv zij.

maar dan is het dus de school die dat beslist. Zou je dan ook zomaar als ouder kunnen besluiten dat jouw kind niet naar gym/Frans/Wiskunde hoeft? Begrijp me goed, ik SNAP het wel hoor, dat paps dit zegt (en mogelijk school hier inderdaad blij mee is). Maar het verbaasde me gewoon dat je dat als ouder zomaar zou mogen/kunnen doen?

heb je al een WA verzekering voor de schade?

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.