Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Elke week wel wat!


tsjor schreef op 21-06-2024 om 13:58:

Ik verbaas me er echt over dat zulk problematisch gedrag, op verschillende plekken, niet alleen op school, met slachtoffers waar nauwelijks enig herstel voor is (hooguit vergoeding materiële kosten) dat alles is opgelost als de jongen naar schoolkamp mag en dat het gedrag dan gelabeld is als 'bewijsdrang', terwijl de jongen de hemel in geprezen wordt. Door iedereen. Ik heb een aantal mensen genoemd die er mogelijk anders over zouden kunnen denken.
Ik zou aan de ouders van het meisje vragen of hij wel mee mag op schoolkamp.

De situatie met dat meisje speelde al veel eerder toch? Aanleiding om niet mee te gaan op schoolkamp was het slopen van een wc. Dus heeft ze de mening van school gevraagd en die zegt dat hij mee kan.  

Ik zou wel hulp inschakelen. Overleg eens met de huisarts of centrum voor jeugd en gezin.
Ik heb het idee dat je het nu minder ernstig maakt . Bijna wat vergoelijkt.

tsjor schreef op 21-06-2024 om 13:58:

Ik verbaas me er echt over dat zulk problematisch gedrag, op verschillende plekken, niet alleen op school, met slachtoffers waar nauwelijks enig herstel voor is (hooguit vergoeding materiële kosten) dat alles is opgelost als de jongen naar schoolkamp mag en dat het gedrag dan gelabeld is als 'bewijsdrang', terwijl de jongen de hemel in geprezen wordt. Door iedereen. Ik heb een aantal mensen genoemd die er mogelijk anders over zouden kunnen denken.
Ik zou aan de ouders van het meisje vragen of hij wel mee mag op schoolkamp.

Tsjor

Nee, er wordt gesteld dat het niet meegaan op schoolkamp niks oplost. Niet dat de jongen geen straf hoeft te krijgen. Er moet bij straffen wel gekeken worden naar de toepasselijkheid. Met extreme straffen maak je vaak de situatie juist erger. Het gaat hier om een minderjarige jongen die nog wat bij moet leren over wat wel en niet ok is.

Dat meisje is eerder geholpen met een poging van hem de schade te herstellen, of minstens een excuus. Hoe zou het haar helpen als hij niet mee mag op schoolkamp? Wat heeft zij gedaan, waardoor hij de behoefte voelde haar digitaal te beledigen? Laat dat soort conclusies alsjeblieft over aan de betrokkenen. Die bekend zijn met de diverse partijen.

Zeespiegel schreef op 23-06-2024 om 00:17:

[..]

Nee, er wordt gesteld dat het niet meegaan op schoolkamp niks oplost. Niet dat de jongen geen straf hoeft te krijgen. Er moet bij straffen wel gekeken worden naar de toepasselijkheid. Met extreme straffen maak je vaak de situatie juist erger. Het gaat hier om een minderjarige jongen die nog wat bij moet leren over wat wel en niet ok is.

Dat meisje is eerder geholpen met een poging van hem de schade te herstellen, of minstens een excuus. Hoe zou het haar helpen als hij niet mee mag op schoolkamp? Wat heeft zij gedaan, waardoor hij de behoefte voelde haar digitaal te beledigen? Laat dat soort conclusies alsjeblieft over aan de betrokkenen. Die bekend zijn met de diverse partijen.

Ik heb moeite met 'Wat heeft zij gedaan, waardoor hij de behoefte voelde haar digitaal te beledigen?' Het impliceert dat er vanuit haar handelen een aanleiding voor zijn actie was. Ik hoop dat je het niet zo bedoelt. 

Of het nou om eenzijdig treiteren van zijn kant ging of om ruzie, hij stuurde haar foto zonder toestemming rond om haar te kwetsen. Dat mag hij niet doen. Punt. Hij is verantwoordelijk voor zijn eigen acties en kan daarop aangesproken worden. 

Uiteraard moet school daarnaast kijken of er meer speelt. Is er sprake van een ruzie tussen beiden die moet worden opgelost? Speelt er pestgedrag waar andere leerlingen bij zijn betrokken? Dienen er anderen aangesproken te worden op gedrag dat niet OK is? 

Los van 'gewoon stom' gedrag waar je als school en/of ouders op moet reageren met een goed gesprek en eventueel straf, blijft de vraag naar de beweegredenen van deze jongen staan. Zijn gedrag is niet 'gewoon stom'. Wat bezielt hem dat hij zowel in een ogenschijnlijke opwelling dingen sloopt als met voorbedachte rade plannen uitvoert om anderen schade toe te brengen? Het is allemaal niet niks! En de kans is helaas aanwezig dat hij nog wel meer rottigheid heeft uitgehaald - waarbij hij niet betrapt is. 

Deze jongen is de weg kwijt. Hij heeft hulp nodig. Ik zou zo snel mogelijk een psycholoog zoeken. 





yette schreef op 23-06-2024 om 08:27:

[..]

Ik heb moeite met 'Wat heeft zij gedaan, waardoor hij de behoefte voelde haar digitaal te beledigen?' Het impliceert dat er vanuit haar handelen een aanleiding voor zijn actie was. Ik hoop dat je het niet zo bedoelt.

Of het nou om eenzijdig treiteren van zijn kant ging of om ruzie, hij stuurde haar foto zonder toestemming rond om haar te kwetsen. Dat mag hij niet doen. Punt. Hij is verantwoordelijk voor zijn eigen acties en kan daarop aangesproken worden.

Uiteraard moet school daarnaast kijken of er meer speelt. Is er sprake van een ruzie tussen beiden die moet worden opgelost? Speelt er pestgedrag waar andere leerlingen bij zijn betrokken? Dienen er anderen aangesproken te worden op gedrag dat niet OK is?

Los van 'gewoon stom' gedrag waar je als school en/of ouders op moet reageren met een goed gesprek en eventueel straf, blijft de vraag naar de beweegredenen van deze jongen staan. Zijn gedrag is niet 'gewoon stom'. Wat bezielt hem dat hij zowel in een ogenschijnlijke opwelling dingen sloopt als met voorbedachte rade plannen uitvoert om anderen schade toe te brengen? Het is allemaal niet niks! En de kans is helaas aanwezig dat hij nog wel meer rottigheid heeft uitgehaald - waarbij hij niet betrapt is.

Deze jongen is de weg kwijt. Hij heeft hulp nodig. Ik zou zo snel mogelijk een psycholoog zoeken.





Op basis van wat we hier horen zou ik niet direct een psycholoog aanraden. Nog even los van de lange wachtlijsten, is deze jongen denk ik veel meer gebaat bij ouders en school die dicht om hem heen gaan staan. Er zijn ook veel laagdrempeliger manieren dichtbij huis om een jongen te ondersteunen. Denk aan de huisarts POH jeugd ondersteuner, jeugdwerkers, maatschappelijk werk op school, een goede mentor. 


kaatjecato schreef op 23-06-2024 om 10:47:

[..]

Op basis van wat we hier horen zou ik niet direct een psycholoog aanraden. Nog even los van de lange wachtlijsten, is deze jongen denk ik veel meer gebaat bij ouders en school die dicht om hem heen gaan staan. Er zijn ook veel laagdrempeliger manieren dichtbij huis om een jongen te ondersteunen. Denk aan de huisarts POH jeugd ondersteuner, jeugdwerkers, maatschappelijk werk op school, een goede mentor.


Wat bedoel je met 'ouders en school die dicht om hem heen gaan staan'? Die zijn volgens mij al bijna een jaar druk met hem bezig. Desalniettemin gaat het keer op keer mis. Ze hebben nog steeds geen idee waarom hij vecht en dingen sloopt en waarom hij gemene plannen bedenkt die hij vervolgens ook nog besluit uit te voeren. Er lijkt op het ene moment geen rem op zijn rottigheid te zitten en op het andere moment is hij zijn oude goedheid zelve. 

En ja, wellicht kan een leerlingbegeleider of poh er ook wel wat mee. Maar voor een kind dat om onduidelijke redenen dit soort complex en asociaal gedrag is gaan vertonen, heb je denk ik toch meer deskundigheid nodig. Hoe dan ook, als ouder zou ik de huisarts inmiddels zo snel mogelijk raadplegen. Ik persoonlijk verwacht dan een doorverwijzing naar een jeugdpsycholoog, al dan niet via de poh. Raadt de huisarts iets anders aan, dan zou ik dat advies gewoon volgen. Als er maar goede hulp komt. 

yette schreef op 23-06-2024 om 13:59:

[..]

Wat bedoel je met 'ouders en school die dicht om hem heen gaan staan'? Die zijn volgens mij al bijna een jaar druk met hem bezig. Desalniettemin gaat het keer op keer mis. Ze hebben nog steeds geen idee waarom hij vecht en dingen sloopt en waarom hij gemene plannen bedenkt die hij vervolgens ook nog besluit uit te voeren. Er lijkt op het ene moment geen rem op zijn rottigheid te zitten en op het andere moment is hij zijn oude goedheid zelve.

En ja, wellicht kan een leerlingbegeleider of poh er ook wel wat mee. Maar voor een kind dat om onduidelijke redenen dit soort complex en asociaal gedrag is gaan vertonen, heb je denk ik toch meer deskundigheid nodig. Hoe dan ook, als ouder zou ik de huisarts inmiddels zo snel mogelijk raadplegen. Ik persoonlijk verwacht dan een doorverwijzing naar een jeugdpsycholoog, al dan niet via de poh. Raadt de huisarts iets anders aan, dan zou ik dat advies gewoon volgen. Als er maar goede hulp komt.

Hoewel de verschillende incidenten problematisch zijn, vraag ik mij af of verwijzing naar een psycholoog het meest effectief is. De focus komt teveel op het problematiseren van het kind te liggen, terwijl ik denk dat er meer in de context gedaan moet worden: op een verbindende manier gezag inzetten. Het gaat er dan om dat ouders en school iets anders gaan doen in de begeleiding, en mijn ervaring is dat de gang naar de psycholoog zich toch het meest op het kind richt en niet of pas heel laat in het proces op de omgeving. Dan ben je maanden verder voordat misschien daarop ingespeeld wordt waar het echt nodig is. 

TO heeft inmiddels samen met school beter zicht op wat de onderliggende factoren zijn die een rol spelen in het gedrag. Als zij beter met elkaar gaan samenwerken en de aanpak vanuit verbindend gezag kunnen afstemmen is daar veel sneller winst te behalen. Daar heb je echt niet altijd een psycholoog voor nodig. Ik vind het zelfs kwalijk als je te snel naar de psycholoog gaat: daar worden de wachtlijsten alleen maar langer van. 

Ik zou TO aanraden: lees je goed in over de methode 'Geweldloos verzet /Verbindend gezag/ Nieuwe autoriteit' (allemaal dezelfde methode), betrek in elk geval school en eventueel mensen uit jullie netwerk bij deze methode (sport trainer?) en zoek iemand die laagdrempelig en op korte termijn wat gesprekken met zoon kan hebben (maatschappelijk werk op school, of POH jeugd via de huisarts). 

Mijn dochter is ook online is getreiterd door een zoon van ouders die vroegen wat ZIJ dan wel niet had gedaan. Ik kan je vertellen dat het voor mijn dochter nog schadelijker was dat die jongen de hand boven het hoofd werd gehouden dan het online delen van (in dochters geval) informatie zelf. Zij heeft nog maanden met het joch in de klas moeten zitten. Ik kan hem en zijn ouders nog steeds niet zien zonder een enorme golf van haat te voelen. School deed niks want het was buiten schooltijd gebeurd en de ouders vonden hun zoon een fantastisch kind, dat zoiets vast niet deed zonder dat het was uitgelokt. Bah. 

Dymo schreef op 23-06-2024 om 15:23:

Mijn dochter is ook online is getreiterd door een zoon van ouders die vroegen wat ZIJ dan wel niet had gedaan. Ik kan je vertellen dat het voor mijn dochter nog schadelijker was dat die jongen de hand boven het hoofd werd gehouden dan het online delen van (in dochters geval) informatie zelf. Zij heeft nog maanden met het joch in de klas moeten zitten. Ik kan hem en zijn ouders nog steeds niet zien zonder een enorme golf van haat te voelen. School deed niks want het was buiten schooltijd gebeurd en de ouders vonden hun zoon een fantastisch kind, dat zoiets vast niet deed zonder dat het was uitgelokt. Bah.

Verschrikkelijk zoiets.  Wat een domme ouders....die komen nog wel op de koffie met hun zoon. Sterkte voor je dochter!

Het is al een tijd geleden hoor, Kataravrouw, mijn dochter heeft er nu geen last meer van. Normaal gesproken heb ik altijd wel begrip voor fouten van kinderen, hun hersens zijn nog niet rijp. Maar als ouders moet je wel ingrijpen bij zo'n fout en zorgen dat het doordringt dat het niet meer mag gebeuren. Deze ouders konden geen kwaad zien in hun schatje. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.