Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

E bike


--- schreef op 17-03-2022 om 11:20:

[..]

6 km is geen 10, 14 of nog meer.

Ik moest ook weer terug 2x6 dus

--- schreef op 17-03-2022 om 11:17:

[..]

Een sport is een keuze, je kiest de sport die je leuk vindt. Naar school fietsen omdat je ouders zo nodig ergens moesten wonen ver weg van een middelbare school is .

Hier een dochter die bewust heeft gekozen voor school op 14km afstand ipv school in de stad. Valt soms tegen en soms ook niet. 

Hier echte platteland waarbij ov ook niet vanzelfsprekend is. Vriendin van dochter heeft 1 uur reistijd met de bus, waarbij er maar 1x per uur 1 rijdt. Dat lost ze op door op school huswurk te maken. Kinderen zijn best flexibel.

---

---

17-03-2022 om 13:32

Bakblik schreef op 17-03-2022 om 11:27:

[..]

Ver weg wonen van een middelbare school is geen bewuste keuze van ouders hoor. Hier in het dorp is een vmbo school als je meer kan gaan dat moet je al gauw een dorp verder en als je dat niet wilt, omdat al je klasgenoten van de basisschool daarheen gaan en je ze meer dan zat bent dan kies je voor een school in de andere richting en wordt het 10 km fietsen.

Wat sta jij negatief in het leven zeg. Voor de meeste pubers is dat stuk fietsen helemaal geen probleem en ze hebben inderdaad lol onderweg, gaan picknicken bij de grote kinderboerderij gewin voor de leuk en komen met mooie verhalen thuis. Heb jij zelf kinderen?

Wat projecteer jij jouw kinderen op anderen? Zowel mijn partner als ik hebben geen positieve ervaringen met die 'lol onderweg' en picknicken voor de leuk en mooie verhalen. Het was gewoon een klote eind fietsen. En als je mijn eerdere reactie van gisterenavond had gelezen weet je dat ik kinderen heb. 

---

---

17-03-2022 om 13:33

Bakblik schreef op 17-03-2022 om 11:33:

[..]

Dat minder dan 3km het gemiddelde is betekent niet dat je dat ook overal kunt realiseren. In de stad is het heel anders dan op het platteland en dat zit allemaal in dat gemiddelde. En echt het is niet zielig als je kind met dan 5km moet fietsen voor de school van zijn of haar keuze.

Bijzonder dat je met 5 km komt terwijl ik juist zeg dat tot 8 km het inderdaad prima te doen moet zijn. 

--- schreef op 17-03-2022 om 13:32:

[..]

Wat projecteer jij jouw kinderen op anderen? Zowel mijn partner als ik hebben geen positieve ervaringen met die 'lol onderweg' en picknicken voor de leuk en mooie verhalen. Het was gewoon een klote eind fietsen. En als je mijn eerdere reactie van gisterenavond had gelezen weet je dat ik kinderen heb.

--- schreef op 17-03-2022 om 13:33:

[..]

Bijzonder dat je met 5 km komt terwijl ik juist zeg dat tot 8 km het inderdaad prima te doen moet zijn.

Natuurlijk is het niet elke dag halleluja wat een feest en hebben mijn pubers die 10 km ook wel eens vervloekt als ze zwaar ongesteld was en het ook nog mokerhard regende. 

Het scheelt een heel stuk als je er als ouders niet zo negatief tegenover staat

Als je als ouder al een houding hebt van: Wat erg voor je lieverdje, het waait wel heel hard, zal mama je brengen?  Dan gaan de kinderen ook de lol er niet van zien.

Scheelt misschien dat die van mij van jongs af aan moesten fietsen en dus al gewend waren aan fietsen.  Ik mag om medische redenen geen auto rijden dus als wij naar de Action wilden om spullen te halen voor het schoenmaatjes project dan gingen we fietsen op woensdagmiddag, 5 km heen en 5 terug. Met iets drinken op het bankje aan het kanaal was het een echt uitje.

Al die onvriendelijkheid is toch helemaal niet nodig?

De ene ouder koopt wel een E- bike, de ander vind het niet nodig: prima toch?

Niemand is een ander verantwoording schuldig. 

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

17-03-2022 om 14:04

Ik citeer Friezinnetje even: At it net kin sa at it moat, dan moat it mar sa at it kin.

Als TO geen e-bike kan betalen en kind wil graag naar deze school, dan zal kind het op een gewone fiets moeten doen. Kind en TO moeten dus de afweging maken of het deze voorkeursschool op forse afstand wordt, of - indien aanwezig - een nietvoorkeursschool op kortere afstand.

14 Km is een best eind fietsen, maar niet rampzalig en in buitengebied ook niet ongewoon.

Och het zal met de herinneringen aan het naar school fietsen wel hetzelfde zijn als met veel herinneringen. Iedereen kleurt zijn eigen herinnering, dus dezelfde situatie is voor de een zwart en de ander wit, en voor de meerderheid grijs

Ik vond dat fietsen vroeger ook echt niet altijd leuk, zeker niet met regen en harde wind. Maar er was geen andere optie. Er was geen school waar ik vwo kon doen dichterbij en mijn ouders gingen er echt niet mee akkoord dat ik vmbo ging doen vanwege 'geen zin om ver te fietsen'. 
Ik heb mijn ouders nooit verweten te wonen waar ze woonden. 
En ja, mijn moeder vond het echt wel af en toe zielig (ze vindt nogal snel dingen zielig), maar ze ging ons niet brengen en halen. 

Mijn zorg ligt er dus wel in dat mensen zich blijkbaar sociaal gedwongen voelen om te dure dingen aan te schaffen omdat 'iedereen' dat heeft of omdat 'anderen het anders zielig vinden voor het kind'. Ik heb zelf geen enorm talent om me te conformeren aan groepsnormen en heb daar met mijn ouders en zus al geregeld discussies over gehad waarin zij mijn kind zielig vonden omdat wij soms andere keuzes maken dan het gros van de mensen.

MamaE, de kans is groot dat het veel zieliger is voor de kleinkinderen om een stuk te fietsen dan dat het voor jou was

nlies schreef op 17-03-2022 om 15:13:

MamaE, de kans is groot dat het veel zieliger is voor de kleinkinderen om een stuk te fietsen dan dat het voor jou was

Nou inderdaad, ik kan mij niet herinneren dat mijn vader mij ooit gebracht heeft maar hij heeft wel een keer of 5 in de ochtend geappt of hij de pubers even zou brengen want het waaide/ regende zo hard of het was zó koud. 

Ik herinner me  alleen het verhaal nog dat pa ons ophaalde van de lagere school, 65 jaar geleden, en al in het bezit van een auto(geen idee of ik toen al naar school ging) omdat het zo verschrikkelijk sneeuwde, en wij moesten toch ook 20 minuten lopen. Toen we goed en wel thuis waren gingen we allemaal naar buiten in diezelfde sneeuwbui spelen. Denk dat dat de laatste keer was dat pa medelijden had met ons

MamaE schreef op 17-03-2022 om 10:02:

[..]

De gemeente kan wel fietsen vergoeden voor mensen die geen fiets kunnen betalen, maar geen elektrische fietsen voor gezonde tieners. Dan moet een kind al een lichamelijke beperking of spierziekte of iets dergelijks hebben.

Overigens is er ook nog een verschil tussen een laag inkomen hebben waarmee je wel rond komt maar geen geld hebt voor een fiets van 2000 euro en naar de voedselbank moeten.

De voedselbank doet veel meer dan alleen voedselpakketten uitdelen. En TO heeft haar huishoudboekje niet met ons gedeeld en dat hoeft ook niet.

Je schrijft over een gemeente daar heb ik niks over geschreven. 

Fondsen hebben hun eigen voorwaarden waarop ze tegemoetkomen in geld of middelen daar hoeven wij geen oordeel over te hebben.

Ik vind het goed dat er fondsen zijn om minimagezinnen te ondersteunen in geld of middelen, maar daar zijn wel grenzen aan. Een kind een fiets geven om naar school te fietsen vind ik prima, maar dat hoeft geen e-bike van 2000 euro te zijn. Voor dat geld kun je ook voor tien kinderen een fiets van 200 euro kopen. Ook de middelen van fondsen zijn beperkt dus is het zaak om daar zo efficiënt mogelijk mee om te gaan.

MamaE schreef op 17-03-2022 om 20:42:

Ik vind het goed dat er fondsen zijn om minimagezinnen te ondersteunen in geld of middelen, maar daar zijn wel grenzen aan. Een kind een fiets geven om naar school te fietsen vind ik prima, maar dat hoeft geen e-bike van 2000 euro te zijn. Voor dat geld kun je ook voor tien kinderen een fiets van 200 euro kopen. Ook de middelen van fondsen zijn beperkt dus is het zaak om daar zo efficiënt mogelijk mee om te gaan.

Mee eens.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.