Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

E bike


MamaE schreef op 17-03-2022 om 20:42:

Ik vind het goed dat er fondsen zijn om minimagezinnen te ondersteunen in geld of middelen, maar daar zijn wel grenzen aan. Een kind een fiets geven om naar school te fietsen vind ik prima, maar dat hoeft geen e-bike van 2000 euro te zijn. Voor dat geld kun je ook voor tien kinderen een fiets van 200 euro kopen. Ook de middelen van fondsen zijn beperkt dus is het zaak om daar zo efficiënt mogelijk mee om te gaan.

Maar er staat toch ook nergens dat er fietsen worden weggegeven voor 2000 euro.

Dat maak je er zelf van.

Fondsen maken hun eigen voorwaarden en afwegingen over hoeveel iemand kan krijgen. 

Tatemae schreef op 17-03-2022 om 21:13:

[..]

Maar er staat toch ook nergens dat er fietsen worden weggegeven voor 2000 euro.

Dat maak je er zelf van.

Fondsen maken hun eigen voorwaarden en afwegingen over hoeveel iemand kan krijgen.

Er was iemand die begon over fondsen/potjes van de gemeente. 
We weten helemaal niet of TS daar überhaupt voor in aanmerking komt. We weten alleen dat er geen geld is voor een e-bike, maar wel voor een gewone fiets.

Ik snap best dat fondsen eigen voorwaarden stellen maar als je het kind van TS een e-bike gaat kopen, moet je dat doen voor alle kinderen die een bepaalde afstand moeten fietsen en waarvan de ouders die niet kunnen betalen. Daarmee geef je de boodschap af dat het een noodzakelijkheid is en dat is het niet. Bij elk fonds zijn de middelen beperkt en afkomstig van giften en/of belastinggeld. Dan vind ik het een morele plicht om daar zorgvuldig mee om te gaan en zo veel mogelijk kinderen te helpen met dingen die echt nodig zijn voor school en om mee te doen in de maatschappij i.p.v. enkelen te voorzien van luxegoederen. 

---

---

18-03-2022 om 08:21

Bakblik schreef op 17-03-2022 om 13:57:

[..]

[..]

Natuurlijk is het niet elke dag halleluja wat een feest en hebben mijn pubers die 10 km ook wel eens vervloekt als ze zwaar ongesteld was en het ook nog mokerhard regende.

Het scheelt een heel stuk als je er als ouders niet zo negatief tegenover staat

Als je als ouder al een houding hebt van: Wat erg voor je lieverdje, het waait wel heel hard, zal mama je brengen? Dan gaan de kinderen ook de lol er niet van zien.

Scheelt misschien dat die van mij van jongs af aan moesten fietsen en dus al gewend waren aan fietsen. Ik mag om medische redenen geen auto rijden dus als wij naar de Action wilden om spullen te halen voor het schoenmaatjes project dan gingen we fietsen op woensdagmiddag, 5 km heen en 5 terug. Met iets drinken op het bankje aan het kanaal was het een echt uitje.

Je denkt werkelijk dat ik gek ben als ik een andere mening en andere ervaringen heb? Je kent mij niet eens. Waarom zo positief praten over omrijden, picknicks, gezellige slierten en met vrienden? Ik herken daar niks van, fietste zelf bijna altijd alleen, soms met iemand anders maar niet gezellig. Altijd heen of terug tegenwind en gewoon stomvervelend en was maar 8 km. Mijn ene kind heeft op 7 km fietsafstand op school gezeten. Andere op minder dan 1. Eigen keus. Mijn kinderen hebben vanaf vier jaar naar de basisschool gefietst en ik heb die ene misschien een paar keer gebracht. Kun je nu ook normaal discussiëren? Eerst moest ik mij wel verantwoorden of ik kinderen had? Waarom, ik heb toch zelf ervaring met fietsen? Ik vind het onjuist om maar te doen of ieder kind altijd gezellig en zonder onaardigheden met anderen fietst. Dat herken ik helemaal niet! Mijn partner ook niet, mijn kind ook niet.

--- schreef op 18-03-2022 om 08:21:

[..]

Je denkt werkelijk dat ik gek ben als ik een andere mening en andere ervaringen heb? Je kent mij niet eens. Waarom zo positief praten over omrijden, picknicks, gezellige slierten en met vrienden? Ik herken daar niks van, fietste zelf bijna altijd alleen, soms met iemand anders maar niet gezellig. Altijd heen of terug tegenwind en gewoon stomvervelend en was maar 8 km. Mijn ene kind heeft op 7 km fietsafstand op school gezeten. Andere op minder dan 1. Eigen keus. Mijn kinderen hebben vanaf vier jaar naar de basisschool gefietst en ik heb die ene misschien een paar keer gebracht. Kun je nu ook normaal discussiëren? Eerst moest ik mij wel verantwoorden of ik kinderen had? Waarom, ik heb toch zelf ervaring met fietsen? Ik vind het onjuist om maar te doen of ieder kind altijd gezellig en zonder onaardigheden met anderen fietst. Dat herken ik helemaal niet! Mijn partner ook niet, mijn kind ook niet.

Ik vind dat je je erg aanstelt. Vroeger fietste ik 14 km naar school, en nu 7 km naar mijn werk. Als je gezond bent zou dat geen probleem moeten zijn. Hoe je het ook wendt of keert, je hebt nou eenmaal reistijd. Voor je lichaamsbeweging en het milieu is het goed om dat op de fiets te doen in plaats van iedere dag met je gat in de auto te zitten.

Poezie schreef op 18-03-2022 om 08:46:

[..]

Ik vind dat je je erg aanstelt. Vroeger fietste ik 14 km naar school, en nu 7 km naar mijn werk. Als je gezond bent zou dat geen probleem moeten zijn. Hoe je het ook wendt of keert, je hebt nou eenmaal reistijd. Voor je lichaamsbeweging en het milieu is het goed om dat op de fiets te doen in plaats van iedere dag met je gat in de auto te zitten. 

Ze zegt toch ook niet dat het een probleem is ? Ze zegt alleen dat het niet voor iedereen leuk is.

Of ik normaal kan discussiëren?  
Volgens mij doe ik dat al.  Alle vos en tegens voor het voetlicht brengen en laten zien dat het ook anders kan zijn dan jij denkt. 
Dat punt over er als ouder anders in staan dat meen ik echt.  Een kind hebben is het goede voorbeeld geven.  Als je er als ouder al de bakken van hebt dat je iedere dag moet afwassen dan zal je kind dat oppikken en afwassen ook niet leuk vinden.  Je kunt afwassen vervangen die allerlei klusjes of dingen die gedaan moeten worden. 

Edit: o en niet alles in het leven is leuk.  Sommige dingen horen erbij,  daar moet je doorheen en dan kan je proberen het zelf wat leuker te maken. 

Zonnebloempje schreef op 18-03-2022 om 09:23:

[..]

Ze zegt toch ook niet dat het een probleem is ? Ze zegt alleen dat het niet voor iedereen leuk is.

Zoals zoveel dingen in het leven. Daar kun je over miepen maar wat helpt je dat? 

janice

janice

18-03-2022 om 12:32 Topicstarter

Tatemae schreef op 16-03-2022 om 22:02:

mocht je een ebike overwegen en geld is het probleen. De voedselbank in jouw gemeente, kan meedenken, helpen bij financieel overzicht en heeft zicht op de regionale fondsen die je zou kunnen aanschrijven.
Sterkte met de keuze

Nou ik heb ook niet zo weinig geld dat ik naar de voedselbank moet enzo. Wij komen goed rond en kunnen ook sparen maar we moeten ook sparen voor andere dingen die we ook wel belangrijker vinden. 

Breng het positief, TS. Haar zus fietst ook zonder batterij. Prima voor je conditie, je werkt aan spierkracht en uithoudingsvermogen. Meer dan op een elektrische fiets die te makkelijk op een snel standje wordt gezet. En al die elektriciteit moet ook worden opgewekt. Kassa - naast het feit dat zo'n fiets een stevig prijskaartje heeft. Voor dat geld kun je andere dingen doen!

Ander puntje is de meefietsers. Hun sociale gedrag wordt uitgedaagd. Niks mis mee.
Als het regent, worden ze sowieso allemaal nat, batterij of niet.
Ik heb het gevoel dat de volwassenen van nu sneller iets 'zielig' vinden dan de volwassenen van weleer. Jongeren zijn niet van suikergoed, gelukkig. 
Natuurlijk kun je je tijd altijd maar éénmaal besteden, de waarde van tijdsbesteding voelt voor ieder verschillend. 

---

---

18-03-2022 om 14:08

Poezie schreef op 18-03-2022 om 08:46:

[..]

Ik vind dat je je erg aanstelt. Vroeger fietste ik 14 km naar school, en nu 7 km naar mijn werk. Als je gezond bent zou dat geen probleem moeten zijn. Hoe je het ook wendt of keert, je hebt nou eenmaal reistijd. Voor je lichaamsbeweging en het milieu is het goed om dat op de fiets te doen in plaats van iedere dag met je gat in de auto te zitten.

Ik begrijp hier echt niks van. Wie heeft het over de auto? Ik ga ook nooit met de auto naar het werk. Bedenk dat een puber die elke dag 2x30 min fietst daar per jaar dus 5 hele werkweken van 40 uur tijd aan kwijt is. Met een uur heen en terug is dat dus 10 hele weken. Ik kan mijn tijd wel anders besteden, ook als puber. 

Het gaat mij er maar om dat ik het van de zotte vind dat er zo positief over gedaan wordt, hoe veel het toevoegt, hoe gezond het is, hoe gezellig het is, hoe leuk het is om om te fietsen en te picknicken. Houd op schei uit, zeg gewoon dat het soms niet anders is maar leuk is het niet. Leuk is 5 km fietsen bij mooi weer. Leuk is als je fietsen als je eigen gekozen sport ziet. Leuk is het niet om 14 km enkele reis naar school te moeten fietsen. Soms is het niet anders maar zeg dat, niet meer.

---

---

18-03-2022 om 14:12

Bakblik schreef op 18-03-2022 om 09:34:

Of ik normaal kan discussiëren?
Volgens mij doe ik dat al. Alle vos en tegens voor het voetlicht brengen en laten zien dat het ook anders kan zijn dan jij denkt.
Dat punt over er als ouder anders in staan dat meen ik echt. Een kind hebben is het goede voorbeeld geven. Als je er als ouder al de bakken van hebt dat je iedere dag moet afwassen dan zal je kind dat oppikken en afwassen ook niet leuk vinden. Je kunt afwassen vervangen die allerlei klusjes of dingen die gedaan moeten worden.

Edit: o en niet alles in het leven is leuk. Sommige dingen horen erbij, daar moet je doorheen en dan kan je proberen het zelf wat leuker te maken.

Maar waarom noem je steeds dat ouders er anders in moeten staan? Wie zegt dat ik dat niet doe? Mijn kinderen zijn al voorbij de middelbare school. Mijn ene kind heeft zelf gekozen voor een school ver weg. Dus dat hij moet fietsen is zijn keus. Ik heb daar verder nooit over gesproken. 

Maar op een forum zo gaan lopen hallelujaën over meer dan 6/7 km fietsen inclusief omwegen, picknicks, gezelligheid vind ik idioot. Net alsof je gaat lopen verkondigen hoe gezellig het is om de wc schoon te maken met de radio aan. Of hoe leuk het is om je vloer te zuigen omdat je daar zo fijn bij kan nadenken en er als herboren uit komt.  

Het hoeft ook niet leuk te zijn, maar het kan wel. En soms heb je dingen niet voor het kiezen.
Ten eerste: er bestaat zoiets als leerplicht; het kind moet dus naar een school.
Ten tweede: waar je woont heb je als puber geen invloed op, daar moet je het mee doen.
Ten derde: ouders hebben geen geld voor een e-bike, dus dan heb je het met een gewone fiets te doen, ook al hebben je vriendinnen wel een e-bike.
Dan heb je nog wel de keuze over welke school; die op 6 km voor de eerste twee jaar of die op 14 km voor de hele schoolcarrière. Kind kiest begrijpelijkerwijs voor die op 14 km, maar dat heeft dan wel de consequentie dat ze meer tijd kwijt is met fietsen. 

Verder wel eens met dat ouders tegenwoordig veel sneller dingen zielig vinden voor kinderen dan vroeger.

--- schreef op 18-03-2022 om 14:12:

[..]

Maar waarom noem je steeds dat ouders er anders in moeten staan? Wie zegt dat ik dat niet doe? Mijn kinderen zijn al voorbij de middelbare school. Mijn ene kind heeft zelf gekozen voor een school ver weg. Dus dat hij moet fietsen is zijn keus. Ik heb daar verder nooit over gesproken.

Maar op een forum zo gaan lopen hallelujaën over meer dan 6/7 km fietsen inclusief omwegen, picknicks, gezelligheid vind ik idioot. Net alsof je gaat lopen verkondigen hoe gezellig het is om de wc schoon te maken met de radio aan. Of hoe leuk het is om je vloer te zuigen omdat je daar zo fijn bij kan nadenken en er als herboren uit komt.

Dat is niet idioot.  Het leven is een feestje maar je moet zelf de slingers ophangen. 

De wc schoonmaken is geen leuke klus maar 2x per week weer even een doekje overheen halen dat moet gewoon. Dan kan ik lopen mopperen ach en wee dat het alweer tijd is om....  Dan maak ik het wat minder erg door een muziekje aan te zetten, niks mis mee. 

Altijd moeten fietsen met de kinderen toen ze klein waren was ook geen ding waar ik dol op was en de kinderen ook niet als ik ze in regenponcho en laarsjes op de fiets hees. Door er zelf niet over te klagen heb ik wel bij de kinderen een soort van acceptatie weten te bewerkstelligen.  

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

18-03-2022 om 14:54

--- schreef op 18-03-2022 om 14:08:

[..]

Ik begrijp hier echt niks van. Wie heeft het over de auto? Ik ga ook nooit met de auto naar het werk. Bedenk dat een puber die elke dag 2x30 min fietst daar per jaar dus 5 hele werkweken van 40 uur tijd aan kwijt is. Met een uur heen en terug is dat dus 10 hele weken. Ik kan mijn tijd wel anders besteden, ook als puber.

Het gaat mij er maar om dat ik het van de zotte vind dat er zo positief over gedaan wordt, hoe veel het toevoegt, hoe gezond het is, hoe gezellig het is, hoe leuk het is om om te fietsen en te picknicken. Houd op schei uit, zeg gewoon dat het soms niet anders is maar leuk is het niet. Leuk is 5 km fietsen bij mooi weer. Leuk is als je fietsen als je eigen gekozen sport ziet. Leuk is het niet om 14 km enkele reis naar school te moeten fietsen. Soms is het niet anders maar zeg dat, niet meer.

Je maakt het jezelf onnodig moeilijk als je blijft hangen in "het is niet leuk". Want dan zal het altijd vervelend blijven. Als je probeert de positieve kanten van iets te bekijken, wordt het vaak vanzelf dragelijker en soms zelfs een beetje leuk.

Ik houd ook niet van grote stukken fietsen, maar doe het wel. Omdat ik ergens heen moet en het te kort voor de auto is en te omslachtig met ov. En dan moet ik me ook wel eens over een drempel heen helpen, omdat het waait of regent. Maar ik probeer niet te blijven hangen in "ik vind dit niet leuk, ik wil dit niet", daar wordt het namelijk zeker niet prettiger van.

En een puberlichaam heeft minimaal een uur per dag matige inspanning nodig. Die heb je met naar school fietsen dus al binnen. Als je vlakbij school woont (of me e-bike of ov gaat) zou die puber voor z'n gezondheid na schooltijd alsnog een uur moeten gaan wandelen, fietsen of sporten. Ai, ook al 5 hele weken per jaar ...

--- schreef op 18-03-2022 om 14:08:

[..]

Ik begrijp hier echt niks van. Wie heeft het over de auto? Ik ga ook nooit met de auto naar het werk. Bedenk dat een puber die elke dag 2x30 min fietst daar per jaar dus 5 hele werkweken van 40 uur tijd aan kwijt is. Met een uur heen en terug is dat dus 10 hele weken. Ik kan mijn tijd wel anders besteden, ook als puber.

Het gaat mij er maar om dat ik het van de zotte vind dat er zo positief over gedaan wordt, hoe veel het toevoegt, hoe gezond het is, hoe gezellig het is, hoe leuk het is om om te fietsen en te picknicken. Houd op schei uit, zeg gewoon dat het soms niet anders is maar leuk is het niet. Leuk is 5 km fietsen bij mooi weer. Leuk is als je fietsen als je eigen gekozen sport ziet. Leuk is het niet om 14 km enkele reis naar school te moeten fietsen. Soms is het niet anders maar zeg dat, niet meer.

Hoe zou jij het dan willen oplossen als de dichtstbijzijnde school 10 km verderop staat? Daarnaast: wat doen jou pubers met dat uurtje per dag die ze blijkbaar over hebben?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.