Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

E bike


---

---

18-03-2022 om 15:39

Bakblik schreef op 18-03-2022 om 14:29:

[..]

Dat is niet idioot. Het leven is een feestje maar je moet zelf de slingers ophangen.

De wc schoonmaken is geen leuke klus maar 2x per week weer even een doekje overheen halen dat moet gewoon. Dan kan ik lopen mopperen ach en wee dat het alweer tijd is om.... Dan maak ik het wat minder erg door een muziekje aan te zetten, niks mis mee.

Altijd moeten fietsen met de kinderen toen ze klein waren was ook geen ding waar ik dol op was en de kinderen ook niet als ik ze in regenponcho en laarsjes op de fiets hees. Door er zelf niet over te klagen heb ik wel bij de kinderen een soort van acceptatie weten te bewerkstelligen.

Maar we verwijten elkaar hetzelfde: jij dat ik negatief ben en ik dat jij positief bent. Het probleem alleen is dat ik nooit negatief ben geweest over fietsen naar mijn pubers toe. Wel heb ik bewust een woonplaats gezocht met een middelbare school op alle niveau's. Meer kon ik niet doen. Dat kind een dorp verder naar school wilde is zijn keus. 

Natuurlijk wordt de wc leuker als je de radio aanzet maar wat jij niet ziet is dat niet ELK kind het gezellig vindt of heeft of krijgt. Niet elk kind vindt vriendjes of vriendinnetjes om mee te fietsen en gaat omrijden en picknicken. Daar gaat het mij om. 

Zeggen dat het allemaal wel meevalt met het fietsen ómdat het zo gezellig is om samen te fietsen is net als zeggen dat school zo leuk is omdat je daar allemaal vriendjes en vriendinnetjes maakt en je een leuke tijd hebt. Ik vond mijn klasgenoten niet gezellig, werd veel gepest en dan ook nog een klote eind fietsen maakte het niet makkelijker. Maar dat wordt gewoon over het hoofd gezien. 

Gaan verhuizen naar een plaats met een middelbare school op alle niveaus vind ik nogal wat. Dan moet je hier al naar de stad en dan zou er niemand meer in dorpen wonen. 

Zonnebloempje schreef op 18-03-2022 om 09:23:

[..]

Ze zegt toch ook niet dat het een probleem is ? Ze zegt alleen dat het niet voor iedereen leuk is.

Ik fiets al 30 jaar naar mijn werk, gewoon op een degelijke ouderwetse Gazelle. 10 km heen en 10 km weer terug. Heerlijk om na een dag kantoor even lekker in de buitenlucht uit te waaien. En ik geniet van dingen die ik onderweg zie: bomen die in de herfst de prachtigste kleuren krijgen, of bloesembomen die in het voorjaar in uitbundige bloei staan. De kastanjebomen die in april/mei in volle bloei staan, dan denk ik aan mijn moeder, we woonden aan een plantsoen met 10 oude kastanjebomen, en mijn moeder zei dan altijd als ze bloeiden: Is het niet prachtig, de kaarsjes zijn weer aan. Ik heb inmiddels veel "bekenden" op de route: het oude vrouwtje dat vaak in haar tuin staat, de stoep veegt of de plantjes verzorgt als ik langs kom, we zwaaien al jaren naar elkaar. Een tijdje geleden ben ik eens afgestapt om een praatje te maken, 89 is ze, vertelde ze, en als het mooi weer is, stap ik tegenwoordig even af om 5 minuten een praatje te maken. De man met de spaniël die altijd een vuilniszak en een grijpstok bij zich heeft om de rotzooi tussen de struiken uit te pikken, altijd even goedemorgen. Een jongen die altijd min of meer met me opfietst, werkt bij mij in de buurt en vaak zijn we gelijktijdig op weg, dan fietsen we een stukje samen en praten even. Soms zie je grappige dingen onderweg, zoals de vader die zijn zoontje op de motor-met-zijspan naar school bracht, het zoontje van 7 trots als een pauw op zijn stoere vader in die zijspan, en dezelfde coole zonnebril op zijn snoet als zijn vader.

En ja, soms regent het, waait het, is het pestweer. Maar dat is niet al te vaak. De keren dat ik écht mijn regenpak aan moet hijsen, zijn zeldzaam.

Wat een gezeur heen en weer over de voor- en nadelen van het fietsen. 
Daar gaat de topic  helemaal niet over. 
Ik snap goed waarom TO niet meer reageert. 
Misschien een aparte topic beginnen over de voor en nadelen van het fietsen naar werk en school?

Sas-OO schreef op 18-03-2022 om 18:50:

Wat een gezeur heen en weer over de voor- en nadelen van het fietsen.
Daar gaat de topic helemaal niet over.
Ik snap goed waarom TO niet meer reageert.
Misschien een aparte topic beginnen over de voor en nadelen van het fietsen naar werk en school?

Dit topic gaat gewoon over fietsen. En dat niemand er dood aan gaat.

Nee hoor, lees de openingstekst nog eens na!  

Dit gaat over de bezorgdheid van een ouder dat kind alleen zal moeten fietsen omdat de twee andere kinderen die ze kent van hetzelfde jaar uit hetzelfde dorp een e-bike hebben. Waardoor kind misschien alleen moet fietsen. 
De overstap naar het VO is een grote stap voor ouders en kind. Daar mogen ze best bezorgd over zijn. 

Al dat geneuzel over hoe gewoon of juist vervelend fietsen is, helpt TO niet. 

Sas-OO schreef op 18-03-2022 om 19:01:

Nee hoor, lees de openingstekst nog eens na!

Dit gaat over de bezorgdheid van een ouder dat kind alleen zal moeten fietsen omdat de twee andere kinderen die ze kent van hetzelfde jaar uit hetzelfde dorp een e-bike hebben. Waardoor kind misschien alleen moet fietsen.
De overstap naar het VO is een grote stap voor ouders en kind. Daar mogen ze best bezorgd over zijn.

Ik snap die bezorgdheid, dat is ouders eigen. Het is altijd spannend te zien hoe je kind zich in een nieuwe situatie staande houdt. Het gaat dan niet alleen om het fietsen, maar ook om de nieuwe schooldynamiek, het moeten opbouwen van een hele nieuwe vertrouwde omgeving, en het is een nieuwe stap naar volwassenheid, opeens is het kind een onafhankelijker iemand geworden, in een nieuwe fase van het leven, waarin de ouders nog net zo hard nodig zijn, maar waarin ook ruimte moet zijn voor nieuwe ontdekkingen en ervaringen. En ja, dat is lastig. Dat snap ik. Maar dat hangt niet af van een fiets.

Pejeka1 schreef op 18-03-2022 om 18:07:

[..]

Ik fiets al 30 jaar naar mijn werk, gewoon op een degelijke ouderwetse Gazelle. 10 km heen en 10 km weer terug. Heerlijk om na een dag kantoor even lekker in de buitenlucht uit te waaien. En ik geniet van dingen die ik onderweg zie: bomen die in de herfst de prachtigste kleuren krijgen, of bloesembomen die in het voorjaar in uitbundige bloei staan. De kastanjebomen die in april/mei in volle bloei staan, dan denk ik aan mijn moeder, we woonden aan een plantsoen met 10 oude kastanjebomen, en mijn moeder zei dan altijd als ze bloeiden: Is het niet prachtig, de kaarsjes zijn weer aan. Ik heb inmiddels veel "bekenden" op de route: het oude vrouwtje dat vaak in haar tuin staat, de stoep veegt of de plantjes verzorgt als ik langs kom, we zwaaien al jaren naar elkaar. Een tijdje geleden ben ik eens afgestapt om een praatje te maken, 89 is ze, vertelde ze, en als het mooi weer is, stap ik tegenwoordig even af om 5 minuten een praatje te maken. De man met de spaniël die altijd een vuilniszak en een grijpstok bij zich heeft om de rotzooi tussen de struiken uit te pikken, altijd even goedemorgen. Een jongen die altijd min of meer met me opfietst, werkt bij mij in de buurt en vaak zijn we gelijktijdig op weg, dan fietsen we een stukje samen en praten even. Soms zie je grappige dingen onderweg, zoals de vader die zijn zoontje op de motor-met-zijspan naar school bracht, het zoontje van 7 trots als een pauw op zijn stoere vader in die zijspan, en dezelfde coole zonnebril op zijn snoet als zijn vader.

En ja, soms regent het, waait het, is het pestweer. Maar dat is niet al te vaak. De keren dat ik écht mijn regenpak aan moet hijsen, zijn zeldzaam.

Jij hebt zo een prachtige, bloemrijke schrijfstijl, als ik dit lees krijg ik spontaan zin om te fietsen! Mijn complimenten!

Mijn zoon ging ook op de fiets naar school en deed zeker een half uur over zo'n 7 km. Hij was overigens ook iets ouder. 
Ik vind 14 km. voor een 11 jarig meisje best veel, het is zeker een uur fietsen, in haar eentje, ook dat nog. Een elektrische fiets zou de tijd ongeveer halveren. Ik zou zeker een leuke tweedehands proberen bij elkaar te potten. Haar zus doet dit allemaal wel op een gewone fiets, dat kan, de één is de ander niet. 
Ik moet er zelf ook niet aan denken terwijl ik alles lopend of met de fiets doe. Maar niet iedere dag en geen 28 km.

Ik zou er zelf ook niet aan moeten denken hoor dat eind dagelijks te moeten fietsen, als het heel warm is of juist koud brrr. Ben blij dat wij ervoor hebben gekozen in een stad te wonen waar scholen dus gewoon dichtbij zijn 

Sas-OO schreef op 18-03-2022 om 19:01:

Nee hoor, lees de openingstekst nog eens na!

Dit gaat over de bezorgdheid van een ouder dat kind alleen zal moeten fietsen omdat de twee andere kinderen die ze kent van hetzelfde jaar uit hetzelfde dorp een e-bike hebben. Waardoor kind misschien alleen moet fietsen.
De overstap naar het VO is een grote stap voor ouders en kind. Daar mogen ze best bezorgd over zijn.

Persoonlijk vind ik het een verarming van een forum om je strikt tot de exacte openingsvraag te houden.

Maar goed, dat is off-topic

Decembermamma schreef op 20-03-2022 om 21:22:

Ik zou er zelf ook niet aan moeten denken hoor dat eind dagelijks te moeten fietsen, als het heel warm is of juist koud brrr. Ben blij dat wij ervoor hebben gekozen in een stad te wonen waar scholen dus gewoon dichtbij zijn

Dus jouw advies voor de topic-starter is om een huis in de stad te gaan kopen vóór volgend schooljaar?

Ik zou geen e bike voor een kind kopen als ik niet zeker wist dat kind zorgvuldig omgaat met de fiets. Dus niet even, o ik hoef maar een minuutje binnen te zijn, dus ik zet hem even niet op slot

Jesse_1 schreef op 21-03-2022 om 19:03:

[..]

Dus jouw advies voor de topic-starter is om een huis in de stad te gaan kopen vóór volgend schooljaar?

Nee daar had ze een jaar of 14 over na moeten denken 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.