Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Dochter neemt mijn spullen ongevraagd mee naar huis van mijn ex


Wandelvrouwtje schreef op 16-08-2023 om 18:58:

[..]

Absoluut!!

Precies. Ik kan voor al die dingen wel een reden verzinnen, maar dat serviesgoed breek ik me nu al een hele tijd het hoofd over 😂

Lollypopje schreef op 16-08-2023 om 19:04:

[..]

Precies. Ik kan voor al die dingen wel een reden verzinnen, maar dat serviesgoed breek ik me nu al een hele tijd het hoofd over 😂

In de trein nog willen ontbijten/Lunchen. Tussen school en training geven nog even wat willen eten en dan door naar vader, daar alles in de vaatwasser maar oeps ik slaap niet daar maar bij vriendin en dan ligt mijn bestek dus bij mijn ex.

Zal zo iets zijn.

maar dat is dan toch geen servies in de zin van borden en theekopjes ? Maar tupperware/doppers en dat soort dingen.  Waarom draagt een puber vrijwillig zware zooi mee ? Ik snap die ook niet echt 

Bloemenaandewaterkant schreef op 16-08-2023 om 18:32:

[..]

Ik weet niet of dat (alleen) aan een door de ouders niet goed aangestuurde puber was. Maar dan nog, kan je in je volwassen leven, sociale vaardigheden erbij leren, mocht je de clues je hele jeugd gemist hebben 😜. Aan de andere kant er lopen ook mensen rond die sociale hints niet kunnen lezen en die, met of zonder de juiste manieren, toch in de omgang overkomen als horkerig en onaangepast, dan wel mechanisch aandoende manier van omgang lijken te hebben. In dat geval, is daar niet tegen op te voeden in de zin dat je een vaardigheid nu eenmaal in je genen hebt of niet. Heb je die niet in aanleg, kan je die ook niet ontwikkelen. Dan moet je manieren op een andere manier aanleren.

Ik weet wel dat zo'n beetje elk asociaal gedrag van kinderen de ouders aangerekend worden, want die zullen dan wel flinke steken hebben laten vallen. Mijn mening: dat is niet altijd zo. Soms zijn mensen, of ze er nu iets aan kunnen doen, geen sociale mensen. Ik ben ook niet rete sociaal, maar wel vrij aangepast. Ik ben niet per se van mening dat kinderen super sociaal moeten zijn. Een heel sociaal mens zijn is iets dat je deels voorgeleerd moet krijgen, maar daar moet je ook talent voor hebben. Niet iedereen is sociaal even talentvol.

Maar aangepast gedrag is nu eenmaal nodig in de wereld. En dat zul je toch op een of ander moment onder de knie moeten krijgen en voor mij voelt het wegpoetsen van dergelijk gedrag vanaf een bepaalde leeftijd niet ok. Wat ik al aangaf, groot verschil of je 12, 15 of 17 bent, maar er moet wel ergens een stijgende lijn in te ontdekken zijn.

Lollypopje schreef op 16-08-2023 om 19:04:

[..]

Precies. Ik kan voor al die dingen wel een reden verzinnen, maar dat serviesgoed breek ik me nu al een hele tijd het hoofd over 😂

ik dacht iets gelezen te hebben over een missende zeef. Die was voor krullen fohnen ofzo. Er zal vast wel een of andere onnavolgbare reden achter zitten (in dat puberbrein uitermate logisch).

Diyer schreef op 16-08-2023 om 20:03:

[..]

ik dacht iets gelezen te hebben over een missende zeef. Die was voor krullen fohnen ofzo. Er zal vast wel een of andere onnavolgbare reden achter zitten (in dat puberbrein uitermate logisch).

Tiktok en insta komt deze hack met d'r zeef regelmatig voorbij ipv een diffuser te gebruiken.

Poekewiki schreef op 16-08-2023 om 19:45:

maar dat is dan toch geen servies in de zin van borden en theekopjes ? Maar tupperware/doppers en dat soort dingen. Waarom draagt een puber vrijwillig zware zooi mee ? Ik snap die ook niet echt

Onze oudste heeft al twee keer een glas van ons meegesleept naar z’n moeder. Hij kon ook niet helemaal uitleggen waarom 

Overigens geloof ik geen seconde dat het onmacht is, hier denken ze helemaal niet na over de (on)handigheid van dit soort dingen. Hier gaat het na een stevige opmerking hierover dus ook altijd weer een flinke tijd beter. Totdat er weer een regenpak of  sporthanddoek verdwijnt.  

Buiten ligt mijn hond te blaffen. Hij wil dat ik met de bal kom spelen. Als je pubers persistent vindt, probeer eens een border collie…
(Dat servies zou mij ook intrigeren, als ik niet vaker gezien had dat er een bord, bakje of beker meeging in de auto… ik heb al meerdere goede bakken “uitstaan” die ik toch echt terug wil).

Bijzonder dat onze pubers niet in staat worden geacht te kunnen overzien dat spullen kwijtraken van een ander voor die persoon echt mega vervelend is. Maar hey, pubers, ze hebben het al zo moeilijk met hun leven dus laat ze maar even.

Maar aan de andere kant achten we ze wel oud en wijs genoeg voor het besturen van een motorvoertuig. Daar moeten ze wel alles kunnen overzien en vooruit kunnen plannen en weten dat hun acties consequenties kunnen hebben die mensenlevens kunnen kosten.

Kunnen we dan niet beter thuis een ietsje pietsje strenger optreden dat pubers toch wel in de gaten hebben dat de wereld  niet om hen alleen draait? En als je een buber hebt die zo is, laat die dan in godsnaam nog geen autorijles volgen. 

Ugh, ben jij mijn achterbuurvrouw, AnnaPollewop? Daar staat ook een hond van 's morgens half 7 tot 's avonds 10 uur te blaffen of er iemand met een bal wil spelen....
Over pubers: de mijne liet heel vaak iets in de trein liggen (ging met de trein naar school). Mutsen, handschoenen, bodywarmers, sleutels, OV kaart, boeken... Sommige dingen hebben we teruggekregen, veel niet. Gek werd ik ervan. Gelukkig werd het inderdaad beter met de jaren. 

Diyer schreef op 16-08-2023 om 20:03:

[..]

ik dacht iets gelezen te hebben over een missende zeef. Die was voor krullen fohnen ofzo. Er zal vast wel een of andere onnavolgbare reden achter zitten (in dat puberbrein uitermate logisch).

Nee, dat klopt wel. Ik heb pas vrij laat ontdekt dat ik een krullebol ben. Eerder dacht ik dat ik veel kruinen had (is ook zo) met onwillig haar.  Ik gebruikte ook de verkeerde shampoo. In luxe shampoos zit vaak een stofje waar je haar dood van valt. Als het net gewassen is, met (liefst) de goedkoopste shampoo krult het enorm maar door het gewicht zakt de krul uit en wordt ‘haar met slag’. Als je nu de zeef pakt, omgekeerd gaat staat zodat je haar in de zeef valt, de zeef redelijk dicht bij je hoofd houdt en er met een koude föhn op blaast, krijg je enorme krullen en volume in je haar. Nouja, eigenlijk zijn dat de krullen die je al had maar die er door het gewicht niet uit zijn. 

Miraval schreef op 16-08-2023 om 21:33:

Bijzonder dat onze pubers niet in staat worden geacht te kunnen overzien dat spullen kwijtraken van een ander voor die persoon echt mega vervelend is. Maar hey, pubers, ze hebben het al zo moeilijk met hun leven dus laat ze maar even.

Maar aan de andere kant achten we ze wel oud en wijs genoeg voor het besturen van een motorvoertuig. Daar moeten ze wel alles kunnen overzien en vooruit kunnen plannen en weten dat hun acties consequenties kunnen hebben die mensenlevens kunnen kosten.

Kunnen we dan niet beter thuis een ietsje pietsje strenger optreden dat pubers toch wel in de gaten hebben dat de wereld niet om hen alleen draait? En als je een buber hebt die zo is, laat die dan in godsnaam nog geen autorijles volgen.

Ik vond het is heel moeilijk mijn kinderen aan te leren om even achterom te kijken (hoe laat ik het achter) voordat ze naar een andere ruimte vertrekken dan wel iets anders gaan doen. Herkennen anderen dit? 

Strenger heeft weinig zin. Het is een fase. Net als opeens angstig worden als je leert lopen (de wereld blijkt opeens veel groter, jij kleiner), spullen uit bed gooien, of nee zeggen. Het is een fase en gaat vanzelf over. Rijping van het brein.

Miraval schreef op 16-08-2023 om 21:33:

Bijzonder dat onze pubers niet in staat worden geacht te kunnen overzien dat spullen kwijtraken van een ander voor die persoon echt mega vervelend is. Maar hey, pubers, ze hebben het al zo moeilijk met hun leven dus laat ze maar even.

Maar aan de andere kant achten we ze wel oud en wijs genoeg voor het besturen van een motorvoertuig. Daar moeten ze wel alles kunnen overzien en vooruit kunnen plannen en weten dat hun acties consequenties kunnen hebben die mensenlevens kunnen kosten.

Kunnen we dan niet beter thuis een ietsje pietsje strenger optreden dat pubers toch wel in de gaten hebben dat de wereld niet om hen alleen draait? En als je een buber hebt die zo is, laat die dan in godsnaam nog geen autorijles volgen.

Nou de vergeet-en-niet-nadenken-fase zit meestal voor de je-mag-alleen-een-motorvoertuig-besturen-fase.

De eerste is zo rond 17 wel over, en met 18 mogen ze pas zelfstandig los met een motorvoertuig.

En natuurlijk blijf je steeds bijsturen maar je bent er niet constant bij. 

Bloemenaandewaterkant schreef op 16-08-2023 om 18:43:

[..]

Kom maar terug als je kind in de puberteit is en denkt.. al die regels van die ouwe zijn ronduit ouderwets en belachelijk en ik doe lekker wat ik zelf wil. Het klinkt een beetje alsof je zegt dat door roodlicht thuis rijden niet mag dús gebeurt het niet. En met die dús heb ik moeite want bij pubers gaat dat heel anders. Er is al helemaal geen dús en pubers vinden door zogenaamde autoriteiten (zoals je ouders) bedachte regels per definitie onzin. Je kan ze niet meer dwingen, over de knie is niet meer anno 2023. En dat heeft niet perse iets te maken met de opvoeding van vóór puberteit. Je hoopt natuurlijk van wel want dat betekent dat de wereld maakbaar is en binair maar helaas..

Natuurlijk zal mijn kind ook wel eens haar kont tegen de krib gooien en iets doen wat niet mag. Doet ze nu ook al hoor. 

Maar gedrag heeft consequenties, leuk of niet. En ik denk dat op een gegeven moment bij de meesten het kwartje wel gaat vallen als ze er vaak genoeg zelf een negatief gevolg van ervaren. Als je ongevraagd van alles leent en kwijt maakt, dan doet dat iets met mijn vertrouwen. Als ik een halve dag heb lopen zoeken naar mijn spullen, heb ik geen tijd om je naar een feestje te brengen want mijn werk/de was/de strijk/de afwas ben ik daardoor nog niet aan toegekomen. Als je alles wat nieuw gekocht moet worden van je zakgeld moet betalen, heb je minder geld voor leuke dingen. 

Het gaat om prioriteiten en jezelf en je eigen belangen boven die van een ander stellen. Daar kun je voor kiezen, maar dat heeft dan wel consequenties. 

Als jouw gedrag alleen voor anderen vervelend is zonder dat het voor jou consequenties heeft, waarom zou je er dan iets aan veranderen?

Dit is echt iets waar ik heel streng in ben en zal zijn. Het voelt als bestolen worden in je eigen huis en dat ondermijnt mijn eigen houvast, structuur en veiligheid.

MamaE schreef op 16-08-2023 om 23:14:

[..]

Natuurlijk zal mijn kind ook wel eens haar kont tegen de krib gooien en iets doen wat niet mag. Doet ze nu ook al hoor.

Maar gedrag heeft consequenties, leuk of niet. En ik denk dat op een gegeven moment bij de meesten het kwartje wel gaat vallen als ze er vaak genoeg zelf een negatief gevolg van ervaren. Als je ongevraagd van alles leent en kwijt maakt, dan doet dat iets met mijn vertrouwen. Als ik een halve dag heb lopen zoeken naar mijn spullen, heb ik geen tijd om je naar een feestje te brengen want mijn werk/de was/de strijk/de afwas ben ik daardoor nog niet aan toegekomen. Als je alles wat nieuw gekocht moet worden van je zakgeld moet betalen, heb je minder geld voor leuke dingen.

Het gaat om prioriteiten en jezelf en je eigen belangen boven die van een ander stellen. Daar kun je voor kiezen, maar dat heeft dan wel consequenties.

Als jouw gedrag alleen voor anderen vervelend is zonder dat het voor jou consequenties heeft, waarom zou je er dan iets aan veranderen?

Dit is echt iets waar ik heel streng in ben en zal zijn. Het voelt als bestolen worden in je eigen huis en dat ondermijnt mijn eigen houvast, structuur en veiligheid.

Tja, heb je 1 kind? En die is nog geen puber? En jij weet precies hoe je dat varkentje wel wast. 

Wow. Ik sta met mijn mond vol tanden. Waar moet je beginnen bij zoiets. 

Laten we weer teruggaan naar bericht van dit topic.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.