Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

bijbaan, geen vervanging kunnen regelen, ontslag?



dochter heeft een 0 uren contract bij een supermarkt. Van de week kan ze een avond niet, dat heeft ze vorige week al aangegeven. Je moet zelf vervanging zorgen, maar niemand kan. Nu moet ze komen en anders gaan ze haar ontslaan, kan dit zomaar? (Dus is ze eerlijk, krijg je dit, dus volgende keer ziek melden)


Kleinduimpje schreef op 17-10-2023 om 11:56:

ze durft het niet, dus daar kan ik dan ook niks aan doen

Daar kan je als moeder dus WEL wat aan doen. Neem haar "bij de hand" en ga dat gesprek voorbereiden. Zet op papier wat ze kan zeggen, zet de telefoon op speaker dan kan je nog wat influisteren als je hoort dat het gesprek de verkeerde kant op gaat.

Dit soort dingen leren ze niet op school dat is aan ouders. Het is de baan van je dochter, zij moet het woord voeren/het mailtje appje opstellen eventueel met hulp van een ouder in het leerproces over hoe je omgaat met een lastige leidinggevende. Jij of haar vader moeten dat begeleiden, of durven jullie zelf ook niet?

Kleinduimpje

Kleinduimpje

17-10-2023 om 12:06 Topicstarter

ja, dat heeft ze allemaal al geappt naar 3 man, dat advies hadden we allemaal opgevolgd,  het helpt niet, ze nemen maatregelen.

Kleinduimpje schreef op 17-10-2023 om 11:56:

ze durft het niet, dus daar kan ik dan ook niks aan doen

Jij ook niet, lijkt het. Dat bedoel ik niet gemeen, dat is een observatie. Het lijkt in dit topic jullie beiden aan daadkracht te ontbreken. En mensen nemen helaas vaak de ruimte die je ze geeft.

Verder vind ik woorden als chanteren nogal ver gaan. Je schreef dat hij gezegd had dat er "maatregelen getroffen zouden worden". Dat is weinig concreet en dat geeft mij de indruk dat hij bluft. Het is ook maar een 18-jarige die deze opdracht van zijn leidinggevende krijgt he? Veel meer dan haar niet meer inroosteren, kan hij niet doen. En als ze personeelstekort hebben, zal hij dat zich niet kunnen permitteren. 

Kom op, ga achter je dochter staan. Geef haar vertrouwen! Ze heeft haar best gedaan, meer kan ze niet doen. En samen komen jullie er wel uit. Linksom of rechtsom.

Kleinduimpje

Kleinduimpje

17-10-2023 om 12:08 Topicstarter

oh, ik durf heel goed te bellen. Wat kan ik eraan doen als kind echt niet wilt, ik kan haar toch niet dwingen, ze wordt alleen maar steeds bozer, ze is hier al de hele week mee bezig. En nee aan de hand nemen lukt niet.

Kleinduimpje schreef op 17-10-2023 om 12:06:

ja, dat heeft ze allemaal al geappt naar 3 man, dat advies hadden we allemaal opgevolgd, het helpt niet, ze nemen maatregelen.

Walgelijk. Voor zo'n werkgever wil je toch niet werken?

Wat ik al zei: laat het los. Jullie zien wel wat er gebeurt. De rest is verspilde energie.

Kleinduimpje

Kleinduimpje

17-10-2023 om 12:09 Topicstarter

Doemijdieglazenbol schreef op 17-10-2023 om 12:07:

[..]

Jij ook niet, lijkt het. Dat bedoel ik niet gemeen, dat is een observatie. Het lijkt in dit topic jullie beiden aan daadkracht te ontbreken. En mensen nemen helaas vaak de ruimte die je ze geeft.

Verder vind ik woorden als chanteren nogal ver gaan. Je schreef dat hij gezegd had dat er "maatregelen getroffen zouden worden". Dat is weinig concreet en dat geeft mij de indruk dat hij bluft. Het is ook maar een 18-jarige die deze opdracht van zijn leidinggevende krijgt he? Veel meer dan haar niet meer inroosteren, kan hij niet doen. En als ze personeelstekort hebben, zal hij dat zich niet kunnen permitteren.

Kom op, ga achter je dochter staan. Geef haar vertrouwen! Ze heeft haar best gedaan, meer kan ze niet doen. En samen komen jullie er wel uit. Linksom of rechtsom.

Hoezo, jij ook niet??? Ik geef zelf aan dat ik wil bellen, ik durf zeker wel te bellen.

Kleinduimpje

Kleinduimpje

17-10-2023 om 12:10 Topicstarter

en ik weet wel zeker dat het ontslag wordt, want dat is bij een kennis al zo gegaan.

Kleinduimpje schreef op 17-10-2023 om 12:08:

oh, ik durf heel goed te bellen. Wat kan ik eraan doen als kind echt niet wilt, ik kan haar toch niet dwingen, ze wordt alleen maar steeds bozer, ze is hier al de hele week mee bezig. En nee aan de hand nemen lukt niet.

En je rekt het gezenuw op deze manier. Je had al veel eerder een streep kunnen trekken. "joh, je gaat gewoon niet, we zien die maatregelen wel, volgens mij is het gewoon bluf. Ik ben trots op hoe je je best gedaan hebt voor vervanging. Sommige leidinggevende zijn gewoon eikels. Gelukkig was dit niet Matthijs van Nieuwkerk )"

En als het mislukt met dit baantje, komt er wel weer een volgende. En misschien loopt daar de liefde van haar leven wel rond! <3



Kleinduimpje schreef op 17-10-2023 om 12:10:

en ik weet wel zeker dat het ontslag wordt, want dat is bij een kennis al zo gegaan.

Maar dan wil je daar toch niet werken? Als het niet deze keer is, dan is het de volgende keer weer gezeik. 

Kleinduimpje

Kleinduimpje

17-10-2023 om 12:14 Topicstarter

nee, ik heb niet gezegd je gaat gewoon niet. Ik vind het zelf ook heel vervelend en snap best dat het voor het werk ook lastig is. Maar dochter heeft het daar heel erg naar haar zin, dus ik ben mee aan het kijken hoe we dit op kunnen lossen. Ze wilt daar geen ontslag en het zou ook echt niet handig zijn omdat er verder niks in de buurt is 

Kleinduimpje

Kleinduimpje

17-10-2023 om 12:16 Topicstarter

ja,volgende keer is het weer gezeik, want ze heeft dan weer een probleem, waarschijnlijk volgende week al want haar rooster van school is veranderd en dan haalt ze het niet om 17.00 op het werk te zijn. Maar daar moet iedereen dan toch tegenaan lopen? Alleen misschien is dan het invallen voor elkaar makkelijker omdat de opening dan geweest is en niet iedereen is ingedeeld

necessity is the mother of invention. er is vast wel wat anders te vinden in een van dichtsbevolkte landen van de wereld, waar een enorm personeelstekort is en waar ook steeds meer online wordt gewerkt.

Als je exact 0 risico voor ontslag wil lopen, dan ga je werken. En anders neem je dat risico. Meer smaken zijn er volgens mij niet.

Met een 0 uren contract (en zeker met nauwelijke arbeidsverleden) kan hij haar gewoon uitroosteren en dan het contract beeindigen. Maakt echt niets uit wat jij of zij dan zeggen. Het zou bijzonder dom zijn als dit het enige akkefietje is, maar sommige mensen zijn dat nou eenmaal. Of vinden hun gevoel van autoriteit belangrijker dan een probleem oplossen. Maar dan nog geldt; daar wil je niet voor werken. En hoe eerder je dat leert, hoe beter. Minder risico op een burnout later.


Google eens naar angstcultuur op de werkvloer. Of nee, laat je dochter googlen naar angstcultuur op de werkvloer. Als het zo heftig is als je schrijft, is dat wat er aan de hand is.

Kleinduimpje schreef op 17-10-2023 om 12:10:

en ik weet wel zeker dat het ontslag wordt, want dat is bij een kennis al zo gegaan.

Dom van ze, zo raken ze op termijn al hun personeel kwijt. 

En nu is het dan toch gewoon klaar? School gaat het programma echt niet veranderen. Laat het los. Het is al dat zenuwpezen echt niet waard. Voor zo'n bedrijf moet je niet willen werken. Ook dat is een belangrijke levensles voor je dochter.

Kleinduimpje schreef op 17-10-2023 om 12:08:

oh, ik durf heel goed te bellen. Wat kan ik eraan doen als kind echt niet wilt, ik kan haar toch niet dwingen, ze wordt alleen maar steeds bozer, ze is hier al de hele week mee bezig. En nee aan de hand nemen lukt niet.

Als jij wilt dat het tot een redelijke oplossing komt waarbij ze haar baan kan behouden moet je haar aan de hand nemen, ook als ze niet wil.

Anders is het klaar, gaat ze niet werken maar naar dat ding op school (dat zou van mij moeten) en volgt er ontslag. 

Dat zou ik als ouder heel open communiceren met mijn kind en daarna mijn handen er vanaf trekken. Ik wil je helpen op die en die manier, als jij dat niet wilt dan weet je wat de consequenties zijn en moet je ander werk zoeken.

Ysenda schreef op 17-10-2023 om 11:57:

[..]

Bij veel zorginstellingen is dat wel gebruikelijk, in het bedrijfsleven idd eigenlijk niet.

O jawel hoor! Hier is het motto je mag vakantie opnemen als je maar zorgt dat je werk af is. Maw dan moet je dus zorgen voor iemand die je week overneemt......nou we lopen al onderbemand dus geen vakantie zeker niet in januari tm mei, juli en oktober 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.