Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

bijbaan, geen vervanging kunnen regelen, ontslag?



dochter heeft een 0 uren contract bij een supermarkt. Van de week kan ze een avond niet, dat heeft ze vorige week al aangegeven. Je moet zelf vervanging zorgen, maar niemand kan. Nu moet ze komen en anders gaan ze haar ontslaan, kan dit zomaar? (Dus is ze eerlijk, krijg je dit, dus volgende keer ziek melden)


Kleinduimpje schreef op 17-10-2023 om 12:08:

oh, ik durf heel goed te bellen. Wat kan ik eraan doen als kind echt niet wilt, ik kan haar toch niet dwingen, ze wordt alleen maar steeds bozer, ze is hier al de hele week mee bezig. En nee aan de hand nemen lukt niet.

Beetje off topic: Ik heb een zoon van 23 met belangst (en autisme). Hij vindt elk telefoongesprek moeilijk, zelfs de kapper bellen durft hij niet. Wij bereiden samen zo’n gesprek voor. Ik speel dan de ‘andere partij’. We zetten wat dingen op papier adhv mogelijke wendingen in zo’n gesprek. En dan lukt het hem uiteindelijk wel. Zo zou ik het met je dochter ook eens proberen.

Voor nu zou ik ook vinden dat bellen niet veel meer toevoegt. Ze heeft haar best gedaan en meer kan ze niet doen. Ik zou wel nog een laatste app of mail sturen dat vervanging regelen echt niet lukt en dat school voorgaat (hier kan ze zich achter jullie als ouders verschuilen, het moet van jullie, maar dat hoeft niet. Ik zou het sterker vinden als ze zelf zegt dat ze school voorrang geeft). En dat is dan dat. Als ze ontslagen wordt is dat maar zo. Ze kan dan ook nog deze leidinggevende passeren en de manager benaderen. Misschien is die wat inschikkelijker?

Het is al eerder gezegd maar joh, wat maak je het groot!
Dat het voor je dochter een heel ding is (leuke baan, net ingewerkt, heel erg naar mijn zin) snap ik nog. Het is een puber en dit is haar eerste baantje. Maar jij als volwassene zou het toch in perspectief moeten kunnen zien lijkt me.
Het is een bijbaan en je dochter kan niet voldoen aan de (onmogelijke) eisen van deze "leuke" werkgever. De consequenties zijn al duidelijk: dan wordt ze dus ontslagen. Jammer, maar het is niet het einde van de wereld.

Wat jij als ouder zou kunnen doen is niet teveel mee te bewegen in deze dramatiek. Niet zelf gaan bellen, niet er al de hele week "mee bezig zijn" en proberen de supermarktmanager te bewegen coulantie te hebben met je dochter, maar de boodschap uitstralen die zo'n incident verdient: het is het niet waard hier veel energie aan te besteden.

Je gaat naar school want die opdracht is belangrijk. Dit communiceer je naar je leidinggevende (per app, telefoon of wat je maar wil). Waarschijnlijk word je dan ontslagen, en misschien valt het mee. Dat zien we dan wel weer. Shit happens en het leven zit niet eerlijk in elkaar. Jammer meis, ik had je een leukere eerste werkervaring gegund. Maar kom op, er zijn genoeg leuke baantjes te vinden en we gaan gewoon weer op zoek.

Succes!

Kleinduimpje schreef op 17-10-2023 om 12:06:

ja, dat heeft ze allemaal al geappt naar 3 man, dat advies hadden we allemaal opgevolgd, het helpt niet, ze nemen maatregelen.

Dan is dat maar zo. Zij heeft zich op tijd afgemeld en geprobeerd vervanging te zorgen  .

Ik zou als ouder aansturen op zelf ontslag nemen. Dit gedoe is het toch niet waard? Het is maar een bijbaantje.


Mijn dochter zou er niet eens meer mogen werken.

Beste Kleinduimpje,


In deze wereld moet je schijt hebben aan een baas Waarom? Omdat hij ook schijt aan jou heeft het maakt niet uit hoelang je er werkt als hij goedkoper kan krijg je een schop in je lende je bent niets meer dan een nummer.

Jou dochter moet een leuke ontslagbrief opstellen, met die leuke vrienden houd ze toch wel contact zo niet dan waren ze niet echt leuk.

Laat je nooit in een hoek drijven. DOOR NIEMAND


Draai het gewoon om,  wat al eerder gezegd is. Zeg: als ik geen vrij krijg neem ik ontslag. En dan niet tegen die 18 jarige jongens, maar tegen de grote baas.  Als ze nu gaat werken is ze voor altijd de sjaak en weet de werkgever dat dit er eentje is waar hij geen rekening mee hoeft te houden. 

Wieder schreef op 17-10-2023 om 18:00:

Draai het gewoon om, wat al eerder gezegd is. Zeg: als ik geen vrij krijg neem ik ontslag. En dan niet tegen die 18 jarige jongens, maar tegen de grote baas. Als ze nu gaat werken is ze voor altijd de sjaak en weet de werkgever dat dit er eentje is waar hij geen rekening mee hoeft te houden.

Dit ja. Dan toont ze lef en weet de baas gelijk: die laat niet met zich sollen. 

Mijn dochter kwam zonder werk omdat het bedrijf waar ze werkte failliet ging.
Ze moest op gesprek komen bij het GAK daar vertelde een trut dat ze tomaten moest gaan plukken terwijl ze best hoog geschoold was. Toen ze thuis kwam vertelde ze me het verhaal en ik zei vraag maar een nieuw gesprek aan met die trut en vertel haar maar dat ze die tomaten in haar REET kan steken. En dat heeft ze gedaan en ook gezegd. Nu Werkt ze direct onder de directeur van het IND en die man draagt haar op handen. Sta achter je dochter en trek het initiatief naar je toe.


ReneVerbeek schreef op 17-10-2023 om 18:12:

Mijn dochter kwam zonder werk omdat het bedrijf waar ze werkte failliet ging.
Ze moest op gesprek komen bij het GAK daar vertelde een trut dat ze tomaten moest gaan plukken terwijl ze best hoog geschoold was. Toen ze thuis kwam vertelde ze me het verhaal en ik zei vraag maar een nieuw gesprek aan met die trut en vertel haar maar dat ze die tomaten in haar REET kan steken. En dat heeft ze gedaan en ook gezegd. Nu Werkt ze direct onder de directeur van het IND en die man draagt haar op handen. Sta achter je dochter en trek het initiatief naar je toe.


Hahahahahaha dat is een goeie daarom dan aankloppen bij het uwv als je zelf een goede baan kunt regelen? 

Decembermamma schreef op 17-10-2023 om 18:19:

[..]

Hahahahahaha dat is een goeie daarom dan aankloppen bij het uwv als je zelf een goede baan kunt regelen?

Weet niet of dat nu nog is maar toen moest je melden dat je werkeloos was.
Maar de meeste lullen als een kip zonder kop als Mark Rutte een huisarts of iemand van een woonwagenkamp daar komt gaan ze die echt niet vertellen dat die tomaten moet gaan plukken.
Kennis van mij is 51 jr. heeft nog nooit 1 dag gewerkt laan ze die maar sturen.


Heb dezelfde ervaring met mijn dochter haar eerste baan bij een supermarkt. Ook als ze doodziek in bed lag, moest ze eerst zelf vervanging regelde en als dat niet lukte toch komen. Ik kan me herinneren dat ik zelf een keer haar ziek heb gemeld, om de druk voor te zijn, die ze zou krijgen als ze zelf zou bellen. 
Ik had allang gebeld (maar dat is niet altijd pedagogisch, ik weet het ). Ik zou dan expliciet de activiteit noemen, het museumbezoek wat ze niet mag verzuimen, dat ze haar best heeft gedaan om vervanging te regelen, niet gelukt is, dat ze met veel plezier er werkt en dat je hoopt dat hij het kan oplossen. Zeg erbij dat je dochter er al dagen slecht van slaapt en dat je daarom zelf opbelt. Als jij de verplichte activiteit benoemt, gelooft zo'n leidinggevende dit sneller, ik denk dat ze er misschien vanuit gaat dat het een smoes is en ze ergens lekker uit wil gaan. 

Kleinduimpje

Kleinduimpje

17-10-2023 om 19:52 Topicstarter

dat meen je niet, zelfs als je ziek bent? Nee, daar pas ik voor, dan maar ontslagen worden, het moet niet gekker worden.

Kleinduimpje schreef op 17-10-2023 om 19:52:

dat meen je niet, zelfs als je ziek bent? Nee, daar pas ik voor, dan maar ontslagen worden, het moet niet gekker worden.

Moest ik in het onderwijs ook. Lag ik doodziek op bed, moest ik eerst mijn duo bellen en daarna collega's die op mijn werkdag vrij zijn. Minimaal drie moest ik er bellen voordat ik het aan de directeur kon geven. En wel vóór 7.30.


Er werd niet gedreigd met ontslagen worden, maar wel die druk die erop je uitgeoefend wordt. Hoor dat van meer jongeren die in een supermarkt werken. Ze is mede dankzij deze ervaringen assertiever geworden en weet heel goed wat ze in werkomgeving wel en niet accepteert.
Er zijn overigens ook rechten verbonden aan een nulurencontract. https://www.fnv.nl/werk-inkomen/contract/arbeidscontract/nulurencontract

Vuurvogel schreef op 17-10-2023 om 20:19:

[..]

Moest ik in het onderwijs ook. Lag ik doodziek op bed, moest ik eerst mijn duo bellen en daarna collega's die op mijn werkdag vrij zijn. Minimaal drie moest ik er bellen voordat ik het aan de directeur kon geven. En wel vóór 7.30.


Hier moet ik ook regelen dat mijn werk gedaan wordt op het moment dat ik ziek ben.....meestal betekend dat dus dat je gewoon met koorts gaat werken wetende dat je collega's ook al dagen van 10 uur maken zonder jouw werk er nog bij.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.