Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

bijbaan, geen vervanging kunnen regelen, ontslag?



dochter heeft een 0 uren contract bij een supermarkt. Van de week kan ze een avond niet, dat heeft ze vorige week al aangegeven. Je moet zelf vervanging zorgen, maar niemand kan. Nu moet ze komen en anders gaan ze haar ontslaan, kan dit zomaar? (Dus is ze eerlijk, krijg je dit, dus volgende keer ziek melden)


MamaE schreef op 27-10-2023 om 16:50:

[..]

Dat is heel mooi, maar bij bijvoorbeeld een excursie zit je ook nog met reistijd. Als de excursie bijvoorbeeld niet eerder dan half negen mag starten en niet langer dan half vijf mag duren indien verplicht, en het is ook nog twee uur met de bus, dan wordt het wel lastig. Dit soort dingen kunnen incidenteel voorkomen bij scholieren. Ze hebben vast niet wekelijks een excursie, sportdag of presentatie avond.

Als je bijvoorbeeld op maandag sport hebt en aangeeft dat je dan niet kunt, is dat mooi. Als er dan in de vakantie geen sport is en je kunt dan extra werken, kun je eventueel een dienst overnemen.

In ieder geval mag een werkgever je nooit verbieden om naar school te gaan of te zeggen 'dan spijbel je maar'. Dus als iemand naar school moet, dan is dat zo. En als het op school echt schering en inslag met onverwachte activiteiten in de avonduren, dan lijkt me dat daar meer mensen in de klas last van hebben en is dat wellicht het aankaarten op school waard.

Wat betreft de reistijd; dan zorg je dus als school dat je op tijd vertrekt zodat je op tijd terug bent. Nou hebben we hier in de randstad daar niet zo'n last van, ik kan me voorstellen dat het op het platteland al snel langere reistijd is.

 Excursies die langer duren, al dan niet door reistijd, zijn dat ook meestal vrijwillig of bij verplichting, zeer ruim van te voren aangegeven zodat scholieren op tijd vrij kunnen vragen, hun sport kunnen afzeggen of verplaatsen.

 Een werkgever mag je bij verplichte activiteiten voor school inderdaad niet verbieden om naar school te gaan maar wel dat het op tijd wordt aangevraagd. 1 week van te voren melden dat je niet komt is wel erg kort dag. Niet handig van die school dat ze zo last minute een verplichte activiteit organiseren. 

Gingergirl schreef op 27-10-2023 om 17:53:

[..]

Wat betreft de reistijd; dan zorg je dus als school dat je op tijd vertrekt zodat je op tijd terug bent. Nou hebben we hier in de randstad daar niet zo'n last van, ik kan me voorstellen dat het op het platteland al snel langere reistijd is.

Excursies die langer duren, al dan niet door reistijd, zijn dat ook meestal vrijwillig of bij verplichting, zeer ruim van te voren aangegeven zodat scholieren op tijd vrij kunnen vragen, hun sport kunnen afzeggen of verplaatsen.

Een werkgever mag je bij verplichte activiteiten voor school inderdaad niet verbieden om naar school te gaan maar wel dat het op tijd wordt aangevraagd. 1 week van te voren melden dat je niet komt is wel erg kort dag. Niet handig van die school dat ze zo last minute een verplichte activiteit organiseren.

Ze heeft een 0 uren contract en bedrijf maakte ook een rooster pas kort van te voren. 

Ze garanderen dus zelf ook geen werk (zie ook dat ze meteen dreigen met ontslag). 

Misschien kunnen ze beter stoppen met pubers aannemen.

PhilDunphy schreef op 17-10-2023 om 20:31:

Ik zie dat er vaak wordt gezegd dat dochter (of moeder) de situatie moet uitleggen. Moet uitleggen dat het voor school is en dat ze dit niet mag missen. Ik heb een andere mening, namelijk dat het ze geen bal uit maakt of dochter afwezig is voor school of omdat ze graag een dagje op de bank wil liggen. Aan het eind van de rit heeft iemand met een 0 uren contract geen verplichting als ze ruim op tijd haar wens voor afwezigheid heeft aangegeven op de betreffende dag. Hadden ze haar wél wekelijks op dezelfde dag willen hebben, dan hadden ze niet zo knieperig voor dat 0 uren contract moeten kiezen.

Ik zou vooral op mijn strepen gaan staan over dat ze geen grond hebben om haar op in te plannen en evenmin een grond hebben om op te ontslaan. Dus laat maar op de spits drijven: dan zien ze meteen dat ze met dochter niet hoeven te sollen.

Nou inderdaad!

kerstbeer schreef op 28-10-2023 om 02:24:

[..]

Ze heeft een 0 uren contract en bedrijf maakte ook een rooster pas kort van te voren.

Ze garanderen dus zelf ook geen werk (zie ook dat ze meteen dreigen met ontslag).

Misschien kunnen ze beter stoppen met pubers aannemen.

Je weet dat als je een nul - uren contract aan gaat met een bedeijf dat je geen werkgarantie hebt en het rooster pas kort van te voren bekent is. Dat is dus ook een stukje eigen keuze, je kunt ook een bijbaantje kiezen met vaste werkdagen/ tijden. 

In het geval van dit bedrijf is dat dreigen met ontslag absurd en kunnen ze inderdaad beter niet voor scholieren gaan.

Gingergirl schreef op 28-10-2023 om 07:42:

[..]

Je weet dat als je een nul - uren contract aan gaat met een bedeijf dat je geen werkgarantie hebt en het rooster pas kort van te voren bekent is. Dat is dus ook een stukje eigen keuze, je kunt ook een bijbaantje kiezen met vaste werkdagen/ tijden.

In het geval van dit bedrijf is dat dreigen met ontslag absurd en kunnen ze inderdaad beter niet voor scholieren gaan.

Je weet dat als je tieners inhuurt, ze dan school verplichtingenkunnen hebben. 

Als je geen werk kan garanderen, dan ook niet zo hoog van de toren blazen als mensen niet altijd kunnen.

Kleinduimpje

Kleinduimpje

21-11-2023 om 12:06 Topicstarter

en weer een probleem. Ze is net ziek geworden, maar je moet je voor 8 uur ziekmelden. Maar ze komt ziek uit school. Dus gebeld, nee je moet vervanging regelen en anders je raad het al, heb je een probleem. Dus ze zit doodziek thuis, ik ben op mijn werk. En nu? Is dit normaal?

Neem gewoon ontslag. Het is niet normaal dat je zelf vervanging moet regelen bij ziekte. Tuurlijk is het fijn als iemand zich op tijd ziek meldt en zeker niet een kwartier voordat je moet beginnen, maar als het niet lukt, lukt het niet. Ze heeft zich ziek gemeld zodra ze ziek naar huis ging. Meer kun je niet doen. Of ze gaat en kotst daar de boel onder als ze dat liever hebben. Kan ook. 
Deze werkgever is niet erg begripvol naar medewerkers.

Laat haar ergens anders gaan werken, kom op ze is minderjarig, jij als ouder bent gewoon verantwoordelijk voor haar. Bij deze werkgever wil je zelf toch ook niet werken.

Gewoon meedelen dat ze ziek is en geen vervanging regelt. En dan rustig afwachten. En als ze vervelend gaan doen, met dochter samen een bezoekje brengen aan het Juridisch Loket. 

Het is een irritante gewoonte bij werkgevers om ziekmelding te eisen op een onmogelijk vroeg uur. Als je midden op de dag een dubbele beenbreuk oploopt en je om die reden afmeldt, ben je dan verkeerd bezig omdat je je niet al die ochtend had ziekgemeld? Flauwekul.

Of wellicht aanlaten komen op dat ontslag, ze hebben geen poot om op te staan, maar je dochter wel rechten: ontslagvergoeding? 
Laat haar even contact op nemen met de vakbond want ik hoop dat je haar daar wel gelijk lid van hebt laten worden met haar eerste bijbaantje (kost voor scholieren 2-3 euro per maand en die hebben het het hardste nodig want bij dit soort medewerkers proberen werkgevers van alles wat niet mag.)

Laat ze in de app een poging doen om vervanging te regelen en dan melden dat ze wel/geen vervanging heeft kunnen krijgen en dat ze zelf te ziek is om te komen. Dan telefoon wegleggen en rust nemen.
Het is absurd, maar zelfs managers presteren dit ook in andere sectoren met volwassen werknemers. Tuurlijk probeer je je op tijd ziek te melden, maar over ziek worden heb je geen controle. 

Kleinduimpje schreef op 21-11-2023 om 12:06:

en weer een probleem. Ze is net ziek geworden, maar je moet je voor 8 uur ziekmelden. Maar ze komt ziek uit school. Dus gebeld, nee je moet vervanging regelen en anders je raad het al, heb je een probleem. Dus ze zit doodziek thuis, ik ben op mijn werk. En nu? Is dit normaal?

Het antwoord op deze vraag is precies hetzelfde als de 9 pagina’s antwoord op je vorige vraag. 

Bewaar je rust. Ga achter je dochter staan dat ze niet meer dan haar best kan doen. En stimuleer haar in te zien dat je je zo niet hoeft te laten behandelen en een ander baantje te zoeken. 

Ik geloof verder niet dat dingen als ontslagvergoeding aan de orde zijn als je ergens nog geen 3 maanden werkt met een 0 uren contract, maar ik kan me vergissen. 

Kleinduimpje schreef op 21-11-2023 om 12:06:

en weer een probleem. Ze is net ziek geworden, maar je moet je voor 8 uur ziekmelden. Maar ze komt ziek uit school. Dus gebeld, nee je moet vervanging regelen en anders je raad het al, heb je een probleem. Dus ze zit doodziek thuis, ik ben op mijn werk. En nu? Is dit normaal?

Mijn god wat doe je moeilijk. Je meldt haar ziek en belt gewoon uur later terug. Sorry, geen vervanger gevonden. Die werkgever heeft juridisch geen poot om op te staan en dat weet ie zelf ook wel. Lekker laten gaan en als er gezeik van komt dan zou ik je dochter adviseren ander werk te zoeken. Bij zo'n werkgeven wil je toch niet dat ze blijft werken? Je moet je dochter juist leren wat wel en niet kan of mag en dat je haar daarin steunt in plaats van te buigen voor zo'n werkgever.

Kleinduimpje schreef op 21-11-2023 om 12:06:

en weer een probleem. Ze is net ziek geworden, maar je moet je voor 8 uur ziekmelden. Maar ze komt ziek uit school. Dus gebeld, nee je moet vervanging regelen en anders je raad het al, heb je een probleem. Dus ze zit doodziek thuis, ik ben op mijn werk. En nu? Is dit normaal?

Ja, voor 8 uur melden als je ziek wakker wordt (of de dag ervoor al ziek bent) anders zo snel mogelijk. Ze had ook op haar werk zieker kunnen worden.

Terugbellen en aangeven dat ze geen vervanger heeft. Jammer dan. Dat is bij volwassenen niet anders hoor.

Kleinduimpje

Kleinduimpje

21-11-2023 om 20:40 Topicstarter

ik hoef op mijn werk echt geen vervanging te regelen. Ik vind het echt te zot. Er heeft zich wel iemand gemeld om te werken voor haar. Maar iemand zo onder druk zetten. Als ze niemand kon vinden moest ze komen werken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.