Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

bijbaan, geen vervanging kunnen regelen, ontslag?



dochter heeft een 0 uren contract bij een supermarkt. Van de week kan ze een avond niet, dat heeft ze vorige week al aangegeven. Je moet zelf vervanging zorgen, maar niemand kan. Nu moet ze komen en anders gaan ze haar ontslaan, kan dit zomaar? (Dus is ze eerlijk, krijg je dit, dus volgende keer ziek melden)


Kleinduimpje schreef op 21-11-2023 om 20:40:

ik hoef op mijn werk echt geen vervanging te regelen. Ik vind het echt te zot. Er heeft zich wel iemand gemeld om te werken voor haar. Maar iemand zo onder druk zetten. Als ze niemand kon vinden moest ze komen werken.

En dat weigert ze dan. Een werkgever kan nooit bepalen of iemand te ziek is om te werken, daar is de bedrijfsarts voor. Vervolgens wacht ze af of ze hierna gewoon weer wordt ingepland. Zo ja dan kan ze blijven, zo nee dan zoekt ze iets anders. 

eerlijk, het was dat je schreef dat je zelf op je werk zat, maar uit je berichten krijg ik de indruk dat je al jaren niet werkt. Even weer wat relativering; wat kunnen ze doen als ze niet opkomt dagen? Knokploeg? Politie? Ze kunnen helemaal niks. Waarom laat jij je steeds zo meezuigen in die puberpaniek? Van je dochter snap ik het, maar jij moet minstens zo oud zijn als ik. Waarom ga je daar nu weer in mee? Je helpt je dochter het beste door rustig en standvastig het goede voorbeeld te geven. En niet door de stress te voeden. 

Kleinduimpje schreef op 21-11-2023 om 20:40:

ik hoef op mijn werk echt geen vervanging te regelen. Ik vind het echt te zot. Er heeft zich wel iemand gemeld om te werken voor haar. Maar iemand zo onder druk zetten. Als ze niemand kon vinden moest ze komen werken.

Dat bepaalt de werkgever niet. Ziek is ziek. Ik vraag me af waar die werkgever de grens legt voor vervanging zoeken. Het kind is ziek, ze weten helemaal niet hoe ziek. Ik snap niet dat ze nog vervanging heeft geregeld en dat jij dat oké vond. 

Je kunt in de groepsapp een berichtje zetten dat je ziek bent, in de hoop dat iemand komt. Een leidinggevende kan dit ook zelf doen, dat is eigenlijk zijn/haar taak.
Ik zou ook stoppen met meegaan in de paniek. Ze is ziek en ziek is ziek. Als ze niet naar school kan, kan ze ook niet gaan werken. Aangezien ze in een supermarkt werkt en leraren ook mensen zijn die moeten eten, zou ze er nog problemen mee kunnen krijgen ook. Want een leerling die ziek is, maar wel achter de kassa zit of vakken aan het vullen is, dat is wel vreemd. 

Daarnaast zou ik je dochter ook meegeven dat het niet oké is als een werkgever je zo behandelt. Jij hoeft haar ook niet ziek te melden of contact te hebben met de werkgever. Je dochter moet dat zelf leren. Dan is het fijn als jij achter haar staat en haar steunt in haar opstelling, zo lang die redelijk is.

Wat een herhaling van zetten is dit zeg.... 

Je kan als ouder coachend je kind uit deze ervaringen ook veel positiefs halen. Mijn dochter heeft van haar bijbanen (ook dezelfde ervaringen bij een supermarkt) veel geleerd m.b.t. organisatiestuk: in grenzen trekken, een baan ook op tijd opzeggen, feedback geven, onderhandelen etc. 
Daarbij is een herhaling van zetten heel leerzaam

PerfumedAlpaca84

PerfumedAlpaca84

21-11-2023 om 21:48

Labyrinth schreef op 21-11-2023 om 21:42:

Je kan als ouder coachend je kind uit deze ervaringen ook veel positiefs halen. Mijn dochter heeft van haar bijbanen (ook dezelfde ervaringen bij een supermarkt) veel geleerd m.b.t. organisatiestuk: in grenzen trekken, een baan ook op tijd opzeggen, feedback geven, onderhandelen etc.
Daarbij is een herhaling van zetten heel leerzaam

Dat coachen kun je als ouder alleen als je zelf rustig blijft. Ik heb het idee dat dat nog mist hier.

Doemijdieglazenbol schreef op 21-11-2023 om 20:56:

eerlijk, het was dat je schreef dat je zelf op je werk zat, maar uit je berichten krijg ik de indruk dat je al jaren niet werkt. Even weer wat relativering; wat kunnen ze doen als ze niet opkomt dagen? Knokploeg? Politie? Ze kunnen helemaal niks. Waarom laat jij je steeds zo meezuigen in die puberpaniek? Van je dochter snap ik het, maar jij moet minstens zo oud zijn als ik. Waarom ga je daar nu weer in mee? Je helpt je dochter het beste door rustig en standvastig het goede voorbeeld te geven. En niet door de stress te voeden.

Eens met dit, het lijkt wel alsof je zelf nog nooit voor een werkgever hebt gewerkt.

Nee, hij zet jullie niet onder druk, jullie laten je onder druk zetten. Dochter is ziek, belt af, werkgever zegt dat ze vervanging moet regelen en dan zegt zij: nee, ik ben ziek ik ga nu overgeven en dan naar bed.

Mwoah, het kan ook juist positief zijn voor dochter idd, het is een goede leerschool. Deze mensen bestaan nu eenmaal en ze zal er vast nog vaker mee te maken krijgen. Nu kan ze op een relatief veilige wijze ervaring opdoen en leert vast grenzen stellen. Zeker omdat ze dat van van jou to niet snel zal leren. En dat is absoluut niet vervelend bedoeld, we hebben allemaal wel zo onze leerpuntjes. 

Annaniem2023 schreef op 21-11-2023 om 23:28:

Nee, hij zet jullie niet onder druk, jullie laten je onder druk zetten. Dochter is ziek, belt af, werkgever zegt dat ze vervanging moet regelen en dan zegt zij: nee, ik ben ziek ik ga nu overgeven en dan naar bed.

Hier ben ik het zeker niet mee eens, natuurlijk zet deze #%^*$£¥+* dit kind wel onder druk. 
Maar natuurlijk moet je  leren daar sch*#t aan te hebben. 

Kleinduimpje

Kleinduimpje

22-11-2023 om 07:16 Topicstarter

ik ben helemaal niet in paniek, en dat ik waarschijnlijk niet werk omdat ik zo reageer is natuurlijk onzin. Ik reageer zo omdat ik hier nog nooit van gehoord heb dat dat zo gaat bij een werkgever. Bij mij op mijn werk ben ik ziek en kan ik weer naar bed. Op mijn werk kan ik naar de huisarts wanneer ik wil. Ik kan eerder weg als ik iets heb op mijn dochters school en ga zo maar door. Dus nee, ik vind dit verre van normaal als iemand doodziek.is en daarom reageer ik zo, hoor het met verbazing van dochter aan. En dat wilde ik gewoon even kwijt...Natuurlijk heb ik ook tegen haar gezegd dat ze het in de groepsapp kan vragen en dat was het dan, meer hoeft ze van mij dan ook echt niet te doen. Maar er is dus iemand die haar kan vervangen. En leren er schijnt aan te hebben is natuurlijk wel lastig helemaal op die leeftijd.

Deze situatie heeft mijn zoon ook gehad toen hij nog bij een supermarkt werkte. Later op de dag ziek geworden en een 18-jarige 'manager' die zei dat hij zelf vervanging moest zorgen of moest komen. Belachelijk natuurlijk, maar standaard praktijk bij supermarkten, die kinderen als leidinggevende aanstellen. 

Zoon is uiteraard niet gegaan, en heeft er verder ook niets meer over gehoord. Hij is na een tijdje op zoek gegaan naar ander werk, wat beter verdiende en waar hij prettiger behandeld wordt, door volwassen leidinggevenden.

Zie dit als een leerschool in assertiever worden en je grenzen aangeven. En op een gegeven moment zal je dochter wellicht ingezien dat (een) andere werk(gever) prettiger is, of ze hebben geleerd dat ze met haar niet hoeven te sollen.

Het verbaast me wel dat er nog steeds werkgevers zijn die alles doen om van hun personeel af te omen. Die tijd is toch echt wel voorbij, zelfs in de supermarkt. 

EmmaT schreef op 22-11-2023 om 08:21:

Het verbaast me wel dat er nog steeds werkgevers zijn die alles doen om van hun personeel af te omen. Die tijd is toch echt wel voorbij, zelfs in de supermarkt.

Beleid van het bedrijf?  Zodra ze vragen stellen/kritisch zijn stuur je ze weg en neemt nieuwe jonge schaapjes in dienst die goedkoper zijn. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.