Summertime
28-12-2024 om 18:11
Bij vriendje slapen
dochter van 16 heeft een jaar verkering met jongen van 17.
dochter praat heel open over de relatie met mij. Haar vriend mag van zijn ouders niet bij ons eten of slapen en zij mag dit van zijn ouders ook niet daar. Ze vinden hun daar veel te jong voor. Ze vindt dit spijtig want ze ziet bii haar vriendinnen dat deze meisjes wel welkom zijn in het gezin van de jongen. Wij hebben een heel gezellig gezin en zou de jongen graag wat meer opnemen in ons gezin maar dit mag/kan niet owv zijn heel strenge ouders.
wat is jullie advies ?
Nick90
30-12-2024 om 11:22
Poison schreef op 30-12-2024 om 09:27:
Blij dat dat bij mij thuis niet de opvatting was, dan had ik nooit een vriendje mee mogen nemen, ik heb namelijk geen havodiploma. Echt pffff wat een onzin.
Mijn kinderen (13 en 11 nu) mogen meenemen wie ze willen tegen de tijd dat relaties een onderwerp zijn of worden in hun levens en die mogen ook zeker mee eten en blijven slapen. Mocht ik gelukkig thuis ook altijd vroeger en dat was erg fijn. Hoefde niets stiekem te gebeuren. Uiteraard mocht school er niet onder te lijden hebben, dat lijkt me logisch. Maar eerst een havodiploma, kom op zeg! Mijn kinderen zijn beiden vmbo-ers en geen havisten, zijn die minder dan en hebben die geen recht op een relatie die thuis mag komen daardoor? Ouderwetse opvattingen zeg.
Ook als ze elke week met een ander thuiskomen?
Anoniemer
30-12-2024 om 11:26
Nick90 schreef op 30-12-2024 om 11:22:
[..]
Dat is hier toch helemaal niet aan de orde? Ook dat soort dingen leer je niet op een havo hoor.
Kimdekim
30-12-2024 om 12:04
[..]
Voor mij wel ja. Ik ben graag betrokken bij het leven van mijn kinderen en de mensen met wie ze omgaan.
Miepjecody
30-12-2024 om 12:20
TanteTheelepel schreef op 28-12-2024 om 22:23:
Ik wil heel graag reageren omdat ik vooral berichten zie dat het gek en ouderwets is en ik en wat tegenwicht wil bieden.
Ik kan me eigenlijk wel goed inbeelden dat de ouders van de jongen niet zitten te wachten op een vriendin thuis op deze leeftijd. Ze zijn jong en kunnen overdag al doen wat ze willen. Wat voegt de avond dan nog toe? Misschien ben ik ouderwets, maar ik hoef echt niet alle scharrels/flings/dates/relaties/hoe je het wil noemen over de vloer te hebben. Op die leeftijd is alles serieus, maar kan het ook na 2 maanden weer klaar zijn. Bij mijn ouders thuis gold de regel; eerst een tenminste een havo-diploma en daarna mag je thuis komen met iemand, mits dit iemand is met wie je serieus een relatie en toekomstplannen hebt. Degene die je meenam moest ook tenminste 1 diploma hebben. Maw je bent dan wat ouder en hopelijk verstandiger over wat je mee naar huis neemt. En dat is een regel die ik ook wil doorvoeren
Dit is niet serieus toch?
Poison
30-12-2024 om 12:21
[..]
Ja, natuurlijk wel. Al gaat het in dit topic over iemand waar al langere tijd een relatie mee is.
Izza
30-12-2024 om 12:24
[..]
Iedereen mag meekomen en eten zou ik geen probleem vinden. Maar ik wil niet continu onbekenden tegenkomen in de badkamer of als ik er niet ben. Dat heeft er mee te maken dat ik in mijn eigen huis mijzelf wil kunnen zijn. En ook met veiligheid (van mijn huis, mijn spullen en andere kinderen). Niet omdat ik zeggenschap wil hebben over wat ze precies doen. Ik heb met mijn kinderen open gesprekken over van alles. Ook over relaties en seksualiteit.
Engeltje
30-12-2024 om 13:52
TanteTheelepel schreef op 28-12-2024 om 22:23:
Ik wil heel graag reageren omdat ik vooral berichten zie dat het gek en ouderwets is en ik en wat tegenwicht wil bieden.
Ik kan me eigenlijk wel goed inbeelden dat de ouders van de jongen niet zitten te wachten op een vriendin thuis op deze leeftijd. Ze zijn jong en kunnen overdag al doen wat ze willen. Wat voegt de avond dan nog toe? Misschien ben ik ouderwets, maar ik hoef echt niet alle scharrels/flings/dates/relaties/hoe je het wil noemen over de vloer te hebben. Op die leeftijd is alles serieus, maar kan het ook na 2 maanden weer klaar zijn. Bij mijn ouders thuis gold de regel; eerst een tenminste een havo-diploma en daarna mag je thuis komen met iemand, mits dit iemand is met wie je serieus een relatie en toekomstplannen hebt. Degene die je meenam moest ook tenminste 1 diploma hebben. Maw je bent dan wat ouder en hopelijk verstandiger over wat je mee naar huis neemt. En dat is een regel die ik ook wil doorvoeren
Mijn god, wat een bekrompen en kortzichtig standpunt. Als je kind doorlopend scharrels heeft, heb je zelf misschien een paar steekjes laten vallen in je opvoeding, denk je niet?
Ik werd op mijn 17e verliefd, ik had nog geen diploma. Mijn moeder vond dat ook maar niks. Heeft die jongen de toegang tot het huis ontzegd. Maar nu, 35 jaar later, is het wel nog steeds mijn grote liefde en de vader van haar kleinkinderen. Dus wellicht moet je je mening eens herzien…
Yumi
30-12-2024 om 14:28
Poison schreef op 30-12-2024 om 12:21:
[..]
Ja, natuurlijk wel. Al gaat het in dit topic over iemand waar al langere tijd een relatie mee is.
Iemand die 1 keer in de 2 weken langskomt, en direct samen met dochter naar haar kamer gaat... noem je dat een relatie?
HS26
30-12-2024 om 14:30
Slapen zou van mij ook mogen, maar goed; ik kan me indenken dat andere ouders daar anders over denken. Dat niet mee (uit) eten vind ik wel heel vreemd.... Hebben ze daar een goede reden voor?
Kimdekim
30-12-2024 om 14:48
Yumi schreef op 30-12-2024 om 14:28:
[..]
Iemand die 1 keer in de 2 weken langskomt, en direct samen met dochter naar haar kamer gaat... noem je dat een relatie?
Zij vinden het een relatie, het gaat niet om jouw definitie van een relatie maar die van de kinderen.
krulliebollie
30-12-2024 om 14:54
Naminokurashi schreef op 29-12-2024 om 21:49:
[..]
Ja
Hebben jullie ook leuke momenten?
Izza
30-12-2024 om 17:10
Engeltje schreef op 30-12-2024 om 13:52:
[..]
Mijn god, wat een bekrompen en kortzichtig standpunt. Als je kind doorlopend scharrels heeft, heb je zelf misschien een paar steekjes laten vallen in je opvoeding, denk je niet?
Ik werd op mijn 17e verliefd, ik had nog geen diploma. Mijn moeder vond dat ook maar niks. Heeft die jongen de toegang tot het huis ontzegd. Maar nu, 35 jaar later, is het wel nog steeds mijn grote liefde en de vader van haar kleinkinderen. Dus wellicht moet je je mening eens herzien…
Wat is er verkeerd aan een tiener/jongvolwassene die rustig rondkijkt en meerdere scharrels of korte dan wel lange relaties heeft? Op die manier leer je jezelf wel kennen en weet je wat je zoekt in een relatie. En wat jij zelf inbrengt. Een beetje zelfkennis helpt je bij het maken van goede keuzes die verstrekkende gevolgen hebben (huwelij, huis, kinderen). Ik zou nu bijvoorbeeld heel andere keuzes maken dan toen ik 15 of 25 was. Een beetje ervaring is volgens mij zeker niet verkeerd. Direct blijven hangen aan "de ware" vanaf je tienerleeftijd hoeft zeker niet altijd goed uit te pakken. Ik hoop dat mijn kinderen eerst even genieten van hun jeugd en leven voor ze zich volledig vastleggen. Je maakt zo'n enorme ontwikkeling door.
Nick90
30-12-2024 om 20:40
Yumi schreef op 30-12-2024 om 14:28:
[..]
Ja mensen doen stoer maar ik denk dat niemand het leuk vind om wekelijks/maandelijks een nieuwe love of their live van hun kind te ontmoeten. Ik mocht van mn pa pas meisjes meenemen als ik er langere tijd mee samen was, meisjes meenemen was niet verboden maar pa hoefde ze verder niet te zien of kennis te maken tenzij het wat serieuzer was en ik steeds dezelfde meenam. M'n pa wist ook eerder dan ik dat mn hartje bij 1 meisje in het bijzonder lag. Hij had gelijk.
Kimdekim
30-12-2024 om 21:04
Nick90 schreef op 30-12-2024 om 20:40:
[..]
Ja mensen doen stoer maar ik denk dat niemand het leuk vind om wekelijks/maandelijks een nieuwe love of their live van hun kind te ontmoeten. Ik mocht van mn pa pas meisjes meenemen als ik er langere tijd mee samen was, meisjes meenemen was niet verboden maar pa hoefde ze verder niet te zien of kennis te maken tenzij het wat serieuzer was en ik steeds dezelfde meenam. M'n pa wist ook eerder dan ik dat mn hartje bij 1 meisje in het bijzonder lag. Hij had gelijk.
Mij kan het werkelijk waar niks schelen. Nou zijn mijn kinderen erg selectief, maar als ze dat niet waren had ik dat ook helemaal prima gevonden zolang mensen zich gewoon gepast gedragen zijn ze welkom. Er zijn hier sowieso vaak vrienden en vriendinnen over de vloer, die blijven eten en/ of slapen. Ik vind dat gezellig.
kaatjecato
30-12-2024 om 22:45
Nick90 schreef op 30-12-2024 om 20:40:
[..]
Ja mensen doen stoer maar ik denk dat niemand het leuk vind om wekelijks/maandelijks een nieuwe love of their live van hun kind te ontmoeten.
Natuurlijk niet wekelijks, maar mijn zoon nam regelmatig meisjes mee, soms duurde het een paar weken, soms enkele maanden. En soms gewoon een meisje waar hij een 'crush' op had, maar wat uiteindelijk geen verkering werd. Ik heb er nooit problemen mee gehad. Hij was echt aan het rondscharrelen. Het feit dat hij ze mee naar huis wilde nemen en dat hij het gezellig vond om met ons allemaal aan tafel te zitten, vond ik een goed teken. Sommige bleven ook slapen. Vrienden net zo goed.
Maar goed, ik ben ook vrij opgevoed als het gaat om relaties en seksualiteit. Ik heb geleerd dat verliefdheid, een beetje rommelen, niks is om je voor te schamen maar dat het hoort bij jezelf ontdekken. Wij hebben dat bij onze kinderen ook zo gedaan. Toen ze interesse kregen in hun eigen lichaam hadden we ook boeken in huis over hoe je lichaam werkt (gericht op kinderleeftijd) en later ook over seks (tiener leeftijd). Daarin ging het ook veel over respect en grenzen van jezelf en de ander. Condooms liggen hier ook in de badkamer, vrij om te pakken wanneer nodig.