Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Alcohol met kerstdiner


watertoren schreef op 24-12-2021 om 10:38:

De wet volgen betekent alleen dat ze het zelf niet mogen kopen. Wat je thuis doet moet je zelf weten.

Dat klopt, maar ik begrijp wel dat mensen dat ook thuis volgen.

Ja, dat is waar. Met sigaretten is het toch nog echt een ander verhaal. Er zijn maar weinig mensen met kinderen (die ik ken tenminste) die nog roken voor de lol, eigenlijk willen ze allemaal ermee stoppen maar lukt het niet. 

Maar alcohol wordt vooralsnog door heel veel mensen zonder gewetensbezwaren gedronken, als het gaat om drinken met mate tenminste. Zeker als ouders in het bijzijn van hun kinderen (zoals TS) een graag glaasje drinken 's avonds bij het eten, wordt het lastiger om je kinderen tot hun 18e helemaal niks te geven. 

troelahoep schreef op 24-12-2021 om 10:44:

Ja, dat is waar. Met sigaretten is het toch nog echt een ander verhaal. Er zijn maar weinig mensen met kinderen (die ik ken tenminste) die nog roken voor de lol, eigenlijk willen ze allemaal ermee stoppen maar lukt het niet.

Maar alcohol wordt vooralsnog door heel veel mensen zonder gewetensbezwaren gedronken, als het gaat om drinken met mate tenminste. Zeker als ouders in het bijzijn van hun kinderen (zoals TS) een graag glaasje drinken 's avonds bij het eten, wordt het lastiger om je kinderen tot hun 18e helemaal niks te geven.

Maar dat was met roken ook ooit anders, waarom zou dat met alcohol niet kunnen gebeuren? Nu geniet ik ook van af en toe een glaasje, maar ik ken ook mensen die het bij af en toe een sigaret kunnen houden.

Of ouders al dan niet drinken in het bijzijn van kinderen zou geen argument mochten zijn. Mijn ouders deden dat ook en ik mocht toch echt niet eerder en vaker dan dat zij dat goed vonden en had daar absoluut geen problemen mee.

Dat deze ouders duidelijk geen idee hebben van hoeveel ze drinken en denken dat 3 glazen voor iemand die nog nooit een druppel op heeft een goed idee is, dat vind ik dan weer ook zorgelijk. Maar ook dan kunnen ze prima nee zeggen.

troelahoep schreef op 24-12-2021 om 10:21:

Ik kijk wel een beetje op van de hoeveelheid mensen die vrij resoluut nix18 prediken hier. Zelf ben ik geen alcoholfanaat, in elk geen bier of wijn.... in tegenstelling tot een groot deel van de Nederlandse bevolking als je het mag geloven (zie het ook wel in mijn omgeving). Maar ik heb in mijn jeugd heus wel voor mijn 18e een keer wat gedronken. Toen mocht dat natuurlijk ook wel vanaf je 16e... maar toch. Alsof tieners van nu nooit wat drinken. Ik zou het niet aanmoedigen en er zeker niet gelijk 3 glazen ingieten bij mijn 16-jarige, maar als die zou vragen of ie ook een keertje een glaasje mag proeven vind ik dat niet zo schokkend op deze leeftijd.

Volledig mee eens! 1 Glas met Kerst , daar zou ik niet moeilijk over doen. 

yette schreef op 23-12-2021 om 09:41:

Ah joh, laat Valdemar maar kletsen.

Belgische pubers drinken tov Nederlandse leeftijdsgenoten vaker en meer. Er komen in België elke dag gemiddeld 6 jongeren tussen de 12 en 17 in het ziekenhuis terecht vanwege alcoholmisbruik. Dat is 3 keer zoveel dan in Nederland.

De gemiddelde leeftijd waarop jongeren in Nederland beginnen te drinken, de afgelopen jaren met ruim 1 jaar gestegen. Mooi toch? Het aantal ziekenhuisopnames is daardoor ook gedaald.

In België is er interesse in onze aanpak. Zo hebben ze sinds eind september een Leerstoel Jongeren en Alcohol aan de Universiteit van Antwerpen opgericht onder leiding van de Nederlandse kinderarts prof. dr. Van der Lely. Doel van die leerstoel is om overmatig alcoholgebruik bij jongeren in België beter in kaart brengen én terug te dringen.

Daarom dat Antwerpen hier momenteel elke avond overspoeld wordt door 16-17-18 jarige Nederlandse pubers sinds de vroege sluiting van de Nederlandse horeca? 

Die pubers drinken heus geen cola hoor! 

Ik vind het argument 'dat deden wij vroeger ook en ik ben best goed terechtgekomen hoor haha' altijd zo vreemd. Hoe het vroeger ging is toch geen argument voor je mening nu? Je zat misschien ook wel zonder gordel om in de auto, je moeder liet de groenten standaard een half uur koken, je vader niet want die kon helemaal niet koken. Ik noem maar een paar dingen. Nu weten we meer, weten we béter ook eigenlijk. Dat geldt toch ook gewoon voor alcohol en hersenen?

Weeromstuit schreef op 24-12-2021 om 13:02:

Ik vind het argument 'dat deden wij vroeger ook en ik ben best goed terechtgekomen hoor haha' altijd zo vreemd. Hoe het vroeger ging is toch geen argument voor je mening nu? Je zat misschien ook wel zonder gordel om in de auto, je moeder liet de groenten standaard een half uur koken, je vader niet want die kon helemaal niet koken. Ik noem maar een paar dingen. Nu weten we meer, weten we béter ook eigenlijk. Dat geldt toch ook gewoon voor alcohol en hersenen?

Precies. En daarbij komt dat wij het als ouders fijn vinden om duidelijke grenzen te stellen. Waarbij we heus wel weten dat ze buitenshuis zich daar niet altijd aan houden, maar wij normaliseren het tenminste niet. En zo hoeven we niet elke keer het wiel uit te vinden en uit te leggen waarom nu wel of nu niet. En waarom de een wel en de ander niet op die en die leeftijd. En als ze dan 18 zijn, mogen ze een glaasje meedrinken. En tot nu toe werkt dat prima. Verder proberen wij wel het goede voorbeeld te geven door zelf maar heel matig te drinken, maar dat is ook in ons eigen belang.

zwaankip schreef op 24-12-2021 om 12:19:

[..]

Daarom dat Antwerpen hier momenteel elke avond overspoeld wordt door 16-17-18 jarige Nederlandse pubers sinds de vroege sluiting van de Nederlandse horeca?

Die pubers drinken heus geen cola hoor!

Wat wil je hiermee zeggen? In het bericht dat je aanhaalt, staat toch dat Nederlandse pubers óók in het ziekenhuis terecht komen door drankmisbruik? 

Mijn dochter is 17 jaar en begint ook interesse te krijgen in alcohol. 
Wij drinken thuis niet veel, mijn man een pilsje in het weekend en op feestjes/vakanties drink ik graag een cocktail. 
Ik vind het belangrijk dat ik met mijn dochter hier open en eerlijk over kan praten. Ik zie namelijk ouders om mij heen die super streng zijn en dit heeft juist een averechts effect. 
Mijn dochter mocht afgelopen oud en nieuw een glaasje champagne (wat ze overigens helemaal niet lekker vond). Met Pasen heeft ze advocaat gehad (dat vond ze wel lekker). 
En tijdens haar verjaardag hebben we mocktails gemaakt. 
Kortom door een beetje de balans hierin op te zoeken, mijn gevoel te volgen in de relatie tot mijn dochter, haar vertrouwen geven, hoop ik dat ze verstandige keuzes maakt. 
Ik houd van regelmaat en regels, maar in dit geval is het wat mij betreft niet zo zwart wit. 

yette schreef op 24-12-2021 om 13:45:

[..]

Wat wil je hiermee zeggen? In het bericht dat je aanhaalt, staat toch dat Nederlandse pubers óók in het ziekenhuis terecht komen door drankmisbruik?

Ja, maar Belgische pubers zouden véél meer alcohol drinken...

Lollypopje schreef op 23-12-2021 om 11:24:

[..]

Dus de leeftijd voor sigaretten ook maar verlagen, of is dat bij jullie al maar 16?

Of gewoon helemaal geen maximum leeftijden meer, want ohwee als de overheid iets doet om de jeugd te beschermen.

Dat zou de overheid er ook op moeten toezien (verplichten) dat kinderen dagelijks aan hun portie groente en fruit komen enz enz enz. Dus tja, denk ik dan, wat is erger: een puber die af een toe een glaasje drinkt of een puber die leeft op witbrood, vette happen enz? 

Thomass schreef op 23-12-2021 om 22:15:

[..]

Maar je kan best toegeven dat jij het ook in het belachelijke trok (AA en sociale werkplaats) en dan kun je verwachten dat iemand er een schepje bovenop doet.

Ok, serieus dan. Als matig alcoholgebruik zo schadelijk zou zijn dat een keer flink doorzakken zo maar een schoolniveau zou kunnen schelen, zoals beweerd wordt, dan zouden er veel meer mensen van onze generatie maatschappelijk zijn afgegleden. 

Wat ik slecht vind aan Nix 18 is dat er geen onderscheid wordt gemaakt tussen matig alcoholgebruik en misbruik. En niet tussen zwakke  en sterkere alcoholische dranken. Ook al gaan pubers op latere leeftijd drinken, dat geeft nog geen uitsluitsel hoe het met die groep gaat als ze 30 zijn. Plus er is er een groep die echt het het risico op zoekt en aan de gang gaat met bv slagroompatronen.

Ik zou voorstander zijn van een minimumleeftijd van 16 voor wijn en bier en 21 voor het sterke spul. Mijn oudste kinderen vielen nog onder het oude regime, de jongsten onder het nieuwe. Ze begonnen uit te gaan toen ze 16 waren. De afspraak was geen sterke drank, probeer het tussen de 2 en de 4 drankjes (afhankelijk van het tijdstip dat ze thuis mochten komen) te houden en kom je boven je theewater thuis, dan heeft dat consequenties of je nu 17 of 19 bent.


bieb1963 schreef op 24-12-2021 om 15:37:

[..]

Dat zou de overheid er ook op moeten toezien (verplichten) dat kinderen dagelijks aan hun portie groente en fruit komen enz enz enz. Dus tja, denk ik dan, wat is erger: een puber die af een toe een glaasje drinkt of een puber die leeft op witbrood, vette happen enz?

Dat zeg ik, de leeftijd voor sigaretten dan ook maar verlagen? Bedoel wat is erger, een puber die af en toe rookt of blowt of een puber die leeft op witbrood, vette hapoen enz?

1 glaasje of 2 halfjes voor de smaak als je zowel wit als rood drinkt. 

In mijn kindertijd was er nog geen beperking en kreeg ik gewoon een slokje/half glaasje om te proeven als ik daar om vroeg. 

kenfan schreef op 24-12-2021 om 15:53:

[..]

Ok, serieus dan. Als matig alcoholgebruik zo schadelijk zou zijn dat een keer flink doorzakken zo maar een schoolniveau zou kunnen schelen, zoals beweerd wordt, dan zouden er veel meer mensen van onze generatie maatschappelijk zijn afgegleden.

Wat ik slecht vind aan Nix 18 is dat er geen onderscheid wordt gemaakt tussen matig alcoholgebruik en misbruik. En niet tussen zwakke en sterkere alcoholische dranken. Ook al gaan pubers op latere leeftijd drinken, dat geeft nog geen uitsluitsel hoe het met die groep gaat als ze 30 zijn. Plus er is er een groep die echt het het risico op zoekt en aan de gang gaat met bv slagroompatronen.

Ik zou voorstander zijn van een minimumleeftijd van 16 voor wijn en bier en 21 voor het sterke spul. Mijn oudste kinderen vielen nog onder het oude regime, de jongsten onder het nieuwe. Ze begonnen uit te gaan toen ze 16 waren. De afspraak was geen sterke drank, probeer het tussen de 2 en de 4 drankjes (afhankelijk van het tijdstip dat ze thuis mochten komen) te houden en kom je boven je theewater thuis, dan heeft dat consequenties of je nu 17 of 19 bent.


Sterke drank of likeur wordt vaak in mixjes gedronken waardoor het onder de streep minder sterk is dan een wijntje. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.