Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Alcohol met kerstdiner


Sowieso werd er vroeger niet moeilijk gedaan met bereidingen met alcohol zoals de vruchtenbowl waar we als kleuter ook lekker van snoepten, de stoofperen in port, wijnmarinades etc. 

redbulletje schreef op 24-12-2021 om 16:27:

[..]

Sterke drank of likeur wordt vaak in mixjes gedronken waardoor het onder de streep minder sterk is dan een wijntje.

Alleen wordt daarvan daardoor ook makkelijker meer gedronken, want net limonade. Wat overigens met bier of zoete witte wijn niet anders is.

Voor het alcohol gebruik maakt het niet uit wat het percentage van de drank is, maar hoeveel je er van binnen krijgt. 

Lollypopje schreef op 24-12-2021 om 10:51:

[..]

Maar dat was met roken ook ooit anders, waarom zou dat met alcohol niet kunnen gebeuren? Nu geniet ik ook van af en toe een glaasje, maar ik ken ook mensen die het bij af en toe een sigaret kunnen houden.

Of ouders al dan niet drinken in het bijzijn van kinderen zou geen argument mochten zijn. Mijn ouders deden dat ook en ik mocht toch echt niet eerder en vaker dan dat zij dat goed vonden en had daar absoluut geen problemen mee.

Dat deze ouders duidelijk geen idee hebben van hoeveel ze drinken en denken dat 3 glazen voor iemand die nog nooit een druppel op heeft een goed idee is, dat vind ik dan weer ook zorgelijk. Maar ook dan kunnen ze prima nee zeggen.

Tuurlijk zou dat met alcohol ook kunnen gebeuren, maar zover is de samenleving volgens mij nu nog niet. Zolang je zelf gedrag laat zien als ouders/maatschappij wat volledig geaccepteerd is, kun je het m.i. moeilijk verkopen aan bijna volwassenen dat zij dat niet ook eens mogen proberen. En bij 'ook eens proberen' denk ik eerder aan één glaasje bij een speciale gelegenheid dan ieder weekend meerdere glazen. 


troelahoep schreef op 24-12-2021 om 16:36:

[..]

Tuurlijk zou dat met alcohol ook kunnen gebeuren, maar zover is de samenleving volgens mij nu nog niet. Zolang je zelf gedrag laat zien als ouders/maatschappij wat volledig geaccepteerd is, kun je het m.i. moeilijk verkopen aan bijna volwassenen dat zij dat niet ook eens mogen proberen. En bij 'ook eens proberen' denk ik eerder aan één glaasje bij een speciale gelegenheid dan ieder weekend meerdere glazen.


Dat zijn een 15-jarige en een 16-jarige nog lang niet.

Nu krijg ik van sommige reacties een beetje het idee dat als je 'streng' nix18 naleeft, je niet in gesprek bent met je kinderen. Dat is bij ons verre van waar. Gelukkig niet. We leggen echt wel uit waarom we deze regel hanteren. En daarom weet ik ook wel dat ze buitenshuis wel eens drinken. Zelfs toen het bij een van de kinderen een keertje fout dreigde te gaan met een paar vriendinnen en teveel drank, werden wij gebeld of we konden helpen. En met de 18-plussers kunnen we heel open praten over drank en drugs. We hebben zelf wel wat ervaring op dat gebied opgedaan vroeger.
En het argument dat we dat vroeger allemaal wel deden? Tja, vroeger zat ik zonder gordels op de achterbank van de auto terwijl mijn ouders de ene na de andere sigaret rookten.

Ademes schreef op 24-12-2021 om 18:21:

Nu krijg ik van sommige reacties een beetje het idee dat als je 'streng' nix18 naleeft, je niet in gesprek bent met je kinderen. Dat is bij ons verre van waar. Gelukkig niet. We leggen echt wel uit waarom we deze regel hanteren. En daarom weet ik ook wel dat ze buitenshuis wel eens drinken. Zelfs toen het bij een van de kinderen een keertje fout dreigde te gaan met een paar vriendinnen en teveel drank, werden wij gebeld of we konden helpen. En met de 18-plussers kunnen we heel open praten over drank en drugs. We hebben zelf wel wat ervaring op dat gebied opgedaan vroeger.
En het argument dat we dat vroeger allemaal wel deden? Tja, vroeger zat ik zonder gordels op de achterbank van de auto terwijl mijn ouders de ene na de andere sigaret rookten.

Maar nu rijdt er niemand meer zonder gordels in de auto en roken in de auto/in het bijzijn van kinderen is nu echt niet meer sociaal geaccepteerd. Drinken in het bijzijn van kinderen -een wijntje bij het avondeten, of op een terrasje- daarentegen wel. Zeg eens eerlijk, drink je zelf ook alcohol in het bijzijn van je kinderen? 

kenfan schreef op 24-12-2021 om 15:53:

[..]


Ik zou voorstander zijn van een minimumleeftijd van 16 voor wijn en bier en 21 voor het sterke spul. Mijn oudste kinderen vielen nog onder het oude regime, de jongsten onder het nieuwe. Ze begonnen uit te gaan toen ze 16 waren. De afspraak was geen sterke drank, probeer het tussen de 2 en de 4 drankjes (afhankelijk van het tijdstip dat ze thuis mochten komen) te houden en kom je boven je theewater thuis, dan heeft dat consequenties of je nu 17 of 19 bent.


Er is geen verschil in leeftijd voor het schenken van wijn, bier en sterke drank, omdat het percentage alcohol hetzelfde is.

Bier wijn, of sterke drank geschonken in een standaardglas, heeft allemaal dezelfde hoeveelheid alcohol. Hoe sterker de drank hoe kleiner het glas


Standaardglas-alcohol-300x201.jpg


troelahoep schreef op 24-12-2021 om 23:29:

[..]

Maar nu rijdt er niemand meer zonder gordels in de auto en roken in de auto/in het bijzijn van kinderen is nu echt niet meer sociaal geaccepteerd. Drinken in het bijzijn van kinderen -een wijntje bij het avondeten, of op een terrasje- daarentegen wel. Zeg eens eerlijk, drink je zelf ook alcohol in het bijzijn van je kinderen?

Zien hoe een ander een wijntje drinkt, vind ik echt wel van een hele andere orde dan kinderen die zelf direct gevaar lopen door zonder gordel in de auto te worden gezet of voortdurend rook in te moeten ademen. 

yette schreef op 25-12-2021 om 05:56:

[..]

Zien hoe een ander een wijntje drinkt, vind ik echt wel van een hele andere orde dan kinderen die zelf direct gevaar lopen door zonder gordel in de auto te worden gezet of voortdurend rook in te moeten ademen.

Precies, ik breng mijn kinderen niet in gevaar door een wijntje te drinken in hun bijzijn, tenzij ik zoveel drink dat ik bijvoorbeeld niet meer naar een eerstehulp zou kunnen rijden. 

Maar om eerlijk te zijn, ja ik drink wel veel minder sinds mijn kinderen wat ouder zijn en zeker in hun bijzijn. Ik ben wel van het goede voorbeeld geven. 

Ik heb de indruk dat sommigen hier zich heiliger dan de paus (denken te) gedragen. Ze drinken echt nooooooooooooooiiiiiiiiit waar hun kinderen bij zijn.....

De 16-17-jarigen die bij hoge uitzondering 1 glas meedrinken gaan allemaal hersenschade oplopen!

Ik heb zelf 3 ruim volwassen kinderen. 2 Drinken echt nooit, de middelste mss 3-5 keer per jaar 2 glazen. 

Ze zijn dus best goed terechtgekomen alhoewel man en ik vroeger af en toe - waar ze bij waren- wel eens enkele glazen wijn dronken. 

Verder blijf ik bij mijn mening: een 16-17-jarige zou ik zeker dat 1 glas per jaar gunnen. 

@TO wat is het nu uiteindelijk geworden?

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

26-12-2021 om 14:03

zwaankip schreef op 26-12-2021 om 13:59:

Ik heb de indruk dat sommigen hier zich heiliger dan de paus (denken te) gedragen. Ze drinken echt nooooooooooooooiiiiiiiiit waar hun kinderen bij zijn.....

De 16-17-jarigen die bij hoge uitzondering 1 glas meedrinken gaan allemaal hersenschade oplopen!

Ik heb zelf 3 ruim volwassen kinderen. 2 Drinken echt nooit, de middelste mss 3-5 keer per jaar 2 glazen.

Ze zijn dus best goed terechtgekomen alhoewel man en ik vroeger af en toe - waar ze bij waren- wel eens enkele glazen wijn dronken.

Verder blijf ik bij mijn mening: een 16-17-jarige zou ik zeker dat 1 glas per jaar gunnen.

Verder alles goed met je?

Coreopsis schreef op 26-12-2021 om 14:03:

[..]

Verder alles goed met je?

Ja hoor. Met jou? 

BrightEchidna89

BrightEchidna89

26-12-2021 om 15:01

zwaankip schreef op 26-12-2021 om 13:59:

Ik heb de indruk dat sommigen hier zich heiliger dan de paus (denken te) gedragen. Ze drinken echt nooooooooooooooiiiiiiiiit waar hun kinderen bij zijn.....
...

Benieuwd hoe het bij TO uiteindelijk verlopen is.

Wij hadden in ieder geval een gezellige kerstavond met dertien persoon waaronder vier kinderen (oudste 9) en twee personen die geen alcohol drinken. Dus met zeven man die wel drinken: zes flessen cava, twee flessen wijn en een fles likeur weggetikt, in bijzijn van de kinderen; heidens volk dat we zijn.

Valdemar schreef op 26-12-2021 om 15:01:

[..]

Benieuwd hoe het bij TO uiteindelijk verlopen is.

Wij hadden in ieder geval een gezellige kerstavond met dertien persoon waaronder vier kinderen (oudste 9) en twee personen die geen alcohol drinken. Dus met zeven man die wel drinken: zes flessen cava, twee flessen wijn en een fles likeur weggetikt, in bijzijn van de kinderen; heidens volk dat we zijn.

Ja, ik hoop toch dat ze nog even komt vertellen hoe het verlopen is.

Wij waren met kerstavond met 5 volwassenen: man, ik, dochter, schoonzoon en mijn moeder.

Gedronken: 2 flessen cava en dat was het. 

Ik ben veel te bang nu voor hersenbeschadiging! 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.