Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Alcohol met kerstdiner


Team NIX18 hier. Er is gewoon geen enkele goede reden om kinderen alcohol te schenken en er is geen enkele reden waarom ze niet tot 18 kunnen wachten. 

Nog maar eens :

arabisch-cijfer-vijftien-van-roze-vergeet-mij-nietjebloemen-iso-116797746.jpg

is geen 18.

70656747-cijfer-16-zestien-ge%C3%AFsoleerd-op-witte-3d-achtergrond-geeft-terug.jpg

is ook geen 18.

nix-18.jpg

Valdemar schreef op 23-12-2021 om 02:47:

[..]

Het gaat mij er niet om dat je geen puber kunt zijn zonder alcohol. Het gaat mij erom dat jullie het normaal achten dat zestienjarigen een volwassen job uitvoeren tegen een schijntje van een cent maar hen ondertussen onverantwoordelijk achten om om te gaan met alcohol.
Als ik dan nog eens in acht neem dat jullie het normaal vinden dat adolescenten hun loopbaan beginnen met een studieschuld, kan ik niet meer dan mezelf gelukkig prijzen met het gegeven dat ik in België woon.

Lang leve de mondige Nederlanders die het ondertussen doodnormaal vinden om honderd maandlonen af te leggen voor een kippenhok, die het normaal vinden dat je duizenden euro's aan schulden aangaat om te studeren, die het normaal vinden dat (bijna) gepensioneerden mantelzorger zijn voor hun hoogbejaarde ouders, etc. etc.

Ik begrijp niet wat je wil zeggen. Volgens mij ageer je hier tegen 'de Nederlander' die jijzelf hebt bedacht. Ik herken 'ons' in elk geval niet in het beeld dat jij schetst. Het klopt dat er woningnood is en er zijn hoge studieschulden, maar de gemiddelde Nederlander vindt dat echt niet normaal.

Dus waar wil je naartoe? 

Valdemar schreef op 23-12-2021 om 02:47:

[..]

Het gaat mij er niet om dat je geen puber kunt zijn zonder alcohol. Het gaat mij erom dat jullie het normaal achten dat zestienjarigen een volwassen job uitvoeren tegen een schijntje van een cent maar hen ondertussen onverantwoordelijk achten om om te gaan met alcohol.
Als ik dan nog eens in acht neem dat jullie het normaal vinden dat adolescenten hun loopbaan beginnen met een studieschuld, kan ik niet meer dan mezelf gelukkig prijzen met het gegeven dat ik in België woon.

Lang leve de mondige Nederlanders die het ondertussen doodnormaal vinden om honderd maandlonen af te leggen voor een kippenhok, die het normaal vinden dat je duizenden euro's aan schulden aangaat om te studeren, die het normaal vinden dat (bijna) gepensioneerden mantelzorger zijn voor hun hoogbejaarde ouders, etc. etc.

De reden dat Nix18 is ingevoerd is niet of pubers daar al dan niet mee om kunnen gaan, maar omdat alcohol veel schadelijker is voor jongeren. Vooral omdat de hersens nog niet volgroeid zijn.

En als nix18 inderdaad er voor zorgt dat pubers verstandiger met alcohol omgaan dan als ouders alcohol wel eerder toestaan, is het voor dat nog groeiende puberbrein dus best verstandig inderdaad geen alcohol toe te staan onder de 18.

Van volwassenwerk voor een laag loon raken over het algemeen hun groeiende hersens niet beschadigd. Dus dat is een discussie die hier helemaal niks mee te maken heeft, behalve dan om Nederlanders te kunnen bashen.

Waarmee ik niet zeg dat de lonen niet omhoog hoeven, maar begin daar dan lekker een ander topic over.


https://www.jellinek.nl/vraag-antwoord/waarom-is-alcohol-extra-slecht-voor-jongeren/

@valdemar: welk volwassenwerk? Kun je wat voorbeelden geven?

Nou, wat een toeval. Dit dilemma hebben wij nou met joints. Elke avond roken mijn man en ik een paar joints als de kinderen op bed liggen, maar soms hebben we er na het eten al trek in en dan delen we er een. Cocaïne doen we altijd pas als ze slapen en alleen op vrijdag en zaterdag. Wij zijn niet verslaafd, hebben alles onder controle. Nu willen onze kinderen van 15 en 16 op eerste kerstdag ook een joint roken. 
mijn vrouw is erop tegen, maar ik denk dat ze beter joints en cocaïne thuis kunnen leren gebruiken, anders gaan ze het buiten stiekem doen. Ik vind dat mijn dochter van 16 dan wel twee joints of een joint en een half lijntje cocaïne mag en mijn zoon van 15 één joint. Hij is tenslotte wat jonger. 
wat vinden jullie? Toestaan of nog even wachten tot ze 18 zijn? 

Ah joh, laat Valdemar maar kletsen. 

Belgische pubers drinken tov Nederlandse leeftijdsgenoten vaker en meer. Er komen in België elke dag gemiddeld 6 jongeren tussen de 12 en 17 in het ziekenhuis terecht vanwege alcoholmisbruik. Dat is 3 keer zoveel dan in Nederland. 

De gemiddelde leeftijd waarop jongeren in Nederland beginnen te drinken, de afgelopen jaren met ruim 1 jaar gestegen. Mooi toch? Het aantal ziekenhuisopnames is daardoor ook gedaald. 

In België is er interesse in onze aanpak. Zo hebben ze sinds eind september een Leerstoel Jongeren en Alcohol aan de Universiteit van Antwerpen opgericht onder leiding van de Nederlandse kinderarts prof. dr. Van der Lely.  Doel van die leerstoel is om overmatig alcoholgebruik bij jongeren in België beter in kaart brengen én terug te dringen.

yette schreef op 23-12-2021 om 09:41:

Ah joh, laat Valdemar maar kletsen.

Belgische pubers drinken tov Nederlandse leeftijdsgenoten vaker en meer. Er komen in België elke dag gemiddeld 6 jongeren tussen de 12 en 17 in het ziekenhuis terecht vanwege alcoholmisbruik. Dat is 3 keer zoveel dan in Nederland.

De gemiddelde leeftijd waarop jongeren in Nederland beginnen te drinken, de afgelopen jaren met ruim 1 jaar gestegen. Mooi toch? Het aantal ziekenhuisopnames is daardoor ook gedaald.

In België is er interesse in onze aanpak. Zo hebben ze sinds eind september een Leerstoel Jongeren en Alcohol aan de Universiteit van Antwerpen opgericht onder leiding van de Nederlandse kinderarts prof. dr. Van der Lely. Doel van die leerstoel is om overmatig alcoholgebruik bij jongeren in België beter in kaart brengen én terug te dringen.

Arme Valdemar. Nu stort zijn wereldbeeld in.

Wat raar om er een België-Nederland discussie van te maken. Alsof wij alles wat hier niet goed gaat (studieschulden, woningnood) normáál vinden. Alsof wij daar ons daarvoor moeten verdedigen. Alsof dat iets te maken heeft met alcohol en jongeren. 

Beklemmend dat zo veel mensen hun kind verbieden te drinken, zegt Valdemar? Nou, ik vind het juist eerder beklemmend dat er nog zo veel mensen in de ouderwetse stand staan van 'thuis leren drinken' en 'kan toch geen kwaad'. We weten zo veel meer nu dan toen wij jong waren, over schade van alcohol op de hersens van kinderen. 

Je doet je kinderen echt geen onrecht als ze niet mogen drinken. En sowieso doe je ze al een plezier met een helder beleid. Dan is NIX18 een handige regel, want eenvoudig én goed uit te leggen én gezond. 

En om dit hele pleidooi dan weer een beetje te nuanceren: het leuke van zo'n heldere regel is meteen dat je er ook heel af en toe beetje van kan afwijken. Maar ga het dan niet hebben over zestien jaar en drie glazen, dat is echt onwijs jong en onwijs veel. Ik denk dan eerder aan de regel in stand houden en een slok uit je glas aanbieden om te proeven. 

Ik had een alcoholistische vader en die wilde ook altijd dat iedereen meedronk. Puur eigenbelang.  Dat glaasje alcohol schenken gaat niet over het belang van je kind, op geen enkele manier.

BrightEchidna89

BrightEchidna89

23-12-2021 om 10:02

Lollypopje schreef op 23-12-2021 om 09:45:

[..]

Arme Valdemar. Nu stort zijn wereldbeeld in.

Nou niet echt, want ik weet dat België (en Europa in het algemeen) hoog scoort in zake van alcoholmisbruik. Weet ook dat er in België stemmen opgaan om de leeftijdsgrens inzake verkoop te verhogen, net zoals er recent een partij naar voren is gekomen die het Nieuw-Zeelandse voorstel tot een totaal verbod op roken steunt. 

Alleen is dit voor mij een vergaande vorm van betutteling vanwege de overheid. 
Maar we dwalen af.

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

23-12-2021 om 10:17

ToetieToover schreef op 23-12-2021 om 10:02:

Ik had een alcoholistische vader en die wilde ook altijd dat iedereen meedronk. Puur eigenbelang. Dat glaasje alcohol schenken gaat niet over het belang van je kind, op geen enkele manier.

Dit is zo waar!

Valdemar schreef op 23-12-2021 om 10:02:

[..]

Nou niet echt, want ik weet dat België (en Europa in het algemeen) hoog scoort in zake van alcoholmisbruik. Weet ook dat er in België stemmen opgaan om de leeftijdsgrens inzake verkoop te verhogen, net zoals er recent een partij naar voren is gekomen die het Nieuw-Zeelandse voorstel tot een totaal verbod op roken steunt.

Alleen is dit voor mij een vergaande vorm van betutteling vanwege de overheid.
Maar we dwalen af.

Vanwege de gezondheid van kinderen bedoel je en dat is zeker geen betutteling. 

En dat het een positief effect is gebleken op de gezondheid van kinderen is al duidelijk gemaakt uit de hier genoemde cijfers.

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

23-12-2021 om 10:22

Lollypopje schreef op 23-12-2021 om 10:19:

[..]

Vanwege de gezondheid van kinderen bedoel je en dat is zeker geen betutteling.

En dat het een positief effect is gebleken op de gezondheid van kinderen is al duidelijk gemaakt uit de hier genoemde cijfers.

Klopt.

Sommige mensen zijn een beetje blijven steken in de tijd. Zo was het slaan van je kinderen ooit ook normaal en krijg je daar nu veilig thuis voor op je stoep. Dat kun je betutteling noemen, maar met slechte ouders is een kind gelukkig nog beschermd door overheidsbeleid. Zo zie ik dat althans.

niet_rechts schreef op 23-12-2021 om 10:22:

[..]

Klopt.

Sommige mensen zijn een beetje blijven steken in de tijd. Zo was het slaan van je kinderen ooit ook normaal en krijg je daar nu veilig thuis voor op je stoep. Dat kun je betutteling noemen, maar met slechte ouders is een kind gelukkig nog beschermd door overheidsbeleid. Zo zie ik dat althans.

Klopt. En met alcohol is het ook niet alsof ze je kunnen tegenhouden als jij je kinderen wel alcohol geeft. Of dat nu verstandig is of niet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.