Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Alcohol met kerstdiner


ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

23-12-2021 om 17:14

kenfan schreef op 23-12-2021 om 15:34:

[..]

Degenen die slok bier van een zestienjarige als eerste stap richting AA of sociale werkplaats zien gaan ook uit van aan het hellend vlak.

Volgens Eveline Crone is het puberbrein pas uit ontwikkeld op je 23e. Zo bekeken is die 18+ grens ook volstrekt willekeurig en veel te laag.

Je trekt het nu in het belachelijke. Feit is inderdaad dat puberhersens nog volop in ontwikkeling zijn. Elke drempel die ervoor zorgt dat alcoholgebruik wordt ontmoedigd is er één. En hoe langer je het eerste gebruik uitstelt, hoe kleiner de kans op (problematisch) drinken op latere leeftijd. Simpelweg omdat het niet al op jonge leeftijd "gewoon" is.

En nee, daarmee voorkom je stiekem drinken niet. Maar stiekem is niet gewoon. Het normaliseren van alcoholgebruik (en andere ongezonde gewoontes) op jonge leeftijd is onverstandig.  

Je laat je kind van 15 toch ook niet thuis onder begeleiding de eerste sigaret roken?

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

23-12-2021 om 18:24

FantasticFox schreef op 22-12-2021 om 00:12:

Ik zie dat je dezelfde bent die vroeg of het oke was om een kind in groep 6 een 18+ horrorfilm te laten zien. Grenzen is wel een dingetje voor je.

Het advies is pas alcohol vanaf 18 jaar. Als je zelf twijfels hebt over grenzen, waarom je dan niet houden aan de adviezen? Ik zou in ieder geval nooit 3 glazen in een keer geven, zeker niet voor de eerste keer.

Ik zou zelf geen alcohol geven voor kerst, dan eerder een half glaasje bubbels met nieuwjaar.

Ik herhaal deze bijdrage nog maar even. Aangezien TO moeite heeft met het stellen van grenzen is het beste idee voor hem gewoon de richtlijnen te volgen. Wel zo begrijpelijk en verdedigbaar. 

Behalve dat roken en drinken ongezond is voor een individu, zorgen rokers en drinkers er mede voor dat de zorg overbelast en onbetaalbaar wordt. Er is dus ook in die zin wel wat te zeggen voor dit soort preventieve maatregelen. Je kan niet vinden dat de overheid niet mag betuttelen en tegelijkertijd verwachten dat de verzorgingsstaat zomaar blijft functioneren. Preventie is een belangrijk onderdeel om de zorg te kunnen hervormen.

kenfan schreef op 23-12-2021 om 15:34:

[..]

Degenen die slok bier van een zestienjarige als eerste stap richting AA of sociale werkplaats zien gaan ook uit van aan het hellend vlak.

Volgens Eveline Crone is het puberbrein pas uit ontwikkeld op je 23e. Zo bekeken is die 18+ grens ook volstrekt willekeurig en veel te laag.

De vraag ging volgens mij over drie glazen drank voor de zestienjarige.

De grens van 18 is én willekeurig én te laag, dat klopt. Maar dan ben je toch eerder voor dan tegen die grens lijkt mij. Liever nog iets langer nee zeggen tegen de pubers dan een paar glazen achter elkaar inschenken aan een zestienjarige.

Weeromstuit schreef op 23-12-2021 om 19:59:

[..]

De vraag ging volgens mij over drie glazen drank voor de zestienjarige.

De grens van 18 is én willekeurig én te laag, dat klopt. Maar dan ben je toch eerder voor dan tegen die grens lijkt mij. Liever nog iets langer nee zeggen tegen de pubers dan een paar glazen achter elkaar inschenken aan een zestienjarige.

Coreopsis schreef op 23-12-2021 om 17:14:

[..]

Je trekt het nu in het belachelijke. Feit is inderdaad dat puberhersens nog volop in ontwikkeling zijn. Elke drempel die ervoor zorgt dat alcoholgebruik wordt ontmoedigd is er één. En hoe langer je het eerste gebruik uitstelt, hoe kleiner de kans op (problematisch) drinken op latere leeftijd. Simpelweg omdat het niet al op jonge leeftijd "gewoon" is.

En nee, daarmee voorkom je stiekem drinken niet. Maar stiekem is niet gewoon. Het normaliseren van alcoholgebruik (en andere ongezonde gewoontes) op jonge leeftijd is onverstandig.

Je laat je kind van 15 toch ook niet thuis onder begeleiding de eerste sigaret roken?


Dat is echt een onzinnige vergelijking, nicotine is per definitie verslavend. 

Geef jij je puber ook geen stuk taart of een toetje? Suiker is zo ongezond en zo verslavend dat als het nu uitgevonden zou worden het subiet verboden zou worden.

Geniet met mate van de goede dingen des levens, geef daarin het goede voorbeeld en vertrouw er op dat je kind dat uiteindelijk wel volgt. Van ademen gaan we uiteindelijk allemaal dood.

kenfan schreef op 23-12-2021 om 21:54:

[..]

[..]

Dat is echt een onzinnige vergelijking, nicotine is per definitie verslavend.

Geef jij je puber ook geen stuk taart of een toetje? Suiker is zo ongezond en zo verslavend dat als het nu uitgevonden zou worden het subiet verboden zou worden.

Geniet met mate van de goede dingen des levens, geef daarin het goede voorbeeld en vertrouw er op dat je kind dat uiteindelijk wel volgt. Van ademen gaan we uiteindelijk allemaal dood.

Qua schadelijkheid is alcohol echt niet te vergelijken met suiker

https://www.jellinek.nl/vraag-antwoord/welke-drug-is-de-gevaarlijkste/

kenfan schreef op 23-12-2021 om 21:54:

[..]

[..]

Dat is echt een onzinnige vergelijking, nicotine is per definitie verslavend.

Geef jij je puber ook geen stuk taart of een toetje? Suiker is zo ongezond en zo verslavend dat als het nu uitgevonden zou worden het subiet verboden zou worden.

Geniet met mate van de goede dingen des levens, geef daarin het goede voorbeeld en vertrouw er op dat je kind dat uiteindelijk wel volgt. Van ademen gaan we uiteindelijk allemaal dood.

Maar je kan best toegeven dat jij het ook in het belachelijke trok (AA en sociale werkplaats) en dan kun je verwachten dat iemand er een schepje bovenop doet. 

Ik heb mijn hersencellen blijkbaar allemaal verzopen, want ik vind de meeste reacties zwaar overdreven.
Ik zou niet moeilijk doen over een paar glazen, maar denk niet dat ze 3 glazen wijn achterover gooien, omdat ze het waarschijnlijk helemaal niet zo lekker vinden.

Blij dat mijn pubertijd al even geleden is, maar ik hoop dat tegen de tijd dat mijn kinderen zo oud zijn ze net zo genieten van t leven als ik heb gedaan. Dat is wat ik ze wil meegeven

En ik ben best terechtgekomen, ondanks dat drankgebruik in mijn jeugd. 
Je bent na 3 glazen met kerst niet direct alcoholist.

Ysenda schreef op 22-12-2021 om 23:16:

[..]

Dat blijkt niet zo te zijn, dat is al regelmatig onderzocht en steeds blijkt dat jongeren door duidelijk nix18 beleid thuis juist minder en later aan alcohol te beginnen. De links zijn eerder in dit topic al gegeven.

Ik ga gewoon akkoord met dat onderzoek.

Waar heb ik gezegd dat dat niet zo is?

Toch vind ik dat de 16-jarige 1 keer per jaar (!) van een klein glaasje wijn echt geen hersenschade zal oplopen.

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

23-12-2021 om 22:52

zwaankip schreef op 23-12-2021 om 22:38:

[..]

Ik ga gewoon akkoord met dat onderzoek.

Waar heb ik gezegd dat dat niet zo is?

Toch vind ik dat de 16-jarige 1 keer per jaar (!) van een klein glaasje wijn echt geen hersenschade zal oplopen.

Aangezien TO moeite heeft met het stellen van grenzen is het beste idee voor hem gewoon de richtlijnen te volgen. Wel zo begrijpelijk en verdedigbaar. Jíj kan misschien omgaan met een keertje een uitzondering, TO niet.

Maar wat mis ik hier? Hoezo heeft ts moeite met het stellen van grenzen??
Ik vind het juist erg voor ts spreken dat hij de opties van grenzen hier bespreekt. 
En jouw eigen grenzen heb je ook niet zelf bedacht of ben je mee geboren, iedereen slijpt zijn maatstaven aan zijn omgeving, de een heeft dat echter meer door dan de ander. We zijn en blijven kudde dieren, hoezeer we ook overtuigd zijn van onze individualiteit. 

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

24-12-2021 om 04:35

Pinokkio schreef op 24-12-2021 om 00:58:

Maar wat mis ik hier? Hoezo heeft ts moeite met het stellen van grenzen??
Ik vind het juist erg voor ts spreken dat hij de opties van grenzen hier bespreekt.
En jouw eigen grenzen heb je ook niet zelf bedacht of ben je mee geboren, iedereen slijpt zijn maatstaven aan zijn omgeving, de een heeft dat echter meer door dan de ander. We zijn en blijven kudde dieren, hoezeer we ook overtuigd zijn van onze individualiteit.

Loep even

Ik kijk wel een beetje op van de hoeveelheid mensen die vrij resoluut nix18 prediken hier. Zelf ben ik geen alcoholfanaat, in elk geen bier of wijn.... in tegenstelling tot een groot deel van de Nederlandse bevolking als je het mag geloven (zie het ook wel in mijn omgeving). Maar ik heb in mijn jeugd heus wel voor mijn 18e een keer wat gedronken. Toen mocht dat natuurlijk ook wel vanaf je 16e... maar toch. Alsof tieners van nu nooit wat drinken. Ik zou het niet aanmoedigen en er zeker niet gelijk 3 glazen ingieten bij mijn 16-jarige, maar als die zou vragen of ie ook een keertje een glaasje mag proeven vind ik dat niet zo schokkend op deze leeftijd.  

troelahoep schreef op 24-12-2021 om 10:21:

Ik kijk wel een beetje op van de hoeveelheid mensen die vrij resoluut nix18 prediken hier. Zelf ben ik geen alcoholfanaat, in elk geen bier of wijn.... in tegenstelling tot een groot deel van de Nederlandse bevolking als je het mag geloven (zie het ook wel in mijn omgeving). Maar ik heb in mijn jeugd heus wel voor mijn 18e een keer wat gedronken. Toen mocht dat natuurlijk ook wel vanaf je 16e... maar toch. Alsof tieners van nu nooit wat drinken. Ik zou het niet aanmoedigen en er zeker niet gelijk 3 glazen ingieten bij mijn 16-jarige, maar als die zou vragen of ie ook een keertje een glaasje mag proeven vind ik dat niet zo schokkend op deze leeftijd.

Ik dronk ook al voor mijn 18e en mijn hersens doen het ook nog hoor en heel af en toe een glaasje daar verweken je hersens ook echt niet meteen van. Maar ik verbaas me dan toch weer hoe aan de andere kant mensen zo makkelijk praten over alcohol voor de jeugd. Zeker met het argument "dat deden wij vroeger ook". Kennis en inzichten veranderen. De sigaretten staan tegenwoordig ook niet meer op tafel en wordt ook door ouders vaak juist zwaar ontmoedigd. 

Daarbij als je zegt ik hou me niet aan nix18 en ik gun ze het eerder, moet je als ouder zelf die grens gaan bepalen. Hoe oud dan? Wanneer? Hoeveel? Welke grens is dan wel verstandig? En doe je dan hetzelfde met je verstandige puber als met degene die geen maat kan houden?

Ik snap dat het dan wel zo makkelijk is om gewoon de wet te volgen. 


De wet volgen betekent alleen dat ze het zelf niet mogen kopen. Wat je thuis doet moet je zelf weten. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.