Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Alcohol met kerstdiner

Wederom goedenavond Forum. Wij hebben 6 kinderen. De oudste van 16 wil graag met ons meedrinken tijdens de kerst. Haar 15 jarige broertje ook. De rest is nog te jong hiervoor.

Vooral onze dochter zeurt hierover, maar haar 1 jaar jongere broertje dus ook. Wij vinden dit moeilijk. We heffen zelf graag het glas maar weten niet of het goed is om de kids er nu al bij te betrekken. Zelf vind ik 16 jaar voor een glas of 2 (maximaal 3) aanvaardbaar. Mijn voorstel was 2 (of 3) voor onze dochter (16) en 1 voor onze zoon (15). Mijn vrouw geeft voorkeur voor beide niks. 

Wat zouden jullie doen? En herkennen jullie pubers die vragen om mee te drinken. 
ik dronk pas vanaf 17 en mijn vrouw vanaf 20.

 Groet Joost


Ik zou zeggen NIX18. 

Vooropgesteld: alcohol is niet gezond en daarom is er het advies om niet te drinken voor je 18e.

Als jullie zelf ook graag een wijntje/biertje drinken in het bijzijn van de kinderen, kan ik me voorstellen dat ze op die leeftijd het ook graag gaan proberen. Ik zou er geen probleem mee hebben om ze 1 glaasje te laten drinken. Ik zou geen onderscheid maken tussen de 15 en 16-jarige. En als je dochter niet gewend is om alcohol te drinken zou ik haar niet direct 3 glazen voeren, lijkt me niet goed als ze op deze leeftijd al aangeschoten/dronken wordt. Het blijft schadelijk tenslotte.

Ik zie dat je dezelfde bent die vroeg of het oke was om een kind in groep 6 een 18+ horrorfilm te laten zien. Grenzen is wel een dingetje voor je. 

Het advies is pas alcohol vanaf 18 jaar. Als je zelf twijfels hebt over grenzen, waarom je dan niet houden aan de adviezen? Ik zou in ieder geval nooit 3 glazen in een keer geven, zeker niet voor de eerste keer. 

Ik zou zelf geen alcohol geven voor kerst, dan eerder een half glaasje bubbels met nieuwjaar.

j.mkds.m.1

j.mkds.m.1

22-12-2021 om 00:21 Topicstarter

FantasticFox schreef op 22-12-2021 om 00:12:

Ik zie dat je dezelfde bent die vroeg of het oke was om een kind in groep 6 een 18+ horrorfilm te laten zien. Grenzen is wel een dingetje voor je.

Het advies is pas alcohol vanaf 18 jaar. Als je zelf twijfels hebt over grenzen, waarom je dan niet houden aan de adviezen? Ik zou in ieder geval nooit 3 glazen in een keer geven, zeker niet voor de eerste keer.

Ik zou zelf geen alcohol geven voor kerst, dan eerder een half glaasje bubbels met nieuwjaar.

Klopt, ben net nieuw in het forum. Aangemaakt vanwege de intense vragen van de kinderen waarop wij beide moeilijk op reageren. Vandaar de vragen hier. Hebben dit samen besloten hier de vragen te stellen, want hebben er moeite mee duidelijke grenzen te stellen. 

Wij willen niet dat onze kids van welke leeftijdscategorie dan ook de dupe word van gepest van leeftijdsgenoten die meer mogen. 

Ook bedankt voor uw antwoord 

Leeftijdsgenoten die meer mogen? Haha die truc is al heel erg oud hoor. Daar trap je toch niet in. Je bent een opvoeder. Geef het goede voorbeeld en drink zelf ook niks. Ze doen wat jij doet. Kijk samen een leuk voorlichtingsfilmpje waarom nix18 en doe een (computer/bord)spel en geen drinkspelletjes. 

3 glazen als ze nooit gedronken hebben? Heb je zelf wel genoeg aan een fles bij het eten dan? En wat betreft 
Wij willen niet dat onze kids van welke leeftijdscategorie dan ook de dupe word van gepest van leeftijdsgenoten die meer mogen.

Vriendjes, vriendinnetjes mogen altijd meer. Later naar bed, meer zakgeld en meer schermtijd. En ze mogen allemaal drinken, en zonder rijbewijs de auto lenen als ze ouder zijn.  Weet je dat niet meer van toen je zelf zo oud was? Dus daar zou ik me maar niet druk om maken

j.mkds.m.1

j.mkds.m.1

22-12-2021 om 00:33 Topicstarter

ToetieToover schreef op 22-12-2021 om 00:28:



Bedankt voor uw reactie. Zelf drinken wij maximaal 1 glas bij de maaltijd en daarna pas na 23.30 als de kinderen slapen. Dus we doen wat we kunnen. Echt stoppen willen we eigenlijk niet omdat we beide genieten van een drankje op de late avond.

maar waarom dan die kinderen er 3 willen geven. 1 kan ik me bij uitzondering nog wel voorstellen (ik vond het nog helemaal niet lekker op die leeftijd, geen idee meer hoe oud ik was toen ik echt mee ging doen

j.mkds.m.1 schreef op 22-12-2021 om 00:33:

[..]


Bedankt voor uw reactie. Zelf drinken wij maximaal 1 glas bij de maaltijd en daarna pas na 23.30 als de kinderen slapen. Dus we doen wat we kunnen. Echt stoppen willen we eigenlijk niet omdat we beide genieten van een drankje op de late avond.

Hoezo vragen ze dan om ‘mee te drinken’ en hoe kom je dan van 1 glas -wat je zelf kennelijk normaal vindt- op méér glazen alcohol voor je kinderen? “Nee” is ook een antwoord hè.

j.mkds.m.1

j.mkds.m.1

22-12-2021 om 00:37 Topicstarter

nlies schreef op 22-12-2021 om 00:31:

3 glazen als ze nooit gedronken hebben? Heb je zelf wel genoeg aan een fles bij het eten dan? En wat betreft
Wij willen niet dat onze kids van welke leeftijdscategorie dan ook de dupe word van gepest van leeftijdsgenoten die meer mogen.

Vriendjes, vriendinnetjes mogen altijd meer. Later naar bed, meer zakgeld en meer schermtijd. En ze mogen allemaal drinken, en zonder rijbewijs de auto lenen als ze ouder zijn. Weet je dat niet meer van toen je zelf zo oud was? Dus daar zou ik me maar niet druk om maken

Bedankt voor uw reactie! Wellicht heb je gelijk, toen ik op school zat had ik niet zoveel te maken met mensen die zoveel meer mochten. Er was meer 1 lijn. Wij hebben dit account gemaakt sinds we clue-less waren over bepaalde dingen. We willen vrije opvoeding met een paar grenzen. Vandaar deze vraag 😇  Zodat we meer meningen van mensen krijgen die hier al over nagedacht hebben of een mening hebben over hoe zij handelen in de toekomst 

Kinderen willen geen vrije opvoeding, die willen weten waar ze aan toe zijn (En dat wil niet zeggen dat alles verboden moet worden, maar ook dat alles niet moet worden toegestaan

j.mkds.m.1 schreef op 22-12-2021 om 00:37:

[..]

Bedankt voor uw reactie! Wellicht heb je gelijk, toen ik op school zat had ik niet zoveel te maken met mensen die zoveel meer mochten. Er was meer 1 lijn. Wij hebben dit account gemaakt sinds we clue-less waren over bepaalde dingen. We willen vrije opvoeding met een paar grenzen. Vandaar deze vraag 😇 Zodat we meer meningen van mensen krijgen die hier al over nagedacht hebben of een mening hebben over hoe zij handelen in de toekomst

Kom op, je kunt toch zelf wel nadenken. Of zit je nu alweer aan de alcohol?

j.mkds.m.1

j.mkds.m.1

22-12-2021 om 00:53 Topicstarter

ToetieToover schreef op 22-12-2021 om 00:42:

[..]

Kom op, je kunt toch zelf wel nadenken. Of zit je nu alweer aan de alcohol?

Ik vind deze reactie wat overbodig. Ik probeer je te begrijpen en waardeer je input. Heb ook geen idee hoe oud jou kinderen zijn. Ik gaf een simpel voorbeeld en er komt schijnbaar kritiek op. Zal de vraag voortaan zonder voorbeeld stellen

Even realistisch, al wil je dit niet horen  

15 à 16 jaar: de jeugd wipt er op los, drugsgebruik, zuipketen, lopen met messen rond, zijn meer "streetwise" dan alle "oudjes" bij elkaar en weet ik wat niet meer.

Maar een borreltje, nee dát is kansloos/mag niet/ongezond etc.
In een ideale wereld snap ik die beredenatie, helaas is de wereld verre van ideaal.

Mijns inziens is 't vrij simpel:
Is het gezond etc.? Nee, maar het hele leven is ongezond...niet alleen wat drank.
Kan je 't tegenhouden? Helaas...
Moet je ze volgieten? Uiteraard niet.

Houd 't gezellig, houd 't binnen de perken en zorg voor een gulden middenweg waar eenieder in redelijkheid mee kan leven.

En beter een borreltje onder ouderlijk toezicht dan ergens klemzuipen en god mag weten waar ze uithangen. 

j.mkds.m.1

j.mkds.m.1

22-12-2021 om 01:06 Topicstarter

ToetieToover schreef op 22-12-2021 om 00:42:

[..]

Kom op, je kunt toch zelf wel nadenken. Of zit je nu alweer aan de alcohol?

Plus vergeet niet dat wij al ruim 13 jaar volwassen zijn. Wij waarderen een flesje wijn samen na een dag hard werken. Wij proberen het niet in het gezichtsveld voor onze kinderen (zelfs onze oudste) te laten zien. Maar wij willen ook rond 01.00 naar bed en willen juist niet te vroeg starten, juist om te voorkomen dat het zichtbaar is. Maar soms beginnen we inderdaad wat eerder. Sorry als deze opmerkingen jouw manier van opvoeding heeft geschaad. Maar reageer  dan niet als het je allemaal niet bevalt. We doen wat we kunnen maar vinden niet dat kinderen de macht moeten uitoefenen over ons. Wel zijn we (vooral ik) bereid wat te drinken. En ik baseer mijn keuze op grond van de meningen van andere. En gezien ik nu alleen reageer, ja ik dacht het is redelijk is ze kennis te laten maken in een veilige omgeving in plaats van ergens anders. 

Laat of je mening over de vraag weten of zeg niks. Als ik advies over onze levens style wilde had ik wel elders hulp gezocht 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.