Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Alcohol met kerstdiner


A-nick schreef op 22-12-2021 om 11:01:

Mijn 19-jarige neemt een half glas wijn bij de kerstmaaltijd (of als we uit eten gaan). Een kind dat vrijwel nooit drinkt 3 glazen geven is ronduit gevaarlijk, ik snap niet hoe je op dat idiote idee komt.

Ja, bizar. Ik drink eens in de paar jaar een glas wijn met kerst, maar dat merk ik meteen. Twee glazen zeker, en dat doe ik dus niet meer.
Een  pas 16-jarige er drie willen toestaan vind ik daarom echt absurd. 

hier een 16 jarige (van mijzelf) en 1 die binnen een maand 18 wordt (vriendin van) maar geen van beiden krijgen hier alcohol geschonken.

We praten er wel over, ze kennen mijn grenzen.
De ouders van vriendin zijn veel losser met alcohol,  drinken zelf bijna dagelijks. Hebben het mijn zoon ook wel aangeboden maar die heeft gezegd dat hij zich aan mijn regel wil houden want dan kan ik hem vertrouwen en mag hij veel meer.
De vriendin is hierdoor wel veel minder gaan drinken ook thuis. Nu alleen nog op feestjes. 

Conclusie: nix18

Mijn man en ik houden ook wel van een goed glas wijn of een biertje op zijn tijd, maar doen dat alleen met gelegenheden. Dan blijft het ook speciaal.
Als jullie daadwerkelijk dagelijks drinken dan is dat een groter probleem dan één glas wijn met kerst voor jullie pubers. 

Ik ben misschien wat jong, maar ik zou beiden 1 glas/flesje laten drinken. Misschien een Jilzz voor de dochter en een Radler 2% voor zoon? Beiden niet te sterk, en toch iets van alcohol.

Bij de voetbalclub waar ik achter de bar sta, merk je dat ze steeds jonger beginnen met drinken. Bij ons krijgen ze absoluut geen alcohol onder de 18, maar ze zeggen elke keer als ze alcohol willen bestellen, dat ze dan wel ergens anders gaan drinken. Nou, veel plezier dan maar. Als dochterlief er zelf over begint, zal ze misschien al eens eerder alcohol hebben gedronken. Je houdt het niet altijd tegen. 

Valdemar schreef op 22-12-2021 om 12:44:

[..]

Heb al gemerkt dat alcohol bij jullie gevoeliger ligt dan in België. Ik zou me er niet druk over maken.

Ik maak me niet druk over mensen die menen dat ze hun kinderen thuis moeten leren drinken, ik vind het gewoon onzin Natuurlijk weet ik dat kinderen niet meteen een hersenbeschadiging oplopen van één glaasje. Maar feit blijft dat het niet gezond is èn niet nodig is. Ik zie er de toegevoegde waarde absoluut niet van. Dus waarom zou je? Er zijn zat alcoholvrije alternatieven waarmee je er ook iets bijzonders van kan maken. 

HexOpBezemsteel schreef op 22-12-2021 om 12:51:

[..]

Mijn ervaring (met vrienden van mijn kinderen) is dat degenen met een strengste ouders het meeste zuipen en het vaakst dronken zijn. En die ouders hebben werkelijk geen idee. Die denken serieus dat hun kind niet drinkt. En die kinderen? Die liegen daar uiteraard over.

De ouders van de grootste stoner uit de klas van de jongste waren zeer verbaasd toen hij op een avond knetterstoned thuisgebracht werd. "Nee, onze Henkie blowt niet. " Ja ja.

Ik weet niet of verbieden nou zo effectief is. Toestaan ook niet echt trouwens. Alleen dan is de kans dat je weet wat ze uitspoken wat groter.

@TO: ik zou zeggen niks, of beide één glaasje. Jullie zijn de baas, niet die kinderen en je mag best grenzen stellen, zeker in jouw bijzijn, want dan kan je gewoon handhaven.

Bij mijn kinderen en hun vrienden, zie ik in drankgebruik geen verschil tussen hoe streng hun ouders zijn/waren. De meeste ouders houden/hielden zich gewoon aan NIX18 met hier een daar een uitzondering met  een glaasje bubbels met oud en nieuw. Een enkeling mocht vaker drinken, tijdens feestdagen, uit eten, BBQ ... Ik denk niet dat je als ouders de illusie moet hebben dat je echt invloed hebt op wat je kind buitenshuis doet. Dat hangt vooral van je kind zelf en zijn/haar sociale omgeving af. Hebben ze vrienden die niet of nauwelijks drinken, dan zal je kind niet snel in zijn/haar eentje dronken worden. Eén vriend van mijn oudste had vanaf zijn 16e een soort aanleunwoning achter in de tuin waar hij vanalles mocht. Al zijn vrienden, zonder uitzondering, hoe streng of vrij hun eigen ouders ook waren, hebben daar geëxperimenteerd. Mijn zoon was toen 16 of 17 en mocht van ons drinken. Maar ook dan gaat je kind je echt niet spontaan vertellen hoeveel en wat ze precies drinken en of ze ook roken en blowen. Ze kijken wel uit. Dat merk je als ouder pas als je kind zo stom is om dronken of stoned thuis te komen, of als ze het je, zoals mijn zoon deed, na jaren eens vertellen. 

HexOpBezemsteel schreef op 22-12-2021 om 12:51:

[..]

Mijn ervaring (met vrienden van mijn kinderen) is dat degenen met een strengste ouders het meeste zuipen en het vaakst dronken zijn. En die ouders hebben werkelijk geen idee. Die denken serieus dat hun kind niet drinkt. En die kinderen? Die liegen daar uiteraard over.

De ouders van de grootste stoner uit de klas van de jongste waren zeer verbaasd toen hij op een avond knetterstoned thuisgebracht werd. "Nee, onze Henkie blowt niet. " Ja ja.

Ik weet niet of verbieden nou zo effectief is. Toestaan ook niet echt trouwens. Alleen dan is de kans dat je weet wat ze uitspoken wat groter.

@TO: ik zou zeggen niks, of beide één glaasje. Jullie zijn de baas, niet die kinderen en je mag best grenzen stellen, zeker in jouw bijzijn, want dan kan je gewoon handhaven.

Er zullen ongetwijfeld uitzonderingen zijn, maar volgens mij is dat een achterhaald idee. Zien drinken doet drinken. En inderdaad, je hebt maar heel beperkt invloed op wat je kinderen buitenshuis doen, maar zo geef je in elk geval niet mee dat je het normaal vindt. 

Je kop in het zand steken is natuurlijk weer het andere uiterste. Bij ons wordt er onder de 18 niet gedronken, maar ik kijk er niet van op als ik hoor dat ze dat op een feestje wel doen. 

Wobbelkont schreef op 22-12-2021 om 13:38:

Ik ben misschien wat jong, maar ik zou beiden 1 glas/flesje laten drinken. Misschien een Jilzz voor de dochter en een Radler 2% voor zoon? Beiden niet te sterk, en toch iets van alcohol.

 Nah, dan zou ik toch zeggen: doe die Radler voor de dochter en Jilzz voor de zoon... Als we tóch bezig zijn.

Wobbelkont schreef op 22-12-2021 om 13:38:

Ik ben misschien wat jong, maar ik zou beiden 1 glas/flesje laten drinken. Misschien een Jilzz voor de dochter en een Radler 2% voor zoon? Beiden niet te sterk, en toch iets van alcohol.

Bij de voetbalclub waar ik achter de bar sta, merk je dat ze steeds jonger beginnen met drinken. Bij ons krijgen ze absoluut geen alcohol onder de 18, maar ze zeggen elke keer als ze alcohol willen bestellen, dat ze dan wel ergens anders gaan drinken. Nou, veel plezier dan maar. Als dochterlief er zelf over begint, zal ze misschien al eens eerder alcohol hebben gedronken. Je houdt het niet altijd tegen.

Ik werk ook achter de bar bij een voetbalvereniging en hier bestellen ze fris aan de bar en doen er zelf sterke drank bij. Wij vinden veel lege flessen in afvalbakken en in de wc's.

Fles zware wijn op tafel en geef ze er wat van. Ze vinden het waarschijnlijk niet te drinken in tegenstelling tot Radler of Jillz. 

Mijn kinderen mochten met oud en nieuw ook wel eens wat echte champagne  Ze vonden het heel vies. 

Maar aangezien je het hebt over 3 glazen heb ik zo'n vermoeden dat je kinderen allang alcohol drinken dus dat zijn die wijn wel echt gaan opdrinken ipv een slokje om mee te doen en het vies vinden. Is dat wellicht het probleem? Ze drinken allang en jullie weten dat ook best maar je vrouw wil het in huis niet toestaan (ik zou meedrinken als 15 en 16 jarige ook niet toestaan). 

watertoren schreef op 22-12-2021 om 15:31:

[..]

Ik werk ook achter de bar bij een voetbalvereniging en hier bestellen ze fris aan de bar en doen er zelf sterke drank bij. Wij vinden veel lege flessen in afvalbakken en in de wc's.

Bij ons vinden we ook flessen wodka in de prullenbakken van de kleedkamer, Waar naar onze informatie een JO17 elftal in hoort te zitten.. 

Wobbelkont schreef op 22-12-2021 om 16:50:

[..]

Bij ons vinden we ook flessen wodka in de prullenbakken van de kleedkamer, Waar naar onze informatie een JO17 elftal in hoort te zitten..

Hier inderdaad ook in de kleedkamers. Ik vind dit best wel zorgelijk. Vroeger dronk deze groep bier en nu zit deze groep jongeren al heel jong aan de sterke drank.

Hier ook niet. Beide onder de 18. 1 bijna 18. Ik haal soms wel iets wat ze dan nog soort van leuk vinden om te drinken bv Jills of Radler 0 procent. Mogen ze nl normaal ook niet.

Nee. Alcohol is vanaf 18. Zie de wet als je richtlijn want je lijkt er zelf niet veel grip op te hebben.

Verbieden helpt wél, dat is allang bekend en ook al met bron in deze draad genoemd dacht ik. Dat hele idee van 'doen ze het niet hier, dan ergens anders wel dus dan maar liever hier' gaat gewoon niet op. Verbieden werpt een drempel op, ook buitenshuis. Juist als je het moeilijk vindt om je grenzen te bepalen en te bewaken, is het een goed idee om je aan de regels te houden, want die zijn heel makkelijk en overzichtelijk. Gewoon nix onder de 18. 

Heb je al genoeg meningen zo?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.