Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Alcohol met kerstdiner


Nog niet zo heel lang geleden mocht je met 16 alcohol. Als jullie het al doen zou ik het bij één glas houden bij het diner.
Overigens vind ik zeuren om iets juist een reden om nee te blijven zeggen. Anders schep je het precedent dat dat helpt en blijf je aan de gang.
Dat grenzen stellen is wel iets waar jullie aan moeten gaan werken. Alles maar goed vinden omdat anderen het ook mogen en je bang bent dat je kinderen daarom gepest worden...je kinderen voelen dat soort angsten/onzekerheden waarschijnlijk haarfijn aan en kunnen er genadeloos misbruik van maken. Zodra ze zeggen 'maar anderen mogen het ook en als ik het niet mag wordt ik gepest' geven jullie dan toe. 
Wij denken zelf na over onze opvoeding en maken zelf afwegingen. Of andere kinderen iets mogen vinden we niet relevant. Ik ben allergisch voor 'tirannie van de meerderheid', dat als maar genoeg mensen iets doen/mogen, dat je dat dan automatisch ook goed moet vinden. Als driekwart van de kinderen een zakje chips meekrijgt voor in de pauze, krijgt mijn kind nog steeds gewoon stuk fruit mee. 

Hier al jaren een combinatie van 18+ en 18- kinderen en we houden ons gewoon aan Nix18. Dat is het allermakkelijkst uit te leggen hebben we gemerkt, het is een heel duidelijke grens en je hoeft je niet te verantwoorden waarom je een 16-jarige wel en een 15-jarige niet laat drinken. 
En we weten heus wel dat ze buitenshuis wel eens iets proberen, we zijn niet gek, maar tot nu toe is dat echt heel erg meegevallen.  Ik heb in elk geval niet het idee dat het beter zou zijn geweest als we ze thuis lieten drinken...

MamaE schreef op 22-12-2021 om 09:53:

Nog niet zo heel lang geleden mocht je met 16 alcohol. Als jullie het al doen zou ik het bij één glas houden bij het diner.
Overigens vind ik zeuren om iets juist een reden om nee te blijven zeggen. Anders schep je het precedent dat dat helpt en blijf je aan de gang.
Dat grenzen stellen is wel iets waar jullie aan moeten gaan werken. Alles maar goed vinden omdat anderen het ook mogen en je bang bent dat je kinderen daarom gepest worden...je kinderen voelen dat soort angsten/onzekerheden waarschijnlijk haarfijn aan en kunnen er genadeloos misbruik van maken. Zodra ze zeggen 'maar anderen mogen het ook en als ik het niet mag wordt ik gepest' geven jullie dan toe.
Wij denken zelf na over onze opvoeding en maken zelf afwegingen. Of andere kinderen iets mogen vinden we niet relevant. Ik ben allergisch voor 'tirannie van de meerderheid', dat als maar genoeg mensen iets doen/mogen, dat je dat dan automatisch ook goed moet vinden. Als driekwart van de kinderen een zakje chips meekrijgt voor in de pauze, krijgt mijn kind nog steeds gewoon stuk fruit mee.

Voor kinderen is het ook wel eens fijn als ze gewoon kunnen zeggen dat iets niet mag omdat hun ouders het verbieden. Ik heb een vrije opvoeding gehad en snakte af en toe naar een echt verbod van mijn ouders. Dus ik heb het inderdaad wel anders gedaan, meer zoals jullie, MamaE. En soms krijg ik het (als grapje hoor) nog om mijn oren, dat ze altijd fruit meekregen

En als je soms vrienden of andere ouders spreekt dan valt het vaak best wel mee met wat anderen allemaal mogen.

Ademes schreef op 22-12-2021 om 10:22:

[..]

Voor kinderen is het ook wel eens fijn als ze gewoon kunnen zeggen dat iets niet mag omdat hun ouders het verbieden. Ik heb een vrije opvoeding gehad en snakte af en toe naar een echt verbod van mijn ouders. Dus ik heb het inderdaad wel anders gedaan, meer zoals jullie, MamaE. En soms krijg ik het (als grapje hoor) nog om mijn oren, dat ze altijd fruit meekregen

En als je soms vrienden of andere ouders spreekt dan valt het vaak best wel mee met wat anderen allemaal mogen.

Ik heb nog nooit meegemaakt dat iemand echt gepest werd omdat de ouders iets verboden. Wel dat je op een gegeven moment iemand niet meer meevraagt ergens heen als je weet dat de ouders dat toch niet goed vinden.

Ik heb zelf best een vrije opvoeding gehad, we mochten behoorlijk veel zo lang de schoolresultaten goed waren. Maar niet alles en nee was nee. Mijn zus had het ook altijd over 'iedereen' en 'anderen'. Mijn ouders hadden daar beperkt een boodschap aan. Ze wilden niet dat we buiten de boot vielen. Mijn zus is ook wel gevoeliger voor groepsdruk en heeft wel eens gezegd dat het zielig voor ons kind is als ze als enige iets niet mag. Jammer dan, ze mag misschien ook als enige iets anders wel.

Ik ben gedurende de de jaren van mening veranderd. Bij mijn oudste was het nog NIX18. Dat was makkelijk vol te houden, Het kind is inmiddels 22 en heeft nog steeds geen behoefte aan alcohol. De jongste is wat avontuurlijker aangelegd en heeft een ander soort vrienden. Nadat ze een keer (op haar 16e) aangeschoten thuis kwam heb ik duidelijk gemaakt dat ik dat niet meer wilde, en dat ze gerust een of twee drankjes mag drinken, maar meer niet. Dat is dus ook niet meer gebeurd. Op vakantie mocht ze onder toeziend oog van moeders een keer een cocktail drinken. Met Kerst en/of Oudjaar mag ze dus ook gerust een drankje, maar ze drinkt liever frisdrank of water.

Mijn 19-jarige neemt een half glas wijn bij de kerstmaaltijd (of als we uit eten gaan). Een kind dat vrijwel nooit drinkt 3 glazen geven is ronduit gevaarlijk, ik snap niet hoe je op dat idiote idee komt.

Als jullie zelf elke dag samen een fles wijn leegdrinken, drinken jullie meer dan de grens voor alcoholisme, weet je dat? Jullie zijn alcoholisten, volgens de definitie. Hoog tijd om zelf fors minder te gaan drinken en elke week minimaal 2 dagen niets. 

PriceyRook54

PriceyRook54

22-12-2021 om 11:18

Mijn 15-jarige dochter mag sinds kort zo nu en dan zo’n kant en klare cocktail, bijvoorbeeld een daiquiri die je in de vriezer doet. De regels zijn, altijd eerst vragen; alleen als er geen school is de volgende dag; hooguit één. 

Kinderen willen wel vaker dingen die niet nodig en/of niet verstandig zijn. Als je daar als ouders niet duidelijk in bent en er onderling over in discussie gaat, laat je aan je kinderen zien dat jullie grenzen niet vast liggen. Gevolg is dat ze elke keer met jullie in discussie gaan om te ontdekken waar die grenzen dan precies liggen. Blijkbaar beseft zelfs jullie basisschool-kind dat al. Dus maak je borst maar nat. 

Onze kinderen zijn 24, 22, 20 en 16. Toen de oudste 16 werd, bestond NIX18 nog niet. Hij mocht dus eerder drinken. Maar wij vinden die NIX18 een goed idee en hebben dat dus sindsdien als motto overgenomen. Voor hem gold na het ingaan van NIX18 dat hij hier thuis af en toe (een paar keer per jaar) een biertje mocht. Met de rest hebben we er nooit discussie over gehad. Ze weten/wisten namelijk al wat het antwoord was: NIX18. 

Als ik zie hoe de oudste 3 en hun vrienden nu met alcohol omgaan, geloof ik trouwens niet dat 'thuis in een beschermde omgeving kennis maken met drank' enige invloed heeft. Van op 16-jarige leeftijd met hun ouders een wijntje drinken tijdens het kerstdiner leren ze helemaal niks over stapavonden of drankspelletjes met vrienden. Hoe ze daarmee omgaan, moeten ze uiteindelijk helemaal zelf uitvinden.  

Dus doe jezelf een lol en ga niet in discussie. Zeg gewoon 'Nee' of 'Ik kom erop terug' en overleg met je partner zonder dat de kinderen dat mee krijgen. Anders gaat je jongste als hij straks in de brugklas zit proberen of hij van jou met de scooter van zijn zus naar de friture mag om Red Bull te halen - 'Want',  zal hij je vertellen 'dat doet ècht iedereen!!!'

BrightEchidna89

BrightEchidna89

22-12-2021 om 12:02

Ik zou er geen probleem van maken en ook geen onderscheid maken tussen je zestienjarige dochter en vijftienjarige zoon. 

Valdemar schreef op 22-12-2021 om 12:02:

Ik zou er geen probleem van maken en ook geen onderscheid maken tussen je zestienjarige dochter en vijftienjarige zoon.

Dus gewoon alle twee niet!

Waarom maak je met de feestdagen niet gezellig mooie mocktails voor iedereen? Dat is ook leuk en feestelijk, je geeft het goede voorbeeld door alcohol niet als voorwaarde voor gezelligheid neer te zetten én iedereen kan mee drinken (ook de jongste). 

Bb19bb21 schreef op 22-12-2021 om 12:36:

Waarom maak je met de feestdagen niet gezellig mooie mocktails voor iedereen? Dat is ook leuk en feestelijk, je geeft het goede voorbeeld door alcohol niet als voorwaarde voor gezelligheid neer te zetten én iedereen kan mee drinken (ook de jongste).

Goed idee! 

BrightEchidna89

BrightEchidna89

22-12-2021 om 12:44

Beterlaat2021! schreef op 22-12-2021 om 12:09:

[..]

Dus gewoon alle twee niet!

Heb al gemerkt dat alcohol bij jullie gevoeliger ligt dan in België. Ik zou me er niet druk over maken.

Mij kinderen krijgen thuis geen alcohol voor hun 18e. 

Due-scimmie schreef op 22-12-2021 om 06:54:

[..]

Het grootste deel doet dit niet hoor. Leeftijd van eerste keer seksueel actief is als ik het goed hebt juist later geworden de laatste tijd.

@To: Het is uit onderzoek gebleken dat kinderen die thuis al mogen drinken dit buitenhuis ook eerder zullen doen. Evenals kinderen die opgroeien in een huishouden waarin regelmatig alcohol wordt gedronken. Team NIX18 hier.

Mijn ervaring (met vrienden van mijn kinderen) is dat degenen met een strengste ouders het meeste zuipen en het vaakst dronken zijn. En die ouders hebben werkelijk geen idee.  Die denken serieus dat hun kind niet drinkt. En die kinderen?  Die liegen daar uiteraard over. 

De ouders van de grootste stoner uit de klas van de jongste waren zeer verbaasd toen hij op een avond knetterstoned thuisgebracht werd.  "Nee, onze Henkie blowt niet. " Ja ja. 

Ik weet  niet of verbieden nou zo effectief is.  Toestaan ook niet echt trouwens. Alleen dan is de kans dat je weet wat ze uitspoken wat groter. 

@TO: ik zou zeggen niks,  of beide één glaasje. Jullie zijn de baas,  niet die kinderen en je mag best grenzen stellen, zeker in jouw bijzijn,  want dan kan je gewoon handhaven. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.