Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Alcohol met kerstdiner


j.mkds.m.1

j.mkds.m.1

22-12-2021 om 01:12 Topicstarter

Henricus schreef op 22-12-2021 om 00:56:

Even realistisch, al wil je dit niet horen

15 à 16 jaar: de jeugd wipt er op los, drugsgebruik, zuipketen, lopen met messen rond, zijn meer "streetwise" dan alle "oudjes" bij elkaar en weet ik wat niet meer.

Maar een borreltje, nee dát is kansloos/mag niet/ongezond etc.
In een ideale wereld snap ik die beredenatie, helaas is de wereld verre van ideaal.

Mijns inziens is 't vrij simpel:
Is het gezond etc.? Nee, maar het hele leven is ongezond...niet alleen wat drank.
Kan je 't tegenhouden? Helaas...
Moet je ze volgieten? Uiteraard niet.

Houd 't gezellig, houd 't binnen de perken en zorg voor een gulden middenweg waar eenieder in redelijkheid mee kan leven.

En beter een borreltje onder ouderlijk toezicht dan ergens klemzuipen en god mag weten waar ze uithangen.

Thanks! 

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

22-12-2021 om 04:49

Team vrouw hier: NIX18. En gepest worden omdat er grenzen worden gesteld? Investeer dan in het weerbaarder maken van je kinderen. Dat is nuttiger dan grenzeloosheid.

Ik heb misschien makkelijk praten, want mijn oudste heeft een nogal uitgesproken mening over de klasgenoten van type hangen op straat, zuipen in de keet en weinig verschijnen op school. Dat zijn een beetje de zielige types zonder veilige thuisbasis. Er is geen enkele behoefte om daar bij te horen.

Nix18 zou ook mijn advies zijn. Hun hersenen zijn nog in de groei, daarom geen alcohol. Ik begrijp wel dat ze mee willen doen als ze jullie elke avond een glas wijn zien drinken tijdens het eten. En ze weten heus wel dat die fles elke avond leeg gaat als ze naar bed zijn. Elke dag drie glazen wijn vind ik wel veel, wel eens geprobeerd of je een dag zonder kan?

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

22-12-2021 om 06:53

https://www.nix18.nl/

https://expertisecentrumalcohol.trimbos.nl/dossiers/inzien/alcohol-en-jongeren

Verbieden heeft wel degelijk zin. Kinderen die tot hun 18e thuis niet mogen drinken, drinken minder dan leefrijdsgenoten die van hun ouders wél mogen drinken.

Ala je 15jarige wil auto rijden, dan sta je dat toch ook niet toe?

Henricus schreef op 22-12-2021 om 00:56:

Even realistisch, al wil je dit niet horen

15 à 16 jaar: de jeugd wipt er op los, drugsgebruik, zuipketen, lopen met messen rond, zijn meer "streetwise" dan alle "oudjes" bij elkaar en weet ik wat niet meer.

Het grootste deel doet dit niet hoor. Leeftijd van eerste keer seksueel actief is als ik het goed hebt juist later geworden de laatste tijd. 

@To: Het is uit onderzoek gebleken dat kinderen die thuis al mogen drinken dit buitenhuis ook eerder zullen doen. Evenals kinderen die opgroeien in een huishouden waarin regelmatig alcohol wordt gedronken.  Team NIX18 hier. 

Als je al ruim 13 jaar volwassen bent had je dus voor je 18e al 2 kinderen? Of waarom de keuze van 13 jaar ?

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

22-12-2021 om 07:00

Due-scimmie schreef op 22-12-2021 om 06:55:

Als je al ruim 13 jaar volwassen bent had je dus voor je 18e al 2 kinderen? Of waarom de keuze van 13 jaar ?


Dat lees ik nu pas. En waarom noem je ons "u" TO?

Henricus schreef op 22-12-2021 om 00:56:

Even realistisch, al wil je dit niet horen

15 à 16 jaar: de jeugd wipt er op los, drugsgebruik, zuipketen, lopen met messen rond, zijn meer "streetwise" dan alle "oudjes" bij elkaar en weet ik wat niet meer.

Maar een borreltje, nee dát is kansloos/mag niet/ongezond etc.
In een ideale wereld snap ik die beredenatie, helaas is de wereld verre van ideaal.

Mijns inziens is 't vrij simpel:
Is het gezond etc.? Nee, maar het hele leven is ongezond...niet alleen wat drank.
Kan je 't tegenhouden? Helaas...
Moet je ze volgieten? Uiteraard niet.

Houd 't gezellig, houd 't binnen de perken en zorg voor een gulden middenweg waar eenieder in redelijkheid mee kan leven.

En beter een borreltje onder ouderlijk toezicht dan ergens klemzuipen en god mag weten waar ze uithangen.

De laatste zin is aantoonbaar niet waar. Kinderen die thuis geen alcohol mogen drinken beginnen later en drinken minder. Dat verbieden niet 100% waterdicht is klopt, zo realistisch zijn we allemaal wel. Maar het helpt dus wel. 
Over de eerste zin: er zullen er vast zijn die zich zo gedragen maar dat is een kleine minderheid. 
NIX18 hier. Of met zijn allen aan de alcoholvrije wijn. Geen idee hoe dat smaakt trouwens. 

Ik zou er geen moeite mee hebben om zowel de 15 jarige als de 16 jarige een paar glaasjes te laten drinken.

Vooropgesteld: op dit forum is men voorzichtig met nieuwe registraties die afwijkende vragen stellen. Daarom krijg je dit soort reacties. Geen idee of het jouw bedoeling is om het hier een beetje op te roeren of niet maar ik geef wel een reactie. Al is het maar voor andere lezers. 

* Geef het goede voorbeeld
* Drink niet zoveel en drink niet elke dag
* Als je dat niet kan heb je zelf al een alcoholprobleem: los dat op
* Nix18 is de regel en als je daar vanaf wil wijken doe je dat dus met maximaal 1 glas per dag zolang ze onder de 18 zijn en alleen bij zeer aparte gelegenheden (en zie punt 1-3). 

Volgend onderwerp is seks toestaan onder eigen dak? 

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

22-12-2021 om 07:58

Ja, Thomass, "is seks toestaan onder eigen dak?" is ook de volgende vraag die ik verwacht van TO. 

Ik zou ze lekker laten wachten tot ze 18 zijn. Dat oudste zeurt vind ik helemaal geen argument, dan nog eerder een argument om het juist niet te doen. Anders blijft ze straks om alles zeuren waar je in eerste instantie nee tegen zegt, want kennelijk werkt dat. Zorg dat je "nee" wat waard is man. 

Maar ik snap überhaupt niet waarom het zo moeilijk is, vrouw wil het niet, dus waarom zou jij het dan wel willen? 

nix18-1.png

Nu je heb je onze mening gehoord en wat ga je daar nu mee doen?

Zelf 1 glas drinken en dan je puber  3? Zelfs ik zonder kinderen kan dat niet helemaal rijmen. 
Wij kregen druivensap in een wijnglas met kerst en heel heel af en toe een borrelglaasje met een bodempje bier met 7up of spa rood.
Zelfs toen ik met 14/15 al op stap ging kreeg ik thuis echt geen alcohol en ik had echt niet de beste ouders.

Esther-Forumbeheer

Esther-Forumbeheer

22-12-2021 om 09:51

Als je vermoedens hebt dat er een nepbericht is geplaatst: rapporteer dat bericht dan. Dan letten we extra op. Het is niet de bedoeling dat we allerlei insinuaties plaatsen. Daar wordt het forum niet gezelliger van. Je hoeft niet te reageren, dat mag. En je kunt het ook doen voor andere lezers. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.