Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Alcohol gedronken op feest


Kimdekim schreef op 25-07-2024 om 10:07:

[..]

Mijn kinderen houden zich daaraan. Ik ben niet naïef ik vertrouw mijn kinderen en de afspraken gewoon. De kinderen hoeven hier ook niet te liegen omdat de waarheid ze niet in problemen brengt of een preek oplevert. Kan je naïef vinden, soit...

Met mijn pubers viel het afspraken maken over de hoeveelheid koek/chips die ze in mijn afwezigheid mochten pakken als niet mee. Ze zeiden braaf ja als ik zei dat een halve zak chips wel genoeg was voor bij de film. Meestal werd het toch meer dan een halve zak. Geen preek gegeven maar op een later moment toch wel weer eens het gesprek erover aangeknoopt en dan werd beterschap beloofd.


In het recente verleden heb ik een aantal jaar met de lokale VVN afdeling voorlichting gegeven aan vmbo3/4 over alcohol en verkeer.

Geprobeerd een open gesprek aan te gaan over alcohol drinken op jonge leeftijd en hoe schadelijk dat is. Dat iets al "er goed tegen kunnen" niet bestaat. Kinderen die regelmatig drinken daarbij treedt een soort gewenning op. Dan kunnen ze nog normaal functioneren en redelijk goed fietsen onder invloed van 3 alcoholische consumpties.

In het klaslokaal in aanwezigheid van de docent en medeleerlingen gaf bijna iedereen aan (bijna) nooit te drinken en als ze wel toegaven dat ze weleens wat op hadden dan was het meestal 1 biertje of 1 breezer.

Daarna gingen we naar buiten om de leerlingen te laten ervaren hoe het voelt als je met 3 bier of meer nog op je fiets stapt. Daarvoor hadden we speciale brillen die je echt lieten voelen hoe wankel je bent met iets alcoholisch achter de kiezen.

Het uitgelegde parcours fietsen met de bril die 1 biertje nabootste viel voor mij als geheelonthouder al niet mee. Sommige jongens en meiden die zeiden maximaal 1 biertje per avond te hebben gedronken konden zelfs met de bril die 3 biertjes nabootste nog prima over het parcours fietsen. Een teken van gewenning aan alcohol en dat heb je niet voor elkaar als je maar 1 keer 3 bier op hebt dat moet je vaker hebben gedaan.......

Fourtyfour schreef op 25-07-2024 om 10:20:

[..]

Mag ik vragen hoe je dat controleert? Ga je dan 's nachts uit bed om hem/haar te laten blazen?

Nee ik ga niet uit bed. Een kind dat echt nuchter is komt thuis en beweegt zich door het huis zoals anders. Mijn 18 jarige die 2 bier op had maakte toch wat meer lawaai met traplopen en zorgen dat hij in bed kwam. De volgende ochtend merk je het ook als ze wakker worden aan hoe fit ze zijn.

Kimdekim schreef op 24-07-2024 om 23:54:

[..]

Ik wel. Als je weet dat je niet mag drinken en je doet het toch ben je oneerlijk in mijn ogen.

Tja, dat mogen of niet mogen vind ik lastig bij 16-17 jarigen. Want je wilt ook dat ze zich ontwikkelen en zelfstandig worden. Dus ja, ik kan dan wel van alles verbieden, maar het hoort wat mij betreft ook bij een gezonde ontwikkeling dat je op die leeftijd dingen gaat doen die misschien niet de voorkeur van je ouders hebben. Toch verbied ik het, omdat ik vind dat het mijn verantwoordelijkheid is (en ik vind oprecht dat het niet gezond is). Want als ik ze zou toestaan om 2 glazen te drinken en niet meer, dan geef ik de boodschap dat ik het normaal vind dat ze drinken op die leeftijd. En dat wil ik niet.

Gingergirl schreef op 25-07-2024 om 10:29:

[..]

Misschien lees ik je verkeerd maar je posts geven vaak zo'n rechtlijnig beeld weer, alsof het perse of het een of het ander is. Als ouders de nix 18 regel aanhouden dan wordt er " spannend " gedaan over alcohol, geen idee waar je dat op baseerd. Jouw kinderen hoeven niet te liegen omdat de waarheid ze niet in problemen brengt of een preek oplevert; bij gezinnen waar de nix18 regel geldt hoeven kinderen net zo goed niet te liegen, waar baseer je dat toch op? En waarom is een gesprek over alcoholgebruik bij een ander een preek ipv een gesprek?

Feit is dat wij als ouders geen van allen erbij zijn bij het uitgaan van onze kinderen en het geen van allen kunnen controleren. Dus heel stellig zeggen dat je kinderen nooit een andere keuze maken is naief. Maar prima als het voor je werkt natuurlijk. Als je kinderen zich aan de afspraken houden is dat natuurlijk fijn. Echter zijn ze al erg jong begonnen met middelengebruik wat je toch echt beter kunt voorkomen, wat je niet aanleert hoef je ook niet af te leren. Ik snap dat omgeving daar een grote rol bij speelt, ik vind het oprecht jammer om te lezen dat jongeren dit al zo nodig hebben om het leuk te hebben.

Ik heb helemaal niks over andere ouders gezegd of over nix18 opvoeding.  Ik ben niet degene die begon over mishandeling en verwaarlozing he. Want iets toestaan maar toch afkeuren kan ook. Ik drink zelf niet.  Mijn zoon drinkt vanaf zijn 18de heel sporadisch.  Bij mijn dochter werkte dit niet.  Dus geef ik aan wat de gevaren van alcohol zijn, geef ik aan dat het niet gezond is,  en geef ik aan dat drinken niet verstandig is. Maar accepteer ik ook dat er gedronken wordt.  

Kimdekim schreef op 25-07-2024 om 12:14:

[..]

Ik heb helemaal niks over andere ouders gezegd of over nix18 opvoeding. Ik ben niet degene die begon over mishandeling en verwaarlozing he. Want iets toestaan maar toch afkeuren kan ook. Ik drink zelf niet. Mijn zoon drinkt vanaf zijn 18de heel sporadisch. Bij mijn dochter werkte dit niet. Dus geef ik aan wat de gevaren van alcohol zijn, geef ik aan dat het niet gezond is, en geef ik aan dat drinken niet verstandig is. Maar accepteer ik ook dat er gedronken wordt.

Zie je nou echt het verschil niet tussen accepteren dat er gedronken wordt en dat zelf faciliteren?

Edit: faciliteren dan niet eens in de zin van een feestje thuis toestaan waarvan je misschien vermoed dat er mensen zelf drank meenemen, maar dus echt voor minderjarigen alcohol kopen (bier en wijn op het feest in de openingspost, de ouders van vriendinnen van jouw dochter die op een rondje cocktails trakteren).

Bakblik schreef op 25-07-2024 om 10:38:

[..]

Nee ik ga niet uit bed. Een kind dat echt nuchter is komt thuis en beweegt zich door het huis zoals anders. Mijn 18 jarige die 2 bier op had maakte toch wat meer lawaai met traplopen en zorgen dat hij in bed kwam. De volgende ochtend merk je het ook als ze wakker worden aan hoe fit ze zijn.

Ik hoor de mijne nooit thuiskomen, dus dat verschil merk ik al niet 🫣

Nick90 schreef op 25-07-2024 om 07:02:

[..]

Juist ja.. waar zeg ik precies dat ik het beter weet? Ik zeg alleen dat de hoofdverantwoordelijkheid bij je kind zelf ligt, ik zou ook nooit de andere ouder verantwoordelijk houden, zo ben ik niet opgevoed. Ik ben opgevoed met 's avonds een vent dan 's ochtends ook een vent zijn. Aan de andere kant voelde ons pap zich ook niet verantwoordelijk voor evt puinhoop die ik met m'n zatte hoofd maakte in andermans huis of tuin.

Ach, deze bijdrage had ik over het hoofd gezien.

Sorry voor jouw pap, en ook voor jou, maar als jouw minderjarige kind er een puinhoop van maakt in andermans huis of tuin ben jij als ouder wel degelijk verantwoordelijk. Kun je natuurlijk zelf nog steeds vinden dat jij geen verantwoordelijkheid draagt voor wat je kind doet, maar geloof maar dat degene die schade heeft geleden met succes bij jou de centen komt halen. Los van of er nog een (juridische) straf volgt voor jouw kind. 


Engeltje schreef op 26-07-2024 om 14:44:

[..]

Ach, deze bijdrage had ik over het hoofd gezien.

Sorry voor jouw pap, en ook voor jou, maar als jouw minderjarige kind er een puinhoop van maakt in andermans huis of tuin ben jij als ouder wel degelijk verantwoordelijk. Kun je natuurlijk zelf nog steeds vinden dat jij geen verantwoordelijkheid draagt voor wat je kind doet, maar geloof maar dat degene die schade heeft geleden met succes bij jou de centen komt halen. Los van of er nog een (juridische) straf volgt voor jouw kind.


Weet je dit zeker? Volgens mij is je kind vanaf 16 jaar meestal zelf aansprakelijk voor schade. 

SJSL schreef op 26-07-2024 om 16:12:

[..]

Weet je dit zeker? Volgens mij is je kind vanaf 16 jaar meestal zelf aansprakelijk voor schade.

Ik ben het even na gaan kijken en je hebt gelijk. Op de site van DAS vind ik dit:

Is jouw kind 14 of 15 jaar?
Kinderen van 14 en 15 jaar oud zijn in de eerste plaats zelf aansprakelijk voor de schade die zij hebben veroorzaakt. Daarnaast kan ook de ouder of voogd aansprakelijk zijn. Je bent als ouder of voogd niet aansprakelijk als je kunt aantonen dat je er alles aan hebt gedaan om de schade te voorkomen. Bij kinderen die doorgaans riskanter gedrag vertonen, zal de ouder of voogd, naast het kind, dus sneller aansprakelijk zijn.

Is je kind 16 jaar of ouder?

Kinderen van 16 jaar en ouder zijn zelf aansprakelijk voor de schade die zij veroorzaken. Hierop zijn wel twee uitzonderingen. De eerste uitzondering: als je als ouder of voogd het kind zelf uitlokt om schade te veroorzaken. De tweede: je doet als ouder of voogd niets om de schade te voorkomen, terwijl je weet dat het kind schade gaat veroorzaken.

I stand corrected. Maar... hoe zou dat in de praktijk gaan dan? Je kind van 16 of 17 drinkt op een feestje teveel alcohol. Die btw is aangeschaft door de organiserende ouders. Vervolgens parkeert je kind met z'n zatte kop zijn/haar/hun fiets tegen de nieuwe BMW van de organiserende ouder. Schade al gauw een paar duizend euro. Dat kan zo'n 16-jarige van het vakkenvullen bij Appie nooit betalen. Ik kan me toch niet voorstellen dat de ouders dan niet alsnog zullen moeten betalen. Maar daar kan ik zo gauw niks over vinden.

En hoe verhoudt zich dat dan tot je onderhoudsplicht tot 21 jaar? Ik vind het maar vreemd...

En het gaat hierboven natuurlijk over opzettelijk veroorzaakte schade. Het kan dat de verzekering schade die je dronken hebt veroorzaakt niet ziet als opzettelijk veroorzaakt. Dan valt het onder de aansprakelijkheidsverzekering. Maar dat kan ik me toch niet echt voorstellen.

voor degene waarvan ze niks mogen drinken voor hun 18e en wel naar lorret ofzo gaan, denk je echt dat ze daar niet drinken?

Mijn dochter stond vorig jaar op tiener camping in Nederland, allemaal 16 jarige, allemaal dronken ze. Ik vraag me echt af waarbij de ouders het drankgebruik voor 18 verbieden, denk je dat je kinderen op die camping niet drinken?

Hier ook feestjes voor 18, is er geen drank komt er niemand.

Sorry: maar zijn jullie zelf niet jong geweest? En alles wat verboden is, is toch veel spannender alsiets wat je van je ouders mag?

En nee: ik vind hetook niet tof, als er gerookt of alcohol gedronken word.  Maar eigenlijk liever bij mij thuis dan stiekum....

En heel grappig;maar volgens mij zijn er hier reacties van mensen die geen pubers hebben..... of erg brave: maar ook die doen ooit dingen die je niet leuk vind!

Engeltje schreef op 26-07-2024 om 16:26:

[..]

Ik ben het even na gaan kijken en je hebt gelijk. Op de site van DAS vind ik dit:

Is jouw kind 14 of 15 jaar?
Kinderen van 14 en 15 jaar oud zijn in de eerste plaats zelf aansprakelijk voor de schade die zij hebben veroorzaakt. Daarnaast kan ook de ouder of voogd aansprakelijk zijn. Je bent als ouder of voogd niet aansprakelijk als je kunt aantonen dat je er alles aan hebt gedaan om de schade te voorkomen. Bij kinderen die doorgaans riskanter gedrag vertonen, zal de ouder of voogd, naast het kind, dus sneller aansprakelijk zijn.

Is je kind 16 jaar of ouder?

Kinderen van 16 jaar en ouder zijn zelf aansprakelijk voor de schade die zij veroorzaken. Hierop zijn wel twee uitzonderingen. De eerste uitzondering: als je als ouder of voogd het kind zelf uitlokt om schade te veroorzaken. De tweede: je doet als ouder of voogd niets om de schade te voorkomen, terwijl je weet dat het kind schade gaat veroorzaken.

I stand corrected. Maar... hoe zou dat in de praktijk gaan dan? Je kind van 16 of 17 drinkt op een feestje teveel alcohol. Die btw is aangeschaft door de organiserende ouders. Vervolgens parkeert je kind met z'n zatte kop zijn/haar/hun fiets tegen de nieuwe BMW van de organiserende ouder. Schade al gauw een paar duizend euro. Dat kan zo'n 16-jarige van het vakkenvullen bij Appie nooit betalen. Ik kan me toch niet voorstellen dat de ouders dan niet alsnog zullen moeten betalen. Maar daar kan ik zo gauw niks over vinden.

En hoe verhoudt zich dat dan tot je onderhoudsplicht tot 21 jaar? Ik vind het maar vreemd...

En het gaat hierboven natuurlijk over opzettelijk veroorzaakte schade. Het kan dat de verzekering schade die je dronken hebt veroorzaakt niet ziet als opzettelijk veroorzaakt. Dan valt het onder de aansprakelijkheidsverzekering. Maar dat kan ik me toch niet echt voorstellen.

Ja? M'n pa betaalde evt schade, maar toen ik met zatte kop twee trappen had onder gespauwd na een feestje op een zolder liet hij  me wel 2 maanden zonder salaris in de zaak werken .

Ik vraag me ook af hoe het in de praktijk dan gaat Engeltje. Misschien wordt het opgeschort tot ze het wel zelf kunnen betalen? 

Ted68 schreef op 26-07-2024 om 18:19:

Sorry: maar zijn jullie zelf niet jong geweest? En alles wat verboden is, is toch veel spannender alsiets wat je van je ouders mag?

En nee: ik vind hetook niet tof, als er gerookt of alcohol gedronken word. Maar eigenlijk liever bij mij thuis dan stiekum....

En heel grappig;maar volgens mij zijn er hier reacties van mensen die geen pubers hebben..... of erg brave: maar ook die doen ooit dingen die je niet leuk vind!

Zeker wel maar inmiddels weten we meer over de schadelijke gevolgen van alcohol en dat die groter zijn dan gedacht.

Ook weten we dat verbieden er toe leidt dat jongeren later beginnen en minder drinken. 

Dus leren we van de kennis die er nu is en passen we de nieuwe kennis toe door te verbieden en niet te faciliteren. 

Dat ze het toch doen weten we ook maar zoals gezegd later en minder dan als je het niet doet.

Ja hoor...Ysenda: maar van leven ga je dood.....Sorry...maar dan mag je ook heel veel dingen niet eten... kankerverwekkend etc....

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.