Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Alcohol gedronken op feest


Ademes schreef op 24-07-2024 om 21:48:

[..]

Nou nee, ik geef ze ook geen ruimte. Maar ik laat wel merken dat ik weet dat zij wel ruimte nemen. En daar praten we over.

Dus: Nee, ik vind het niet verstandig of goed dat jij drinkt voor je 18e. En nee, ik haal het ook zeker niet voor je in huis. Maar ja, ik snap wel dat jij af en toe misschien dingen stiekem doet, ik ben ook echt wel jong geweest. Maar nu ben ik je moeder en ben ik verantwoordelijk voor je opvoeding en voor je daden tot je 18 bent. Weet je wat de gevolgen zijn? En welke gevaren je loopt? En je weet ook dat je ons altijd kunt bellen als er iets misgaat?

En dat doen ze dus ook. Het is hier ook wel eens heel fout gegaan. Niet met een van mijn kinderen, maar wel met vrienden van een van hen. En toen zijn we meteen in de auto gesprongen. Kind kreeg ook geen straf, de situatie was al beroerd genoeg. Wel hebben we later teruggekeken op wat er was gebeurd en waar het misging.

Nou ja ik zeg dus ook dat alcohol niet gezond is een wat de risico's zijn maar ik keur stiekem af.  Dus geef ik aan dat ik de behoefte snap en komen er tot een compromis.  Voor mij is oneerlijkheid zo veel erger dan alcohol drinken.

Kimdekim schreef op 24-07-2024 om 22:49:

[..]

Nou ja ik zeg dus ook dat alcohol niet gezond is een wat de risico's zijn maar ik keur stiekem af. Dus geef ik aan dat ik de behoefte snap en komen er tot een compromis. Voor mij is oneerlijkheid zo veel erger dan alcohol drinken.

Wat is er oneerlijk?
Dat kinderen ondanks dat ouders bepaalde gedragingen/ opvattingen of handelingen afkeuren, ze het toch (al dan niet stiekem) doen?  Ik geloof niet dat kinderen alles wat ze doen met hun ouders bespreken, en dat hoeft ook niet lijkt me, ik zie dat niet meteen als oneerlijk.

Zilver_gray schreef op 24-07-2024 om 23:01:

[..]

Wat is er oneerlijk?
Dat kinderen ondanks dat ouders bepaalde gedragingen/ opvattingen of handelingen afkeuren, ze het toch (al dan niet stiekem) doen? Ik geloof niet dat kinderen alles wat ze doen met hun ouders bespreken, en dat hoeft ook niet lijkt me, ik zie dat niet meteen als oneerlijk.

Ik wel. Als je weet dat je niet mag drinken en je doet het toch ben je oneerlijk in mijn ogen.  

@zilvergray: alsof de puberteit al niet zwaar genoeg is zonder zulke complexe omgangsvormen en afkeurende ouders… 

Lieveheersbeest schreef op 25-07-2024 om 04:11:

@zilvergray: alsof de puberteit al niet zwaar genoeg is zonder zulke complexe omgangsvormen en afkeurende ouders…

Nee, pubers hebben het niet makkelijk.

“Nee  ik vind het niet ok als je drinkt of rookt, omdat….”
zie ik niet als complexe omgangsvorm of “afkeurende” ouder. Dat hoort wat mij betreft bij opvoeding, grenzen stellen zo niet common sence.

Niet ok zijn met alcohol of drugs gebruik van je kind is geen misdaad.

Engeltje schreef op 23-07-2024 om 22:06:

[..]

Ik hoop zeker niet dat je kinderen onderuit gaan, integendeel zelfs. Zeker je zoon heeft al genoeg voor zijn kiezen gehad. Ik bied mijn excuses aan voor het erbij halen van de geschiedenis van je vriendin, dat is inderdaad onder de gordel en doet ook helemaal niet ter zake.

Wel vind ik dat mensen die nog geen kinderen in de puberleeftijd hebben wat al te gemakkelijk oordelen en veroordelen en denken dat zij het wel beter zullen doen. Zo moet je mijn opmerking interpreteren. Als jouw minderjarige zoon op een feestje flink wat alcohol aangeboden krijgt en het dus blijkbaar geoorloofd is, en vervolgens met zijn dronken hoofd een ongeluk krijgt, maak je mij niet wijs dat jij die ouders niet mede verantwoordelijk houdt. En natuurlijk wissel je dan ook een hartig woordje met je kind, maar daar leg je niet de verantwoordelijkheid. Kinderen van 16 mogen niet voor niks nog geen auto rijden, stemmen en trouwen. Hun hersenen zijn nog lang niet uitgerijpt. Dat mag je van de ouders van die kinderen juist wel verwachten.

Juist ja.. waar zeg ik precies dat ik het beter weet? Ik zeg alleen dat de hoofdverantwoordelijkheid bij je kind zelf ligt, ik zou ook nooit de andere ouder verantwoordelijk houden, zo ben ik niet opgevoed. Ik ben opgevoed met 's avonds een vent dan 's ochtends ook een vent zijn. Aan de andere kant voelde ons pap zich ook niet verantwoordelijk voor evt puinhoop die ik met m'n zatte hoofd maakte in andermans huis of tuin. 

Engeltje schreef op 24-07-2024 om 16:24:

[..]

Maar daar heb ik het niet over. Ik heb het over je minderjarige dochter en vriendinnen op vakantie in het buitenland ‘trakteren’ op alcohol. Alsof vakantie zonder alcohol op je 16e niet leuk zou zijn of zo? Je geeft daarmee toch het signaal af dat alcohol erbij hoort of nodig is om het leuk te hebben? En je neemt bewust het risico dat ze (veel) meer drinken daar, en daarmee lopen jonge meisjes een flink risico. Ik snap niet dat je daar als ouder niet aan denkt. En ik blijf erbij dat kinderen op deze manier alcohol opdringen voor mij gevoelsmatig wel onder mishandeling valt.

Heb jij toevallig ook het topic gelezen “Vrijheid puber 14”? Hoe kijk jij tegen die vader aan? Ben ik heel benieuwd naar, want dat is voor mij een heel vergelijkbare situatie.

En voor de goede orde: ik heb niks verboden, mijn kinderen zijn al ruim volwassen en waren prima voorbereid op de mogelijke verleidingen en risico’s van roken, drank en drugs.

Dat ligt toch geheel aan die vriendengroep? Het zou ook niet in mij op komen, maak je maar geen zorgen. Maar zo zwaar er aan tillen zou ik ook dan weer niet doen: Als het goed is heb je met je 16-jarige al een aantal hele goede gesprekken gehad over alcohol ge(mis)bruik voordat die 16-jarige in Lloret zit. Dat der dan een ouder is die zegt: Joh, hier heb je 5 tientjes, eerste rondje is van mij. Daar kun je wat van vinden. Om daar mishandeling van te maken, vind ik wel echt een beetje te ver gaan. 


Nee, niet gelezen. Dat ga ik nu direct even doen.

Wat wil je precies dat ik daar van vind? Een waardeloze vader? check. Enigzins problematisch dat een 14-jarige daar een borreltje drinkt ja. Ik deed niet anders op die leeftijd overigens, op vakantie, maar dat waren andere tijden. Maar daar is toch heel wat anders aan de hand dan alleen een meisje van 14 die een borrel drinkt? 

Zilver_gray schreef op 25-07-2024 om 06:31:

[..]

Nee, pubers hebben het niet makkelijk.

“Nee ik vind het niet ok als je drinkt of rookt, omdat….”
zie ik niet als complexe omgangsvorm of “afkeurende” ouder. Dat hoort wat mij betreft bij opvoeding, grenzen stellen zo niet common sence.

Niet ok zijn met alcohol of drugs gebruik van je kind is geen misdaad.

Het gaat niet om het niet oke zijn het gaat erom dat je hierboven zegt:"ik snap dat je dingen stiekem doet".  Ik heb zelf geen begrip voor dingen stiekem doen,  maar dat is in mijn opvoeding ook helemaal niet nodig.  Toen mijn dochter nog een "drankjes tax" had ( maximaal 2) en ze wilde een derde appte ze me om te vragen of het mocht. Als het antwoord dan nee was,  werd dat ook niet gedaan.  

Kimdekim schreef op 25-07-2024 om 08:43:

[..]

Het gaat niet om het niet oke zijn het gaat erom dat je hierboven zegt:"ik snap dat je dingen stiekem doet". Ik heb zelf geen begrip voor dingen stiekem doen, maar dat is in mijn opvoeding ook helemaal niet nodig. Toen mijn dochter nog een "drankjes tax" had ( maximaal 2) en ze wilde een derde appte ze me om te vragen of het mocht. Als het antwoord dan nee was, werd dat ook niet gedaan.

We kunnen nu gaan doen of het erg is dat kinderen “stiekem” (een drankje) iets doen het probleem is, maar dat is natuurlijk niet zo.

Als je een eerste rondje cocktails betaald voor minderjarigen omdat dat zo gezellig is op vakantie, ben je wat mij betreft niet goed bij je hoofd. Dat ze het wellicht toch wel zullen doen en zelf betalen, dat was mijn punt niet.


Mag ik zeggen dat ik sommige ouders wel héél naïef vind in dit topic? Afspraken maken over hoeveel er gedronken mag worden en dat de pubers zich daar aan houden en eventueel vragen of er nog eentje extra gedronken mag worden? Dat zien als een garantie dat er niet stiekem gedronken wordt,  serieus?
Tot je 18e drink je niets PUNT. Dat is te controleren. Als ze al een paar keer 2 drankjes op hebben op een avond doen ze ook een keer tweeënhalf en dan een keer 3. Ze zijn nog jong wennen er makkelijk aan en als ouder kan je dan niet meer zien hoeveel ze op hebben aan het eind van de avond. 

Zilver_gray schreef op 25-07-2024 om 09:25:

[..]

We kunnen nu gaan doen of het erg is dat kinderen “stiekem” (een drankje) iets doen het probleem is, maar dat is natuurlijk niet zo.

Als je een eerste rondje cocktails betaald voor minderjarigen omdat dat zo gezellig is op vakantie, ben je wat mij betreft niet goed bij je hoofd. Dat ze het wellicht toch wel zullen doen en zelf betalen, dat was mijn punt niet.


Jij vindt stiekem niet erg maar ik wel.  Stellen dat iets zo is slaat een discussie behoorlijk dood.  Het is geen vaststaand feit dat jouw mening de enige juiste is.  Overigens werd het eerste rondje  drankjes betaald.  Dat had ook cola mogen zijn hoor.  Of chocomel.  Maar de meiden kozen voor cocktails. Nogmaals omdat alcohol drinken hier in de omgeving blijkbaar dan met geaccepteerd wordt dan op andere plekken.  

Bakblik schreef op 25-07-2024 om 09:57:

Mag ik zeggen dat ik sommige ouders wél heel naïef vind in dit topic? Afspraken maken over hoeveel er gedronken mag worden en dat de pubers zich daar aan houden en eventueel vragen of er nog eentje extra gedronken mag worden? Dat zien als een garantie dat er niet stiekem gedronken wordt, serieus?
Tot je 18e drink je niets PUNT. Dat is te controleren. Als ze al een paar keer 2 drankjes op hebben op een avond doen ze ook een keer tweeënhalf en dan een keer 3. Ze zijn nog jong wennen er makkelijk aan en als ouder kan je dan niet meer zien hoeveel ze op hebben aan het eind van de avond.

Mijn kinderen houden zich daaraan.  Ik ben niet naïef ik vertrouw mijn kinderen en de afspraken gewoon.  De kinderen hoeven hier ook niet te liegen omdat de waarheid ze niet in problemen brengt of een preek oplevert.  Kan je naïef vinden, soit...

Bakblik schreef op 25-07-2024 om 09:57:

Mag ik zeggen dat ik sommige ouders wel héél naïef vind in dit topic? Afspraken maken over hoeveel er gedronken mag worden en dat de pubers zich daar aan houden en eventueel vragen of er nog eentje extra gedronken mag worden? Dat zien als een garantie dat er niet stiekem gedronken wordt, serieus?
Tot je 18e drink je niets PUNT. Dat is te controleren. Als ze al een paar keer 2 drankjes op hebben op een avond doen ze ook een keer tweeënhalf en dan een keer 3. Ze zijn nog jong wennen er makkelijk aan en als ouder kan je dan niet meer zien hoeveel ze op hebben aan het eind van de avond.

Mag ik vragen hoe je dat controleert? Ga je dan 's nachts uit bed om hem/haar te laten blazen?

Kimdekim schreef op 25-07-2024 om 10:07:

[..]

Mijn kinderen houden zich daaraan. Ik ben niet naïef ik vertrouw mijn kinderen en de afspraken gewoon. De kinderen hoeven hier ook niet te liegen omdat de waarheid ze niet in problemen brengt of een preek oplevert. Kan je naïef vinden, soit...

Misschien lees ik je verkeerd maar je posts geven vaak zo'n rechtlijnig beeld weer, alsof het perse of het een of het ander is. Als ouders de nix 18 regel aanhouden dan wordt er " spannend " gedaan over alcohol, geen idee waar je dat op baseerd. Jouw kinderen hoeven niet te liegen omdat de waarheid ze niet in problemen brengt of een preek oplevert; bij gezinnen waar de nix18 regel geldt hoeven kinderen net zo goed niet te liegen, waar baseer je dat toch op? En waarom is een gesprek over alcoholgebruik bij een ander een preek ipv een gesprek?

Feit is dat wij als ouders geen van allen erbij zijn bij het uitgaan van onze kinderen en het geen van allen kunnen controleren. Dus heel stellig zeggen dat je kinderen nooit een andere keuze maken is naief. Maar prima als het voor je werkt natuurlijk. Als je kinderen zich aan de afspraken houden is dat natuurlijk fijn. Echter zijn ze al erg jong begonnen met middelengebruik wat je toch echt beter kunt voorkomen, wat je niet aanleert hoef je ook niet af te leren. Ik snap dat omgeving daar een grote rol bij speelt, ik vind het oprecht jammer om te lezen dat jongeren dit al zo nodig hebben om het leuk te hebben.

Kimdekim schreef op 25-07-2024 om 10:07:

[..]

Mijn kinderen houden zich daaraan. Ik ben niet naïef ik vertrouw mijn kinderen en de afspraken gewoon. De kinderen hoeven hier ook niet te liegen omdat de waarheid ze niet in problemen brengt of een preek oplevert. Kan je naïef vinden, soit...

Je kunt iets verbieden maar ze hoeven niet in problemen te komen of een preek te krijgen als ze het toch doen. Dan ga je een gesprek aan, dat is wat anders dan een preek.

Dat ze het toch proberen hoort bij hun rol als puber, jouw rol als ouders is niet faciliteren en de boodschap meegeven dat alcohol ongezond is voor iedereen maar voor jongeren in het bijzonder. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.