Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Alcohol gedronken op feest


Elpisto schreef op 24-07-2024 om 14:47:

[..]

Man man ma. Je kunt het ook overdrijven he.

Niet dat ik het an sich niet met je eens ben, maar de ene vriendengroep is de andere niet. Er zit nog een heel groot gat tussen een 16-jarige die af en toe een borrel drinkt, en een groep die zich de touwtyfus in zuipt.

Als je alles maar verbied, weet je in elk geval 1 ding zeker: Ze zijn dan niet voorbereid en doen het gewoon zonder dat je het in de smiezen hebt. Kijk maar naar het verhaal van TO. De ene ouder komt daar alleen wel achter, en de andere niet en die gaat hier ala jou anderen de les lezen.

Dan vind ik het wel een beetje te gaan als je spreekt over verwaarlozing of mishandeling eerlijk gezegd.

Maar daar heb ik het niet over. Ik heb het over je minderjarige dochter en vriendinnen op vakantie in het buitenland ‘trakteren’ op alcohol. Alsof vakantie zonder alcohol op je 16e niet leuk zou zijn of zo? Je geeft daarmee toch het signaal af dat alcohol erbij hoort of nodig is om het leuk te hebben? En je neemt bewust het risico dat ze (veel) meer drinken daar, en daarmee lopen jonge meisjes een flink risico. Ik snap niet dat je daar als ouder niet aan denkt. En ik blijf erbij dat kinderen op deze manier alcohol opdringen voor mij gevoelsmatig wel onder mishandeling valt. 

Heb jij toevallig ook het topic gelezen “Vrijheid puber 14”? Hoe kijk jij tegen die vader aan? Ben ik heel benieuwd naar, want dat is voor mij een heel vergelijkbare situatie.

En voor de goede orde: ik heb niks verboden, mijn kinderen zijn al ruim volwassen en waren prima voorbereid op de mogelijke verleidingen en risico’s van roken, drank en drugs.

Engeltje schreef op 24-07-2024 om 16:24:

[..]

Maar daar heb ik het niet over. Ik heb het over je minderjarige dochter en vriendinnen op vakantie in het buitenland ‘trakteren’ op alcohol. Alsof vakantie zonder alcohol op je 16e niet leuk zou zijn of zo? Je geeft daarmee toch het signaal af dat alcohol erbij hoort of nodig is om het leuk te hebben? En je neemt bewust het risico dat ze (veel) meer drinken daar, en daarmee lopen jonge meisjes een flink risico. Ik snap niet dat je daar als ouder niet aan denkt. En ik blijf erbij dat kinderen op deze manier alcohol opdringen voor mij gevoelsmatig wel onder mishandeling valt.

Heb jij toevallig ook het topic gelezen “Vrijheid puber 14”? Hoe kijk jij tegen die vader aan? Ben ik heel benieuwd naar, want dat is voor mij een heel vergelijkbare situatie.

En voor de goede orde: ik heb niks verboden, mijn kinderen zijn al ruim volwassen en waren prima voorbereid op de mogelijke verleidingen en risico’s van roken, drank en drugs.

Oh nu ben ik ook nog aan het mishandelen en verwaarlozen.  Hahaha.  Jeetje.  

Dan denk ik dat er heel veel ouders hier in de buurt vreselijk fout bezig zijn.  Ik begrijp niet zo goed waarom je de neiging voelt zo evangelisch om te gaan met jouw mening.  Wil je niet dat jouw kinderen drinken hou je ze gewoon heel ver weg van kinderen zoals die van mij. En verbied je ze dat.  Geen probleem toch? Ik zie het ook niet als stimuleren maar veel meer als,  we weten dat er gedronken wordt. 

Nou ben ik zelf niet echt van plan om alcohol van mijn kinderen te financieren maar ik weet heus wel dat er op zo'n vakantie gedronken wordt.  En ik vind dat ook geen probleem.  

Zilver_gray schreef op 24-07-2024 om 12:31:

[..]

Meiden van 16? Waarvan de ouders het eerste rondje cocktails betalen?? Serieus??

Meiden van 17. Mijn dochter is en hele jonge leerling.  Zij is de enige 16 jarige.  

Zilver_gray schreef op 24-07-2024 om 15:00:

[..]

Ik dacht eigenlijk aan hetzelfde; mishandeling! Ik heb het dan over het eerste rondje cocktails betalen voor een groepje minderjarigen onder het mom van “ach dat moet toch kunnen”? Waarom zou je dat als ouder in godsnaam doen?

We zijn niet gek en weten dat er onder de jeugd vast wel eens stiekem iets genuttigd wordt, maar waarom moet je dat faciliteren?

Dat is dan misschien het verschil tussen jou en mij.  Ik hou niet van stiekem.  Een nee is ook echt een nee en daarom ga ik daar heel voorzichtig mee om.  Mijn kinderen hoeven dus ook niks stiekem te doen omdat hier dingen gewoon bespreekbaar zijn.  Wil je drinken dan kijken we hoe dat zo veilig mogelijk kan en je het toch kan ervaren.  Hier heeft dat nog nooit voor problemen gezorgd. 

Kimdekim schreef op 24-07-2024 om 17:15:

[..]

Dat is dan misschien het verschil tussen jou en mij. Ik hou niet van stiekem. Een nee is ook echt een nee en daarom ga ik daar heel voorzichtig mee om. Mijn kinderen hoeven dus ook niks stiekem te doen omdat hier dingen gewoon bespreekbaar zijn. Wil je drinken dan kijken we hoe dat zo veilig mogelijk kan en je het toch kan ervaren. Hier heeft dat nog nooit voor problemen gezorgd.

“Nou ben ik zelf niet echt van plan om alcohol van mijn kinderen te financieren maar ik weet heus wel dat er op zo'n vakantie gedronken wordt”.

Wat moet ik me dan voorstellen bij “zo veilig mogelijk”? Jij koopt het dan niet voor ze begrijp ik, maar je bent er wel bij als ze gaan drinken?

Dat we afspraken maken over de hoeveelheid,  en wat er gedronken wordt. Dat we gesprekken voeren over de risico's een hoe die te voorkomen. En inderdaad er wordt ook in mijn huis gedronken.  

Die vakantie was ik er uiteraard niet bij want naar Lloret ga je niet met je ouders. Maar juist doordat er hier ( in de omgeving) niet zo spannend over wordt gedaan zijn er hele open gesprekken over alcoholgebruik.  Daarnaast hebben bijvoorbeeld de meiden zelf afgesproken dat 1 iemand niet meer dan 2 drankjes dronk op een avond zodat er altijd iemand relatief nuchter was.  

Kimdekim schreef op 24-07-2024 om 19:05:

Dat we afspraken maken over de hoeveelheid, en wat er gedronken wordt. Dat we gesprekken voeren over de risico's een hoe die te voorkomen. En inderdaad er wordt ook in mijn huis gedronken.

Die vakantie was ik er uiteraard niet bij want naar Lloret ga je niet met je ouders. Maar juist doordat er hier ( in de omgeving) niet zo spannend over wordt gedaan zijn er hele open gesprekken over alcoholgebruik. Daarnaast hebben bijvoorbeeld de meiden zelf afgesproken dat 1 iemand niet meer dan 2 drankjes dronk op een avond zodat er altijd iemand relatief nuchter was.

En hoe ga je dan om met (soft) drugs gebruik? Ik weet niet of dat een issue is bij jullie. 
Maar mijn kinderen hebben dat vroeger zeker geprobeerd, mijn middelste heeft echt veel geblowed. 
Wij hebben daar open gesprekken over gevoerd, ook duidelijk gemaakt dat we dat niet verstandig vonden. De middelste trok zich daar weinig van aan, en blowde zelfs op zijn kamer.

Dat heb ik echt wel verboden; behalve dat ik het niet verstandig vindt, wil ik die stank niet in huis.
Had ik het maar moeten toestaan onder het mom van “veilig thuis, want anders doet hij het buiten wel”? Nee hoor gewoon “Nee”!

En geen van ze heeft er uiteindelijk een drank of drugsprobleem aan overgehouden.



Zilver_gray schreef op 24-07-2024 om 20:15:

[..]

En hoe ga je dan om met (soft) drugs gebruik? Ik weet niet of dat een issue is bij jullie.
Maar mijn kinderen hebben dat vroeger zeker geprobeerd, mijn middelste heeft echt veel geblowed.
Wij hebben daar open gesprekken over gevoerd, ook duidelijk gemaakt dat we dat niet verstandig vonden. De middelste trok zich daar weinig van aan, en blowde zelfs op zijn kamer.

Dat heb ik echt wel verboden; behalve dat ik het niet verstandig vindt, wil ik die stank niet in huis.
Had ik het maar moeten toestaan onder het mom van “veilig thuis, want anders doet hij het buiten wel”? Nee hoor gewoon “Nee”!

En geen van ze heeft er uiteindelijk een drank of drugsprobleem aan overgehouden.



Ik wil ook niet dat er in huis gerookt wordt,  blowen ook niet.  Maar als zij zelf de behoefte hebben het te proberen praten we erover.  Ze weten wat ik van softdrugsgebruik vind maar ik vind ook dat experimenteren hoort bij de jeugd.  

Kimdekim schreef op 24-07-2024 om 19:05:

Dat we afspraken maken over de hoeveelheid, en wat er gedronken wordt. Dat we gesprekken voeren over de risico's een hoe die te voorkomen. En inderdaad er wordt ook in mijn huis gedronken.

Die vakantie was ik er uiteraard niet bij want naar Lloret ga je niet met je ouders. Maar juist doordat er hier ( in de omgeving) niet zo spannend over wordt gedaan zijn er hele open gesprekken over alcoholgebruik. Daarnaast hebben bijvoorbeeld de meiden zelf afgesproken dat 1 iemand niet meer dan 2 drankjes dronk op een avond zodat er altijd iemand relatief nuchter was.

Hier in de omgeving wordt er,voor zo ver ik weet, ook niet " spannend" gedaan over alcoholgebruik, nooit meegemaakt in ieder geval, en voeren de ouders juist open gesprekken erover met hun kinderen. Hierdoor is er juist nauwelijks alcoholgebruik en houden de meeste zich aan nix18. 

Gingergirl schreef op 24-07-2024 om 20:30:

[..]

Hier in de omgeving wordt er,voor zo ver ik weet, ook niet " spannend" gedaan over alcoholgebruik, nooit meegemaakt in ieder geval, en voeren de ouders juist open gesprekken erover met hun kinderen. Hierdoor is er juist nauwelijks alcoholgebruik en houden de meeste zich aan nix18.

Dan zal het echt aan de omgeving liggen.  Want hier is het dus het tegenovergestelde. 

Maar ik blijf nog steeds telkens een tegenstelling lezen die ik zelf niet zie.
Je kunt toch tegelijkertijd alcohol verbieden en er toch open over praten?
Tenminste, dat lukt hier echt wel.

En nee, ik ga geen verhaal halen bij andere ouders als mijn kind daar teveel zuipt. Vind het wel heel jammer als ik hoor dat andere ouders drank voor mijn kind kopen (hopelijk blijft het dan ook bij drank), maar ga daar niet op hoge poten heen

Ademes schreef op 24-07-2024 om 21:17:

Maar ik blijf nog steeds telkens een tegenstelling lezen die ik zelf niet zie.
Je kunt toch tegelijkertijd alcohol verbieden en er toch open over praten?
Tenminste, dat lukt hier echt wel.

En nee, ik ga geen verhaal halen bij andere ouders als mijn kind daar teveel zuipt. Vind het wel heel jammer als ik hoor dat andere ouders drank voor mijn kind kopen (hopelijk blijft het dan ook bij drank), maar ga daar niet op hoge poten heen

Maar hoe werkt dat dan? Want als je iets verbied is er toch geen ruimte meer? Want je hebt het verboden.

Kimdekim schreef op 24-07-2024 om 21:21:

[..]

Maar hoe werkt dat dan? Want als je iets verbied is er toch geen ruimte meer? Want je hebt het verboden.

Nou nee, ik geef ze ook geen ruimte. Maar ik laat wel merken dat ik weet dat zij wel ruimte nemen. En daar praten we over.

Dus: Nee, ik vind het niet verstandig of goed dat jij drinkt voor je 18e. En nee, ik haal het ook zeker niet voor je in huis. Maar ja, ik snap wel dat jij af en toe misschien dingen stiekem doet, ik ben ook echt wel jong geweest. Maar nu ben ik je moeder en ben ik verantwoordelijk voor je opvoeding en voor je daden tot je 18 bent. Weet je wat de gevolgen zijn? En welke gevaren je loopt? En je weet ook dat je ons altijd kunt bellen als er iets misgaat?

En dat doen ze dus ook. Het is hier ook wel eens heel fout gegaan. Niet met een van mijn kinderen, maar wel met vrienden van een van hen. En toen zijn we meteen in de auto gesprongen. Kind kreeg ook geen straf, de situatie was al beroerd genoeg. Wel hebben we later teruggekeken op wat er was gebeurd en waar het misging.

Ademes schreef op 24-07-2024 om 21:48:

[..]

Nou nee, ik geef ze ook geen ruimte. Maar ik laat wel merken dat ik weet dat zij wel ruimte nemen. En daar praten we over.

Dus: Nee, ik vind het niet verstandig of goed dat jij drinkt voor je 18e. En nee, ik haal het ook zeker niet voor je in huis. Maar ja, ik snap wel dat jij af en toe misschien dingen stiekem doet, ik ben ook echt wel jong geweest. Maar nu ben ik je moeder en ben ik verantwoordelijk voor je opvoeding en voor je daden tot je 18 bent. Weet je wat de gevolgen zijn? En welke gevaren je loopt? En je weet ook dat je ons altijd kunt bellen als er iets misgaat?

En dat doen ze dus ook. Het is hier ook wel eens heel fout gegaan. Niet met een van mijn kinderen, maar wel met vrienden van een van hen. En toen zijn we meteen in de auto gesprongen. Kind kreeg ook geen straf, de situatie was al beroerd genoeg. Wel hebben we later teruggekeken op wat er was gebeurd en waar het misging.

Nou zoiets inderdaad; erkennen dat ze de behoefte hebben om te proberen, maar het niet goedkeuren.

fexe discussie (laatste pagina) klinkt een beetje als een gespreksonderwerp dat ik meekreeg van een vriendin en haar 2 kinderen. Oudste ook zestien. En wilde vrij zijn van zijn baantje op een dag van een feestje. En vroeg zijn ouders om toestemming om zich ziek te melden. Dan antwoord was ook nee, want daar wilden zijn ouders niet aan meewerken. Desondanks werd dat ook geen gedoe met de ouders toen hij zich toch ziek meldde. Zijn ouders vonden (en dat lijkt me terecht) dat hij zelf degene moest zijn die last zou krijgen van zijn geweten. Of niet. Maar er komt een moment dat ze het zelf moeten gaan leren. Incl. leren om te gaan met schuldgevoel over liegen of stress om betrapt te worden. En ook zelf op de blaren moeten zitten als er gevolgen aan zitten (kater, geen geld, ontslagen etc)

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.