Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Alcohol gedronken op feest


Lieveheersbeest schreef op 24-07-2024 om 11:10:

Jij maakt een derde verantwoordelijk voor jouw bijna volwassen kind. Zo werkt dat niet (voor mij).

Alcohol halen op een feest voor 16-jarigen zou ook niet mijn keuze zijn. Maar het is diens keuze op diens feest in diens huis, daar heb ik het mee te doen.

Als je er geen vertrouwen in hebt dat het goed komt, dan laat je puber toch niet naar zo'n feest gaan?

Maar je puber en hij weten toch niet altijd dat het zo'n feest wordt?  Je kind niet zelfs keuzes maken en als het goed is houdt hij zich aan jouw afspraken. De ouder van de jarige die een kind ziet worstelen tegen de groepsdruk zou het kind moeten steunen en niet de groep. 

Engeltje schreef op 24-07-2024 om 11:09:

[..]

Maar dat een kind zelf verantwoordelijk is voor wat ie doet neemt toch niet weg dat je als volwassene ook verantwoordelijkheid draagt? Die volwassene is dan toch verantwoordelijk voor zijn of haar gedrag, namelijk alcohol in huis halen?

Waarom zou je überhaupt op een feest voor minderjarigen alcohol in huis halen? Ik snap dat oprecht niet.

Ik ook niet en hier doen nagenoeg alle ouders dat ook niet. En de enkeling die het wel doet daar komt bijna niemand op het feestje. It takes a village to raise a child, onder de 18 jaar kun je ze ook leren dat het leuk feestje kan zijn zonder middelengebruik ipv " ja maar hier wordt op elk feest alcohol geschonken", dat is de groepsdruk enorm omdat ook op je feestje te doen en toe te staan en om als puber er aan mee te doen. De rol van ouders en omgeving speelt erg mee.

En dat werkt; hier is daardoor de behoefte minder en drinken de meesten ook niet met 18 jaar, dat is een stuk winst. Je hoeft als ouder ook niet elke behoefte die een puber heeft te faciliteren. 

Lieveheersbeest schreef op 24-07-2024 om 11:10:

Jij maakt een derde verantwoordelijk voor jouw bijna volwassen kind. Zo werkt dat niet (voor mij).

Alcohol halen op een feest voor 16-jarigen zou ook niet mijn keuze zijn. Maar het is diens keuze op diens feest in diens huis, daar heb ik het mee te doen.

Als je er geen vertrouwen in hebt dat het goed komt, dan laat je puber toch niet naar zo'n feest gaan?

Niet hoofdverantwoordelijk, maar wel medeverantwoordelijk. En zo voel ik dat ook als ik kinderen van anderen over de vloer heb. Dus ik schenk ze geen alcohol, geeft ze geen sigaretten of drugs, laat ze niet zonder rijbewijs in mijn auto rijden, met gevaarlijke stoffen of machines werken, enzovoort.

En ik hoop, misschien tegen beter weten in, dat andere ouders zich ook zo verantwoordelijk gedragen tegenover mijn kinderen. Maar ik ben dan ook weer niet zo naïef dat ik daar volledig van uit ga, dus ik praat ook met mijn kinderen over verleidingen en de consequenties daarvan.

Lieveheersbeest schreef op 24-07-2024 om 10:49:

[..]

Bij mij zou je van een koude kermis thuiskomen. Als 3e partij kan ik op die leeftijd niet meer borgen dat ze zich aan afspraken met hun ouders houden. Jij bent verantwoordelijk voor jouw kind en jouw kind is met 16 verantwoordelijk voor zijn acties. Als er dan zonder mijn toedoen een ongeluk gebeurt valt er hier niets te halen hoor.

Ik ben ook wel benieuwd hoe jullie opgegroeid zijn. De pubers uit mijn omgeving gingen met 16 jaar 1 à 2x per week naar een studentenstad om uit te gaan. Sommigen werden dronken, anderen stoned, sommigen bleven nuchter. Maar daar stonden geen volwassenen bij om te controleren of dat allemaal wel goed ging. Is dat goed geweest? Nee, inmiddels blijkt dat drinken met 16 jaar geen goed idee is. Maar het is dan toch aan de ouders (en de puber zelf) om die regels na te leven?

Ik denk dat je juridisch heel zwak staat met deze houding want je bent wel verantwoordelijk voor de minderjarigen. Als je merkt dat ze zo danig dronken worden dat het gevaar voor henzelf of anderen oplevert moet je ingrijpen. Lees de jurisprudentie er maar op na. Geldt ook bij meerderjarige maar daar is meer ruimte want meerderjarig.

Gingergirl schreef op 24-07-2024 om 11:22:

[..]

Ik ook niet en hier doen nagenoeg alle ouders dat ook niet. En de enkeling die het wel doet daar komt bijna niemand op het feestje. It takes a village to raise a child, onder de 18 jaar kun je ze ook leren dat het leuk feestje kan zijn zonder middelengebruik ipv " ja maar hier wordt op elk feest alcohol geschonken", dat is de groepsdruk enorm omdat ook op je feestje te doen en toe te staan en om als puber er aan mee te doen. De rol van ouders en omgeving speelt erg mee.

En dat werkt; hier is daardoor de behoefte minder en drinken de meesten ook niet met 18 jaar, dat is een stuk winst. Je hoeft als ouder ook niet elke behoefte die een puber heeft te faciliteren.

En hier is er dus geen feestje zonder alcohol.  En als dat er wel zou zijn van de pubers eerst ergens indrinken. Blijkbaar maakt omgeving van je kind dus wel uit.  Mijn dochter is net terug van een weekje Lloret met 7 vriendinnen en niemand is dan verbaasd om de meiden met cocktails te zien.  Sterker nog bepaalde ouders hebben zelfs het eerste rondje betaald.  Ik vind dat ook niet raar eigenijk dus het verbaast me steeds dat er zo'n verschil is tussen ouders hier. 

Kimdekim schreef op 24-07-2024 om 12:26:

[..]

En hier is er dus geen feestje zonder alcohol. En als dat er wel zou zijn van de pubers eerst ergens indrinken. Blijkbaar maakt omgeving van je kind dus wel uit. Mijn dochter is net terug van een weekje Lloret met 7 vriendinnen en niemand is dan verbaasd om de meiden met cocktails te zien. Sterker nog bepaalde ouders hebben zelfs het eerste rondje betaald. Ik vind dat ook niet raar eigenijk dus het verbaast me steeds dat er zo'n verschil is tussen ouders hier.

Meiden van 16? Waarvan de ouders het eerste rondje cocktails betalen?? Serieus??

Gingergirl schreef op 24-07-2024 om 11:22:

[..]

Ik ook niet en hier doen nagenoeg alle ouders dat ook niet. En de enkeling die het wel doet daar komt bijna niemand op het feestje. It takes a village to raise a child, onder de 18 jaar kun je ze ook leren dat het leuk feestje kan zijn zonder middelengebruik ipv " ja maar hier wordt op elk feest alcohol geschonken", dat is de groepsdruk enorm omdat ook op je feestje te doen en toe te staan en om als puber er aan mee te doen. De rol van ouders en omgeving speelt erg mee.

En dat werkt; hier is daardoor de behoefte minder en drinken de meesten ook niet met 18 jaar, dat is een stuk winst. Je hoeft als ouder ook niet elke behoefte die een puber heeft te faciliteren.

Ik vind het vooral kwalijk dat ouders zorgen voor de groepsdruk richting andere ouders. Niks van zeggen hoor, anders mag je kind niet meer komen. 

Is het erg dan, dat ze je kind niet meer uitnodigen op zo'n drankfestijn? 

Zoon hier is bijna 18. Als er dan iemand niet wil komen omdat er geen drank is, gaan we die andersom ook niet missen hoor. 

Kimdekim schreef op 24-07-2024 om 12:26:

[..]

En hier is er dus geen feestje zonder alcohol. En als dat er wel zou zijn van de pubers eerst ergens indrinken. Blijkbaar maakt omgeving van je kind dus wel uit. Mijn dochter is net terug van een weekje Lloret met 7 vriendinnen en niemand is dan verbaasd om de meiden met cocktails te zien. Sterker nog bepaalde ouders hebben zelfs het eerste rondje betaald. Ik vind dat ook niet raar eigenijk dus het verbaast me steeds dat er zo'n verschil is tussen ouders hier.

Echt, mijn bek valt open van zoiets. Waarom in vredesnaam alcohol zo ongeveer opdringen aan minderjarige kinderen? Waarom zou je je eigen kind zoveel risico laten lopen? Nog los van de eventuele hersenschade is het toch vragen om ellende? Lezen die ouders geen kranten, kijken die geen journaal?

Ik vind het bijna verwaarlozing of mishandeling…

Lieveheersbeest schreef op 24-07-2024 om 11:10:

Jij maakt een derde verantwoordelijk voor jouw bijna volwassen kind. Zo werkt dat niet (voor mij).

Alcohol halen op een feest voor 16-jarigen zou ook niet mijn keuze zijn. Maar het is diens keuze op diens feest in diens huis, daar heb ik het mee te doen.

Als je er geen vertrouwen in hebt dat het goed komt, dan laat je puber toch niet naar zo'n feest gaan?

Ik maak een derde niet verantwoordelijk, die derde IS verantwoordelijk, want minderjarigen in zijn/haar/jouw/mijn huis. Zo ingewikkeld is dat niet.

Bakblik schreef op 24-07-2024 om 11:15:

[..]

Maar je puber en hij weten toch niet altijd dat het zo'n feest wordt? Je kind niet zelfs keuzes maken en als het goed is houdt hij zich aan jouw afspraken. De ouder van de jarige die een kind ziet worstelen tegen de groepsdruk zou het kind moeten steunen en niet de groep.

Nee dat weet je vooraf niet altijd, eens. En daar zit dan de ruimte dat het fout gaat. Zo hoort het m.i. ook te gaan. Puber krijgt ruimte, maakt zijn keuze, blijkt de foute te zijn. Wijze les voor de volgende keer. Zo hoort het toch ook te gaan, met vallen en opstaan?

Ik vind het niet aan een externe volwassene de taak om die verantwoordelijkheid van wel/niet drinken over te nemen van de eigen ouder/de puber.

Engeltje schreef op 24-07-2024 om 12:48:

[..]

Zo ingewikkeld is dat niet.

Juridisch gezien misschien niet, maar praktisch gezien wel  

@Ademes: Ik zou ook geen alcohol in huis halen, dus hier zou de situatie niet spelen. Maar mocht mijn kind in die situatie terecht komen ga ik geen stampij lopen maken bij de andere ouder. Dan hebben kind en ik iets uit te spreken.

@Ysenda: Je hebt waarschijnlijk gelijk. Maar welke ouder klaagt nou de ander aan, nadat een puber dronken van z'n fiets gevallen is? Vind het juridische stuk niet zo relevant. En in dit voorbeeld al helemaal niet, want de ouder heeft dronken puber thuisgebracht.

Overigens vind ik het prima als andere mensen er anders over denken hoor. Wilde alleen geluid geven aan de andere kant: Ik zou ouder niet verantwoordelijk houden en zou er ook niet veel mee kunnen als dat hier gebeurt.

Valeria schreef op 24-07-2024 om 12:33:

[..]

Ik vind het vooral kwalijk dat ouders zorgen voor de groepsdruk richting andere ouders. Niks van zeggen hoor, anders mag je kind niet meer komen.

Is het erg dan, dat ze je kind niet meer uitnodigen op zo'n drankfestijn?

Zoon hier is bijna 18. Als er dan iemand niet wil komen omdat er geen drank is, gaan we die andersom ook niet missen hoor.

Dat is ook heel kwalijk. En die enkeling die zo'n zuipfeest geeft hier krijgt weinig gasten op zijn/ haar feestje want hier is echt de norm nix 18. Inderdaad; als sommige het alleen maar leuk vinden als er drank is; lekker wegblijven, de rest heeft ook wel een leuk feest zonder jou ze zullen je inderdaad niet missen. Zo blij dat hier de meesten op 1 lijn zitten. Ik sta hier echt verbaasd van sommige posts hoe het jongeren opgedrongen wordt.

Engeltje schreef op 24-07-2024 om 12:45:

[..]

Echt, mijn bek valt open van zoiets. Waarom in vredesnaam alcohol zo ongeveer opdringen aan minderjarige kinderen? Waarom zou je je eigen kind zoveel risico laten lopen? Nog los van de eventuele hersenschade is het toch vragen om ellende? Lezen die ouders geen kranten, kijken die geen journaal?

Ik vind het bijna verwaarlozing of mishandeling…

Man man ma. Je kunt het ook overdrijven he. 

Niet dat ik het an sich niet met je eens ben, maar de ene vriendengroep is de andere niet. Er zit nog een heel groot gat tussen een 16-jarige die af en toe een borrel drinkt, en een groep die zich de touwtyfus in zuipt.

Als je alles maar verbied, weet je in elk geval 1 ding zeker: Ze zijn dan niet voorbereid en doen het gewoon zonder dat je het in de smiezen hebt. Kijk maar naar het verhaal van TO. De ene ouder komt daar alleen wel achter, en de andere niet en die gaat hier ala jou anderen de les lezen. 

Dan vind ik het wel een beetje te gaan als je spreekt over verwaarlozing of mishandeling eerlijk gezegd. 

Elpisto schreef op 24-07-2024 om 14:47:

[..]

Man man ma. Je kunt het ook overdrijven he.

Niet dat ik het an sich niet met je eens ben, maar de ene vriendengroep is de andere niet. Er zit nog een heel groot gat tussen een 16-jarige die af en toe een borrel drinkt, en een groep die zich de touwtyfus in zuipt.

Als je alles maar verbied, weet je in elk geval 1 ding zeker: Ze zijn dan niet voorbereid en doen het gewoon zonder dat je het in de smiezen hebt. Kijk maar naar het verhaal van TO. De ene ouder komt daar alleen wel achter, en de andere niet en die gaat hier ala jou anderen de les lezen.

Dan vind ik het wel een beetje te gaan als je spreekt over verwaarlozing of mishandeling eerlijk gezegd.

Ik dacht eigenlijk aan hetzelfde; mishandeling! Ik heb het dan over het eerste rondje cocktails betalen voor een groepje minderjarigen onder het mom van “ach dat moet toch kunnen”? Waarom zou je dat als ouder in godsnaam doen?

We zijn niet gek en weten dat er onder de jeugd vast wel eens stiekem iets genuttigd wordt, maar waarom moet je dat faciliteren?

Mishandeling... Verwaarlozing... Je moet het ook niet té spannend maken hoor. Als je bij dit voorbeeld al met zulke krachttermen gaat strooien, wacht er nog een hele grote boze wereld buiten.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.