Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Alcohol gedronken op feest


Loeki72 schreef op 22-07-2024 om 21:56:

[..]

Een glas bier bevat net zoveel alcohol als een borrelglas wodka. Dat lijkt mij toch wel basiskennis als je zelf ook alcohol drinkt.

Uhm ja als je uit een borrelglas drinkt wel ja.  Maar pubers nemen het meestal niet zo nauw met de glazen-etiquette....

Daarnaast drink ik zelf niet dus die aanname is onjuist.  

Engeltje schreef op 22-07-2024 om 20:51:

[..]

Als ik iets niet zeg kan ik het ook moeilijk quoten natuurlijk. En mijn bloedjes lijken gewoon op hun ook nooit straalbezopen ouders. Ik heb ook nergens gezegd dat ik mezelf voor mijn opvoeding op de borst klop. Onder een andere nick schrijf ik wel eens over mijn worstelingen op dat vlak, maar dat doet hier allemaal helemaal niet ter zake. Als je minderjarigen onder jouw dak zelf aan alcohol helpt ben en blijf je in mijn ogen verantwoordelijk.

Maar ik spreek je nog wel als jouw zoon 16 is en toch meer op zijn moeder blijkt te lijken dan je lief is. Hopelijk blijf je dan bij deze mening en hoeft de vader van het vriendje die de alcohol heeft gekocht niet bang te zijn dat jij bij hem verhaal komt halen.

Ja steek jezelf nog maar een extra veer in je kont inderdaad. En nee je legt de schuld volledig bij de volwassene, vandaar dat je jezelf ook niet kunt quoten waar jij stelt dat het ook aan minderjarige in kwestie ligt, ook in deze post blijf je de schuld vooral bij de aanwezige ouder leggen dit volgens jou faciliteert, je degradeert  pubers tot domme onwetende wezens met 0 vermogen tot zelf nadenken  of hun lusten bedwingen. 
En persoonlijk worden in een discussie vind ik een zwaktebod en uiterst verwerpelijk, schaam jezelf. 

De veer die Nick uit de kont van Engeltje heeft getrokken, stop ik er weer in. Je zou als volwassene beter moeten weten dan pubers veel alcohol aan te bieden.
De hersenontwikkeling van pubers is zodanig dat ze heel gemakkelijk voor de bijl gaan en soms geen maat kennen, wat blijkt uit wat gebeurde. 
Ik zou me doodschamen als er een jongere straalbezopen zou worden op een feest in mijn huis van alcohol dat ik in huis heb gebracht. 
Dus Engeltje, geen schaamte!

Auwereel schreef op 23-07-2024 om 18:10:

De veer die Nick uit de kont van Engeltje heeft getrokken, stop ik er weer in. Je zou als volwassene beter moeten weten dan pubers veel alcohol aan te bieden.
De hersenontwikkeling van pubers is zodanig dat ze heel gemakkelijk voor de bijl gaan en soms geen maat kennen, wat blijkt uit wat gebeurde.
Ik zou me doodschamen als er een jongere straalbezopen zou worden op een feest in mijn huis van alcohol dat ik in huis heb gebracht.
Dus Engeltje, geen schaamte!

100 % mee eens. 

Zeker als het om pubers gaat naar ook met jong volwassen kinderen hou ik nog een oogje in het zeil als er vrienden te gast zijn. Nou hoef ik bij mijn dochter echt niet op te letten dat zijn altijd zeer waterige feestjes. Bij mijn zoon wordt er weleens iets gedronken maar 1 krat bier is meestal meer dan genoeg. 

Auwereel schreef op 23-07-2024 om 18:10:

De veer die Nick uit de kont van Engeltje heeft getrokken, stop ik er weer in. Je zou als volwassene beter moeten weten dan pubers veel alcohol aan te bieden.
De hersenontwikkeling van pubers is zodanig dat ze heel gemakkelijk voor de bijl gaan en soms geen maat kennen, wat blijkt uit wat gebeurde.
Ik zou me doodschamen als er een jongere straalbezopen zou worden op een feest in mijn huis van alcohol dat ik in huis heb gebracht.
Dus Engeltje, geen schaamte!

Als je persoonlijke problemen aanhaalt en hoopt dat iemand onderuit gaat mag je jezelf zeker diep schamen, Engeltje hoopt blijkbaar dat mijn kinderen de aard naar hun moeder hebben die een niet zo'n fijne jeugd heeft gehad door jeugdzorg en daardoor verslavingsproblematiek heeft, dan  vind ik inderdaad dat je jezelf diep moet schamen. En ja puber dit dat blabla, je leert je puber ook om vooral met condoom te neuken dus waarom is afspraken over drank en drugs maken te lastig? Als jouw kind op een feestje overmatig drinkt is dat niet de schuld van degene die de drank verschaft, het kind giet die drank er zelf in. Als het vriendje/dinnetje van je kind zegt dat een condoom niet nodig is vind je dat ook oké?  

Nick90 schreef op 23-07-2024 om 20:58:

[..]

Als je persoonlijke problemen aanhaalt en hoopt dat iemand onderuit gaat mag je jezelf zeker diep schamen, Engeltje hoopt blijkbaar dat mijn kinderen de aard naar hun moeder hebben die een niet zo'n fijne jeugd heeft gehad door jeugdzorg en daardoor verslavingsproblematiek heeft, dan vind ik inderdaad dat je jezelf diep moet schamen. En ja puber dit dat blabla, je leert je puber ook om vooral met condoom te neuken dus waarom is afspraken over drank en drugs maken te lastig? Als jouw kind op een feestje overmatig drinkt is dat niet de schuld van degene die de drank verschaft, het kind giet die drank er zelf in. Als het vriendje/dinnetje van je kind zegt dat een condoom niet nodig is vind je dat ook oké?

Ja het kind doet het zelf maar daar kan wel groepsdruk aan te pas komen.  De beweging van het glas doet het kind zelf ja maar soms is de  druk van vrienden zo groot dat je het het kind niet meer kan aanrekenen dat het die beweging maakt.  Zeker een puber niet met zijn/haar niet volgroeide prefrontale cortex. 

En het zijn niet alleen pubers die niet goed nee kunnen zeggen.  Ook onder (jong) volwassenen is het soms nog moeilijk om nee te zeggen tegen vrienden of anderen die iets van je willen. Zelf geen ervaring mee? 

Nick90 schreef op 23-07-2024 om 20:58:

[..]

Als je persoonlijke problemen aanhaalt en hoopt dat iemand onderuit gaat mag je jezelf zeker diep schamen, Engeltje hoopt blijkbaar dat mijn kinderen de aard naar hun moeder hebben die een niet zo'n fijne jeugd heeft gehad door jeugdzorg en daardoor verslavingsproblematiek heeft, dan vind ik inderdaad dat je jezelf diep moet schamen. En ja puber dit dat blabla, je leert je puber ook om vooral met condoom te neuken dus waarom is afspraken over drank en drugs maken te lastig? Als jouw kind op een feestje overmatig drinkt is dat niet de schuld van degene die de drank verschaft, het kind giet die drank er zelf in. Als het vriendje/dinnetje van je kind zegt dat een condoom niet nodig is vind je dat ook oké?

Ik hoop zeker niet dat je kinderen onderuit gaan, integendeel zelfs. Zeker je zoon heeft al genoeg voor zijn kiezen gehad. Ik bied mijn excuses aan voor het erbij halen van de geschiedenis van je vriendin, dat is inderdaad onder de gordel en doet ook helemaal niet ter zake.

Wel vind ik dat mensen die nog geen kinderen in de puberleeftijd hebben wat al te gemakkelijk oordelen en veroordelen en denken dat zij het wel beter zullen doen. Zo moet je mijn opmerking interpreteren. Als jouw minderjarige zoon op een feestje flink wat alcohol aangeboden krijgt en het dus blijkbaar geoorloofd is, en vervolgens met zijn dronken hoofd een ongeluk krijgt, maak je mij niet wijs dat jij die ouders niet mede verantwoordelijk houdt. En natuurlijk wissel je dan ook een hartig woordje met je kind, maar daar leg je niet de verantwoordelijkheid. Kinderen van 16 mogen niet voor niks nog geen auto rijden, stemmen en trouwen. Hun hersenen zijn nog lang niet uitgerijpt. Dat mag je van de ouders van die kinderen juist wel verwachten. 

Dankjewel Auwereel en Bakblik voor de support.

Engeltje schreef op 23-07-2024 om 22:06:

[..]

Ik hoop zeker niet dat je kinderen onderuit gaan, integendeel zelfs. Zeker je zoon heeft al genoeg voor zijn kiezen gehad. Ik bied mijn excuses aan voor het erbij halen van de geschiedenis van je vriendin, dat is inderdaad onder de gordel en doet ook helemaal niet ter zake.

Wel vind ik dat mensen die nog geen kinderen in de puberleeftijd hebben wat al te gemakkelijk oordelen en veroordelen en denken dat zij het wel beter zullen doen. Zo moet je mijn opmerking interpreteren. Als jouw minderjarige zoon op een feestje flink wat alcohol aangeboden krijgt en het dus blijkbaar geoorloofd is, en vervolgens met zijn dronken hoofd een ongeluk krijgt, maak je mij niet wijs dat jij die ouders niet mede verantwoordelijk houdt. En natuurlijk wissel je dan ook een hartig woordje met je kind, maar daar leg je niet de verantwoordelijkheid. Kinderen van 16 mogen niet voor niks nog geen auto rijden, stemmen en trouwen. Hun hersenen zijn nog lang niet uitgerijpt. Dat mag je van de ouders van die kinderen juist wel verwachten.

Nou inderdaad mensen met kinderen van nog geen 10 jaar die al stellig weten te vertellen dat je ..... of ..... "gewoon" verbiedt tot je kinderen volwassen zijn.  Echt die mensen hebben geen idee waar ze over praten. 

Mijn oudste heb ik nooit wat hoeven verbieden die houdt niet van zoet en alcohol vindt ze ook vies die drinkt thee of water.  Bij de jongste brak (toen hij de leeftijd had voor experimenteren met alcohol) corona uit en zat hij thuis in lockdown dus hoefde ik niet te verbieden. Inmiddels is hij "goed opgedroogd" en drinkt hij soms wat bier maar nooit teveel. Ik denk dat ik er bij hem meer bovenop had moeten zitten als corona mij niet geholpen had. En verbieden is niet eenvoudig in die zin dat ze niet altijd gehoorzaam zijn zoals een 10 jarige dat wel is meestal. 

Alcohol is toch niet de enige verleiding die pubers tegenkomen? Hoe doen jullie dat dan bij andere verleidingen? Waarbij er geen volwassenen betrokken zijn? Ik heb zelf een behoorlijk groot vertrouwen in de vermogens van mijn kinderen om met verleidingen om te gaan.  Dat is niet altijd de verleiding verbieden.  

Het lijkt of er in deze discussie maar één aangewezen kan worden als schuldige. Wat mij betreft zijn er meer betrokkenen die verantwoordelijk zijn. It takes a village etc.
En natuurlijk kun je niet garanderen dat jouw puber dan nooit verleid wordt tot onverstandig gedrag. Daar zijn het pubers voor. Ik weet nog heel erg goed welk onverstandig gedrag ik allemaal heb laten zien destijds. Maar ik vind dat je als verantwoordelijk volwassene er alles aan moet proberen om de schade te beperken. Voor je eigen kinderen, maar ook die van familie en vrienden.

Daarom zie ik het als mijn taak om mijn kinderen voor te lichten over de gevaren van alcohol en drugs. En zal ik ze in elk geval niets geven. Ze weten dat ik nix-18 naleef en ik weet dat zij dat soms niet doen. Ik heb de onderzoeken gelezen en ik heb ervoor gekozen alcohol te verbieden. Ik weet dat ze zich niet altijd aan dat verbod hebben gehouden toen ze nog onder de 18 waren. Toch denk ik dat als ik ze niet had verboden, ze meer en vaker hadden gedronken. Gewoon, omdat het dan normaal zou zijn. Tenminste, dat zeggen ze achteraf als ik hen ernaar vraag.

Ademes schreef op 24-07-2024 om 08:57:

Het lijkt of er in deze discussie maar één aangewezen kan worden als schuldige. Wat mij betreft zijn er meer betrokkenen die verantwoordelijk zijn. It takes a village etc.
En natuurlijk kun je niet garanderen dat jouw puber dan nooit verleid wordt tot onverstandig gedrag. Daar zijn het pubers voor. Ik weet nog heel erg goed welk onverstandig gedrag ik allemaal heb laten zien destijds. Maar ik vind dat je als verantwoordelijk volwassene er alles aan moet proberen om de schade te beperken. Voor je eigen kinderen, maar ook die van familie en vrienden.

Daarom zie ik het als mijn taak om mijn kinderen voor te lichten over de gevaren van alcohol en drugs. En zal ik ze in elk geval niets geven. Ze weten dat ik nix-18 naleef en ik weet dat zij dat soms niet doen. Ik heb de onderzoeken gelezen en ik heb ervoor gekozen alcohol te verbieden. Ik weet dat ze zich niet altijd aan dat verbod hebben gehouden toen ze nog onder de 18 waren. Toch denk ik dat als ik ze niet had verboden, ze meer en vaker hadden gedronken. Gewoon, omdat het dan normaal zou zijn. Tenminste, dat zeggen ze achteraf als ik hen ernaar vraag.

Ik heb het zo ook gedaan. Ik heb ook geen alcohol geschonken aan onder 18 terwijl ik wist dat ze dat thuis wel kregen. En bij feestjes bij 18+ komt er ook maar beperkt alcohol. Je klem zuipen gaat niet door mij gefaciliteerd worden. Ook mijn volwassen gasten beperk ik daar in.

Engeltje schreef op 23-07-2024 om 22:06:

[..]

Als jouw minderjarige zoon op een feestje flink wat alcohol aangeboden krijgt en het dus blijkbaar geoorloofd is, en vervolgens met zijn dronken hoofd een ongeluk krijgt, maak je mij niet wijs dat jij die ouders niet mede verantwoordelijk houdt. 

Bij mij zou je van een koude kermis thuiskomen. Als 3e partij kan ik op die leeftijd niet meer borgen dat ze zich aan afspraken met hun ouders houden. Jij bent verantwoordelijk voor jouw kind en jouw kind is met 16 verantwoordelijk voor zijn acties. Als er dan zonder mijn toedoen een ongeluk gebeurt valt er hier niets te halen hoor.

Ik ben ook wel benieuwd hoe jullie opgegroeid zijn. De pubers uit mijn omgeving gingen met 16 jaar 1 à 2x per week naar een studentenstad om uit te gaan. Sommigen werden dronken, anderen stoned, sommigen bleven nuchter. Maar daar stonden geen volwassenen bij om te controleren of dat allemaal wel goed ging. Is dat goed geweest? Nee, inmiddels blijkt dat drinken met 16 jaar geen goed idee is. Maar het is dan toch aan de ouders (en de puber zelf) om die regels na te leven?

Lieveheersbeest schreef op 24-07-2024 om 10:49:

[..]

Bij mij zou je van een koude kermis thuiskomen. Als 3e partij kan ik op die leeftijd niet meer borgen dat ze zich aan afspraken met hun ouders houden. Jij bent verantwoordelijk voor jouw kind en jouw kind is met 16 verantwoordelijk voor zijn acties. Als er dan zonder mijn toedoen een ongeluk gebeurt valt er hier niets te halen hoor.

Ik ben ook wel benieuwd hoe jullie opgegroeid zijn. De pubers uit mijn omgeving gingen met 16 jaar 1 à 2x per week naar een studentenstad om uit te gaan. Sommigen werden dronken, anderen stoned, sommigen bleven nuchter. Maar daar stonden geen volwassenen bij om te controleren of dat allemaal wel goed ging. Is dat goed geweest? Nee, inmiddels blijkt dat drinken met 16 jaar geen goed idee is. Maar het is dan toch aan de ouders (en de puber zelf) om die regels na te leven?

Maar dat een kind zelf verantwoordelijk is voor wat ie doet neemt toch niet weg dat je als volwassene ook verantwoordelijkheid draagt? Die volwassene is dan toch verantwoordelijk voor zijn of haar gedrag, namelijk alcohol in huis halen? En dat is imo dus geen derde partij, maar de ander die mede verantwoordelijk is.

Waarom zou je überhaupt op een feest voor minderjarigen alcohol in huis halen? Ik snap dat oprecht niet.

Nee, mijn kinderen gingen met 16 niet naar tenten waar je officieel pas met 18 naar binnen mag. Daar wordt namelijk op gecontroleerd. En in de vriendengroep werd er door de meeste ouders hetzelfde over gedacht: wij halen geen alcohol in huis voor minderjarigen.

Jij maakt een derde verantwoordelijk voor jouw bijna volwassen kind. Zo werkt dat niet (voor mij).

Alcohol halen op een feest voor 16-jarigen zou ook niet mijn keuze zijn. Maar het is diens keuze op diens feest in diens huis, daar heb ik het mee te doen.

Als je er geen vertrouwen in hebt dat het goed komt, dan laat je puber toch niet naar zo'n feest gaan?

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.