Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Alcohol

kind van 15 vraagt mij of ze op een feestje een klein beetje mag drinken, ze wil dit graag doen in overleg en niet stiekem. Wat is jullie ervaringen? 


Bakblik schreef op 27-05-2024 om 17:21:

[..]

Dat wordt ook veel gegeten door onder andere pubers maar het blijft ongezond en als ouder heb je daar een taak in om dat te vertellen. Wat ik dus ook doe.

Vertellen absoluut maar het ook helemaal verbieden tot 18 jaar vind ik zelf weer wat anders. Dat vind ik zelf niet realistisch en niet passend. Maar daar kun je natuurlijk altijd anders over denken. De ouders bepalen wat volgens hen het beste past bij hun kinderen en hoe ze daarmee om willen gaan. Iedereen en ieder kind is weer anders.

Als het over eten gaat is er altijd een groot grijs gebied, het gaat om de mate. Ik vind dat een heel ander verhaal dan een sigaret/kankerstokje of een glas drank/gifbeker. Dan is een gewoon vernietigend, al gaat maar 1 cel eraan kapot. 

Even de knuppel in het hoenderhok dan maar:

Ik denk dat het tijd wordt dat alcohol het zelfde stigma krijgt als roken. En dat het zo snel mogelijk van de lijst met sociaal acceptabele gedragingen verdwijnt. 

Het is gewoon niet alleen niet gezond, het is gewoon schadelijk ook in kleine hoeveelheden alleen is de grote massa nog niet bereid dat te accepteren. 

Met roken heeft dat ook decenia geduurd en nu zie je daar eindelijk (maar wat mij betreft nog niet snel genoeg) resultaat van. Laten we hopen dat het met alcohol sneller gaat. 

Dietloverzzz schreef op 27-05-2024 om 17:27:

[..]

Vertellen absoluut maar het ook helemaal verbieden tot 18 jaar vind ik zelf weer wat anders. Dat vind ik zelf niet realistisch en niet passend. Maar daar kun je natuurlijk altijd anders over denken. De ouders bepalen wat volgens hen het beste past bij hun kinderen en hoe ze daarmee om willen gaan. Iedereen en ieder kind is weer anders.

Het is de toon die de muziek maakt.

Mijn jongste eet meer patat dan goed voor hem is. Maar dan blijf ik, als dat hier in een discussie te sprake komt,  niet iedere gelegenheid aangrijpen om te verkondigen dat het maar om een paar keer per maand gaat. Dan meld ik dat een noem ik daarbij 1x dat hij gelukkig nog steeds iets aan ondergewicht heeft en dan houd ik erover op. Dan bevestig ik hooguit nog een keer dat het gebeurt en dat ik het oogluikend toesta hoewel ik het niet gezond vind. Ik blijf dan niet steeds herhalen dat het voor hem wel meevalt, omdat het maar om 8x per maand gaat. 

Ysenda schreef op 27-05-2024 om 17:46:

Even de knuppel in het hoenderhok dan maar:

Ik denk dat het tijd wordt dat alcohol het zelfde stigma krijgt als roken. En dat het zo snel mogelijk van de lijst met sociaal acceptabele gedragingen verdwijnt.

Het is gewoon niet alleen niet gezond, het is gewoon schadelijk ook in kleine hoeveelheden alleen is de grote massa nog niet bereid dat te accepteren.

Met roken heeft dat ook decenia geduurd en nu zie je daar eindelijk (maar wat mij betreft nog niet snel genoeg) resultaat van. Laten we hopen dat het met alcohol sneller gaat.

Klinkt goed maar ik denk niet dat de staat die accijnzen kan missen, en zolang je gewoon in de supermarkt een fles wijn kunt kopen verandert er niks, zelfde geld voor sigaretten. 

Voor mij hoeft alcohol zeker niet te verdwijnen. Wel zou ik mijn hypothetische kinderen erop wijzen dat het schadelijk is uiteraard. Maar dezelfde voorwaarden aan alcohol als roken gaat mij echt te ver.

Sterker nog ik zou zelfs voor legaliseren van drugs zijn tot bepaalde mate. Natuurlijk ook vanaf 18 jaar. Maar dat is weer een hele andere discussie.

Ik vind dat men tegenwoordig veel te krampachtig doet over dat glaasje wijn of dat biertje. Opmerkingen als ik kan ook plezier hebben zonder alcohol hoor je regelmatig. Nou heel fijn voor je ik vind het wel lekker om te drinken op een feestje/festival/concert/etentje/vul maar in... en zolang ik gewoon kan functioneren en geen verslaving heb dan doe ik dat gewoon omdat ik het lekker vind. Wat een ander doet moet die ook helemaal zelf weten, ik zal niemand dwingen ook mee te drinken maar dan moeten anderen mij ook niet gek aankijken wanneer ik wel drink.

Doordeweeks drink ik niks en in het weekend als we niets doen ook niet. Gaan we ergens heen dan wel. En dan zorg ik voor een taxi/hotel/BOB. Oja, en ik rook ook. 

mensen zonder kinderen moeten uiteraard helemaal zelf weten wat ze met hun leven of lichaam doen in verband met drank, drugs, sigaretten, elke dag een andere partner etc. Als men er voor gekozen heeft alle vrijheid te behouden door geen kinderen te maken is dat ook prima. Je hebt dan niet die verantwoordelijk of voorbeeldfunctie. Jezelf vernielen of alles uit het leven halen of hoe je het ook wilt noemen staat uiteraard vrij. Als je maar voor rood stopt. 

Nick90 schreef op 27-05-2024 om 18:05:

[..]

Klinkt goed maar ik denk niet dat de staat die accijnzen kan missen, en zolang je gewoon in de supermarkt een fles wijn kunt kopen verandert er niks, zelfde geld voor sigaretten.

Maar die sigaretten zijn inmiddels niet meer in de supermarkt te koop, nu nog vrijwillig maar per 1 juli verplicht.  Lidl verkoopt al jaren geen tabaksproducten meer is er in oktober 2021 per direct mee gestopt, AH is er op 1 januari dit jaar mee gestopt. 

Verbod op verkoop van rookwaren in supermarkt en horeca | Tabak en rookwaren verkopen | NVWA

Ik zeg nergens dat alcohol gezond is.  Het is niet gezond maar er is ook geen bewijs dat het zo schadelijk is als sommige mensen hier beweren.  Het feit dat ik alcohol toesta betekent niet dat ik het aanmoedig, het betekent niet dat wij niet praten over de risico's en het betekent niet dat ik er oke mee ben als ze elk weekend dronken thuis komt.  
Het zegt alleen dat ik haar de vrijheid geef om dit stukje te ervaren.  Blijkbaar zijn er hier veel ouders die zich vasthouden aan nix18. Daar is natuurlijk niks mis mee,  maar voor mijn dochter zout het niet werken. 

Ik snap niet zo goed waarom mensen denken dat het " niet zo schadelijk is" enkel omdat er geen onderzoek naar gedaan is bij bepaalde leeftijdsgroepen en/ of niet zo vermeld staat in die onderzoeken die wel gedaan zijn. Ik ben geen wetenschapper of onderzoeker maar als leek kan ik me zo voorstellen dat het ook erg lastig te onderzoeken is bij de leeftijden onder de 18 jaar; je moet voor zo'n onderzoek flink wat alcohol drinkende pubers hebben die mee willen /mogen doen ( van hun ouders) aan zo'n onderzoek. Dus ja...of zo'n onderzoek er ooit komt of uberhaupt te doen is.... Niet elke ding kan tot in de kleinste details onderzocht worden denk ik ( als leek).

Ik draai het dan liever om; er is ook geen onderzoek dat onomstotelijk aantoont dat het onder de 18 jaar niet schadelijk is. Er is ook geen onderzoek dat aantoont dat af en toe drinken niet schadelijk is als je onder de 18 jaar bent.
Verder kan ik me ook niet voorstellen dat de nix18 regel zomaar bedacht is om pubers te pesten o.i.d..

Verder kan ik me voorstellen dat als je in een omgeving woont waar het gebruikelijk is dat overal (veel) gedronken wordt dat het lastiger is om daar niet aan mee te doen. Het is toch wel een soort groepsdruk die opgelegd wordt; ja maar pubers willen nou eenmaal lol hebben/ iedereen neemt drank mee/ iedereen drinkt op feestjes/ mensen die niet drinken zijn saai of braaf/ het hoort erbij etc. Het is een cultuur die mensen zelf creeeren. En fijn natuurlijk als een puber stevig in zijn schoenen staat en nee kan zeggen maar ik kan me zo indenken dat dat best moeilijk is, want tja als je gaat chillen met vrienden en iedereen neemt een fles drank mee zul je je ook eerder genoodzaakt voelen dit ook mee te nemen, als iedereen om je heen alcohol drinkt op een feestje is de drempel dat ook te doen laag want pubers willen vaak niet de uitzondering zijn en erbij horen etc. Juist bij pubers is het een groepsproces en niet uitsluitend voor een puber individueel. Dat vind ik toch anders dan bv de post van Miraval die als volwassene bepaalde keuzes maakt.

Kimdekim schreef op 27-05-2024 om 19:35:

Ik zeg nergens dat alcohol gezond is. Het is niet gezond maar er is ook geen bewijs dat het zo schadelijk is als sommige mensen hier beweren. Het feit dat ik alcohol toesta betekent niet dat ik het aanmoedig, het betekent niet dat wij niet praten over de risico's en het betekent niet dat ik er oke mee ben als ze elk weekend dronken thuis komt.
Het zegt alleen dat ik haar de vrijheid geef om dit stukje te ervaren. Blijkbaar zijn er hier veel ouders die zich vasthouden aan nix18. Daar is natuurlijk niks mis mee, maar voor mijn dochter zout het niet werken.

Ik sta er ook zo precies in. Mooi omschreven.

Gingergirl schreef op 27-05-2024 om 20:55:

Ik snap niet zo goed waarom mensen denken dat het " niet zo schadelijk is" enkel omdat er geen onderzoek naar gedaan is bij bepaalde leeftijdsgroepen en/ of niet zo vermeld staat in die onderzoeken die wel gedaan zijn. Ik ben geen wetenschapper of onderzoeker maar als leek kan ik me zo voorstellen dat het ook erg lastig te onderzoeken is bij de leeftijden onder de 18 jaar; je moet voor zo'n onderzoek flink wat alcohol drinkende pubers hebben die mee willen /mogen doen ( van hun ouders) aan zo'n onderzoek. Dus ja...of zo'n onderzoek er ooit komt of uberhaupt te doen is.... Niet elke ding kan tot in de kleinste details onderzocht worden denk ik ( als leek).

Ik draai het dan liever om; er is ook geen onderzoek dat onomstotelijk aantoont dat het onder de 18 jaar niet schadelijk is. Er is ook geen onderzoek dat aantoont dat af en toe drinken niet schadelijk is als je onder de 18 jaar bent.
Verder kan ik me ook niet voorstellen dat de nix18 regel zomaar bedacht is om pubers te pesten o.i.d..

Verder kan ik me voorstellen dat als je in een omgeving woont waar het gebruikelijk is dat overal (veel) gedronken wordt dat het lastiger is om daar niet aan mee te doen. Het is toch wel een soort groepsdruk die opgelegd wordt; ja maar pubers willen nou eenmaal lol hebben/ iedereen neemt drank mee/ iedereen drinkt op feestjes/ mensen die niet drinken zijn saai of braaf/ het hoort erbij etc. Het is een cultuur die mensen zelf creeeren. En fijn natuurlijk als een puber stevig in zijn schoenen staat en nee kan zeggen maar ik kan me zo indenken dat dat best moeilijk is, want tja als je gaat chillen met vrienden en iedereen neemt een fles drank mee zul je je ook eerder genoodzaakt voelen dit ook mee te nemen, als iedereen om je heen alcohol drinkt op een feestje is de drempel dat ook te doen laag want pubers willen vaak niet de uitzondering zijn en erbij horen etc. Juist bij pubers is het een groepsproces en niet uitsluitend voor een puber individueel. Dat vind ik toch anders dan bv de post van Miraval die als volwassene bepaalde keuzes maakt.

Ik heb eigenlijk geen pubers gekend die nooit dronken. Als ik in mijn huidige en vroegere omgeving kijk is nix18 totaal niet realistisch.

Oké, wij hebben een kind dat gevoelig is voor peer-pressure en dat erg geïnteresseerd is in alcohol vanaf tienerleeftijd.
Wij hebben altijd 'voorgeleefd' volgens de NIX18, niet verboden, maar vanaf jongs af aan weten ze dat het drinken van alcohol gewoon slecht is voor de ontwikkeling van de hersenen als die nog in de groei zijn. En dat ze van ons onder de 18 geen alcohol krijgen.
Bovengenoemd kind heeft dus niet gedronken tot zijn 18e (nam zelf 0.0 radler mee naar feestjes waar de rest al voornamelijk 18+ was). Ik was er zelf wel een beetje verbaasd over dat hij daar zo in stond en niet meer deed 'met de groep.
Wij hadden ook natuurlijk kunnen zeggen; ach joh, probeer lekker die alcohol uit, zolang je maar matig drinkt! (Ik zeg niet dat iedereen hier die het toestaat dit zegt, maar er zijn genoeg ouders die vinden dat het 'erbij hoort' vanaf 16 jaar om af en toe een pilsje te pakken). Maar dan had hij dus waarschijnlijk wel gedronken. Die 2 jaar 'uitstel' lijken mij toch winst.

Maar werkelijk WAAROM zou je je kind bij voorbaat toestaan om te drinken onder de 18?
Echt, ik kan me voorstellen dat er situaties zijn waarin je iets toestaat om met een kind die heel recalcitrant is in contact te blijven. Maar ik begrijp niet waarom je uitgangspunt in eerste instantie zou zijn dat het oké is om te drinken onder de 18. En nee, het is dus NIET zo dat een kind er dan aan went en er beter mee omgaat als het 18 is.
("Mijn opa heeft zijn hele leven gerookt en is 100 geworden, dus roken is niet schadelijk voor de gezondheid").

Ik vond onderstaand artikel interessant om te lezen;

https://www.trimbos.nl/kennis/alcohol/alcohol-en-de-hersenen/gezondheidsrisicos-van-alcohol-bij-jongeren-en-maatschappelijke-kosten/

Jongeren kunnen gemakkelijker bewusteloos raken door alcohol dan volwassenen. Ook kan alcohol de ontwikkeling van de hersenen verstoren. Jongeren die veel drinken, raken bovendien vaker (ongewenst) zwanger.

In dit dossier

Naast de lichamelijke en psychische risico’s die drinkende jongeren zelf lopen, vormen ze ook een risico voor anderen. Jongeren die alcohol drinken, zijn vaker agressief en plegen vaker (verkeers)misdrijven dan leeftijdgenoten die niet drinken [1]. Jongeren die alcohol drinken, veroorzaken ook extra zorgkosten en onderwijskosten.

Als jongeren nog niet volgroeid zijn raken zij eerder bewusteloos door alcohol. Ze hebben minder lichaamsvocht waarover de alcohol zich verdeelt dan volwassenen. Daardoor hebben ze na een gelijk aantal glazen een hoger alcoholpromillage dan een volwassene.

Verstoorde hersenontwikkeling

De hersenen van jongeren zijn nog in ontwikkeling tot hun 25e jaar. Dit gebeurt in fasen waarbij vitale hersenfuncties die nodig zijn om te leven zich als eerste ontwikkelen (e.g. informatieverwerking en motoriek), gevolgd door de ontwikkeling van de emotionele hersengebieden en de rationele hersengebieden (e.g. geheugen, concentratie, besluitvorming, leervermogen, planning).

Er zijn aanwijzingen dat alcoholgebruik door jongeren leidt tot een abnormale en versnelde afname van het volume van de grijze stof in de hersenen die als functie heeft om informatie te verwerven [2, 3]. Alcohol kan dus leiden tot een verstoorde hersenontwikkeling bij jongeren. Zie ook de Infosheet 'Alcohol en de hersenontwikkeling van jongeren'.

Het is echter nog niet duidelijk wat het effect van alcoholgebruik is op de hersenactiviteit, het cognitief functioneren en schoolprestaties bij jongeren. Uit een recent onderzoek blijkt dat leeftijd de sterkte van het verband tussen alcoholgebruik en het cognitief functioneren niet beïnvloedt [4]. Een ander onderzoek vond geen causaal verband tussen binge drinken in de adolescentie en vroege volwassenheid en deficiënties in de hersenactiviteit en het cognitief functioneren onder jongeren in de algemene bevolking [5]. Dit zou kunnen komen doordat jongeren die het meest kwetsbaar zijn voor zwaar drinken, jongeren met gedragsproblemen en jongeren met een lage sociaal economische status, vaak ondergerepresenteerd zijn in onderzoeken naar de algemene bevolking [6]. Ander onderzoek vond juist wel een relatie tussen alcoholgebruik en het verminderen van cognitieve functies zoals leren, geheugen en concentratie [3, 7]. Er lopen nu longitudinale studies met gevarieerde steekproeven om duidelijkheid te krijgen over het effect van alcoholgebruik op het cognitief functioneren en de hersenactiviteit van jongeren [3].

Ongewenste zwangerschap

Jongeren die overmatig drinken lopen tot wel vier keer zoveel kans om op hun achttiende zwanger te zijn (geweest) of vader of moeder te zijn van één of meer kinderen [8,9]. Dit is te verklaren door een toename van onveilige seks en seksuele dwang naarmate jongeren meer alcohol drinken.

Depressie, angst en suïcide

Jongeren met een depressie die wekelijks dronken zijn, hebben een grotere kans op slecht psychosociaal functioneren en een kleinere kans op het verminderen van de depressieve klachten [10]. Daarnaast zijn verschillende vormen van angst gerelateerd aan verschillende stadia van alcoholgebruik bij jongeren. Zo is een paniekstoornis en een sociale fobie gerelateerd aan problematisch alcoholgebruik, evenals een acute en posttraumatische stressstoornis [11]. Daarnaast is alcoholmisbruik onder jongeren gerelateerd aan suïcide gedrag [12].

Agressie en misdrijven

Jongeren die alcohol drinken, vertonen vaker agressief, asociaal en delinquent gedrag dan jongeren die geen alcohol drinken [13].

Problematisch alcoholgebruik op latere leeftijd

Jongeren die op vroege leeftijd drinken, lopen op latere leeftijd een hoger risico op het ontwikkelen van alcoholproblemen. Daarbij geldt dat het risico op alcoholproblemen hoger is indien jongeren vaker of vóór hun 15e levensjaar beginnen met (regelmatig) drinken [1, 14, 15]. Een verklaring hiervoor zou kunnen zijn dat door het drinken van alcohol op jonge leeftijd de hersenen extra gevoelig worden voor de belonende werking van alcohol [3]. Daarnaast kan ook het controlesysteem in de hersenen verzwakken, die juist in de puberteit moet toenemen. Dus de verleiding om alcohol te drinken neemt toe, terwijl de controle die nodig is om weerstand tegen alcohol te kunnen bieden, afneemt [16].

Zorgkosten

Het alcoholgebruik onder jongeren resulteert in zorgkosten voor de maatschappij door bezoeken aan de Spoedeisende Hulp (SEH) door alcoholvergiftigingen en letsels na een alcoholgerelateerd ongeval en ziekenhuisopnames door alcoholvergiftigingen. In 2021 belandden er 2400 jongeren op de SEH, waarvan 900 door een alcoholvergiftiging en 500 door letsels na een alcoholgerelateerd ongeval [17]. Daarnaast werden er in 2019 naar schatting 279 jongeren opgenomen in het ziekenhuis met een alcoholintoxicatie [18].

Onderwijskosten

Voor de maatschappij brengt het alcoholgebruik onder jongeren kosten in het onderwijs met zich mee in de vorm van studievertraging, vroegtijdig schoolverlaten en studiebegeleiding [19].

Gerelateerde pagina's

Links

Referenties

  1. National Institute on Alcohol Abuse and Alcoholism. (2023). Get the Facts About Underage Drinking. Bethesda, MD: NIAAA.
  2. Gezondheidsraad (2018). Alcohol en hersenontwikkeling bij jongeren. Den Haag: Gezondheidsraad.
  3. Lees, B., Meredith, L. R., Kirkland, A. E., Bryant, B. E., & Squeglia, L. M. (2020). Effect of alcohol use on the adolescent brain and behavior. Pharmacology Biochemistry and Behavior, 192, 172906.
  4. Cousijn, J., Green, K. H., Labots, M., Vanderschuren, L. J., Kenemans, J. L., & Lesscher, H. M. (2020). Motivational and control mechanisms underlying adolescent versus adult alcohol use. NeuroSci, 1(1), 5.
  5. Mahedy, L., Suddell, S., Skirrow, C., Fernandes, G. S., Field, M., Heron, J., ... & Munafò, M. R. (2021). Alcohol use and cognitive functioning in young adults: improving causal inference. Addiction, 116(2), 292-302.
  6. Peeters, M., & Vollebergh, W. (2021). Commentary on Mahedy et al.: Cognitive impairments and heavy drinking‐a hallmark of vulnerable groups. Addiction (Abingdon, England), 116(2), 303.
  7. Noorbakhsh, S., Afzali, M. H., Boers, E., & Conrod, P. J. (2020). Cognitive function impairments linked to alcohol and cannabis use during adolescence: a study of gender differences. Frontiers in Human Neuroscience, 14, 95.
  8. Brahmbhatt, H., Kågesten, A., Emerson, M. M., Decker, M. R., Olumide, A. O., Ojengbede, O., Lou, C., Sonenstein, F. L., Blum, R., & Delany-Moretlwe, S. (2014). Prevalence and determinants of adolescent pregnancy in urban disadvantaged settings across five cities. Journal of Adolescent Health, 55, S48-S57.
  9. Yakubu, I. N., & Salisu, W. J. (2018). Determinants of adolescent pregnancy in sub-Saharan Africa: a systematic review. Reproductive Health, 15(1), 1-11.
  10. Jun, H., Sacco, P., Bright, C. L., & Camlin, E. A. S. (2015). Relations among internalizing and externalizing symptoms and drinking frequency during adolescence. Substance Use & Misuse, 50(14), 1814-1825.
  11. Blumenthal, H., Leen-Feldner, E.W., Badour, C.L. & Babson, K.A. (2011). Anxiety psychopathology and alcohol use among adolescents: a critical review of the empirical literature and recommendations for future research. Journal of Experimental Psychopathology, 2(3), 318-353.
  12. Norstrøm, T., & Rossow, I. (2016). Alcohol consumption as a risk factor for suicidal behavior: a systematic review of associations at the individual and at the population level. Archives of Suicide Research, 20(4), 489-506.
  13. De Looze, M.E. & Koning, H.M. (2017). Alcoholgebruik bij jongeren in Nederland: Van zuipschuit van Europa tot het braafste kindje van de klas. Justitiële Verkenningen, 1, 88-101.
  14. Yuen, W. S., Chan, G. C. K., Bruno, R., Clare, C. P., Mattick, R. P., Aiken, A., Boland, V. C., McBride, N., McCambridge, J., Slade, T., Kypri, K., Horwood, L. J., Hutchinson, D., Najman, J. M., De Torres, C., & Peacock, A. (2020). Adolescent alcohol use trajectories: risk factors and adult outcomes. Pediatrics, 146(4).
  15. Gardner, L. A., Stockings, E., Champion, K. E., Mather, M., & Newton, N. C. (2023). Alcohol initiation before age 15 predicts earlier hazardous drinking: a survival analysis of a 7‐year prospective longitudinal cohort of Australian adolescents. Addiction, 1-12.
  16. Wiers, R.W., Bartholow, B.D., van den Wildenberg, E., Thush, C., Engels, R.C., Sher, K.J., ... & Stacy, A.W. (2007). Automatic and controlled processes and the development of addictive behaviors in adolescents: a review and a model. Pharmacology Biochemistry and Behavior, 86(2),263-283.
  17. Valkenberg, H. & Nijman, S. (2022). Alcoholvergiftigingen en ongevallen met alcohol. SEH-behandelingen 2021. VeiligheidNL: Amsterdam.
  18. Pigeaud, L., De Veld, L., Van der Lely, N., Van Hoof, J.J. (2020). Factsheet Alcoholintoxicaties 2007-2019. NSCK, Polikliniek Jeugd en Alcohol, Reinier de Graaf Gasthuis.
  19. De Wit, G. A., Van Gils, P. F., Over, E. A. B., Suijkerbuijk, A. W. M., Lokkerbol, J., Smit, F., ... & de Kinderen, R. J. A. (2018). Maatschappelijke kosten-batenanalyse van beleidsmaatregelen om alcoholgebruik te verminderen. Bilthoven: RIVM.

chat-bubble@3x.png

trimbos-logo-e1596203808214.png

Het Trimbos-instituut is een onafhankelijk, wetenschappelijk kennisinstituut voor mentale gezondheid, alcohol, tabak en drugs. We doen onderzoek, verspreiden en implementeren onze kennis, zodat mensen aan hun eigen mentale gezondheid kunnen werken en bij kunnen dragen aan die van anderen. Op deze website Over deze website Contact Volg ons

Dietloverzzz schreef op 27-05-2024 om 22:07:

[..]

Ik heb eigenlijk geen pubers gekend die nooit dronken. Als ik in mijn huidige en vroegere omgeving kijk is nix18 totaal niet realistisch.


Mijn omgeving ziet er heel anders uit. Daar houden ouders en kinderen zich er wel degelijk aan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.