Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Alcohol

kind van 15 vraagt mij of ze op een feestje een klein beetje mag drinken, ze wil dit graag doen in overleg en niet stiekem. Wat is jullie ervaringen? 


Dietloverzzz schreef op 27-05-2024 om 22:07:

[..]

Ik heb eigenlijk geen pubers gekend die nooit dronken. Als ik in mijn huidige en vroegere omgeving kijk is nix18 totaal niet realistisch.

Daarom schreef ik ook; omgeving zal zeker meespelen. Hier houden ouders en pubers zich er voor het grote deel wel aan. En gaan dan ook niet los met 18 jaar, talen er meestal niet naar. Het zijn vooral de vroeg - beginners die los gaan.

op mijn werk zie ik regelmatig jongeren die met alcohol op de IC belanden (vaak verkeersongelukken). En vaak ook met een behoorlijke mix van drugs erbij. Ouders geloven nooit dat hun kind dat nam. En vaak gaat het dan om jongeren uit de bijbelbelt.

Gingergirl schreef op 28-05-2024 om 07:26:

[..]

Daarom schreef ik ook; omgeving zal zeker meespelen. Hier houden ouders en pubers zich er voor het grote deel wel aan. En gaan dan ook niet los met 18 jaar, talen er meestal niet naar. Het zijn vooral de vroeg - beginners die los gaan.

Bovendien is het ook niet zo, en beweert hier ook vrijwel niemand, dat kinderen met ouders die alcohol verbieden helemaal niet drinken. Ze beginnen er alleen later mee en ze drinken als ze gaan drinken minder. Dat vind ik winst. Wat wij nooit hebben gedaan is dingen als rijbewijzen koppelen aan niet drinken. Dan bellen ze je niet als ze toch hebben gedronken en er is een probleem. Allebei mijn kinderen gaven overigens aan dat ze het fijn vonden om bij grote sociale druk te zeggen “dat mag echt niet van mijn ouders en als ze erachter komen heb ik een probleem.” 

Ik vind dat er hier te veel van groepsdruk uitgegaan wordt.  In het geval van mijn dochter heeft het dat niks mee te maken.  Veel van haar vrienden blowen en vapen , dochter doet dat niet. Het is gewoon echt een vraag die vanuit haar zelf kwam om een drankje te drinken. Verder vertoont ze geen risicovol gedrag. Ik ben niet bang voor tienerzwangerschappen, voor uitval op school etc

Kimdekim schreef op 28-05-2024 om 08:03:

Ik vind dat er hier te veel van groepsdruk uitgegaan wordt. In het geval van mijn dochter heeft het dat niks mee te maken. Veel van haar vrienden blowen en vapen , dochter doet dat niet. Het is gewoon echt een vraag die vanuit haar zelf kwam om een drankje te drinken. Verder vertoont ze geen risicovol gedrag. Ik ben niet bang voor tienerzwangerschappen, voor uitval op school etc

Dat is iets wat uit onderzoeken duidelijk naar voren komt dat het wel vaak zo werkt, velen zien dat ook terug in de praktijk. Wil inderdaad niet zeggen dat het per definitie zo gaat, maar het risico is wel beduidend groter. Jouw dochter kan prima de uitzondering zijn als zij stevig in haar schoenen staat. Je zult ook nooit weten of je dochter die vraag om te drinken gesteld zou hebben als zij een vriendenkring gehad had waar geen van allen zou drinken.  Veel ouders van pubers waar het mis ging waren er van te voren ook van overtuigd dat hun kind dat niet zou overkomen, zekerheid daarin heb je nooit.

Gingergirl schreef op 28-05-2024 om 09:22:

[..]

Dat is iets wat uit onderzoeken duidelijk naar voren komt dat het wel vaak zo werkt, velen zien dat ook terug in de praktijk. Wil inderdaad niet zeggen dat het per definitie zo gaat, maar het risico is wel beduidend groter. Jouw dochter kan prima de uitzondering zijn als zij stevig in haar schoenen staat. Je zult ook nooit weten of je dochter die vraag om te drinken gesteld zou hebben als zij een vriendenkring gehad had waar geen van allen zou drinken. Veel ouders van pubers waar het mis ging waren er van te voren ook van overtuigd dat hun kind dat niet zou overkomen, zekerheid daarin heb je nooit.

Dat laatste is natuurlijk met alles wat er kan gebeuren.  Je gaat er nooit van uit. Dat is ook als iemand in de zee zwemt,  in de auto stapt of fietst tijdens onweer.  Gelukkig gaat het meestal gewoon goed.  Het leven is nou eenmaal niet zonder risico's en iedereen maakt de keuzes waarvan hij denkt dat ze goed bij hun kind passen. 

Mijn kinderen sporten bijvoorbeeld veel.  Ik vind dat belangrijk want sporten is gezond.  Er zijn ook ouders wiens kinderen niet sporten.  Zij vinden het blijkbaar minder belangrijk,  zien er minder risico in voor de gezondheid dan ik.  Prima.  Iedereen maakt daarin zijn eigen keuzes.  

Ysenda schreef op 27-05-2024 om 17:46:

Even de knuppel in het hoenderhok dan maar:

Ik denk dat het tijd wordt dat alcohol het zelfde stigma krijgt als roken. En dat het zo snel mogelijk van de lijst met sociaal acceptabele gedragingen verdwijnt.

Het is gewoon niet alleen niet gezond, het is gewoon schadelijk ook in kleine hoeveelheden alleen is de grote massa nog niet bereid dat te accepteren.

Met roken heeft dat ook decenia geduurd en nu zie je daar eindelijk (maar wat mij betreft nog niet snel genoeg) resultaat van. Laten we hopen dat het met alcohol sneller gaat.


Roken is niet acceptabel omdat meeroken omstanders lichamelijke schade toebrengt. Als ik liever een glas wijn bij een goede maaltijd drink dan een glas cola of SPA doe ik daar niemand kwaad mee. Nicotine is ook per definitie verslavend, er zijn maar weinig af en toe rokers. De meeste mensen die er niet in een glas wijn spugen weten prima maat te houden.

Ik mis jouw postings de nuance: je maakt geen onderscheid tussen lichte (bier,wijn) en zware alcohol en tussen gebruik en misbruik. Het problematische van NIks 18 is dat de kinderen die nog wel drinken zwaarder spul nemen: een fles wodka smokkel je gemakkelijker mee dan een krat pils. Al het sterke spul verbieden tot 23, wannneer de hersenontwikkeling voltooid is zou een logischer regel zijn dan NIKS18. Voor de conclusie dat Niks18ers ook op de lange termijn niet of minder problematisch gaan drinken is het nog te vroeg, want die grens is er pas sinds 2014. Wat wel bewezen is dat de drooglegging in de VS averechts werkte en tot een hoop ellende heeft geleid. 


Gingergirl schreef op 28-05-2024 om 07:26:

[..]

Daarom schreef ik ook; omgeving zal zeker meespelen. Hier houden ouders en pubers zich er voor het grote deel wel aan. En gaan dan ook niet los met 18 jaar, talen er meestal niet naar. Het zijn vooral de vroeg - beginners die los gaan.

Wie weet zitten die kinderen wel allemaal stevig aan de drugs. 
https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/4389393/tien-jaar-nix18-nu-grijpen-veel-jongeren-naar-de-drugs

En blijkbaar zijn er toch nog zat ouders die geen afspraken maken.

https://www.trimbos.nl/actueel/nieuws/slechts-een-op-de-drie-ouders-heeft-een-nix18-afspraak/#:~:text=Slechts%20%C3%A9%C3%A9n%20op%20de%20drie%20ouders%20spreekt%20met%20hun%20kind,van%20middelen%20dan%20in%202019.

Nick90 schreef op 28-05-2024 om 12:32:

[..]

Wie weet zitten die kinderen wel allemaal stevig aan de drugs.
https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/4389393/tien-jaar-nix18-nu-grijpen-veel-jongeren-naar-de-drugs

En blijkbaar zijn er toch nog zat ouders die geen afspraken maken.

https://www.trimbos.nl/actueel/nieuws/slechts-een-op-de-drie-ouders-heeft-een-nix18-afspraak/#:~:text=Slechts%20%C3%A9%C3%A9n%20op%20de%20drie%20ouders%20spreekt%20met%20hun%20kind,van%20middelen%20dan%20in%202019.

Daarom schreef ik al; omgeving speelt vaak mee. 

Je eerste artikel is gebaseerd op de ervaringen van de eigenaar van 1 feestcafe in een dorp in Brabant met amper 2000 inwoners, die door de regelgeving nix18 omzet mist en daardoor begrijpelijker wijs voor drinken onder de 18 is. Hoe het in zijn dorp gaat zegt verder niet zoveel hoe representatief dat voor andere omgevingen is. 

Ik ontken verder ook niet dat er geen drugsgebruik is onder jongeren. Maar als je kind geen alcohol drinkt wil niet zeggen dat het meteen drugs gebruikt. Zijn gelukkig genoeg jongeren die het zonder middelen gebruik leuk kunnen hebben en/ of daar simpelweg geen interesse in hebben.

Artikel twee gaat over 2021 dus alweer wat gedateerd en coronatijd toen veel dingen anders gingen. Maar er zijn zeker veel ouders die daar geen afspraken over maken dat klopt en ontken ik ook nergens. Gelukkig gaat dat hier wel redelijk goed en zitten veel ouders wel op 1 lijn.

kenfan schreef op 28-05-2024 om 11:28:

[..]


Roken is niet acceptabel omdat meeroken omstanders lichamelijke schade toebrengt. Als ik liever een glas wijn bij een goede maaltijd drink dan een glas cola of SPA doe ik daar niemand kwaad mee. Nicotine is ook per definitie verslavend, er zijn maar weinig af en toe rokers. De meeste mensen die er niet in een glas wijn spugen weten prima maat te houden.

Ik mis jouw postings de nuance: je maakt geen onderscheid tussen lichte (bier,wijn) en zware alcohol en tussen gebruik en misbruik. Het problematische van NIks 18 is dat de kinderen die nog wel drinken zwaarder spul nemen: een fles wodka smokkel je gemakkelijker mee dan een krat pils. Al het sterke spul verbieden tot 23, wannneer de hersenontwikkeling voltooid is zou een logischer regel zijn dan NIKS18. Voor de conclusie dat Niks18ers ook op de lange termijn niet of minder problematisch gaan drinken is het nog te vroeg, want die grens is er pas sinds 2014. Wat wel bewezen is dat de drooglegging in de VS averechts werkte en tot een hoop ellende heeft geleid.


Ik denk dat heel veel volwassen mensen niet weten dat ze verslaafd zijn. Ze zeggen dat ze er zelf voor kiezen te drinken. Maar als je het ze zou ontnemen ontstaat er een hoop heibel...

Mensen kunnen prima verslaafd zijn aan hun kratje bier of twee drie wijntje in de avond om te 'ontspannen' of 'omdat het bij de goedemaaltijd past' hoeft geen sterk spul bij aan te pas te komen. of welke reden je jezelf ook aanpraat om te drinken. De gewenning zorgt wel dat er op termijn steeds meer genomen moet worden voor hetzelfde effect. 

Moederkareltje schreef op 28-05-2024 om 13:53:

[..]

Ik denk dat heel veel volwassen mensen niet weten dat ze verslaafd zijn. Ze zeggen dat ze er zelf voor kiezen te drinken. Maar als je het ze zou ontnemen ontstaat er een hoop heibel...

Mensen kunnen prima verslaafd zijn aan hun kratje bier of twee drie wijntje in de avond om te 'ontspannen' of 'omdat het bij de goedemaaltijd past' hoeft geen sterk spul bij aan te pas te komen. of welke reden je jezelf ook aanpraat om te drinken. De gewenning zorgt wel dat er op termijn steeds meer genomen moet worden voor hetzelfde effect.

Dat ben ik met je eens. Ik denk dat er veel mensen in de gevarenzone lopen.

Verder mis ik wel een beetje de nuance in deze discussie. Ik denk dat je je als ouder prima aan nix18 kunt houden zonder een naïeve idealist te zijn die denkt dat diens kinderen heilige boontjes zijn. Of juist een veel te strenge ouder waardoor het kind buitenshuis helemaal losgaat.

Wij houden zelf zeker van een drankje in het weekend, we weten ook dat het niet gezond is. Maar onze minderjarigen krijgen tot hun 18e geen alcohol van ons. We leggen ook uit waarom we dat niet willen. Het zijn de regels en het is niet gezond. Maar we weten heus wel dat ze zo rond hun 17e buitenshuis echt wel eens wat proberen. En dat bespreken we ook. Ik heb hen ook verteld dat ik op die leeftijd al lang had gedronken en ook nog wel andere middelen had geprobeerd. Maar ik zeg daar dan bij dat ik nu volwassen ben en verantwoordelijk voor (de gezondheid van) mijn minderjarige kinderen. We bespreken dat we heus snappen dat ze misschien, ook al hebben we dat liever niet, wel eens wat proberen. En dat, als het misgaat, ze ons dag en nacht kunnen bellen. En dat is ook al een keer gebeurd. Toen hebben we kind opgehaald en geholpen met de andere kinderen. Zonder boos te worden, zonder consequenties, want kind voelde zich beroerd en schuldig genoeg. En nu de meesten meerderjarig zijn vind ik dat ze best verantwoord met drank omgaan. Zoals veel twintigers, meestal niet drinken, met feestjes soms te veel. Maar ik maak me geen zorgen om hun drankgebruik.

Gingergirl schreef op 28-05-2024 om 13:12:

[..]

Daarom schreef ik al; omgeving speelt vaak mee.

Je eerste artikel is gebaseerd op de ervaringen van de eigenaar van 1 feestcafe in een dorp in Brabant met amper 2000 inwoners, die door de regelgeving nix18 omzet mist en daardoor begrijpelijker wijs voor drinken onder de 18 is. Hoe het in zijn dorp gaat zegt verder niet zoveel hoe representatief dat voor andere omgevingen is.

Ik ontken verder ook niet dat er geen drugsgebruik is onder jongeren. Maar als je kind geen alcohol drinkt wil niet zeggen dat het meteen drugs gebruikt. Zijn gelukkig genoeg jongeren die het zonder middelen gebruik leuk kunnen hebben en/ of daar simpelweg geen interesse in hebben.

Artikel twee gaat over 2021 dus alweer wat gedateerd en coronatijd toen veel dingen anders gingen. Maar er zijn zeker veel ouders die daar geen afspraken over maken dat klopt en ontken ik ook nergens. Gelukkig gaat dat hier wel redelijk goed en zitten veel ouders wel op 1 lijn.

Ik zie op mijn werk veel ongelukken door alcohol en bij jongeren is dat altijd in combinatie met meerdere soorten drugs. Ik denk dat alcohol drinken de drempel naar drug ook lager maakt. 

Loeki72 schreef op 28-05-2024 om 14:17:

[..]

Ik zie op mijn werk veel ongelukken door alcohol en bij jongeren is dat altijd in combinatie met meerdere soorten drugs. Ik denk dat alcohol drinken de drempel naar drug ook lager maakt.

Ik denk dat kinderen die nieuwsgierig zijn naar alcohol over het algemeen nieuwsgieriger zijn naar dat soort dingen.  Die zoeken wellicht wat meer spanning op dan kinderen die die nieuwsgierigheid niet hebben.  

Toevallig staat er nu een artikel op omroep brabant waarin staat dat Brabantse GGD's zich zorgen maken omdat het alcoholgebruik onder jongeren in Brabant is gestegen.  

Kimdekim schreef op 28-05-2024 om 16:17:

[..]

Ik denk dat kinderen die nieuwsgierig zijn naar alcohol over het algemeen nieuwsgieriger zijn naar dat soort dingen. Die zoeken wellicht wat meer spanning op dan kinderen die die nieuwsgierigheid niet hebben.

Ook de artikelen die eronder staan zijn intresant om eens in beeld te hebben hoeveel jonge mensen nu echt drinken. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.