Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Alcohol

kind van 15 vraagt mij of ze op een feestje een klein beetje mag drinken, ze wil dit graag doen in overleg en niet stiekem. Wat is jullie ervaringen? 


kenfan schreef op 26-05-2024 om 17:56:

Er is nog een tussenweg tussen je elke week katjelam drinken of NiX 18. Ik was zo'n zestienjarige die dacht dat ze in elke broek een dikke kont had en bij wie net een knoepert van een puist doorbrak voor een feestje. Dan was het best fijn dat je na een glaasje graves superieur toch een praatje met HEM aan durfde te knopen. Ik keek wel uit om merkbaar onder invloed thuis bij mijn ouders te komen, ben niet in de goot beland, ben afgestudeerd en met dat zelfvertrouwen is het ook nog goedgekomen.

Dat vind ik heel normaal pubergedrag. Dat hoort er vaak gewoon bij hoor. We zijn zelf toch ook allemaal zo jong geweest. Heel herkenbaar haha.

kenfan schreef op 26-05-2024 om 17:56:

Er is nog een tussenweg tussen je elke week katjelam drinken of NiX 18. Ik was zo'n zestienjarige die dacht dat ze in elke broek een dikke kont had en bij wie net een knoepert van een puist doorbrak voor een feestje. Dan was het best fijn dat je na een glaasje graves superieur toch een praatje met HEM aan durfde te knopen. Ik keek wel uit om merkbaar onder invloed thuis bij mijn ouders te komen, ben niet in de goot beland, ben afgestudeerd en met dat zelfvertrouwen is het ook nog goedgekomen.

Nou dit dus! 

Mijn ouders (en die van vriendinnen) waren niet degene die je zou bellen als je niet meer kon fietsen en kotsend in de bosjes lag. Je keek maar hoe je thuis kwam. Strenge ouders wil niet per definitie zeggen dat je uiteindelijk in de goot belandt, omdat je thuis niet over dat soort zaken kon praten.

Mijn hemel ik heb vroeger zo’n beetje alles wel gedaan wat God verboden heeft. Nooit iets verteld thuis en toch is het helemaal goed gekomen met me.

Wat een onzin! Gelukkig is het allemaal niet zo zwart wit.

Zilver_gray schreef op 26-05-2024 om 18:39:

[..]

Nou dit dus!

Mijn ouders (en die van vriendinnen) waren niet degene die je zou bellen als je niet meer kon fietsen en kotsend in de bosjes lag. Je keek maar hoe je thuis kwam. Strenge ouders wil niet per definitie zeggen dat je uiteindelijk in de goot belandt, omdat je thuis niet over dat soort zaken kon praten.

Mijn hemel ik heb vroeger zo’n beetje alles wel gedaan wat God verboden heeft. Nooit iets verteld thuis en toch is het helemaal goed gekomen met me.

Wat een onzin! Gelukkig is het allemaal niet zo zwart wit.

Maar het lijkt wel of niet op het forum die nuance soms mist.  Hoewel ik niet direct boos zou worden als mijn dochter dronken thuis zou komen weet ze wel dat het echt niet gewaardeerd wordt.  Enik zal ook heus wel aangeven dat het niet verstandig is.  Dat ik niet krampachtig over drank doe betekent niet  dat er geen afspraken zijn.  Er is een groot verschil tussen drinken en dronken zijn.  

Afgelopen vrijdag was ze om 4.15 thuis.  Had een drankje op,  maar stond om 9.30 op het voetbalveld meisjes van 11 te coachen bij hun wedstrijd.  Daarna zelf gevoetbald en daarna huiswerk gemaakt en geleerd.  En om 23.00 lag ze uitgeput in bed.  Volgende keer zal ze wellicht wat eerder thuis zijn.  Of niet.  Ik geef haar de vrijheid om die keuzes te maken maar ik verwacht wel dat ze haar verplichtingen na komt.  

Kimdekim schreef op 26-05-2024 om 19:04:

[..]

Maar het lijkt wel of niet op het forum die nuance soms mist. Hoewel ik niet direct boos zou worden als mijn dochter dronken thuis zou komen weet ze wel dat het echt niet gewaardeerd wordt. Enik zal ook heus wel aangeven dat het niet verstandig is. Dat ik niet krampachtig over drank doe betekent niet dat er geen afspraken zijn. Er is een groot verschil tussen drinken en dronken zijn.

Je aan een regel als nix18 houden is ook niet krampachtig over drank doen hoor. Een regel opvolgen is hier de normaalste zaak van de wereld zeker als het om de gezondheid van je kinderen gaat. Ook bij niet dronken worden is het enorm slecht voor de gezondheid.

Gingergirl schreef op 26-05-2024 om 19:32:

[..]

Je aan een regel als nix18 houden is ook niet krampachtig over drank doen hoor. Een regel opvolgen is hier de normaalste zaak van de wereld zeker als het om de gezondheid van je kinderen gaat. Ook bij niet dronken worden is het enorm slecht voor de gezondheid.

Omg je blijft woorden in mijn mond leggen he.  Nog even voor jou,  je aan nix houden vind ik niet krampachtig.  Ik vind regels opvolgen ook normaal maar dit zie ik meer als advies. Het is ook geen regel.  

Daarnaast is het niet bewezen dat alcohol enorm slecht is als het om matige hoeveelheden gaat.  Het wordt pas een probleem als het om black-outs en coma zuipen gaat.  Maar nogmaals niet drinken is wel gezonder. Dus er is niks mis mee als je je kinderen niet toestaat om te drinken. Dat is een gezondere keuze. 

Kimdekim schreef op 26-05-2024 om 19:45:

[..]

Omg je blijft woorden in mijn mond leggen he. Nog even voor jou, je aan nix houden vind ik niet krampachtig. Ik vind regels opvolgen ook normaal maar dit zie ik meer als advies. Het is ook geen regel.

Daarnaast is het niet bewezen dat alcohol enorm slecht is als het om matige hoeveelheden gaat. Het wordt pas een probleem als het om black-outs en coma zuipen gaat. Maar nogmaals niet drinken is wel gezonder. Dus er is niks mis mee als je je kinderen niet toestaat om te drinken. Dat is een gezondere keuze.

https://www.bmj.com/content/357/bmj.j2353

Dat is inmiddels wel bewezen, Brits onderzoek heeft aangetoond dat je ook bij matig drinken (die matige hoeveelheden waar je over spreekt) een hoger risico op hersenatrofie hebt, schade van de hersenen. Inmiddels is ook ontkracht dat matig drinken een positief gezondheidseffect heeft, wat vroeger werd beweerd. Ook is door onderzoek gebleken dat je ook al bij zeer matig alcohol gebruik je een groter risico hebt om kanker te krijgen. 

Het ligt ook veel genuanceerder. dat heeft de wetenschap ook aangetoond.

https://www.volkskrant.nl/wetenschap/twee-keer-dronken-is-10-15-punten-lager-iq-klopt-dat-wel~b7352835/

In dit artikel worden twee wetenschappelijke bronnen aangehaald waarin aangetoond wordt deze bewering ontzenuwd wordt. Van der Lelie geeft ook aan dat hij verkeerd geciteerd is (citaat)¨Van der Lely wil allereerst iets rechtzetten: dat citaat heeft hij nooit zo uitgesproken. ‘Ik zei dat het IQ kán dalen en dat er verder onderzoek naar moet gebeuren¨

Het onderzoek dat gedaan is toont niet aan dat er merkbare verschillen zijn aangetoond.
er geen samenhang is aangetoond tussen alcoholconsumptie en verscheidene executieve functies https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0139186

Geen pleidooi om pubers helemaal los te laten gaan, maar het ligt allemaal wat genuanceerder . En dat is logisch. Er zijn geen hele generaties voor 2014 naar de ratsmodee gegaan.

Ik denk dat pas over een x aantal jaren het duidelijk zal zijn of Niks18 tot minder volwassen alcoholisten heeft geleid. Vooralsnog blijkt dat er inderdaad nu minder jongeren drinken dan voor 2014, maar dat degene die drinken veel meer en zwaardere drank drinken

Labyrinth schreef op 26-05-2024 om 22:38:

[..]

https://www.bmj.com/content/357/bmj.j2353

Dat is inmiddels wel bewezen, Brits onderzoek heeft aangetoond dat je ook bij matig drinken (die matige hoeveelheden waar je over spreekt) een hoger risico op hersenatrofie hebt, schade van de hersenen. Inmiddels is ook ontkracht dat matig drinken een positief gezondheidseffect heeft, wat vroeger werd beweerd. Ook is door onderzoek gebleken dat je ook al bij zeer matig alcohol gebruik je een groter risico hebt om kanker te krijgen.

Dit onderzoek is gedaan bij mensen die gemiddeld 43 zijn bij de start en gevolgd zijn over een periode van 30 jaar En moderate drinking is 14 tot 21 units per week. Het gaat dus niet over 16 jarigen die 2x per maand 3 of 4 drankjes drinken. 

Hierbij moet je wel in het oog houden wat een unit alcohol in Engeland is. Een glas wijn van 15 ml is 2 units. Een Britse pint bier is 3 units. Een Nederlands flesje bier (33cl.) is 2 units.

Kimdekim schreef op 26-05-2024 om 22:47:

[..]

Dit onderzoek is gedaan bij mensen die gemiddeld 43 zijn bij de start en gevolgd zijn over een periode van 30 jaar En moderate drinking is 14 tot 21 units per week. Het gaat dus niet over 16 jarigen die 2x per maand 3 of 4 drankjes drinken.

Het gaat om de boodschap dat matig alcohol niet slecht voor de gezondheid zou zijn. Veel van deze 16-jarigen zullen na hun 18 jaar gewoon blijven drinken, matig of heel regelmatig en dan is de culturele boodschap dat matig drinken geen gevolgen heeft onjuist. 

Daarnaast zijn er voldoende aanwijzigingen die wijzen op een veranderende hersenstructuur bij jongeren die regelmatig drinken. 

https://www.gezondheidsraad.nl/documenten/adviezen/2018/12/17/alcohol-en-hersenontwikkeling-bij-jongeren

Mijn advies aan mijn kinderen is drink liever helemaal niet. De jongste drinkt niet, de oudste weleens, ik dram daar niet over door, geef weleens een hint en geef zelf het goede voorbeeld. 

Labyrinth schreef op 27-05-2024 om 15:29:

[..]

Het gaat om de boodschap dat matig alcohol niet slecht voor de gezondheid zou zijn. Veel van deze 16-jarigen zullen na hun 18 jaar gewoon blijven drinken, matig of heel regelmatig en dan is de culturele boodschap dat matig drinken geen gevolgen heeft onjuist.

Daarnaast zijn er voldoende aanwijzigingen die wijzen op een veranderende hersenstructuur bij jongeren die regelmatig drinken.

https://www.gezondheidsraad.nl/documenten/adviezen/2018/12/17/alcohol-en-hersenontwikkeling-bij-jongeren

Mijn advies aan mijn kinderen is drink liever helemaal niet. De jongste drinkt niet, de oudste weleens, ik dram daar niet over door, geef weleens een hint en geef zelf het goede voorbeeld.

Dat onderzoek gaat uit van 7 tot 10 glazen per week.  Dat is wat zij matig vinden.  En dan 30 jaar lang.  Ik heb het over een paar glaasjes per maand.  Dat is een verschil.  In het onderzoek wat je hier boven aanhaalt is de conclusie vooral dat alcohol schadelijk kan zijn.  Met nadruk op kan. Dat is dus zeker geen vaststaand feit. 

Kimdekim schreef op 27-05-2024 om 16:22:

[..]

Dat onderzoek gaat uit van 7 tot 10 glazen per week. Dat is wat zij matig vinden. En dan 30 jaar lang. Ik heb het over een paar glaasjes per maand. Dat is een verschil. In het onderzoek wat je hier boven aanhaalt is de conclusie vooral dat alcohol schadelijk kan zijn. Met nadruk op kan. Dat is dus zeker geen vaststaand feit.

Kimdekim, kromme bananen krijg je niet rechtgepraat. 

Alcohol is niet goed voor kinderen, nu niet nooit niet en ook voor volwassenen is geen alcohol beter dan maar "een paar glaasjes per maand".

Alcohol is niet nodig om een leuke avond te hebben. Ik kan het weten ik heb al 41 jaar geen druppel gedronken. 😜

Ben 57 jaar intussen. 

Bakblik schreef op 27-05-2024 om 16:33:

[..]

Kimdekim, kromme bananen krijg je niet rechtgepraat.

Alcohol is niet goed voor kinderen, nu niet nooit niet en ook voor volwassenen is geen alcohol beter dan maar "een paar glaasjes per maand".

Alcohol is niet nodig om een leuke avond te hebben. Ik kan het weten ik heb al 41 jaar geen druppel gedronken. 😜

Ben 57 jaar intussen.

Tuurlijk is alcohol niet gezond. Dat wil echter niet zeggen dat pubers en volwassenen het dan ook niet drinken. Kijk maar naar snoep en andere vette troep. Dat wordt vooral ook veel gegeten door o.a. pubers. 

Voor mij zou het genoeg zijn dat een deskundige zoals Erik Scherder aangeeft dat het dus wel slecht is. Er wordt niet voor niet aangeraden om het volledig te laten tot 18.
Dan kan een leek van alles vinden maar dat doet volgens mij niet ter zake.

Dietloverzzz schreef op 27-05-2024 om 16:37:

[..]

Tuurlijk is alcohol niet gezond. Dat wil echter niet zeggen dat pubers en volwassenen het dan ook niet drinken. Kijk maar naar snoep en andere vette troep. Dat wordt vooral ook veel gegeten door o.a. pubers.

Dat wordt ook veel gegeten door onder andere pubers maar het blijft ongezond en als ouder heb je daar een taak in om dat te vertellen. Wat ik dus ook doe. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.