Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Alcohol

kind van 15 vraagt mij of ze op een feestje een klein beetje mag drinken, ze wil dit graag doen in overleg en niet stiekem. Wat is jullie ervaringen? 


Gingergirl schreef op 26-05-2024 om 15:47:

[..]

Ik schrijf toch nergens dat ze op school drinken.

Ze drinken thuis/ bij het uitgaan omdat het mag van ouders die veelal zelf drinken / vinden dat het erbij hoort/ kind anders niet populair genoeg is / ik drink zelf ook dus ik kan mijn kind het moeilijk verbieden / ik vind dat het erbij hoort etc. En dan gaat het mis; kind zuipt zich in coma / krijgt verkeersongeval / wordt slachtoffer van sexueel misbruik en dan melden ouders dat op school omdat de leerling lange tijd afwezig zal zijn en er een aangepast lesprogramma door ons verzorgt moet worden. En dan hebben ouders toch meestal wel spijt zo makkelijk geweest te zijn. Zijn altijd heftige gesprekken.

En dat gebeurt dagelijks of wat? Ik vind dit wel heel extreem allemaal hoor. Aan de ene kant claim je dat barpersoneel aan de bar legitimatie controleert en in de gaten houdt dat 18- geen drankjes van 18+ krijgt en aan de andere kant is comazuipen blijkbaar aan de orde van de dag. En verwerpelijk trouwens om de ouders de schuld te geven. Kind goot die drank er zelf in en buiten dat vind ik het ook niet de plaats van de school om hier een oordeel over te hebben. 

Gingergirl schreef op 26-05-2024 om 15:47:

[..]

Ik schrijf toch nergens dat ze op school drinken.

Ze drinken thuis/ bij het uitgaan omdat het mag van ouders die veelal zelf drinken / vinden dat het erbij hoort/ kind anders niet populair genoeg is / ik drink zelf ook dus ik kan mijn kind het moeilijk verbieden / ik vind dat het erbij hoort etc. En dan gaat het mis; kind zuipt zich in coma / krijgt verkeersongeval / wordt slachtoffer van sexueel misbruik en dan melden ouders dat op school omdat de leerling lange tijd afwezig zal zijn en er een aangepast lesprogramma door ons verzorgt moet worden. En dan hebben ouders toch meestal wel spijt zo makkelijk geweest te zijn. Zijn altijd heftige gesprekken.

Wel fijn dat ze zo open zijn en dat er allemaal bij vertellen dan.  Ik geloof niet dat de docenten van mijn dochter een idee hebben hoe het er thuis aan toe gaat.  Toen haar beste vriendin vorig jaar haar been op 2 plaatsten brak is dat ook precies wat de ouders vertelt hebben.  Zonder hele verhalen eromheen hoe dit had kunnen gebeuren.  Daar heeft school toch ook niks mee te maken? Daarnaast vind ik de opmerking over sexueel misbruik vrij heftig.  Alsof je het er zelf naar maakt door te drinken. Geloof dat we die tijd wel gehad hadden toch?

Gingergirl schreef op 26-05-2024 om 15:47:

[..]

Ik schrijf toch nergens dat ze op school drinken.

Ze drinken thuis/ bij het uitgaan omdat het mag van ouders die veelal zelf drinken / vinden dat het erbij hoort/ kind anders niet populair genoeg is / ik drink zelf ook dus ik kan mijn kind het moeilijk verbieden / ik vind dat het erbij hoort etc. En dan gaat het mis; kind zuipt zich in coma / krijgt verkeersongeval / wordt slachtoffer van sexueel misbruik en dan melden ouders dat op school omdat de leerling lange tijd afwezig zal zijn en er een aangepast lesprogramma door ons verzorgt moet worden. En dan hebben ouders toch meestal wel spijt zo makkelijk geweest te zijn. Zijn altijd heftige gesprekken.

Nu ga je toch weer vanuit alle 16-jarigen gehoorzamen: ze drinken want dat mogen ze. 
Volgens mij is wel algemeen bekend dat pubers zich graag afzetten. Helemaal prima, maar liever niet op dit vlak. (vandaar dat ik niet hard verboden heb) 

Toen jongste in 3 vwo zat hadden we de kennismaking met de mentor tijdens een ouderavond.  Bij die gelegenheid vertelde de mentor dat er binnenkort een voorlichtingsavond zou zijn van de Brijder stichting om aan ouders te vertellen hoe je een verslaving bij je kind kon ontdekken. De mentor drukte ons op het harrt allemaal te komen,  omdat het heel belangrijk was. 
Toen vroeg ik of het hele docenten team er ook heen moest, omdat er volgens de verhalen van mijn oudste regelmatig kinderen onder invloed in de klas zaten. Middelen verstopt in de nabijheid van de school dus makkelijk om even in de pauze een slok of een hijs te nemen. Alle leerlingen wisten ervan maar docenten hadden niks in de gaten. 
Dat is in principe hun taak ook niet maar toch wel handig als ze het wel herkennen voor hun eigen veiligheid en die van andere leerlingen. 
Naar mijn idee moet de hele maatschappij stoppen met het gedogen van alcoholgebruik en mensen die niet drinken moeten niet voor tutje worden uitgemaakt. 
Ach kom op, die gezellig mee!  Heb ik al iets te vaak gehoord. 

Kimdekim schreef op 26-05-2024 om 16:00:

[..]

Wel fijn dat ze zo open zijn en dat er allemaal bij vertellen dan. Ik geloof niet dat de docenten van mijn dochter een idee hebben hoe het er thuis aan toe gaat. Toen haar beste vriendin vorig jaar haar been op 2 plaatsten brak is dat ook precies wat de ouders vertelt hebben. Zonder hele verhalen eromheen hoe dit had kunnen gebeuren. Daar heeft school toch ook niks mee te maken? Daarnaast vind ik de opmerking over sexueel misbruik vrij heftig. Alsof je het er zelf naar maakt door te drinken. Geloof dat we die tijd wel gehad hadden toch?

Helemaal mee eens, kan me trouwens ook niet voorstellen dat er een ouder naar school belt om te melden dat hun dronken dochter slachtoffer van een groepsverkrachting is geworden en dat ze nu toch zoveel spijt hebben dat ze er te simpel over hebben gedacht. 

Kimdekim schreef op 26-05-2024 om 16:00:

[..]

Wel fijn dat ze zo open zijn en dat er allemaal bij vertellen dan. Ik geloof niet dat de docenten van mijn dochter een idee hebben hoe het er thuis aan toe gaat. Toen haar beste vriendin vorig jaar haar been op 2 plaatsten brak is dat ook precies wat de ouders vertelt hebben. Zonder hele verhalen eromheen hoe dit had kunnen gebeuren. Daar heeft school toch ook niks mee te maken? Daarnaast vind ik de opmerking over sexueel misbruik vrij heftig. Alsof je het er zelf naar maakt door te drinken. Geloof dat we die tijd wel gehad hadden toch?

Natuurlijk is het niet de schuld van kind als het te maken krijgt met sexueel misbruik. Dat ligt bij de dader, ook als slachtoffer alcohol gedronken heeft. Wel ben je kwatsbaarder als je teveel gedronken hebt, dus niet/minder alcohol kan risico verlagen. Net zoals je je kinderen leert hun drankjes niet uit het oog te verliezen, vrienden op elkaar letter etc. 

Alias1 schreef op 25-05-2024 om 16:31:

gewoon geven joh, kunnen ze er gewoon vroeg aan wennen [sarcasm off...]

aanvullend op mijn eerdere reactie: AWBP hebben we hier niet meer terug gezien - en dat is wat ik al verwacht had... Gewoon een knuppel in een hoenderhok en we gaan weer los met z'n allen. Binnenkort komt vast ook weer eens de vraag hoeveel cola een 3-jarige mag hebben of wat de meest geschikte leeftijd is voor een ontmaagding...

Nick90 schreef op 26-05-2024 om 15:58:

[..]

En dat gebeurt dagelijks of wat? Ik vind dit wel heel extreem allemaal hoor. Aan de ene kant claim je dat barpersoneel aan de bar legitimatie controleert en in de gaten houdt dat 18- geen drankjes van 18+ krijgt en aan de andere kant is comazuipen blijkbaar aan de orde van de dag. En verwerpelijk trouwens om de ouders de schuld te geven. Kind goot die drank er zelf in en buiten dat vind ik het ook niet de plaats van de school om hier een oordeel over te hebben.

Schrijf ik ergens het woord " dagelijks" ? Of " orde van de dag" ?  Het gebeurd gelukkig niet vaak want de meeste leerlingen drinken niet en hanteren ouders de nix18 regel. Maar als het gebeurd is het vrijwel altijd dezelfde situatie; gezinnen waar middelen gebruik normaal gevonden wordt en het mag van ouders. Ik geef ouders niet de schuld; tot die conclusie komen ouders zelf. Ja dat kind gooide die drank er zelf in echter wel meegekregen van de ouders of omdat ouders maar aangaven dat uitgaan met drank veel gezelliger is en/ of zelf geregeld drinken. Ik oordeel er niet over ik constateer wel veel dezelfde overeenkomsten.

Mugske schreef op 26-05-2024 om 16:08:

[..]

Natuurlijk is het niet de schuld van kind als het te maken krijgt met sexueel misbruik. Dat ligt bij de dader, ook als slachtoffer alcohol gedronken heeft. Wel ben je kwatsbaarder als je teveel gedronken hebt, dus niet/minder alcohol kan risico verlagen. Net zoals je je kinderen leert hun drankjes niet uit het oog te verliezen, vrienden op elkaar letter etc.

Dat klopt,maar beter het gesprek open houden dan dat ze het stiekem gaan doen. Dan is de kans op veel problemen groter naaat dat kinderen hun eigen ouders niet durven te bellen ingeval het fout zou gaan.

Mijn kinderen zijn nog te jong voor deze discussie. Wat ik wel van vroeger weet is dat mijn beide zussen op vrij jonge leeftijd veel dronken. Zus van 15/16 jaar was de aanvoerder en ze sleepte haar 3 jaar jongere zusje mee. Hoe meer hoe stoerder.
Mijn jongste zus verwijt mijn ouders nu wel dat er helemaal niets van werd gezegd. Haar zus deed er stoer en lacherig over en er werd gewoon geen probleem van gemaakt. Geloof dat mijn moeder er eerder nog in mee ging dat het stoer was.
Als mijn ouders een standpunt hadden ingenomen dan was mijn jongste zusje daar zeker ontvankelijk voor geweest. Ze heeft er fysiek geen last van, maar wel spijt, want ze leeft nu heel gezond.

Ik was weer 3 jaar ouder en vond het toen al belachelijk om zoveel mogelijk te drinken om aanzien te krijgen en stoer te doen. Maarja, dat was geen populair standpunt natuurlijk. 

Mijn kinderen ga ik dus zeker meegeven dat het nix18 is. Mogen ze toch zo stom zijn, dan zal ik ze altijd helpen, maar de boodschap is Nee.

Kimdekim schreef op 26-05-2024 om 16:00:

[..]

Wel fijn dat ze zo open zijn en dat er allemaal bij vertellen dan. Ik geloof niet dat de docenten van mijn dochter een idee hebben hoe het er thuis aan toe gaat. Toen haar beste vriendin vorig jaar haar been op 2 plaatsten brak is dat ook precies wat de ouders vertelt hebben. Zonder hele verhalen eromheen hoe dit had kunnen gebeuren. Daar heeft school toch ook niks mee te maken? Daarnaast vind ik de opmerking over sexueel misbruik vrij heftig. Alsof je het er zelf naar maakt door te drinken. Geloof dat we die tijd wel gehad hadden toch?

Docenten zullen dat ook niet weten, ik als directeur wel want als jouw kind weken/ maanden niet op school komt worden er ook andere partijen als leerplicht en schoolarts bij betrokken en om een aangepast lesprogramma te kunnen maken moet ook wel e.e.a. bekend zijn om te weten wat de leerling aan kan, mentor gaat op ziekenbezoek en leerlingen praten zelf ook, ouders komen op school het kluisje leeghalen en je gaat als school met ouders in gesprek. Als de politie erbij betrokken is geweest doen ze eigenlijk altijd een veiligthuis melding waardoor school er ook bij betrokken wordt.

Ik schrijf nergens dat een slachtoffer van sexueel misbruik het er zelf naar gemaakt heeft. Wel kun je constateren dat jonge pubers vaak erg kwetsbaar zijn in die fase en met drank op nog net een tandje meer. Dan is het niet de schuld van het slachtoffer maar ouders geven dan vaak wel toe dat het normaliseren van drank ook niet handig is geweest. 

Gingergirl schreef op 26-05-2024 om 16:33:

[..]

Schrijf ik ergens het woord " dagelijks" ? Of " orde van de dag" ? Het gebeurd gelukkig niet vaak want de meeste leerlingen drinken niet en hanteren ouders de nix18 regel. Maar als het gebeurd is het vrijwel altijd dezelfde situatie; gezinnen waar middelen gebruik normaal gevonden wordt en het mag van ouders. Ik geef ouders niet de schuld; tot die conclusie komen ouders zelf. Ja dat kind gooide die drank er zelf in echter wel meegekregen van de ouders of omdat ouders maar aangaven dat uitgaan met drank veel gezelliger is en/ of zelf geregeld drinken. Ik oordeel er niet over ik constateer wel veel dezelfde overeenkomsten.

Sorry maar hier geloof ik dus helemaal niks van.

Dietloverzzz schreef op 26-05-2024 om 16:34:

[..]

Dat klopt,maar beter het gesprek open houden dan dat ze het stiekem gaan doen. Dan is de kans op veel problemen groter naaat dat kinderen hun eigen ouders niet durven te bellen ingeval het fout zou gaan.

Ik vind de gedachtegang dat als je alcohol drinken toestaat ze niets stiekems doen, en je als vanzelf het gesprek hiermee openhoudt, een gekke? Want ook als je het wel toestaat kan het zomaar gebeuren dat ze veel meer drinken dan je denkt of wenselijk acht, en misschien vapen/roken/snuiven ze er ook nog wel stiekempjes naast.

Ook is het er vanuit gaan dat de kinderen van ouders die nix18 aanhouden niet durven te bellen als er toch iets misgaat gek. Dat is geen wetmatigheid ofzo. Die kinderen bellen ook hun ouders als er iets mis is. Die ouders en kinderen hebben vaak ook gewoon een vertrouwensband waarbij een open gesprek mogelijk is.

Het is twee uiterste in je eigen voordeel tegenover elkaar zetten. 

Poms schreef op 26-05-2024 om 17:17:

[..]

Ik vind de gedachtegang dat als je alcohol drinken toestaat ze niets stiekems doen, en je als vanzelf het gesprek hiermee openhoudt, een gekke? Want ook als je het wel toestaat kan het zomaar gebeuren dat ze veel meer drinken dan je denkt of wenselijk acht, en misschien varen/roken/snuiven ze er ook nog wel stiekempjes naast.

Ook is het er vanuit gaan dat de kinderen van ouders die nix18 aanhouden niet durven te bellen als er toch iets misgaat gek. Dat is geen wetmatigheid ofzo. Die kinderen bellen ook hun ouders als er iets mis is. Die ouders en kinderen hebben vaak ook gewoon een vertrouwensband waarbij een open gesprek mogelijk is.

Het is twee uiterste in je eigen voordeel tegenover elkaar zetten.

Ik heb het anders ongelooflijk vaak zien gebeuren en ook een andere forummer hier heeft (gelet op de inhoud van haar berichten) dezelfde ervaring. Echt vaak gezien dat kinderen bang zijn hun eigen ouders te bellen en dit ook niet doen als het fout gaat met de drank wanneer het ze keihard is verboden. En ook dat net die kinderen veel slechter met drank omgaan dan de kinderen bij wie het niet altijd keihard is verboden door de ouders. 

Kijk het kan altijd fout gaan of je het nu verbiedt of met grenzen tot op zekere hoogte toestaat. Ook de persoonlijkheid van een kind en andere omstandigheden spelen een belangrijke rol hierin. Het blijft een gok. Ouders voelen zelf het beste aan wat het beste is voor hun eigen kinderen. 

Er is nog een tussenweg tussen je elke week katjelam drinken of NiX 18. Ik was zo'n zestienjarige  die dacht dat ze in elke broek een dikke kont had en bij wie net een knoepert van een puist doorbrak voor een feestje. Dan was het best fijn dat je na een glaasje graves superieur toch een praatje met HEM aan durfde te knopen. Ik keek wel uit om merkbaar onder invloed thuis bij mijn ouders te komen,  ben  niet in de goot beland, ben afgestudeerd en  met dat zelfvertrouwen is het ook nog  goedgekomen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.