Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Alcohol

kind van 15 vraagt mij of ze op een feestje een klein beetje mag drinken, ze wil dit graag doen in overleg en niet stiekem. Wat is jullie ervaringen? 


Ik vind de leeftijd 16 toch wat lastig. Ik snap de overwegingen hoor, en ben het er misschien ook wel mee eens, maar ik vind er ook haken en ogen aan zitten.
Alcohol is niet gelijk minder schadelijk met 18 jaar. (hoewel de schadelijkheid van zeer beperkt gebruik vziw niet echt onomstotelijk vastgesteld is) 
Met 18 jaar gaan kinderen er zelf over, in theorie, dat volg ik wel. Maar ik denk toch dat juist 16 jarigen vaak zélf willen beslissen, misschien dan nog meer dan wanneer ze 18 zijn.
En uiteindelijk beslissen ze ook zelf want niemand houdt een 16 jarige binnen natuurlijk.
En ik vind juist dat ‘leren zelf beslissen’ zo belangrijk. Niet ‘leren drinken’, dat is iets heel anders. Maar dat zelf leren beslissen hebben ze hard nodig, juist ook als het over alcohol gaat. Want je hoopt als ouder natuurlijk toch allemaal dat je kind nooit in de problemen gaat komen door alcohol of problematisch gaat gebruiken. Dat is het voornaamste. Of een kind een verstandige gebruiker, genieter of geheelonthouder wordt is verder niet zo interessant.

En wat anderen al aangaven: in sommige culturen is het echt nog heel lastig en lijkt nix 18 onbegonnen werk. Ik ken bijna geen mensen die niet drinken. Een enkeling drinkt zuinig, de meesten stevig. 
Met sommige feesten wordt heel makkelijk alcohol gedeeld met pubers door volwassenen. Hoewel ik zelf niet streng ben heb ik hier wel woorden over gehad met mede ouders want het gezellig aanbieden aan mijn puber vond ik het andere uiterste. Het minste dat we kunnen doen is het goede voorbeeld geven. (waarbij je behoorlijk kunt discussiëren over wat dan het goede voorbeeld is) 
Nu had ik zelf brave pubers die misschien 3 x een half glaasje hebben gehad voor hun 18e. Maar één ervan is daarna wel steeds losser geworden hierin en mijn zorgen zijn zeker niet over. Ik heb al mogen meemaken dat ze dronken was na 1 consumptie. (en ik geloof haar. Te weinig gegeten en zat in hete zon) Ze was gelukkig op een veilig feest en vrienden hebben ons gebeld dus geen probleem. Maar nu ze (21) veel naar grote feesten gaat of stad in vind ik het idee dat ze mogelijk wat teveel drinkt echt niet fijn, het maakt zo kwetsbaar. 
Maar ga er maar aanstaan. Ze heeft idd veel mee gekregen dat alcohol normaal is, want ‘iedereen’ drinkt het. Ze vindt studentenverenigingen vreselijk en was na de eerste bierdoop gelijk genezen. Maar het heeft haar natuurlijk wel weer geleerd dat er veel mensen zijn die het heel gewoon vinden zich klem te zuipen. En dat ziet ze in de stad ook non-stop natuurlijk. 

Ik heb zelf geen kinderen maar werk met jongvolwassenen vanaf 16.5 tot 22 gemiddeld. Mijn ervaring is dat pubers van 17 jaar in het weekend 70% wat drinkt van degenen waar ik mee werk. Ofwel thuis in de schuur, overkapping ofwel op straat bij een parkje.

Op stap ook. Cafés waar 18- binnen mag kan heel makkelijk aan drank worden gekomen door iemand van 18+ af te laten rekenen. In de voetbalkantine is bier/wijn ook te verkrijgen. Iemand van 18 koopt het en deelt het uit. Weinig controle en veel mensen hebben er ook geen moeite mee. (Gaat dan wel om 17 jarigen geen 15 jarigen)

Ik ben gisteren naar een 18+ festival geweest. 0 tolerance beleid op drugs maar de controle was echt super slecht. Niet op ID, niet gefouilleerd en tassen werden nauwelijks nagekeken. Met als gevolg dat ook daar 17 jarigen zijn, deze gewoon munten kopen en dus alcohol want de organisatie gaat uit van 18+ en dat je dus ook veel jongeren ziet die meer dan alleen alcohol hebben gedronken.

Sommigen zullen braaf luisteren naar hun ouders en anderen niet. Ik denk dat je het nooit 100% in de hand kunt houden en dat je als ouder beter kunt investeren in een vertrouwensband dan krampachtig vast houden aan verbieden tot 18. Want het stiekem doen is veel gevaarlijker dan met een bepaalde mate van toestemming voor de kinderen die al wat minder braaf zijn.

Zilver_gray schreef op 26-05-2024 om 13:53:

[..]

Dus al die onderzoekers kletsen gewoon uit hun nek? Gelukkig dat jij het allemaal beter weet :bon

Is dat het onderzoek waar ze eerder naar verwezen? Want in dat onderzoek hebben ze het over strenge afspraken maar verwijzen dus ook naar kinderen van 11 en 12 jaar.  In dat onderzoek staat beschreven dat als je dikwijls afspraken hebt in de vroege pubertijd de afspraken later losser kunnen en dat je dan nog steeds een vergelijkbaar effect hebt.  

Gingergirl schreef op 26-05-2024 om 13:58:

[..]

De " praktijk" is natuurlijk maar net wat je meemaakt in jouw omgeving. En dat kan heel anders zijn bij een ander, dat wil niet zeggen dat die onderzoeken niet kloppen. Ik zie hier dat middelen gebruik vooral speelt bij pubers waarvan de ouders zelf gebruiken/drinken en/ of veelal ouders die graag vriendjes willen zijn met hun kind en bang zijn dat hun kind niet populair genoeg is als ze regels stellen. En juist bij die groep gaat het veelal mis.

Ik vind dat je hier echt mensen niet goed weg zet.  In mijn geval drink ik zelf helemaal niet,  mijn man maximaal 3 biertjes in het weekend en mijn 18 jarige zoon drinkt ook nauwelijks.  Ik ben wel van de uitleg en het gesprek en minder van de regels.  Maar dat is niet omdat ik bang ben dat mijn kind niet populair is ( hoe kom je erbij) maar omdat dit a goed werkt bij mijn kinderen en b ik graag vanuit de relatie werk en het heel belangrijk vindt dat mijn kinderen zelf goede keuzes leren maken.  Ook bij de vriendinnen en vrienden van mijn dochter is het echt niet zo dat ze alleen maar feestende ouders hebben,  het zijn allemaal gewoon normale betrokken ouders.  

Kimdekim schreef op 26-05-2024 om 14:45:

[..]

Ik vind dat je hier echt mensen niet goed weg zet. In mijn geval drink ik zelf helemaal niet, mijn man maximaal 3 biertjes in het weekend en mijn 18 jarige zoon drinkt ook nauwelijks. Ik ben wel van de uitleg en het gesprek en minder van de regels. Maar dat is niet omdat ik bang ben dat mijn kind niet populair is ( hoe kom je erbij) maar omdat dit a goed werkt bij mijn kinderen en b ik graag vanuit de relatie werk en het heel belangrijk vindt dat mijn kinderen zelf goede keuzes leren maken. Ook bij de vriendinnen en vrienden van mijn dochter is het echt niet zo dat ze alleen maar feestende ouders hebben, het zijn allemaal gewoon normale betrokken ouders.

Ze heeft het over haar omgeving, niet over dit forum

Poms schreef op 26-05-2024 om 14:17:

[..]

Die wetenschapper hoeft jouw kind niet persoonlijk te kennen om te weten wat de schadelijke effecten zijn van alcohol op een mens dat in de groei is. Op de hersens, op de groei, op de botten. En die hoeven je kind ook niet te kennen om de risico’s in te schatten van de invloed van alcohol op het gedrag van kinderen en jongeren.

Alcohol is natuurlijk ook niet goed, maar ik geloof niet dat puur keihard verbieden goed werkt in de praktijk. Bij de meesten niet zoals ik heel vaak heb gezien in mijn omgeving. Denken dat kinderen voor de 18e niet drinken omdat het niet mag vind ik enorm onrealistisch meestal en ook wat losgezongen van de realiteit. 

Kimdekim schreef op 26-05-2024 om 14:35:

[..]

Is dat het onderzoek waar ze eerder naar verwezen? Want in dat onderzoek hebben ze het over strenge afspraken maar verwijzen dus ook naar kinderen van 11 en 12 jaar. In dat onderzoek staat beschreven dat als je dikwijls afspraken hebt in de vroege pubertijd de afspraken later losser kunnen en dat je dan nog steeds een vergelijkbaar effect hebt.

Geen idee welk onderzoek hier eerder aangehaald werd. Ik las vanmorgen nav dit topic de site van de Rijksoverheid en gevaren van alcohol bij jongeren.

Kimdekim schreef op 26-05-2024 om 14:45:

[..]

Ik vind dat je hier echt mensen niet goed weg zet. In mijn geval drink ik zelf helemaal niet, mijn man maximaal 3 biertjes in het weekend en mijn 18 jarige zoon drinkt ook nauwelijks. Ik ben wel van de uitleg en het gesprek en minder van de regels. Maar dat is niet omdat ik bang ben dat mijn kind niet populair is ( hoe kom je erbij) maar omdat dit a goed werkt bij mijn kinderen en b ik graag vanuit de relatie werk en het heel belangrijk vindt dat mijn kinderen zelf goede keuzes leren maken. Ook bij de vriendinnen en vrienden van mijn dochter is het echt niet zo dat ze alleen maar feestende ouders hebben, het zijn allemaal gewoon normale betrokken ouders.

Dit. Eens.

ik denk dat je er heel weinig over kunt zeggen. Ik ken ouders die veel drinken waarvan kinderen ook veel drinken. Ik ken ouders die ontzettend streng zijn, waarvan kind helemaal aan de drugs zit. Iedere ouder moet ook zelf weten hoe hij/zij zijn kind opvoedt. Ik koop voor mijn dochter van 17 een fles wijn en dat jij een fles cola meegeeft moet je zelf weten. Maar wij bepalen dat zelf, net zoals jullie cola geven en het drank tegenhouden is dat ook prima.

Dietloverzzz schreef op 26-05-2024 om 14:55:

[..]

Alcohol is natuurlijk ook niet goed, maar ik geloof niet dat puur keihard verbieden goed werkt in de praktijk. Bij de meesten niet zoals ik heel vaak heb gezien in mijn omgeving. Denken dat kinderen voor de 18e niet drinken omdat het niet mag vind ik enorm onrealistisch meestal en ook wat losgezongen van de realiteit.

Volgens mij zegt ook niemand hier dat jongeren voor hun 18e niet drinken. Het gaat m.i. vooral om het maar toestaan omdat een kind zich daar zekerder door zou voelen en wat “losser” wordt.

Ysenda schreef op 26-05-2024 om 14:49:

[..]

Ze heeft het over haar omgeving, niet over dit forum

Precies. Ik schreef niet over jou persoonlijk KimdeKim want ik ken je immers niet. Dit is wat ik al ruim 20 jaar tegenkom in de praktijk ( onderwijs). Onderzoeken onderschrijven dat ook.

volgens mij is dat zeker niet het doel waarom we het toelaten. Ik laat het toe omdat ik het ze niet wil verbieden. Ik weet dat mijn dochter niet veel drinkt en ze kan haar eigen verantwoordelijkheid nemen, ik vertrouw haar dat toe. En dat is zeker niet zo van drink maar dan voel je je wat losser.

Kikki39 schreef op 26-05-2024 om 15:12:

volgens mij is dat zeker niet het doel waarom we het toelaten. Ik laat het toe omdat ik het ze niet wil verbieden. Ik weet dat mijn dochter niet veel drinkt en ze kan haar eigen verantwoordelijkheid nemen, ik vertrouw haar dat toe. En dat is zeker niet zo van drink maar dan voel je je wat losser.

Dit dus. 

 Wat ik zei wordt enorm uit zijn verband getrokken.  En ik heb dat al een aantal keer aangegeven . Ik was vanmorgen dit topic aan het lezen en ik vroeg aan mij dochter waarom drink jij eigenlijk? Dochter:  omdat het lekker is.  Ik: wat is dan lekker? De smaak of het gevoel? Dochter: De smaak èn het gevoel.  Maar het gevoel meer dan de smaak. Ik: welk gevoel bedoel je dan? Dochter: nou dat het je minder boeit.  Ik denk als ik met de groep ben wel eens zou ( naam jongen) me nou druk vinden? Of juist leuk? Of ik vraag me dan af hij heeft me een knuffel en ik vind hem leuk moet ik nu een knuffel terug geven? Als ik gedronken heb doe ik dat gewoon een maak ik me er minder zorgen over.  Ik: heeft dat ook nadelen? Dochter: ja want soms boeit het me te weinig dan vind ik mezelf te grappig maar anderen vinden me dan niet meer zo grappig.  Ik: wat doe je dan? Dochter: nou dat vind ik dan wel vervelend en ik zeg dan sorry maar dat is bijna nooit.  En de keer erop drink ik dan ook echt minder.  

Nav door gesprek schreef ik mijn post.  Ik snap haar gevoel en vindt het helemaal niet raar. 

Gingergirl schreef op 26-05-2024 om 15:11:

[..]

Precies. Ik schreef niet over jou persoonlijk KimdeKim want ik ken je immers niet. Dit is wat ik al ruim 20 jaar tegenkom in de praktijk ( onderwijs). Onderzoeken onderschrijven dat ook.

Ik vind het wel heftig als kinderen op school drinken. Dat zou hier niet gebeuren,  alleen in het weekend en de docenten weten/ merken daar dus ook niks van.  

Kimdekim schreef op 26-05-2024 om 15:28:

[..]

Ik vind het wel heftig als kinderen op school drinken. Dat zou hier niet gebeuren, alleen in het weekend en de docenten weten/ merken daar dus ook niks van.

Ik schrijf toch nergens dat ze op school drinken. 

Ze drinken thuis/ bij het uitgaan omdat het mag  van ouders die veelal zelf drinken / vinden dat het erbij hoort/ kind anders niet populair genoeg is / ik drink zelf ook dus ik kan mijn kind het moeilijk verbieden / ik vind dat het erbij hoort etc. En dan gaat het mis; kind zuipt zich in coma / krijgt verkeersongeval / wordt slachtoffer van sexueel misbruik en dan melden ouders dat op school omdat de leerling lange tijd afwezig zal zijn en er een aangepast lesprogramma door ons verzorgt moet worden. En dan hebben ouders toch meestal wel spijt zo makkelijk geweest te zijn. Zijn altijd heftige gesprekken. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.