Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Alcohol

kind van 15 vraagt mij of ze op een feestje een klein beetje mag drinken, ze wil dit graag doen in overleg en niet stiekem. Wat is jullie ervaringen? 


Bij elk drankje de id controleren kost heel veel tijd, zeker op drukke momenten zoals carnaval en kermis is dat echt geen doen. Vaak halen mensen ook voor een hele groep drinken. Bij het afrekenen staat er dan maar één persoon aan de bar.
Ik snap wel dat ze aan de deur controleren. Of met bandjes 18+/18- werken.
Maar geen enkel systeem is waterdicht. Met carnaval zijn veel mensen ook nog geschminkt en is de leeftijd schatten helemaal lastig. 
Als mensen echt graag willen drinken, dan lukt dat op de een of andere manier wel. Zeker als er een cultuur heerst waarin dat normaal wordt gevonden, door peers en/of ouders.

Dat er van minderjarigen verwacht wordt dat ze af en toe een fles drank meenemen voor andere minderjarigen en dat ouders daar aan meewerken, dat vind ik dan weer gek. Ik vind dat je dan prima tegen je kind kunt zeggen dat je geen drank meegeeft voor andere minderjarigen omdat elke ouder zijn eigen keuzes maakt en jij niet voor andere ouders kunt en wilt beslissen dat hun kinderen ook alcohol mogen.
Zeker als je eigen dochter niet veel drinkt, kan ze ook een fles cola meenemen.

Ysenda schreef op 26-05-2024 om 12:53:

[..]

Wat als je de alcohol door drugs vervangt? Want alcohol valt onder de light drugs?

Dat ze drinkt is ansich niet het probleem, de waarom zou dat wel moeten zijn.

Mijn zoon dronk met 16 ook wel eens wat maar omdat hij het lekker vond, niet om zich zekerder te boelen of om erbij te horen.

Daar hebben wij andere afspraken over.  Maar ik weet dat veel van haar vrienden regelmatig blowen. Een ik vind dat ook niet zo schokkend. 

En je maakt mij niet wijs dat een puber gaat drinken omdat die het lekker vindt als ze het namelijk nooit geproefd hebben weten ze niet hoe het smaakt.  Mijn dochter vindt sommige drankjes ook echt lekker zoals een espresso martini maar van elk drankje heb je ook een alcoholvrije variant,  dus als het niet om de alcohol gaat kan je ook dat nemen.  

Kimdekim schreef op 26-05-2024 om 12:49:

[..]

Ik vind het heron belangrijk dat mijn kinderen weten dat ze altijd bij me terecht kunnen. En als ze dus een keer echt teveel gedronken hebben( wat overigens nog nooit het geval geweest is). Dat ze dan niet bang zijn om mij te bellen. Ik heb het zo vaak meegemaakt dat mijn kind mij belt omdat een vriendin te dronken is om te fietsen en niet naar huis durft te bellen. Ik ben dan bij dat ze mij bellen. Ze weten ook dat ze van mij geen preek krijgen.

Dit.

Gingergirl schreef op 26-05-2024 om 12:34:

[..]

Hier werkt dat dus wel. Bij het afrekenen wordt altijd naar de id kaart gevraagd. Zijn ook geen enorm grote ruimtes dus doorgeven valt snel op. Al zal het ongetwijfeld natuurlijk weleens gebeuren, geen systeem is waterdicht dat wil ik niet beweren. Op straat rondhangen met drank wordt hier in de stad wel op gehandhaafd al zullen er genoeg de dans ontspringen. Op straat rondhangen was hier een no go.

Ik weet niet of je dochter wekelijks uit gaat maar je geeft zelf al aan dat er bij veel gelegenheden waar zij komt , uitgaansgelegenheden, dorpsfeesten, bij andere thuis, op straat hangen etc er gedronken wordt. Daarom vroeg ik al eerder, wat versta je onder sporadisch. Dat is bij ons hooguit 1 of 2 keer per jaar. Dat lekker vinden om ongeremd te zijn kan ook vanaf 18 jaar. Dat nix18 is niet bedacht om pubertjes te pesten. En het is toch ook niet zo gek dat je als ouders je kinderen leert zich aan regels te houden?

Dan woon jij vast ergens waar geen eeuwig personeeltekort is en waarbij het personeel zelfs nog tijd heeft om te letten op wie wat drinkt. 

Dietloverzzz schreef op 26-05-2024 om 12:45:

[..]


Juist de kinderen van ouders die er zo krampachtig over deden die gingen juist meer drinken en er helemaal fout op. Dat heb ik echt zo vaak gezien overal in mijn omgeving.. En de kinderen van ouders die er minder krampachtig over deden konden er juist goed mee omgaan en dedenmeer rustig aan.

Maar goed ieder kind is ook weer anders.

Dit is gewoon feitelijk onjuist. Onderzoeken wijzen dit allemaal uit. leuk dat jij de conclusie hebt getrokken dat het niet zo is en je mening te baseren op wat je hebt gezien. Feitelijk blijft het onjuist. 

Alcohol is gif. Lekker gif,  ben ik het mee eens. Maar voor kinderen en jongeren is dit echt schadelijk, ook in kleine hoeveelheden. Ik snap werkelijk niet dat ouders dat niet verbieden of in iedere geval in de communicatie benadrukken dat ze het drinken van alcohol zeer onwenselijk vinden. Net als drugs, net als roken, net als vapen, net als op een opgevoerde brommer rijden. 

Kimdekim schreef op 26-05-2024 om 13:05:

[..]

Daar hebben wij andere afspraken over. Maar ik weet dat veel van haar vrienden regelmatig blowen. Een ik vind dat ook niet zo schokkend.

En je maakt mij niet wijs dat een puber gaat drinken omdat die het lekker vindt als ze het namelijk nooit geproefd hebben weten ze niet hoe het smaakt. Mijn dochter vindt sommige drankjes ook echt lekker zoals een espresso martini maar van elk drankje heb je ook een alcoholvrije variant, dus als het niet om de alcohol gaat kan je ook dat nemen.

Dat klopt en zoon en zijn vrienden doen dat dus ook maar de alcohol vrije appelcider smaakt toch echt anders dan de variant met alcohol. 

En als er een glas apfelshörle en een glas appelcider naast elkaar staan zie je het verschil ook niet en dan verwissel je het glas wel eens per ongeluk.

Sterke drank is hier ook nooit in huis dus martini etc drinkt hij ook niet. Bier en wijn vindt ie ook niet te zuipen. 

Maar een verdovende middel nemen om je zekerder te voelen, nee, echt niet toe laatbaar. Dan maar geen feestje, zo streng ben ik en zijn vader ook gelukkig wel.

Poms schreef op 26-05-2024 om 13:23:

[..]

Dit is gewoon feitelijk onjuist. Onderzoeken wijzen dit allemaal uit. leuk dat jij de conclusie hebt getrokken dat het niet zo is en je mening te baseren op wat je hebt gezien. Feitelijk blijft het onjuist.

Alcohol is gif. Lekker gif, ben ik het mee eens. Maar voor kinderen en jongeren is dit echt schadelijk, ook in kleine hoeveelheden. Ik snap werkelijk niet dat ouders dat niet verbieden of in iedere geval in de communicatie benadrukken dat ze het drinken van alcohol zeer onwenselijk vinden. Net als drugs, net als roken, net als vapen, net als op een opgevoerde brommer rijden.

Nou dit inderdaad. 

Poms schreef op 26-05-2024 om 13:23:

[..]

Dit is gewoon feitelijk onjuist. Onderzoeken wijzen dit allemaal uit. leuk dat jij de conclusie hebt getrokken dat het niet zo is en je mening te baseren op wat je hebt gezien. Feitelijk blijft het onjuist.

Alcohol is gif. Lekker gif, ben ik het mee eens. Maar voor kinderen en jongeren is dit echt schadelijk, ook in kleine hoeveelheden. Ik snap werkelijk niet dat ouders dat niet verbieden of in iedere geval in de communicatie benadrukken dat ze het drinken van alcohol zeer onwenselijk vinden. Net als drugs, net als roken, net als vapen, net als op een opgevoerde brommer rijden.

Dus niet. Ik zie het echt overal. Ik zie wat ik zie. Ik kijk er anders tegenaan dan jij. Theorie is leuk,maar de praktijk wijst toch anders uit. Maar goed, de ouders zelf voelen zelf aan wat het beste werkt voor de eigen kinderen.

Dietloverzzz schreef op 26-05-2024 om 13:46:

[..]

Dus niet. Ik zie het echt overal. Ik zie wat ik zie. Ik kijk er anders tegenaan dan jij. Theorie is leuk,maar de praktijk wijst toch anders uit. Maar goed, de ouders zelf voelen zelf aan wat het beste werkt voor de eigen kinderen.

Dus al die onderzoekers kletsen gewoon uit hun nek? Gelukkig dat jij het allemaal beter weet 

Dietloverzzz schreef op 26-05-2024 om 13:46:

[..]

Dus niet. Ik zie het echt overal. Ik zie wat ik zie. Ik kijk er anders tegenaan dan jij. Theorie is leuk,maar de praktijk wijst toch anders uit. Maar goed, de ouders zelf voelen zelf aan wat het beste werkt voor de eigen kinderen.

Goed toch, als jij prima vaart op wat je ziet en je eigen mening?

Ik vaar bij dit soort onderwerpen toch liever op wetenschap en onderzoek. Simpelweg omdat ik weet dat zij er meer verstand van hebben dan ik. Zelf ben ik niet medisch geschoold immers. 

Dietloverzzz schreef op 26-05-2024 om 13:46:

[..]

Dus niet. Ik zie het echt overal. Ik zie wat ik zie. Ik kijk er anders tegenaan dan jij. Theorie is leuk,maar de praktijk wijst toch anders uit. Maar goed, de ouders zelf voelen zelf aan wat het beste werkt voor de eigen kinderen.

De " praktijk" is natuurlijk maar net wat je meemaakt in jouw omgeving. En dat kan heel anders zijn bij een ander, dat wil niet zeggen dat die onderzoeken niet kloppen. Ik zie hier dat middelen gebruik vooral speelt bij pubers waarvan de ouders zelf gebruiken/drinken en/ of veelal ouders die graag vriendjes willen zijn met hun kind en bang zijn dat hun kind niet populair genoeg is als ze regels stellen. En juist bij die groep gaat het veelal mis. 

Poms schreef op 26-05-2024 om 13:56:

[..]

Goed toch, als jij prima vaart op wat je ziet en je eigen mening?

Ik vaar bij dit soort onderwerpen toch liever op wetenschap en onderzoek. Simpelweg omdat ik weet dat zij er meer verstand van hebben dan ik. Zelf ben ik niet medisch geschoold immers.

Dit!

Poms schreef op 26-05-2024 om 13:56:

[..]

Goed toch, als jij prima vaart op wat je ziet en je eigen mening?

Ik vaar bij dit soort onderwerpen toch liever op wetenschap en onderzoek. Simpelweg omdat ik weet dat zij er meer verstand van hebben dan ik. Zelf ben ik niet medisch geschoold immers.

Ik niet. Ik vertrouw erop zelf het beste te weten wat het beste werkt voor mijn eigen kinderen. Ieder kind is anders en ik ken mijn kinderen. Die wetenschappers niet.

Gingergirl schreef op 26-05-2024 om 13:58:

[..]

De " praktijk" is natuurlijk maar net wat je meemaakt in jouw omgeving. En dat kan heel anders zijn bij een ander, dat wil niet zeggen dat die onderzoeken niet kloppen. Ik zie hier dat middelen gebruik vooral speelt bij pubers waarvan de ouders zelf gebruiken/drinken en/ of veelal ouders die graag vriendjes willen zijn met hun kind en bang zijn dat hun kind niet populair genoeg is als ze regels stellen. En juist bij die groep gaat het veelal mis.

En hoe weet jij wat die ouders gebruiken of drinken?  Ik denk trouwens niet dat het daar aan ligt maar gewoon aan het jong en roekeloos zijn. Ik heb m'n pa nooit betrapt op zuipen of snuiven of andere soorten drugs, roken deed hij wel als een schoorsteen maar dat weerhield mij niet om het allemaal uit te proberen. 

Het ligt er waarschijnlijk meer aan wat voor soort kind het is, is het een brave borst die altijd luistert en op het rechte pad blijft of is het een losgeslagen rotzak met een sterke voorliefde voor verdovende middelen. 
Het feit dat ze die regels moeten stellen heeft dus meer te maken met dat er van die 2e soort gewoon een stuk meer zijn dan van de 1e soort

Dietloverzzz schreef op 26-05-2024 om 14:09:

[..]

Ik niet. Ik vertrouw erop zelf het beste te weten wat het beste werkt voor mijn eigen kinderen. Ieder kind is anders en ik ken mijn kinderen. Die wetenschappers niet.

Die wetenschapper hoeft jouw kind niet persoonlijk te kennen om te weten wat de schadelijke effecten zijn van alcohol op een mens dat in de groei is.  Op de hersens, op de groei, op de botten. En die hoeven je kind ook niet te kennen om de risico’s in te schatten van de invloed van alcohol op het gedrag van kinderen en jongeren. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.