Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Alcohol

kind van 15 vraagt mij of ze op een feestje een klein beetje mag drinken, ze wil dit graag doen in overleg en niet stiekem. Wat is jullie ervaringen? 


ik heb zelf pas een feestje gegeven in een soort restaurant. Mijn dochter en nichtje, 16/17 kregen de wijn in hun handen geduwd van de ober.
Ik haal zelf ook weleens een fles wijn voor mijn dochter van 17, ze drinkt niet veel, maar overal waar ze komt wordt heel veel gedronken en dan wordt er verwacht dat je zelf ook weleens iets meeneemt. Ik heb zelf vroeger heel veel gedronken. En wat ik al schreef hoeveel jongelui van die drugs gebruiken is niet normaal, ik geloof nooit dat de ouders het allemaal weten. Mijn ouders weten ook echt niet wat ik vroeger allemaal deed.

Gingergirl schreef op 26-05-2024 om 10:57:

[..]

Daar zijn id kaarten dus voor. Hier leeft dat drinken in de vriendengroep niet zo dus dat doorgeven speelde niet. Ze zijn nu volwassen maar drinken nog steeds niet ( op 1 na).

Ik vind het oprecht verdrietig om te lezen dat zo'n jong meisje nu al alcohol nodig heeft om zich minder onzeker te voelen. En drinkt ze dan echt sporadisch als ze wekelijks uit gaat? Moeten jullie uiteraard zelf weten, maar ik vind het heftig.

Maar er is toch helemaal geen tijd om id kaart te controleren bij ieder drankje? Daarom selecteren ze hier dus al bij de voordeur.  En dat jouw kinderen geen alcohol doorgeven zegt natuurlijk niks over bijna alle andere kinderen.  Een bar is echt de sjaak als ze zien dat er alcohol wordt doorgegeven.  

Waar zeg ik precies dat mijn dochter elke week uitgaat? Ik vind het ook vrij bijzonder dat het blijkbaar heel normaal is om te geloven dat je kind niet onder de 18 drinkt als her verboden wordt maar als je het toestaat dan is het kind er niet eerlijk over en is het niet sporadisch.  

Ik zeg ook niet dat mijn dochter alcohol nodig heeft om zich minder onzeker te voelen.  Ik zeg dat het ze het soms lekker vindt om alles en beetje los te laten. Dat is wat anders dan het nodig hebben.  Ze kan ook prima stappen zonder alcohol.  Maar soms is het lekker om even net wat ongeremder te zijn.   

Kikki39 schreef op 26-05-2024 om 11:49:

ik heb zelf pas een feestje gegeven in een soort restaurant. Mijn dochter en nichtje, 16/17 kregen de wijn in hun handen geduwd van de ober.
Ik haal zelf ook weleens een fles wijn voor mijn dochter van 17, ze drinkt niet veel, maar overal waar ze komt wordt heel veel gedronken en dan wordt er verwacht dat je zelf ook weleens iets meeneemt. Ik heb zelf vroeger heel veel gedronken. En wat ik al schreef hoeveel jongelui van die drugs gebruiken is niet normaal, ik geloof nooit dat de ouders het allemaal weten. Mijn ouders weten ook echt niet wat ik vroeger allemaal deed.

En dan zou ik mijn 17 jarige dus gewoon een fles fris meegeven.

Kimdekim schreef op 26-05-2024 om 12:09:

[..]


Ik zeg ook niet dat mijn dochter alcohol nodig heeft om zich minder onzeker te voelen. Ik zeg dat het ze het soms lekker vindt om alles en beetje los te laten. Dat is wat anders dan het nodig hebben. Ze kan ook prima stappen zonder alcohol. Maar soms is het lekker om even net wat ongeremder te zijn.

Eh, dit zijn jouw woorden: uit je bericht van 10:34

Als ik vraag waarom mijn dochter drinkt zegt ze dat ze altijd haar best doet om een goeie indruk te maken, met alcohol kan ze alles en beetje loslaten, is ze minder onzeker en losser. Ik begrijp dat wel.

Ysenda schreef op 26-05-2024 om 12:15:

[..]

Eh, dit zijn jouw woorden: uit je bericht van 10:34

Als ik vraag waarom mijn dochter drinkt zegt ze dat ze altijd haar best doet om een goeie indruk te maken, met alcohol kan ze alles en beetje loslaten, is ze minder onzeker en losser. Ik begrijp dat wel.

Ja en waar staat dan dat ze het nodig heeft? Ze vindt dat gewoon soms lekker.  Dat is anders dan nodig. Juliie maken ervan dat het sneu is dat ze dat nodig heeft om zich niet onzeker te voelen. Ze heeft het niet nodig.  

Kimdekim schreef op 26-05-2024 om 12:19:

[..]

Ja en waar staat dan dat ze het nodig heeft? Ze vindt dat gewoon soms lekker. Dat is anders dan nodig. Juliie maken ervan dat het sneu is dat ze dat nodig heeft om zich niet onzeker te voelen. Ze heeft het niet nodig.

Is heel normaal toch. Het is ook gewoon lekker. En anders vind ik het ook niet gek. Pubers zijn nu eenmaal sneller onzeker en dan is het fijn om iers ongeremder te kunnen zijn. 

Dietloverzzz schreef op 26-05-2024 om 12:21:

[..]

Is heel normaal toch. Het is ook gewoon lekker. En anders vind ik het ook niet gek. Pubers zijn nu eenmaal sneller onzeker en dan is het fijn om iers ongeremder te kunnen zijn.

Dat vind ik ook. Dat dat normaal is.  Maar er zijn altijd mensen hier die het niet normaal vinden en dan alles in het extreme te gaan trekken en bedenken dat je 16 jarige dochter die wel eens drinkt toch zeker een zwaar probleem heeft.  

Kimdekim schreef op 26-05-2024 om 12:09:

[..]

Maar er is toch helemaal geen tijd om id kaart te controleren bij ieder drankje? Daarom selecteren ze hier dus al bij de voordeur. En dat jouw kinderen geen alcohol doorgeven zegt natuurlijk niks over bijna alle andere kinderen. Een bar is echt de sjaak als ze zien dat er alcohol wordt doorgegeven.

Waar zeg ik precies dat mijn dochter elke week uitgaat? Ik vind het ook vrij bijzonder dat het blijkbaar heel normaal is om te geloven dat je kind niet onder de 18 drinkt als her verboden wordt maar als je het toestaat dan is het kind er niet eerlijk over en is het niet sporadisch.

Ik zeg ook niet dat mijn dochter alcohol nodig heeft om zich minder onzeker te voelen. Ik zeg dat het ze het soms lekker vindt om alles en beetje los te laten. Dat is wat anders dan het nodig hebben. Ze kan ook prima stappen zonder alcohol. Maar soms is het lekker om even net wat ongeremder te zijn.

Hier werkt dat dus wel. Bij het afrekenen wordt altijd naar de id kaart gevraagd. Zijn ook geen enorm grote ruimtes dus doorgeven valt snel op. Al zal het ongetwijfeld natuurlijk weleens gebeuren, geen systeem is waterdicht dat wil ik niet beweren. Op straat rondhangen met drank wordt hier in de stad wel op gehandhaafd al zullen er genoeg de dans ontspringen. Op straat rondhangen was hier een no go.

Ik weet niet of je dochter wekelijks uit gaat maar je geeft zelf al aan dat er bij veel gelegenheden waar zij komt , uitgaansgelegenheden, dorpsfeesten, bij andere thuis, op straat hangen etc er gedronken wordt. Daarom vroeg ik al eerder, wat versta je onder sporadisch. Dat is bij ons hooguit 1 of 2 keer per jaar. Dat lekker vinden om ongeremd te zijn kan ook vanaf 18 jaar. Dat nix18 is niet bedacht om pubertjes te pesten. En het is toch ook niet zo gek dat je als ouders je kinderen leert zich aan regels te houden?

Kimdekim schreef op 26-05-2024 om 12:24:

[..]

Dat vind ik ook. Dat dat normaal is. Maar er zijn altijd mensen hier die het niet normaal vinden en dan alles in het extreme te gaan trekken en bedenken dat je 16 jarige dochter die wel eens drinkt toch zeker een zwaar probleem heeft.

Nee, ze geeft aan dat ze af en toe drinkt om minder onzeker te zijn, jouw eigen woorden en dat is gewoon nooit een goede reden om alcohol te gebruiken.

Dietloverzzz schreef op 26-05-2024 om 12:21:

[..]

Is heel normaal toch. Het is ook gewoon lekker. En anders vind ik het ook niet gek. Pubers zijn nu eenmaal sneller onzeker en dan is het fijn om iers ongeremder te kunnen zijn.

Alcoholische consumpties lekker?  Nou een wijntje/ biertje gaat nog maar bij de wat sterkere dingen proef ik echt alleen de scherpte van de alcohol. Scheelt misschien dat ik nooit heb "leren drinken"😜 In de tijd dat ik studeerde werd ik chronisch ziek en was alcohol en no-go.

Ysenda schreef op 26-05-2024 om 12:34:

[..]

Nee, ze geeft aan dat ze af en toe drinkt om minder onzeker te zijn, jouw eigen woorden en dat is gewoon nooit een goede reden om alcohol te gebruiken.

Nee dat vind jij geen goede reden,  dat is wat anders.  Ik vind dat best een goede reden.

Kimdekim schreef op 26-05-2024 om 12:24:

[..]

Dat vind ik ook. Dat dat normaal is. Maar er zijn altijd mensen hier die het niet normaal vinden en dan alles in het extreme te gaan trekken en bedenken dat je 16 jarige dochter die wel eens drinkt toch zeker een zwaar probleem heeft.

Klopt inderdaad. Ik vind het niet realistisch om te geloven dat kinderen die voor de 18e niet mogen drinken dat ook echt niet doen (op enkele uitzonderingen dan na). Het wordt ook dan alleen maar spannender en het gebeurt dan gewoon stiekem met alle gevolgen van dien. Pubers houden vaak ook van dingen uitproberen.

Juist de kinderen van ouders die er zo krampachtig over deden die gingen juist meer drinken en er helemaal fout op. Dat heb ik echt zo vaak gezien overal in mijn omgeving.. En de kinderen van ouders die er minder krampachtig over deden konden er juist goed mee omgaan en dedenmeer rustig aan. 

Maar goed ieder kind is ook weer anders.

Gingergirl schreef op 26-05-2024 om 12:34:

[..]

Hier werkt dat dus wel. Bij het afrekenen wordt altijd naar de id kaart gevraagd. Zijn ook geen enorm grote ruimtes dus doorgeven valt snel op. Al zal het ongetwijfeld natuurlijk weleens gebeuren, geen systeem is waterdicht dat wil ik niet beweren. Op straat rondhangen met drank wordt hier in de stad wel op gehandhaafd al zullen er genoeg de dans ontspringen. Op straat rondhangen was hier een no go.

Ik weet niet of je dochter wekelijks uit gaat maar je geeft zelf al aan dat er bij veel gelegenheden waar zij komt , uitgaansgelegenheden, dorpsfeesten, bij andere thuis, op straat hangen etc er gedronken wordt. Daarom vroeg ik al eerder, wat versta je onder sporadisch. Dat is bij ons hooguit 1 of 2 keer per jaar. Dat lekker vinden om ongeremd te zijn kan ook vanaf 18 jaar. Dat nix18 is niet bedacht om pubertjes te pesten. En het is toch ook niet zo gek dat je als ouders je kinderen leert zich aan regels te houden?

Ik vind de regels in dit geval meer een advies en het is een advies dat ik niet volg.  Net als dat mijn kinderen ook heus wel eens een bakje chips eten.  Is ook niet zo gezond.  In huis mag een kind onder de 18 drinken.  Dus het is niet zo dat ze regels overtreden.  

Dietloverzzz schreef op 26-05-2024 om 12:45:

[..]

Klopt inderdaad. Ik vind het niet realistisch om te geloven dat kinderen die voor de 18e niet mogen drinken dat ook echt niet doen (op enkele uitzonderingen dan na). Het wordt ook dan alleen maar spannender en het gebeurt dan gewoon stiekem met alle gevolgen van dien. Pubers houden vaak ook van dingen uitproberen.

Juist de kinderen van ouders die er zo krampachtig over deden die gingen juist meer drinken en er helemaal fout op. Dat heb ik echt zo vaak gezien overal in mijn omgeving.. En de kinderen van ouders die er minder krampachtig over deden konden er juist goed mee omgaan en dedenmeer rustig aan.

Maar goed ieder kind is ook weer anders.

Ik vind het heron belangrijk dat mijn kinderen weten dat ze altijd bij me terecht kunnen.  En als ze dus een keer echt teveel gedronken hebben( wat overigens nog nooit het geval geweest is). Dat ze dan niet bang zijn om mij te bellen.  Ik heb het zo vaak meegemaakt dat mijn kind mij belt omdat een vriendin te dronken is om te fietsen en niet naar huis durft te bellen.  Ik ben dan bij dat ze mij bellen. Ze weten ook dat ze van mij geen preek krijgen. 

Kimdekim schreef op 26-05-2024 om 12:43:

[..]

Nee dat vind jij geen goede reden, dat is wat anders. Ik vind dat best een goede reden.

Wat als je de alcohol door drugs vervangt? Want alcohol valt onder de light drugs?

Dat ze drinkt is ansich niet het probleem, de waarom zou dat wel moeten zijn.

Mijn zoon dronk met 16 ook wel eens wat maar omdat hij het lekker vond, niet om zich zekerder te boelen of om erbij te horen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.