Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Alcohol

kind van 15 vraagt mij of ze op een feestje een klein beetje mag drinken, ze wil dit graag doen in overleg en niet stiekem. Wat is jullie ervaringen? 


Ysenda schreef op 26-05-2024 om 09:02:

[..]

Nou precies zo, je weet dat het gebeurd want je ziet het afval maar je kunt ze niet betrappen zo slim zijn ze ook wel.

Bij ons op het complex zijn alleen al 25 kleedkamers, 9 toiletblokken. 3 sporthallen, 12 velden voor de verschillende sporten. Er zijn 5 of 6 verschillende sporten met elk meerdere teams actief op het zelfde moment in het weekend. Dus jeugd a kan van je eigen afdeling zijn de tegenstander van je eigen afdeling, jeugd van andere sport. Er zit zo 2-300 man in die kantine als het er niet meer zijn.

Door de week is het wel te doen dan staat er ook maar 2 man achter de bar maar in het weekend staat er 10 man in de bar en 5 in de keuken.

En ja de vereniging draait op die omzet want de hal wordt ook verhuurd voor feesten en partijen om de begroting rond te krijgen.

Het gaat niet om een begroting van een ton maar om enkele miljoenen per jaar en dat voor een amateurvereniging. Want dat complex is in eigendom en niet gehuurd van de gemeente.

Als ik kijk bij de kantine van de club in mijn geboortedorp dan is het te doen, 3 velden en in totaal 9 teams. Wij hebben alleen bij de voetbal al 40 jeugdteams! Tel daar de andere sporten bij op.



Tuurlijk snap ik dat er gehaaide pubers tussen zitten, je krijgt het nooit helemaal ideaal zo werkt het leven niet. Het complex wat jij beschrijft, zo groot is het hier ook. Maakt niet uit wie van welke vereniging is en hoe druk het is, er zijn duidelijke regels die voor iedereen gelden. Drankjes meenemen naar wc's kleedkamers of naar buiten is niet toegestaan en je wordt echt wel aangesproken en je bij betrappen meteen geen lid meer bent. Scheelt denk ik ook dat hier geen alcohol geschonken wordt in de kantine, als je er een soort kroeg van maakt is de drempel om over de schreef te gaan ook lager denk ik.

Ik denk juist omdat de jeugd tegenwoordig niet meer op stap mag voor de 18 dat er meer gedronken wordt.  Mijn dochter heeft echt niet genoeg geld om meer dan 2 mix drankjes a 10 euro te drinken als ze elke week op stap gaat.  Maar een fles (nep)passoa kost 4.99, Safari 7,99 en El Picu ( alle smaken) 6.99. En ja dan gaan ze ergens zitten en drinken dat.  Jeugd van die leeftijd willen elkaar toch ontmoeten en toch een beetje feesten.  

Kimdekim schreef op 26-05-2024 om 10:04:

Ik denk juist omdat de jeugd tegenwoordig niet meer op stap mag voor de 18 dat er meer gedronken wordt. Mijn dochter heeft echt niet genoeg geld om meer dan 2 mix drankjes a 10 euro te drinken als ze elke week op stap gaat. Maar een fles (nep)passoa kost 4.99, Safari 7,99 en El Picu ( alle smaken) 6.99. En ja dan gaan ze ergens zitten en drinken dat. Jeugd van die leeftijd willen elkaar toch ontmoeten en toch een beetje feesten.

Maar die ( nep) drank krijgen ze dan van ouders of oudere vrienden? Dat ze elkaar willen ontmoeten en lol willen maken is prima, maar is het alleen maar leuk/ gezellig met alcohol? Dat laatste is in mijn beleving iets wat je jezelf aanleert of aangepraat krijgt.

De jeugd mag overigens nog gewoon op stap hoor, mijn oudste ging altijd uit met haar vriendinnen vanaf haar 15e. Er werd alleen geen alcohol aan ze geschonken in de uitgaansgelegenheden. Het uitgaan an sich is niet verdwenen. Maar wellicht verschilt dat per omgeving.

Gingergirl schreef op 26-05-2024 om 10:18:

[..]

Maar die ( nep) drank krijgen ze dan van ouders of oudere vrienden? Dat ze elkaar willen ontmoeten en lol willen maken is prima, maar is het alleen maar leuk/ gezellig met alcohol? Dat laatste is in mijn beleving iets wat je jezelf aanleert of aangepraat krijgt.

De jeugd mag overigens nog gewoon op stap hoor, mijn oudste ging altijd uit met haar vriendinnen vanaf haar 15e. Er werd alleen geen alcohol aan ze geschonken in de uitgaansgelegenheden. Het uitgaan an sich is niet verdwenen. Maar wellicht verschilt dat per omgeving.

Veel kroegen en clubs hebben een beleid van 18+, dus raar dat jouw kind op haar 15e blijkbaar gewoon een club binnen kwam. 

Gingergirl schreef op 26-05-2024 om 10:18:

[..]

Maar die ( nep) drank krijgen ze dan van ouders of oudere vrienden? Dat ze elkaar willen ontmoeten en lol willen maken is prima, maar is het alleen maar leuk/ gezellig met alcohol? Dat laatste is in mijn beleving iets wat je jezelf aanleert of aangepraat krijgt.


Dochter koopt vaak de cadeautjes voor hun vriendengroep. Toen ze nog geen 18 was kwam ze regelmatig thuis met een heel drankpakket voor de jarigen. Hoe ze daar aan kwam? Oh, ik heb naamklasgenoot even gevraagd om af te rekenen. (De jarigen waren overigens allemaal 18 of ouder. Anders had het wat mij betreft ook niet gegeven mogen worden). 

Hier mogen ze van ons (begeleid en met mate) drinken vanaf 16. Maar los van soms een nipje proeven op ons aanbod is het tot ruim 17 nooit gegaan. Geen van de kinderen heeft echt interesse. De enige 18+er drinkt hooguit 2a3 drankjes op een avond maar meestal niks. De anderen nooit. Gesprekken zijn hier open over. Het mag tenslotte van ons, dus waarom zou je erover liegen... 

Ik denk wel dat we deze regel (drinken vanaf 16) konden maken omdat we onze kinderen kennen en weten dat ze nooit volop zouden gaan zuipen. Zijn het de types niet naar. Ook vrienden zijn nooit dronken. 
En zelf drink ik nooit maar heb toch leuke avonden op feestjes waar anderen wel drinken. Dat zien ze natuurlijk ook. 
(Voordeel volgens de oudste: kan altijd de auto meehebben als er niet gedronken wordt, dus hoeft nooit door de kou 's nachts naar huis te fietsen of zo)

Gingergirl schreef op 26-05-2024 om 10:18:

[..]

Maar die ( nep) drank krijgen ze dan van ouders of oudere vrienden? Dat ze elkaar willen ontmoeten en lol willen maken is prima, maar is het alleen maar leuk/ gezellig met alcohol? Dat laatste is in mijn beleving iets wat je jezelf aanleert of aangepraat krijgt.

De jeugd mag overigens nog gewoon op stap hoor, mijn oudste ging altijd uit met haar vriendinnen vanaf haar 15e. Er werd alleen geen alcohol aan ze geschonken in de uitgaansgelegenheden. Het uitgaan an sich is niet verdwenen. Maar wellicht verschilt dat per omgeving.

Hier kom je onder de 18 de uitgaansgelegenheid niet in omdat ze niet kunnen controleren of de alcohol dan door gegeven wordt aan 18 -.

Maar ik ben het met je eens dat gezellig combineren met alcohol is aangeleerd/aangepraat.


Volgens mij speelt regio hier ook wel een rol. De mensen die zeggen 'iedereen hier in de omgeving drinkt vanaf een jaar of 15' komen allemaal uit Brabant volgens mij. Hier in Limburg is dat ook wel zo, maar het is niet echt letterlijk iedereen. 

Cafés en uitgaansgelegenheden hebben vaak wel een leeftijdsgrens omdat ze geen zin hebben in controleren en omdat drank toch wordt doorgegeven en daar kunnen ze dikke boetes voor krijgen. Daarom dus '18 min komt er niet in'. 
Uitgaan is sowieso niet goedkoop, ook als je gewoon cola drinkt. Dus dat de jeugd bij mensen in een keet (mensen in dorpen die achteraf wonen hebben vaak een soort hang/chill unit in de tuin) gaan chillen. De ouders des huizes zijn dan gewoon binnen in het huis. Of ergens anders heen, de pubers redden zich wel.

Het is heel makkelijk om te zeggen 'alle ouders in de vriendengroep van mijn kinderen hanteren nix18 en ze krijgen nergens drank' als dat ook zo is. Dan is er ook geen discussie. Maar als dat niet zo is, is het lastiger. Want dan krijg je dus wel dat er feestjes zijn waar drank aanwezig is en moet je kind heel stevig in zijn schoenen staan om nee te zeggen. Daarbij wordt een vriendengroep nooit allemaal op dezelfde dag 18. Dus er is altijd wel een fase waarbij een deel wel al 18 is en een deel nog niet. 

Ik vind royement zodra je bij de club betrapt wordt met alcohol een hele strenge regel.
Maar het zou best afschrikwekkend kunnen werken. Alleen moet je dat dan met al die verenigingen samen bepalen en handhaven, want je kunt als individuele vrijwilliger bij de badminton natuurlijk niet een willekeurige voetballer van de club af sturen.
Toch geloof ik ook wel dat er clubs zijn die leven van de baromzet. Wel is het zo dat mensen vaak hun eigen gedrag overschatten. Dan zeggen ze 'als er geen bier meer is, dan kom ik niet meer' en uiteindelijk blijven ze toch. 

Stimpie schreef op 26-05-2024 om 10:29:

[..]

Dochter koopt vaak de cadeautjes voor hun vriendengroep. Toen ze nog geen 18 was kwam ze regelmatig thuis met een heel drankpakket voor de jarigen. Hoe ze daar aan kwam? Oh, ik heb naamklasgenoot even gevraagd om af te rekenen. (De jarigen waren overigens allemaal 18 of ouder. Anders had het wat mij betreft ook niet gegeven mogen worden).

Hier mogen ze van ons (begeleid en met mate) drinken vanaf 16. Maar los van soms een nipje proeven op ons aanbod is het tot ruim 17 nooit gegaan. Geen van de kinderen heeft echt interesse. De enige 18+er drinkt hooguit 2a3 drankjes op een avond maar meestal niks. De anderen nooit. Gesprekken zijn hier open over. Het mag tenslotte van ons, dus waarom zou je erover liegen...

Ik denk wel dat we deze regel (drinken vanaf 16) konden maken omdat we onze kinderen kennen en weten dat ze nooit volop zouden gaan zuipen. Zijn het de types niet naar. Ook vrienden zijn nooit dronken.
En zelf drink ik nooit maar heb toch leuke avonden op feestjes waar anderen wel drinken. Dat zien ze natuurlijk ook.
(Voordeel volgens de oudste: kan altijd de auto meehebben als er niet gedronken wordt, dus hoeft nooit door de kou 's nachts naar huis te fietsen of zo)

Westland, kop van Noord-Holland, Twente zijn allemaal ook zeer bekend met grote hoeveelheden alcohol bij jongeren.

Delft had de eerste jongeren alcohol poli, ziekenhuis voor het Westland. Niet iets om trots op te zijn.

Gingergirl schreef op 26-05-2024 om 10:18:

[..]

Maar die ( nep) drank krijgen ze dan van ouders of oudere vrienden? Dat ze elkaar willen ontmoeten en lol willen maken is prima, maar is het alleen maar leuk/ gezellig met alcohol? Dat laatste is in mijn beleving iets wat je jezelf aanleert of aangepraat krijgt.

De jeugd mag overigens nog gewoon op stap hoor, mijn oudste ging altijd uit met haar vriendinnen vanaf haar 15e. Er werd alleen geen alcohol aan ze geschonken in de uitgaansgelegenheden. Het uitgaan an sich is niet verdwenen. Maar wellicht verschilt dat per omgeving.

Nou hier kom je dus nergens binnen onder de 18. En ze controleren streng.  Alleen met carnaval of koningsnacht wil het nog wel eens lukken om ergens binnen te komen.  Hoe controleren ze anders dat iemand wel/ geen alcohol mag?  

En ja de alcohol wordt gehaald door ouder broers/ zussen,  vrienden die al wel 18 zijn en soms ook ouders.  Als ik vraag waarom mijn dochter drinkt zegt ze dat ze altijd haar best doet om een goeie indruk te maken, met alcohol kan ze alles en beetje loslaten, is ze minder onzeker en losser.  Ik begrijp dat wel.  

Nick90 schreef op 26-05-2024 om 10:28:

[..]

Veel kroegen en clubs hebben een beleid van 18+, dus raar dat jouw kind op haar 15e blijkbaar gewoon een club binnen kwam.

Clubs weet ik niet daar lag hun interesse niet. Maar hier kun je wel naar de meeste kroegen / danscafes, alleen aan de bar geen alcohol bestellen als je nog geen 18 bent, hier werden ID'S altijd wel gecontroleerd. Het was bij haar vriendengroep ook niet zo dat zodra er een 18 werd er meteen alcohol gedronken werd en doorgegeven. Ze zijn nu volwassen maar drinken ( op 1 na) geen van allen.

Ik kan me ook wel voorstellen dat als je vriendengroep voor een deel uit moslims bestaat, dat drinken dan sowieso minder 'de norm' wordt omdat die vanuit geloofsovertuiging niet drinken. Dat het dan makkelijker wordt om nee te zeggen omdat je dan niet de enige bent. 

Kimdekim schreef op 26-05-2024 om 10:34:

[..]

Nou hier kom je dus nergens binnen onder de 18. En ze controleren streng. Alleen met carnaval of koningsnacht wil het nog wel eens lukken om ergens binnen te komen. Hoe controleren ze anders dat iemand wel/ geen alcohol mag?

En ja de alcohol wordt gehaald door ouder broers/ zussen, vrienden die al wel 18 zijn en soms ook ouders. Als ik vraag waarom mijn dochter drinkt zegt ze dat ze altijd haar best doet om een goeie indruk te maken, met alcohol kan ze alles en beetje loslaten, is ze minder onzeker en losser. Ik begrijp dat wel.

Daar zijn id kaarten dus voor. Hier leeft dat drinken in de vriendengroep niet zo dus dat doorgeven speelde niet. Ze zijn nu volwassen maar drinken nog steeds niet ( op 1 na). 

Ik vind het oprecht verdrietig om te lezen dat zo'n jong meisje nu al alcohol nodig heeft om zich minder onzeker te voelen. En drinkt ze dan echt sporadisch als ze wekelijks uit gaat?  Moeten jullie uiteraard zelf weten, maar ik vind het heftig.

Gingergirl schreef op 26-05-2024 om 10:57:

[..]

Daar zijn id kaarten dus voor. Hier leeft dat drinken in de vriendengroep niet zo dus dat doorgeven speelde niet. Ze zijn nu volwassen maar drinken nog steeds niet ( op 1 na).

Ik vind het oprecht verdrietig om te lezen dat zo'n jong meisje nu al alcohol nodig heeft om zich minder onzeker te voelen. En drinkt ze dan echt sporadisch als ze wekelijks uit gaat? Moeten jullie uiteraard zelf weten, maar ik vind het heftig.

Idd, dat het nodig is om je minder onzeker te voelen is heel treurig en zou voor mij juist reden zijn het helemaal te verbieden en met mijn kind aan die onzekerheid te gaan werken.

Gingergirl schreef op 26-05-2024 om 10:49:

[..]

Clubs weet ik niet daar lag hun interesse niet. Maar hier kun je wel naar de meeste kroegen / danscafes, alleen aan de bar geen alcohol bestellen als je nog geen 18 bent, hier werden ID'S altijd wel gecontroleerd. Het was bij haar vriendengroep ook niet zo dat zodra er een 18 werd er meteen alcohol gedronken werd en doorgegeven. Ze zijn nu volwassen maar drinken ( op 1 na) geen van allen.

Dus jij hebt het nu over 10+ jaar geleden ofzo? Nog steeds apart, in 2005 (toen was ik zelf 15) kwam je nergens binnen als je nog geen 18 was, juist zodat er aan de bar niet gecontroleerd hoefde te worden, dat lijkt me ook geen doen op een drukke avond. Buiten dat kun je voor zo'n 20 euro al een fake ID kopen. 

Nick90 schreef op 26-05-2024 om 11:08:

[..]

Dus jij hebt het nu over 10+ jaar geleden ofzo? Nog steeds apart, in 2005 (toen was ik zelf 15) kwam je nergens binnen als je nog geen 18 was, juist zodat er aan de bar niet gecontroleerd hoefde te worden, dat lijkt me ook geen doen op een drukke avond. Buiten dat kun je voor zo'n 20 euro al een fake ID kopen.

Nee niet zo lang geleden hoor. Hier in de stad kan dat bij veel gelegenheden wel, bij de bar vragen ze altijd om een ID. Zal per stad verschillen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.