Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Alcohol

kind van 15 vraagt mij of ze op een feestje een klein beetje mag drinken, ze wil dit graag doen in overleg en niet stiekem. Wat is jullie ervaringen? 


Kimdekim schreef op 25-05-2024 om 22:05:

De discussie is al eens eerder gevoerd maar ik kan nergens in de literatuur vinden dat sporadisch drinken onder de 18 schadelijk is. Alleen dat overmatig drinken schadelijk is. In het onderzoek over strenge regels hebben ze het over 11 en 12 jarigen. Ik denk dat er sowieso maar weinig ouders zijn die hun kinderen op die leeftijd laten drinken.

Maar wat is in jouw optiek sporadisch? 

Als jouw kind wekelijks of maandelijks uitgaat en zich in een groep begeeft waar drinken gebruikelijk en misschien wel de norm is. Dan is het al niet meer sporadisch. En als iedereen om je heen drinkt is de drempel om mee te drinken erg laag. En de drempel om het stelselmatig te gaan doen ook laag.

Een leerling van mij is na het drinken van slechts 1 glas  teut geworden en ernstig gewond geraakt in het verkeer, dronk verder nooit en dus ook niet veel, maar zo slecht is het dus; je weet niet van te voren hoe het gaat vallen. Waarom is het voor jou zo belangrijk dat je literatuur nodig hebt als bevestiging dat het slecht voor je is?

Gingergirl schreef op 25-05-2024 om 22:29:

[..]

Maar wat is in jouw optiek sporadisch?

Als jouw kind wekelijks of maandelijks uitgaat en zich in een groep begeeft waar drinken gebruikelijk en misschien wel de norm is. Dan is het al niet meer sporadisch. En als iedereen om je heen drinkt is de drempel om mee te drinken erg laag.

Een leerling van mij is na het drinken van slechts 1 glas teut geworden en ernstig gewond geraakt in het verkeer, dronk verder nooit en dus ook niet veel, maar zo slecht is het dus. Waarom is het voor jou zo belangrijk dat je literatuur nodig hebt als bevestiging dat het slecht voor je is?

Nu draai je het om.  Ik vind het gewoon niet erg dat er af en toe gedronken wordt en ik zie geen literatuur die het tegendeel bewijst.  In de literatuur hebben ze het alleen over schadelijke effecten bij overmatig gebruik.  Nou als dat dus geen sprake van is,  is voor mij de alcohol geen probleem. 


Kimdekim schreef op 25-05-2024 om 22:37:

[..]

Nu draai je het om. Ik vind het gewoon niet erg dat er af en toe gedronken wordt en ik zie geen literatuur die het tegendeel bewijst. In de literatuur hebben ze het alleen over schadelijke effecten bij overmatig gebruik. Nou als dat dus geen sprake van is, is voor mij de alcohol geen probleem.


https://www.jellinek.nl/vraag-antwoord/waarom-is-alcohol-extra-slecht-voor-jongeren/

Alcohol is voor kinderen veel schadelijker dan voor volwassenen omdat ze kleiner en lichter zijn en minder lichaamsvocht hebben. Daarom is 1 glas voor een kind veel heftiger qua effect. Niet alleen bij overmatig drinken. Bij 4 glazen kunnen ze al in coma raken. Ik zie trouwens dat kinderen die drinken vaak ook veel en/of snel drinken. Want dat is wat alcohol met je doet: ‘vooruit, nog eentje dan!’. Het blijft er vrijwel nooit bij een versnapering. 

M’n dochter, die niet drinkt omdat ze het niet lekker vindt, staat op elk feestje wel een keer het haar van een vriendin uit het gezicht te houden tijdens het kotsen  ….

Kikki39 schreef op 25-05-2024 om 21:16:

de ouders die zeggen dat ze het verboden hebben dat kinderen drinken tot 18 jaar en dat hun kind dat ook echt niet doet, vraag je je nooit eens af of dat ook echt zo is? Mijn dochter heeft al zoveel feesten gehad in allerlei dorpen en echt iedereen drinkt, toen waren ze rond de 15 jaar. Ook wordt er enorm veel "miauw" gebruikt onder de jongeren, waarvan ik denk dat de ouders het niet weten.

Jawel hoor, daar hebben we het ook gewoon over. Zeker met de oudste (die is inmiddels bijna 20) hebben we het daar wel over gehad. Ze geven aan alleen af en toe een slok geproefd te hebben van het een of ander. Ook nu de oudste 18+ is, drinkt hij trouwens nog steeds heel matig. 

Dat ‘iedereen drinkt’, hoor je dat van je kinderen? Want ook ‘iedereen mag om 3 uur thuis komen’ en ‘iedereen mag gewoon z’n telefoon meenemen naar bed’… dat soort dingen beweren mijn pubers ook altijd, maar dat blijkt in werkelijkheid toch anders te liggen. Mijn ervaring in de vriendengroepen van de kinderen, is dat ook daar wel degelijk (groepen) jongeren tussen zitten die niet drinken - omdat ze het niet willen en/of niet mogen van hun ouders. 

Poms schreef op 25-05-2024 om 22:47:

[..]

https://www.jellinek.nl/vraag-antwoord/waarom-is-alcohol-extra-slecht-voor-jongeren/

Alcohol is voor kinderen veel schadelijker dan voor volwassenen omdat ze kleiner en lichter zijn en minder lichaamsvocht hebben. Daarom is 1 glas voor een kind veel heftiger qua effect. Niet alleen bij overmatig drinken. Bij 4 glazen kunnen ze al in coma raken. Ik zie trouwens dat kinderen die drinken vaak ook veel en/of snel drinken. Want dat is wat alcohol met je doet: ‘vooruit, nog eentje dan!’. Het blijft er vrijwel nooit bij een versnapering.

M’n dochter, die niet drinkt omdat ze het niet lekker vindt, staat op elk feestje wel een keer het haar van een vriendin uit het gezicht te houden tijdens het kotsen ….

Je hebt het over kinderen die kleiner zijn maar de 16-17 jarigen die ik ken hebben gewoon een volwassen lichaam vaak groter en breder dan ik zelf ben. 

Pre-puberteit kinderen die voldoen wel aan die beschrijving van kleiner en lichter.


Ysenda schreef op 25-05-2024 om 23:48:

[..]

Je hebt het over kinderen die kleiner zijn maar de 16-17 jarigen die ik ken hebben gewoon een volwassen lichaam vaak groter en breder dan ik zelf ben.

Pre-puberteit kinderen die voldoen wel aan die beschrijving van kleiner en lichter.


Sommige jongens misschien, maar de meisjes die ik ken niet hoor. En dat het lijf er hetzelfde uitziet wil niet zeggen dat het ook hetzelfde functioneert als dat van een volwassenen. Het is nog in de groei immers. 

Ik werk al heel lang achter de bar in de voetbalkantine al lang voordat de wet verandert is van 16 naar 18 jaar. Voorheen hadden we weinig problemen met de jeugd. Vanaf dat jongeren onder de 18 geen biertje meer mochten drinken zijn de problemen begonnen. Ze gingen sterke dranken die ze zelf hebben mixen met cola. Ik heb ze met mijn eigen ogen afgevoerd zien worden naar het ziekenhuis. Ze dronken meer sterke drank dan cola. Ze kunnen niet mixen hoe een echte rum-cola er in verhoudingen in zit. Die jongeren hebben het niet van de kantine want Port is het meeste van alcoholpercentage wat we mogen verkopen en in huis hebben.

Pinokkio schreef op 25-05-2024 om 17:09:

De hemel inprijzen dat ze het deelt en in overleg wil. En benadrukken dat het belangrijk is dat te blijven doen.
En er gebruik van maken. Het zien als een opening om vooral de nadelen, gevaren en risico’s (nog eens) te kunnen bespreken, liefst niet op een belerende manier.
Zelf zou ik aangeven dat ik liever zou hebben dat ze nog wat zou wachten. 


Dit ja

Jesse_1 schreef op 25-05-2024 om 22:17:

[..]

? Wie verstrekt de alcohol?

Als mijn kind 18 wordt en een feestje geeft (met alcohol), dan hou ik geen leeftijdscontrole bij de ingang. Er is een feest, er is alcohol en aanwezigen zijn zelf verantwoordelijk of ze drinken of niet. [Alsof ik als ouder in de ruimte de hele avond aanwezig ben op het feest? En de enige ben die aan de alcohol komt en het uitdeelt aan iedereen die zijn ID laat zien? Ik weet niet zo goed hoe jij je een feestje voorstelt bij jongvolwassenen.]

Net als anders als ze onder vrienden zijn die oud genoeg zijn om alcohol te mogen kopen. Als je bang bent dat je kind de verleiding niet kan weerstaan, dan is het aan jou om het niet naar feestjes te laten gaan waar alcohol is of af te spreken met vrienden die alcohol hebben en het kunnen geven.

TO heeft het over een 15-jarige. Ik ga dan uit van leeftijdsgenoten en niet automatisch een feestje van 18plussers. En ja, er zijn ook ouders van 18minners (bijv 15/16 jarigen) die op feestjes alcohol toestaan aan groepjes 15/16 jarigen. Daar doel ik ook op. 

Kimdekim schreef op 25-05-2024 om 22:37:

[..]

Nu draai je het om. Ik vind het gewoon niet erg dat er af en toe gedronken wordt en ik zie geen literatuur die het tegendeel bewijst. In de literatuur hebben ze het alleen over schadelijke effecten bij overmatig gebruik. Nou als dat dus geen sprake van is, is voor mij de alcohol geen probleem.


De literatuur die jij aanhaalt, kijkt alleen naar lichamelijke effecten van alcohol (heeft natuurlijk ook schadelijke effecten). Maar alcohol levert ook andere gevaren op: bijvoorbeeld in het verkeer. 

Mugske schreef op 26-05-2024 om 07:58:

[..]

TO heeft het over een 15-jarige. Ik ga dan uit van leeftijdsgenoten en niet automatisch een feestje van 18plussers. En ja, er zijn ook ouders van 18minners (bijv 15/16 jarigen) die op feestjes alcohol toestaan aan groepjes 15/16 jarigen. Daar doel ik ook op.

Maar bij de vrienden van die 15 jarige kunnen heel goed 18+ ers zitten. 

Vriendengroep van zoon is al jaren redelijk stabiel maar zoon is samen met 2 anderen de jongste en nu 18, de oudste in die groep wordt dit jaar 22. Toen deze groep gevormd werd was zoon 14. 

Ze kennen elkaar niet van school maar van hobby. Als het alleen om klasgenoten gaat is het leeftijdsverschil kleiner maar die hebben ook wel oudere brussen.

Het leeftijdsverschil tussen de oudste en de jongste bij een vriendin van mij is 12 jaar. Bij een gezin met 3 kinderen zit er ook al snel 4 jaar tussen de oudste en de jongste. 


Poms schreef op 25-05-2024 om 23:59:

[..]

Sommige jongens misschien, maar de meisjes die ik ken niet hoor. En dat het lijf er hetzelfde uitziet wil niet zeggen dat het ook hetzelfde functioneert als dat van een volwassenen. Het is nog in de groei immers.

Nee inderdaad, en met name de hersenen ontwikkelen zich nog wel even door. Vroeg alcoholgebruik wordt geassocieerd met allerlei stoornissen. Ik kan me heel goed voorstellen dat mensen het ingewikkeld vinden om hun kind van de alcohol te houden, maar dat het echt heel slecht is staat wetenschappelijk echt niet ter discussie. 

Ik heb mezelf met regelmaat bijna in coma gedronken als jonge tiener, dat was in mijn omgeving meer regel dan uitzondering. Dat waren allemaal ouders die hun kinderen 'begeleidden' het drinken. Ik geloof daar echt niet in. 

watertoren schreef op 26-05-2024 om 00:22:

Ik werk al heel lang achter de bar in de voetbalkantine al lang voordat de wet verandert is van 16 naar 18 jaar. Voorheen hadden we weinig problemen met de jeugd. Vanaf dat jongeren onder de 18 geen biertje meer mochten drinken zijn de problemen begonnen. Ze gingen sterke dranken die ze zelf hebben mixen met cola. Ik heb ze met mijn eigen ogen afgevoerd zien worden naar het ziekenhuis. Ze dronken meer sterke drank dan cola. Ze kunnen niet mixen hoe een echte rum-cola er in verhoudingen in zit. Die jongeren hebben het niet van de kantine want Port is het meeste van alcoholpercentage wat we mogen verkopen en in huis hebben.

Ik probeer me een beeld te vormen hoe dat gaat; ze nemen dan dus sterke drank mee van huis of kopen dat elders/ laten dat een ouder iemand kopen en nemen dat dus mee ( als ik je goed begrijp) naar de voetbalkantine waar dat soort drank niet geschonken mag worden. Bestellen dan bij jou cola aan de bar en gaan dat stiekem mixen buiten of in de wc en niemand van de vereniging daar aanwezig heeft dit door en zegt er iets van? Of wordt het oogluikend toegestaan? Er liggen schreef je eerder flessen drank in de bosjes op het terrein van de club maar er wordt geen beleid op gemaak en dan zeggen dat het aan nix18 ligt waardoor het nu zo gaat. Vind ik best vreemd. It takes a village to raise a child...

Gingergirl schreef op 26-05-2024 om 08:30:

[..]

Ik probeer me een beeld te vormen hoe dat gaat; ze nemen dan dus sterke drank mee van huis of kopen dat elders/ laten dat een ouder iemand kopen en nemen dat dus mee ( als ik je goed begrijp) naar de voetbalkantine waar dat soort drank niet geschonken mag worden. Bestellen dan bij jou cola aan de bar en gaan dat stiekem mixen buiten of in de wc en niemand van de vereniging daar aanwezig heeft dit door en zegt er iets van? Of wordt het oogluikend toegestaan? Er liggen schreef je eerder flessen drank in de bosjes op het terrein van de club maar er wordt geen beleid op gemaakt.....Vind ik best vreemd. It takes a village to raise a child...

Die flessen vind men op zaterdagnacht of op maandagochtend als er schoon gemaakt word. Natuurlijk wordt er ingegrepen als het gezien wordt maar ze zijn ons vaak te slim af. Het is een grote vereniging met meer dan 1750 leden en zo'n vereniging werkt met vrijwilligers waarvan we een groot tekort hebben. Ze doen dat natuurlijk niet in het zicht van anderen he want als ouders het zien dan grijpen ze ook in maar ze zijn zo gehaaid dat ze niet betrapt worden.

Gingergirl schreef op 26-05-2024 om 08:30:

[..]

Ik probeer me een beeld te vormen hoe dat gaat; ze nemen dan dus sterke drank mee van huis of kopen dat elders/ laten dat een ouder iemand kopen en nemen dat dus mee ( als ik je goed begrijp) naar de voetbalkantine waar dat soort drank niet geschonken mag worden. Bestellen dan bij jou cola aan de bar en gaan dat stiekem mixen buiten of in de wc en niemand van de vereniging daar aanwezig heeft dit door en zegt er iets van? Of wordt het oogluikend toegestaan? Er liggen schreef je eerder flessen drank in de bosjes op het terrein van de club maar er wordt geen beleid op gemaak en dan zeggen dat het aan nix18 ligt waardoor het nu zo gaat. Vind ik best vreemd. It takes a village to raise a child...

Nou precies zo, je weet dat het gebeurd want je ziet het afval maar je kunt ze niet betrappen zo slim zijn ze ook wel.

Bij ons op het complex zijn alleen al 25 kleedkamers, 9 toiletblokken. 3 sporthallen, 12 velden voor de verschillende sporten.  Er zijn 5 of 6 verschillende sporten met elk meerdere teams actief op het zelfde moment in het weekend. Dus jeugd a kan van je eigen afdeling zijn de tegenstander van je eigen afdeling, jeugd van andere sport. Er zit zo 2-300 man in die kantine als het er niet meer zijn.

Door de week is het wel te doen dan staat er ook maar 2 man achter de bar maar in het weekend staat er 10 man in de bar en 5 in de keuken.

En ja de vereniging draait op die omzet want de hal wordt ook verhuurd voor feesten en partijen om de begroting rond te krijgen. 

Het gaat niet om een begroting van een ton maar om enkele miljoenen per jaar en dat voor een amateurvereniging. Want dat complex is in eigendom en niet gehuurd van de gemeente.

Als ik kijk bij de kantine van de club in mijn geboortedorp dan is het te doen, 3 velden en in totaal 9 teams. Wij hebben alleen bij de voetbal al 40 jeugdteams! Tel daar de andere sporten bij op.



Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.