Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Alcohol

kind van 15 vraagt mij of ze op een feestje een klein beetje mag drinken, ze wil dit graag doen in overleg en niet stiekem. Wat is jullie ervaringen? 


watertoren schreef op 25-05-2024 om 20:23:

[..]

Dan ben ik benieuwd over welke kantine jij het hebt. In alle voetbalkantines wordt alcohol geschonken en veel ook. De club draait op de omzet van de kantine. Je kunt het geloven of niet maar zonder kantine met omzet dan geen club meer. Dat is echt zo!

Dit is een kantine op het sportterrein waar meerdere verenigingen zitten o.a. voetbal. En die verenigingen zitten er al jaren dus hebben echt geen verkoop van alcohol nodig om het draaiende te houden. Ik vind het ook wel een goed uitgangspunt net zoals dat er op het terrein niet gerookt mag worden. Er lopen zeer veel jonge kinderen die hoeven niet mee te krijgen dat middelen gebruik na het sporten " erbij hoort".

Ik geef duidelijk aan dat ik liever niet heb dat ze drinken tot 18. Maar beter nog ga en blijf ik in gesprek over waarom ik dat denk. En je wilt ook voorkomen dat ze met 18 denken "nu mag het!!" En dan volledig de fout ingaan. Die voorbeelden ken ik namelijk ook. Tevens wil ik die vertrouwensband behouden. 

Dat kan overigens alleen als jij als ouder ook niet drinkt waar je kinderen bij zijn. En daar gaat het bij veel ouders verkeerd. Zelf regelmatig aan het bier en de wijn. En tegen kind dat erbij staat zeggen dat het slecht is en niet mag. 

Ik wil dat mijn kinderen leren zelfstandig goede keuzes te maken. Juist als ik er niet bij ben. Alleen verbieden is dan echt onvoldoende. 

Mijn dochter gaat ook naar lloret van de zomer.  Dat is drinken toegestaan vanaf 16. Ik ben blij dat ze de effecten van alcohol al kent voordat ze gaat. Want naast mijn idee zijn het juist de Kids die niks gewend zijn die helemaal out gaan.

de ouders die zeggen dat ze het verboden hebben dat kinderen drinken tot 18 jaar en dat hun kind dat ook echt niet doet, vraag je je nooit eens af of dat ook echt zo is? Mijn dochter heeft al zoveel feesten gehad in allerlei dorpen en echt iedereen drinkt, toen waren ze rond de 15 jaar. Ook wordt er enorm veel "miauw" gebruikt onder de jongeren, waarvan ik denk dat de ouders het niet weten. 

Gingergirl schreef op 25-05-2024 om 20:18:

[..]

Maar speelt dan wellicht de omgeving waarin je opgroeit niet ook mee? Als iedere ouder het toestaat en er is op elk feestje drank en de " gewoonte" dat op een feestje drank erbij " hoort", dan snap ik wel dat het lonkt want tja..iedereen doet het en je valt er dan toch wel buiten als je als enige niet drinkt, dan vinden ze je al snel saai. Drinken ze puur omdat ze dat drankje lekker vinden of omdat het groepsmentaliteit is dat het zo hoort? Dat kan zo overgaan van generatie op generatie.

Bij ons was het geen drank onder de 18 en zo deden alle ouders dat. Alcohol drinken was daardoor ook niet echt een issue want niemand deed het. Natuurlijk zal een puber het weleens geprobeerd hebben en dat is geen ramp maar het is nooit opgevallen en nu ze volwassen zijn drinken ze nog steeds geen alcohol. Er zijn natuurlijk pubers die volledig losgaan als ze iets niet mogen maar dat is echt niet iedereen. Ik maak weleens mee dat een leerling in het ziekenhuis is belandt na overmatig alcoholgebruik/ comazuipen maar dat zijn dan ook voornamelijk de leerlingen die al jong mochten drinken van hun ouders.

Watertoren schrijft bv over de voetbalkantine waar ze werkt; hier wordt in de kantine geen alcohol geschonken, het is namelijk geen cafe is de redenatie. En op de terreinen zelf alcohol meenemen en opdrinken is niet toegestaan, dan ben je geen lid meer. Wat zij schrijft herken ik totaal niet maar ik geloof best dat het gebeurd. Als je al de gewoonte creeert dat er na het sporten alcohol gedronken wordt leg je dan de lat niet steeds lager?

Het zal vast niet alleen de smaak zijn,  maar ook het gevoel van aangeschoten zijn,  je een beetje losser voelen.  Omgeving zal wel een rol spelen want zoals ik al zei drinken eigenijk alle vrienden en vriendinnen van mijn dochter.  Maar in het geval van mijn dochter heeft dit niks met groepsdruk te maken.  Zij zegt net zo gemakkelijk dat ze niet drinkt als ze er geen zin in heeft.  Ik drink zelf overigens helemaal geen alcohol. 

Overigens wordt er in de voetbalkantine hier wel degelijk gedronken en niet zo weinig ook. 

Kimdekim schreef op 25-05-2024 om 21:10:

Mijn dochter gaat ook naar lloret van de zomer. Dat is drinken toegestaan vanaf 16. Ik ben blij dat ze de effecten van alcohol al kent voordat ze gaat. Want naast mijn idee zijn het juist de Kids die niks gewend zijn die helemaal out gaan.

De minimale leeftijd voor alcohol is in Spanje ook 18 hoor. Vermoed alleen niet dat er veel gecontroleerd wordt. 

Poms schreef op 25-05-2024 om 21:25:

[..]

De minimale leeftijd voor alcohol is in Spanje ook 18 hoor. Vermoed alleen niet dat er veel gecontroleerd wordt.

Jeetje ja,  je hebt gelijk.  Ik dacht echt dat het vanaf 16 was.  Nou ik verwacht niet dat ze veel problemen krijgt met drank in Spanje. 

Ik zou zeggen nee, nog niet, geduld. Je mag ook geen autorijden op je 15de en ook geen sigaretten roken op je 15de en ook niet naar de stembus. Ik snap dat je nieuwsgierig bent en het misschien stiekem gaat doen maar dan zijn de consequenties ook voor jou. Ik drink zelf niks meer sinds een paar jaar en man alleen soms op gelegenheden dus vanuit ons zal kind niet meekrijgen dat jezelf vergiftigen met alcohol normaal is. Ikzelf en meerdere mensen in mijn familie zijn ontzettend in de problemen gekomen door verslaving en een enkeling is er zelfs aan gestorven en dat zal ik kind er ook bij vertellen als hij oud genoeg is. Die gifbeker is geen grapje. Geniet maar drink met mate en het liefst met maten zeggen ze niet voor niets. En met dat gezegd hebbende moet kind verder zelf weten of hij vanaf zijn 18de met zijn maten naar de kroeg gaat. Ik hoop een open lijn te houden verder hierover. 

Geen alcohol onder de 18. Heb je je verdiept in alcohol in relatie tot jongeren? En ken de schadelijke gevolgen? https://www.trimbos.nl/actueel/nieuws/schade-door-alcoholgebruik-nog-altijd-onderschat/
Als ze je vragen of ze klein stukje mogen rijden in je auto, en dit liever niet stiekem doen, maar in overleg? 
Als ze vragen of ze een paar sigaretten mogen roken, maar dit niet liever niet stiekem doen, maar in overleg? 
Uit onderzoek blijkt (trimbos) dat kinderen niet of minder drinken als ouders strenge regels (durven te) hanteren. Ook dat als ouders positief over drinken spreken, kinderen eerder verslaafd raken, in tegenstelling tot ouders die niet positief over alcohol spreken en/of zelf niet drinken. 

klein stukje rijden in auto heeft hier natuurlijk niks mee te maken, breng je andere in gevaar,nee natuurlijk mag dt niet.

Kikki39 schreef op 25-05-2024 om 22:00:

klein stukje rijden in auto heeft hier natuurlijk niks mee te maken, breng je andere in gevaar,nee natuurlijk mag dt niet.

Want alcohol levert geen gevaar op?


Gevaar voor de hersens.

Gevaar voor alcoholvergiftiging

Gevaar voor dronken in het verkeer op fiets of brommer

Gevaar voor vervagende grenzen en overschrijding van grenzen van jezelf of een ander. 

Etc. 

De discussie is al eens eerder gevoerd maar ik kan nergens in de literatuur vinden dat sporadisch drinken onder de 18 schadelijk is.  Alleen dat overmatig drinken schadelijk is. In het onderzoek over strenge regels hebben ze het over 11 en 12 jarigen.  Ik denk dat er sowieso maar weinig ouders zijn die hun kinderen op die leeftijd laten drinken. 

Kikki39 schreef op 25-05-2024 om 21:16:

de ouders die zeggen dat ze het verboden hebben dat kinderen drinken tot 18 jaar en dat hun kind dat ook echt niet doet, vraag je je nooit eens af of dat ook echt zo is? Mijn dochter heeft al zoveel feesten gehad in allerlei dorpen en echt iedereen drinkt, toen waren ze rond de 15 jaar. Ook wordt er enorm veel "miauw" gebruikt onder de jongeren, waarvan ik denk dat de ouders het niet weten.

Wij hebben het niet verboden (want dat kan in feite niet), maar onze kinderen hebben zeker geen alcohol gedronken voor hun 18e. Of, nou ja, ik lieg een beetje, de jongste kreeg wijn van ons ca 10 dagen voor zijn 18e verjaardag.

En ja, ik weet het zeker.

Mugske schreef op 25-05-2024 om 17:56:

het is verboden om alcohol te verkopen aan 18minners. Van de wet mag je je kind thuis wel alcohol schenken, maar verstandig is dat natuurlijk niet.

Als ze op een feestje alcohol wil drinken, wie verstrekt haar dan die alcohol? Bij ons nix18 en dus verstrek ik ook geen alcohol aan 18minners op feestjes. Ik zou niet blij (mild uitgedrukt) zijn als anderen mijn 18minner alcohol verschaffen.

? Wie verstrekt de alcohol?

Als mijn kind 18 wordt en een feestje geeft (met alcohol), dan hou ik geen leeftijdscontrole bij de ingang. Er is een feest, er is alcohol en aanwezigen zijn zelf verantwoordelijk of ze drinken of niet. [Alsof ik als ouder in de ruimte de hele avond aanwezig ben op het feest? En de enige ben die aan de alcohol komt en het uitdeelt aan iedereen die zijn ID laat zien? Ik weet niet zo goed hoe jij je een feestje voorstelt bij jongvolwassenen.]

Net als anders als ze onder vrienden zijn die oud genoeg zijn om alcohol te mogen kopen. Als je bang bent dat je kind de verleiding niet kan weerstaan, dan is het aan jou om het niet naar feestjes te laten gaan waar alcohol is of af te spreken met vrienden die alcohol hebben en het kunnen geven.

Kikki39 schreef op 25-05-2024 om 21:16:

de ouders die zeggen dat ze het verboden hebben dat kinderen drinken tot 18 jaar en dat hun kind dat ook echt niet doet, vraag je je nooit eens af of dat ook echt zo is? Mijn dochter heeft al zoveel feesten gehad in allerlei dorpen en echt iedereen drinkt, toen waren ze rond de 15 jaar. Ook wordt er enorm veel "miauw" gebruikt onder de jongeren, waarvan ik denk dat de ouders het niet weten.

Tuurlijk wel, we zijn er altijd over in gesprek gebleven. Niet alleen verbieden maar vooral goed uitleggen waarom dat is. Als ouder weet je nooit 100% zeker of er niet gedronken is, en we zijn ook niet naief; elke puber kan in de verleiding komen en eens wat proberen en dat hoort ook bij het leven. Zelf nooit alcohol geroken of aangeschoten kinderen meegemaakt. Scheelt ook als je kind vrienden heeft die niet drinken en het ook bij anderen niet gegeven wordt. Hierdoor leefde het ook niet, geen interesse erin. Dorpsfeesten zoals jij beschrijft kennen we hier ook niet. Niet lullig bedoeld en misschien zit ik er ook compleet naast maar zoals het soms beschreven wordt lijkt het er op alsof dat soort feestjes alleen maar om zuipen / drinken gaat of dat het alleen maar gezellig kan zijn als er drank is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.