Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Alcohol

kind van 15 vraagt mij of ze op een feestje een klein beetje mag drinken, ze wil dit graag doen in overleg en niet stiekem. Wat is jullie ervaringen? 


Naar welke feestjes gaat ze dan dat daar dus blijkbaar wel open en bloot alcohol te krijgen is?

Dat een 17-jarige een glas of 2 drinkt ... oké, niet tegen te houden.
Maar die 15-jarige zou ik gewoon thuishouden als blijkt dat de drank op privé-feestjes bij zowat even oude vriendinnen ( ? ) gewoon op tafel staat.

Ysenda schreef op 25-05-2024 om 19:13:

[..]

Dat klopt niet, het mag niet aan ze verkocht worden tot ze 18 zijn en ze mogen er niet mee over straat lopen maar wat jij in privé situaties doet zoals een feestje is helemaal vrij.

Dus ik mag jouw kleuter dronken voeren en dat is niet strafbaar.

Het is niet gezond en daarom niet wenselijk maar strafbaar is het niet.

Nou ik denk toch dat een kleuter dronken voeren gelijk staat aan kindermishandeling qua strafbaarheid.

Heel fijn natuurlijk dat ze overlegt, maar bij ons gold en geldt nix18. Kortom, ik ga het niet toestaan. Nooit en nergens. Overigens gebruik(t)en mijn pubers dat ook vaak als argument op dergelijke feestjes: nee, sorry, het mag echt niet van m’n ouders en ik krijg er gezeik mee. Zoiets. Vaak stopten mede-pubers dan wel met aandringen. (Ik heb overigens helemaal niet de illusie dat ze het niet uitgeprobeerd hebben, maar nooit met mijn toestemming dus). 

Mijn dochter is 16 en drinkt.  Niet ieder weekend,  maar wel regelmatig.  Ze deed dit zijn beetje vanaf haar 15de. Toen was het nog enkel op een feestje.  Ik heb er geen moeite mee en het zorgt ook niet voor problemen. Eerlijk gezegd ken ik maar heel weinig kinderen van die leeftijd die niet drinken.

Ik zou haar gewoon een beetje laten drinken. Zo kan ze gecontroleerd haar eigen grenzen leren kennen. Beter dan het stiekem doen en dan gaan coma zuipen. Mooi dat het bespreekbaar is.

Kimdekim schreef op 25-05-2024 om 19:28:

Mijn dochter is 16 en drinkt. Niet ieder weekend, maar wel regelmatig. Ze deed dit zijn beetje vanaf haar 15de. Toen was het nog enkel op een feestje. Ik heb er geen moeite mee en het zorgt ook niet voor problemen. Eerlijk gezegd ken ik maar heel weinig kinderen van die leeftijd die niet drinken.

Mijn zoon is inmiddels 31 en hij mocht van mijn  man en mij ook af en toe een pilsje toen hij nog geen 16 was. 16 was toen de norm. Hij hoefde niks stiekem te doen maar vrienden van hem die dat niet af en toe mochten van hun ouders die zopen zich laveloos op feestjes waar drank werd geschonken. Die vrienden vond hij in de bosjes en moest hij met andere vrienden thuis brengen en dan kreeg dat ventje nog onnoemelijk op zijn donder. Ik weet dat het gezonder is om niet te drinken maar als je weet dat je kind wel alcohol wilt drinken dan begeleid je puber dan daarin. 

Kimdekim schreef op 25-05-2024 om 19:28:

Mijn dochter is 16 en drinkt. Niet ieder weekend, maar wel regelmatig. Ze deed dit zijn beetje vanaf haar 15de. Toen was het nog enkel op een feestje. Ik heb er geen moeite mee en het zorgt ook niet voor problemen. Eerlijk gezegd ken ik maar heel weinig kinderen van die leeftijd die niet drinken.

Dat is ook heel normaal voor die leeftijd denk ik.

watertoren schreef op 25-05-2024 om 20:07:

[..]

Mijn zoon is inmiddels 31 en hij mocht van mijn man en mij ook af en toe een pilsje toen hij nog geen 16 was. 16 was toen de norm. Hij hoefde niks stiekem te doen maar vrienden van hem die dat niet af en toe mochten van hun ouders die zopen zich laveloos op feestjes waar drank werd geschonken. Die vrienden vond hij in de bosjes en moest hij met andere vrienden thuis brengen en dan kreeg dat ventje nog onnoemelijk op zijn donder. Ik weet dat het gezonder is om niet te drinken maar als je weet dat je kind wel alcohol wilt drinken dan begeleid je puber dan daarin.

Dat is denk ik echt het beste. Eens met deze post.

Wat me elke keer weer verbaast als er een soortgelijk topic is, is dat ‘de verhalen’ (als die van Watertoren) serieuzer genomen worden dan wetenschappelijk onderzoek. Uit onderzoek blijkt keer op keer dat regels stellen wel degelijk werkt en dat jongeren eerder én meer (gaan) drinken als het door ouders toegestaan wordt.
http://paaz.wdfiles.com/local--files/de-rol-van-ouders-in-de-ontwikkeling-van-alcoholgebruik-onde/de%20rol%20van%20ouders%20in%20de%20ontwikkeling%20van%20alcoholgebruik%20onder%20adolescenten.pdf

Kimdekim schreef op 25-05-2024 om 19:28:

Mijn dochter is 16 en drinkt. Niet ieder weekend, maar wel regelmatig. Ze deed dit zijn beetje vanaf haar 15de. Toen was het nog enkel op een feestje. Ik heb er geen moeite mee en het zorgt ook niet voor problemen. Eerlijk gezegd ken ik maar heel weinig kinderen van die leeftijd die niet drinken.

Maar speelt dan wellicht de omgeving waarin je opgroeit niet ook mee? Als iedere ouder het toestaat en er is op elk feestje drank en de " gewoonte" dat op een feestje drank erbij " hoort", dan snap ik wel dat het lonkt want tja..iedereen doet het en je valt er dan toch wel buiten als je als enige niet drinkt, dan vinden ze je al snel saai.  Drinken ze puur omdat ze dat drankje lekker vinden of omdat het groepsmentaliteit is dat het zo hoort? Dat kan zo overgaan van generatie op generatie.

Bij ons was het geen drank onder de 18 en zo deden alle ouders dat. Alcohol drinken was daardoor ook niet echt een issue want niemand deed het. Natuurlijk zal een puber het weleens geprobeerd hebben en dat is geen ramp maar het is nooit opgevallen en nu ze volwassen zijn drinken ze nog steeds geen alcohol. Er zijn natuurlijk pubers die volledig losgaan als ze iets niet mogen maar dat is echt niet iedereen. Ik maak weleens mee dat een leerling in het ziekenhuis is belandt na overmatig alcoholgebruik/ comazuipen maar dat zijn dan ook voornamelijk de leerlingen die al jong mochten drinken van hun ouders. 

Watertoren schrijft bv over de voetbalkantine waar ze werkt; hier wordt in de kantine geen alcohol geschonken, het is namelijk geen cafe is de redenatie. En op de terreinen zelf alcohol meenemen en opdrinken is niet toegestaan, dan ben je geen lid meer. Wat zij schrijft herken ik totaal niet maar ik geloof best dat het gebeurd. Als je al de gewoonte creeert dat er na het sporten alcohol gedronken wordt leg je dan de lat niet steeds lager?

Gingergirl schreef op 25-05-2024 om 20:18:

[..]

Maar speelt dan wellicht de omgeving waarin je opgroeit niet ook mee? Als iedere ouder het toestaat en er is op elk feestje drank en de " gewoonte" dat op een feestje drank erbij " hoort", dan snap ik wel dat het lonkt want tja..iedereen doet het en je valt er dan toch wel buiten als je als enige niet drinkt, dan vinden ze je al snel saai. Drinken ze puur omdat ze dat drankje lekker vinden of omdat het groepsmentaliteit is dat het zo hoort? Dat kan zo overgaan van generatie op generatie.

Bij ons was het geen drank onder de 18 en zo deden alle ouders dat. Alcohol drinken was daardoor ook niet echt een issue want niemand deed het. Natuurlijk zal een puber het weleens geprobeerd hebben en dat is geen ramp maar het is nooit opgevallen en nu ze volwassen zijn drinken ze nog steeds geen alcohol. Er zijn natuurlijk pubers die volledig losgaan als ze iets niet mogen maar dat is echt niet iedereen. Ik maak weleens mee dat een leerling in het ziekenhuis is belandt na overmatig alcoholgebruik/ comazuipen maar dat zijn dan ook voornamelijk de leerlingen die al jong mochten drinken van hun ouders.

Watertoren schrijft bv over de voetbalkantine waar ze werkt; hier wordt in de kantine geen alcohol geschonken, het is namelijk geen cafe is de redenatie. En op de terreinen zelf alcohol meenemen en opdrinken is niet toegestaan. Wat zij schrijft herken ik totaal niet maar ik geloof best dat het gebeurd.

Dan ben ik benieuwd over welke kantine jij het hebt. In alle voetbalkantines wordt alcohol geschonken en veel ook. De club draait op de omzet van de kantine. Je kunt het geloven of niet maar zonder kantine met omzet dan geen club meer. Dat is echt zo!

Hier kinderen van 19 en 22 die af en toe wat drinken.  Maximaal 1 biertje maar meestal niks. Ik heb ze gehouden aan nix18 en het eerste biertje dronken ze thuis. Het scheelt dat ze allebei vrienden hebben die ook niet tot nauwelijks drinken. 
Een kind van 15 zou ik het drinken niet toestaan, ook niet voor een enkele keer op een feestje. 

Hier drie kinderen in de puberleeftijd, oudste is bijna 17 inmiddels. Wij zeggen ook; tot je 18e geen alcohol. Tot nog toe lukt dat (dwz voor zover we weten natuurlijk hè). Onze kinderen groeien op met het idee dat je gewoon niet drinkt als kind. We zijn zuinig op onze kinderen en ze kunnen hun hele leven nog drinken als ze dat willen. Dat hele idee van je kinderen 'leren drinken' of 'begeleiden' daar geloof ik niet zo in. En de wetenschap gelooft daar ook niet zo in, geloof ik🙃

Maar we hebben ook wel geluk, onze kinderen talen er ook niet naar. Ze hebben nog geen wens om alcohol te drinken, wat het voor ons natuurlijk makkelijk maakt. Ik denk ook dat het belangrijk is om in gesprek te blijven met je kind, en het is heel mooi dat to's kind de vrijheid voelt om deze vraag te stellen! 

watertoren schreef op 25-05-2024 om 20:07:

[..]

Mijn zoon is inmiddels 31 en hij mocht van mijn man en mij ook af en toe een pilsje toen hij nog geen 16 was. 16 was toen de norm. Hij hoefde niks stiekem te doen maar vrienden van hem die dat niet af en toe mochten van hun ouders die zopen zich laveloos op feestjes waar drank werd geschonken. Die vrienden vond hij in de bosjes en moest hij met andere vrienden thuis brengen en dan kreeg dat ventje nog onnoemelijk op zijn donder. Ik weet dat het gezonder is om niet te drinken maar als je weet dat je kind wel alcohol wilt drinken dan begeleid je puber dan daarin.

Zo ging het bij ons vroeger ook. Vanaf mijn 15e was ik nieuwsgierig naar alcohol en kreeg ik thuis af en toe een mixdrankje. Het spannende was er dan wel af en ik hoefde het niet stiekem te doen. 

Ik heb nooit veel alcohol gedronken. 

Zoon is bij ons nog niet zover, maar ik zou juist liever hebben dat hij af en toe alcohol drinkt dan drugs gaat gebruiken (ik weet dat er mensen zijn die alcohol ook onder drugs scharen, voor mezelf zit daar wel verschil tussen). Bij alcohol zijn de gevolgen minder heftig en vooral voorspelbaarder dan bij drugs, is mijn idee. Mag een kind geen alcohol maar wil wat experimenteren, zou ik bang zijn dat kind overgaat naar drugs. En dat zou ik verschrikkelijk vinden. Heb liever dat mijn kind dan wat met alcohol experimenteert en het gevolg een flinke kater is. Nog liever geen alcohol en geen drugs, maar belangrijkste vind ik open communicatie en dat mijn kind weet dat hij hulp krijgt van ons als het nodig is. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.