Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Alcohol

kind van 15 vraagt mij of ze op een feestje een klein beetje mag drinken, ze wil dit graag doen in overleg en niet stiekem. Wat is jullie ervaringen? 


Ligt eraan waarvoor ze drinkt. Als ze dat nodig heeft om minder geremd te worden en meer ontspannen mee te kunnen doen dan heb je kans dat ze daarvoor steeds meer nodig heeft.

ik zou nee zeggen.
Ze mag niet drinken, niet met toestemming, niet zonder toestemming.

gewoon geven joh, kunnen ze er gewoon vroeg aan wennen [sarcasm off...]

Nee schat dan gaan je hersens naar de tering .

Mijn dochter komt nog uit de tijd dat je mocht drinken als je 16 was. Dat deed ze dus ook wel eens toen. Niet vaak, maar soms op een feestje dronk ze bier. Een keer heeft ze van alles door elkaar gedronken en werd ze misselijk, waar ze enorm veel spijt van had.

Daarna kwam het steeds minder vaak voor; het nieuwtje was eraf. Inmiddels zijn we 10 jaar verder en ze drinkt nooit meer. Ze vindt er weinig aan.

Dus ja, wat is wijsheid? Uiteindelijk mogen jongeren helemaal niet drinken tot hun 18e. Ik denk dat ik dat nu ook zo zou zeggen. Maar sommige kinderen doen het dan stiekem en durven het niet te delen, omdat ze denken dat ze vanaf het begin al fout zitten. Het is aan jou om te kijken of je je kind kunt overtuigen het niet te doen, of in ieder geval te wachten tot ze 18 zijn, want dan mag het. Hopelijk vinden ze er dan weinig aan of weten ze in ieder geval dat ze met mate moeten drinken.

Los van dat het op je 15e niet mag, heb ik altijd het idee dat hoe meer je iets verbiedt, hoe interessanter het wordt. Maar ik kan het mis hebben. Daarnaast heb je op die leeftijd natuurlijk ook vaak te maken met groepsdruk, wat het misschien lastiger maakt.

De hemel inprijzen dat ze het deelt en in overleg wil. En benadrukken dat het belangrijk is dat te blijven doen.
En er gebruik van maken. Het zien als een opening om vooral de nadelen, gevaren en risico’s (nog eens) te kunnen bespreken, liefst niet op een belerende manier.
Zelf zou ik aangeven dat ik liever zou hebben dat ze nog wat zou wachten. Maar dat ik het veel belangrijker vindt dat we in gesprek blijven. En er uiteindelijk niet over ga, het is toch aan kind zelf. (want anders stiekem enz) Dus helpen kind zelf gezonde keuzes te laten maken. 

”Tot je achttiende niet, dus nee.” Ik heb er wel altijd bij gezegd “als je ooit eigenwijs/stom/nieuwsgierig genoeg bent om het toch te doen en je komt in de problemen dan bel je!” Nooit gebeurd. Hebben ze voor hun achttiende gedronken? Vast weleens. Maar niet zo veel dat ze dronken thuiskwamen, niet waar ik bij was, niet op plaatsen waar ze ons, familie, onze vrienden of andere bekenden konden tegenkomen. 

Ik heb het hier al vaker geschreven maar ik vind dat het er alleen maar slechter op geworden is sinds de verhoging van 16 naar 18 jaar wat alcohol betreft. Ik werk achter de bar in een voetbalkantine. Zoals de meeste mensen wel weten wordt daar in de welbekende 'derde helft ' heel veel gedronken. Wij houden ons aan de wet en wij verkopen geen alcohol aan mensen onder de 18 jaar. Maar ja, die jongeren willen vaak toch drinken. Wat er nu gebeurd is dat ze aan de bar een cola bestellen. Ze hebben zelf sterke drank bij zoals whisky en rum en doen dat zelf door hun cola. Dat doen ze in de wc en buiten dus wij zien het ook niet. De vrijwilligers die het terrein bij houden vinden flessen sterke drank in de vuilnisbakken en ook in de bosjes. Ik vind dat zorgwekkend! Jongeren kunnen beter bier drinken dan sterke drank. Aan sterke drank wordt je ook veel eerder verslaafd. 

watertoren schreef op 25-05-2024 om 17:22:

Ik heb het hier al vaker geschreven maar ik vind dat het er alleen maar slechter op geworden is sinds de verhoging van 16 naar 18 jaar wat alcohol betreft. Ik werk achter de bar in een voetbalkantine. Zoals de meeste mensen wel weten wordt daar in de welbekende 'derde helft ' heel veel gedronken. Wij houden ons aan de wet en wij verkopen geen alcohol aan mensen onder de 18 jaar. Maar ja, die jongeren willen vaak toch drinken. Wat er nu gebeurd is dat ze aan de bar een cola bestellen. Ze hebben zelf sterke drank bij zoals whisky en rum en doen dat zelf door hun cola. Dat doen ze in de wc en buiten dus wij zien het ook niet. De vrijwilligers die het terrein bij houden vinden flessen sterke drank in de vuilnisbakken en ook in de bosjes. Ik vind dat zorgwekkend! Jongeren kunnen beter bier drinken dan sterke drank. Aan sterke drank wordt je ook veel eerder verslaafd.

Ze gebruiken ook veel drugs. Ook maar verkopen dan? Anders kopen ze het stiekem. En raak je eerder verslaafd aan sterke drank dan aan bier? Daar heb ik nog nooit van gehoord. 

Onderzoek heeft uitgewezen dat kinderen onder de 18, die van hun ouders af en toe mogen drinken (veel) meer drinken dan kinderen die niet van hun ouders mogen drinken (en het af en toe stiekem doen). Ik heb altijd gezegd dat ze van mij niet mocht drinken. Omdat de hersens er kapot van gaan, en grenzen worden overschreden. Dus gewoon nee. Luid en duidelijk nee.

het is verboden om alcohol te verkopen aan 18minners. Van de wet mag je je kind thuis wel alcohol schenken, maar verstandig is dat natuurlijk niet. 

Als ze op een feestje alcohol wil drinken, wie verstrekt haar dan die alcohol? Bij ons nix18 en dus verstrek ik ook geen alcohol aan 18minners op feestjes. Ik zou niet blij (mild uitgedrukt) zijn als anderen mijn 18minner alcohol verschaffen.

‘Nee schat natuurlijk niet maar ik wil je ook graag vertellen waarom het niet slim is; https://www.nix18.nl/meer-over-niet-voor-niks     
Als jouw kind later aan jou iets vraagt waarvan je weet dat het slecht is voor d’r zou jij dan toestemming kunnen geven?   
dus nee het mag niet van mij, daarbij zeg ik…of je het gaat doen, dat is aan jou want iemand van 15 ga ik niet mee naar een feestje kijken wat je naar binnen giet’. 

Mugske schreef op 25-05-2024 om 17:56:

het is verboden om alcohol te verkopen aan 18minners. Van de wet mag je je kind thuis wel alcohol schenken, maar verstandig is dat natuurlijk niet.

Als ze op een feestje alcohol wil drinken, wie verstrekt haar dan die alcohol? Bij ons nix18 en dus verstrek ik ook geen alcohol aan 18minners op feestjes. Ik zou niet blij (mild uitgedrukt) zijn als anderen mijn 18minner alcohol verschaffen.

Vond ik ook niet chill maar mijn dochter werd toen ze 15 was serieus door andere ouders aangeboden wijn te drinken. Maar zeiden ze erbij, alleen als je toestemming heb van je ouders en die mocht ze ter plekke even bellen.  Was een hele rare situatie vond ik.   

Mijn dochter zei die hoef ik niet te bellen want ik weet al wat mijn moeder zegt.  En die ouders zeiden later tegen mij: het is goed bedoeld hoor. Meest verstandige is kinderen juist te begeleiden bij het leren drinken



echt ik ben niet eens een discussie begonnen.  

ik heb dit dilemma vraag 5 jaar geleden ook voorgelegd. Misschien heb je iets aan het draadje waarin ik in verschillende berichten mijn overwegingen deelde: https://www.ouders.nl/forum/6-puberteit/zoon-15-naar-feestje-alcohol?page=2#68

Was misschien net iets andere situatie maar je hebt vast wat aan de overwegingen in dat draadje

iedereen hier in de omgeving dronk echt wel met 15 jaar. Dochter kwam op feestjes en daar werd overal drank geschonken. Wij dronken zelf toen we 13 waren en mijn ouders hebben het nooit verboden, ik drink nu geen druppel meer, dus ik vind het onzin om te zeggen dat de kinderen bij wie het mocht van ouders meer aan de drank zitten op latere leeftijd. Vrienden mochten het ook allemaal en drinken ook niet.

_Anoniem_ schreef op 25-05-2024 om 16:47:

Mijn dochter komt nog uit de tijd dat je mocht drinken als je 16 was. Dat deed ze dus ook wel eens toen. Niet vaak, maar soms op een feestje dronk ze bier. Een keer heeft ze van alles door elkaar gedronken en werd ze misselijk, waar ze enorm veel spijt van had.

Daarna kwam het steeds minder vaak voor; het nieuwtje was eraf. Inmiddels zijn we 10 jaar verder en ze drinkt nooit meer. Ze vindt er weinig aan.

Dus ja, wat is wijsheid? Uiteindelijk mogen jongeren helemaal niet drinken tot hun 18e. Ik denk dat ik dat nu ook zo zou zeggen. Maar sommige kinderen doen het dan stiekem en durven het niet te delen, omdat ze denken dat ze vanaf het begin al fout zitten. Het is aan jou om te kijken of je je kind kunt overtuigen het niet te doen, of in ieder geval te wachten tot ze 18 zijn, want dan mag het. Hopelijk vinden ze er dan weinig aan of weten ze in ieder geval dat ze met mate moeten drinken.

Los van dat het op je 15e niet mag, heb ik altijd het idee dat hoe meer je iets verbiedt, hoe interessanter het wordt. Maar ik kan het mis hebben. Daarnaast heb je op die leeftijd natuurlijk ook vaak te maken met groepsdruk, wat het misschien lastiger maakt.

Dat klopt niet, het mag niet aan ze verkocht worden tot ze 18 zijn en ze mogen er niet mee over straat lopen maar wat jij in privé situaties doet zoals een feestje is helemaal vrij.

Dus ik mag jouw kleuter dronken voeren en dat is niet strafbaar. 

Het is niet gezond en daarom niet wenselijk maar strafbaar is het niet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.