Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Spelen op straat op een woonerf

Peiling

Voor spelende kinderen is prettiger:
71 stemmen
68%
31%
1%

Een duidelijke regel waarbij kinderen langs de kant van de huizen moeten blijven lopen laat zich makkelijker inprenten, denk ik. Ga je je eenmaal makkelijker voelen midden op de rijweg dan zal je te laat gaan reageren op gevaar.

we wonen in een woonerf, geen stoep. Er rijden hier wel autos en die rijden niet allemaal stapvoets. Wel een achteraf straatje dus geen doorgaand verkeer.

Er wordt op straat gespeeld, maar wel op verkeer letten en aan de kant gaan en dus ook geen spullen op straat leggen. En toezicht van ouders toen kinderen klein waren.

In de wijk zijn verschillende pleintjes om te spelen, dochter is nu oud genoeg om daar zelf naartoe te gaan.

Nou ook bij een woonerf kun je toch niet met fiets en al midden op de weg gaan zitten?  
Hier mogen ze op de stoep of in het speeltuintje aan het einde van de straat spelen. Als ze naar een andere speeltuin in de wijk willen, gaat er nog een ouder mee.  

Happyapple schreef op 26-06-2024 om 07:10:

Nou ook bij een woonerf kun je toch niet met fiets en al midden op de weg gaan zitten?
Hier mogen ze op de stoep of in het speeltuintje aan het einde van de straat spelen. 

Als er geen stoep (meestal bij woonerven) of pleintje is dan is er niet echt een andere optie, toch? En het principe van een woonerf is ook dat kinderen daar gewoon op kunnen spelen en dst iedereen rekening houdt met elkaar. Het bordje zegt het al.

Hier hebben we aan de achtertuinen autovrije speeltuintjes/trapveldjes en de voorkant is woonerf. Dus aanvankelijk spelen kinderen achterom en als ze wat beter op kunnen letten, wordt hun territorium uitgebreid. 

Ik vind het ideaal. 

En als je regelmatig met kinderen gaat lopen of fietsen, komen ze van jongs af aan ook allerlei andere verkeerssituaties tegen waar ze van leren. Mijn kinderen zagen al vanuit de kinderwagen dat je de stoep gebruikt als die er is, dat je oversteekt bij het zebrapad, dat je altijd goed uitkijkt en dat rood licht betekent dat je moet wachten (en in het beste geval op het knopje mag duwen - yesss!!!)

Nicole123 schreef op 26-06-2024 om 07:55:

[..]

Als er geen stoep (meestal bij woonerven) of pleintje is dan is er niet echt een andere optie, toch? En het principe van een woonerf is ook dat kinderen daar gewoon op kunnen spelen en dst iedereen rekening houdt met elkaar. Het bordje zegt het al.

Spelen wel ja, maar als iemand langs wil met de auto, fiets, kinderwagen, rolstoel of scootmobiel, dan is het niet handig en ook niet de bedoeling dat er fietsen midden op de weg liggen. Ook als er een ambulance moet komen bijvoorbeeld, die moet toch door kunnen?

Die fiets zet of leg je dan aan de kant, zodat de weg wel vrij blijft. Samenleven is ook rekening met elkaar houden. Dus auto's langzaam, maar kinderen gaan wel aan de kant en houden de weg vrij.

Opgegroeid op een woonerf, maar kom er hier nu pas achter dat dat "een ding is". Nooit bewust van geweest. Wij speelden gewoon op straat, kwam er een auto aan ging je aan de kant, fietsen leg je (wat mij betreft vanzelfsprekend) niet midden op straat. 

Nicole123 schreef op 26-06-2024 om 07:55:

[..]

Als er geen stoep (meestal bij woonerven) of pleintje is dan is er niet echt een andere optie, toch? En het principe van een woonerf is ook dat kinderen daar gewoon op kunnen spelen en dst iedereen rekening houdt met elkaar. Het bordje zegt het al.

Ik heb altijd gedacht dat woonerf alleen maar betekende 'onoverzichtelijke wijk zonder stoep'. Waar ook overal auto's langs de weg staan. Als 'speelplek'  heb ik het nooit gezien, vooral vanwege de geparkeerde auto's en al die wegen die niet recht zijn maar waarschijnlijk om verkeer af te remmen de hele tijd de hoek om gaan.

Zoals Cle0, wij woonden in een woonerf (op een woonerf?) en onze kinderen zijn daar opgegroeid. Dat was heerlijk! Het was een bloemkoolwijkje, dus eigenlijk alleen bestemmingsverkeer, en al vanaf heel jong konden ze heerlijk buitenspelen met alle andere kinderen. De straat liep rond en in het midden was een speelplein. Ik ben er zelf ook opgegroeid, we woonden daar tot ik 8 was, altijd buiten. Iedereen die er woont heeft zelf ook kinderen dus hield rekening en blijkbaar was dat besmettelijk, want ook de bezorgers reden er fatsoenlijk. Ik ben dus groot fan van een woonerf, maar ook daar zijn, ook voor kinderen, gewoon regels. Als er een auto komt ga je aan de kant en niet voorbij de paaltjes want daar is de sloot, dat waren de regels bij ons.

MamaE schreef op 26-06-2024 om 08:02:

[..]

Spelen wel ja, maar als iemand langs wil met de auto, fiets, kinderwagen, rolstoel of scootmobiel, dan is het niet handig en ook niet de bedoeling dat er fietsen midden op de weg liggen. Ook als er een ambulance moet komen bijvoorbeeld, die moet toch door kunnen?

Die fiets zet of leg je dan aan de kant, zodat de weg wel vrij blijft. Samenleven is ook rekening met elkaar houden. Dus auto's langzaam, maar kinderen gaan wel aan de kant en houden de weg vrij.

Klopt, ik zeg toch ook niet dat ze maar fietsen onbeheerd daar kunnen laten liggen? Jij had het over 'op het woonerf zitten met je fiets'. Dat je anderen niet tot last bent en geen dingen midden op straat laat liggen is logisch en geldt op de stoep ook. Je kunt op een woonerf dus gewoon op de straat gaan zitten met je fiets (waar anders, het woonerf is de straat en stoep ineen). En je laat je fiets dan niet zonder dat je zelf erbij bent midden op straat liggen en als er een auto aankomt ga je zelf ook aan de kant. Net als wanneer je op de stoep speelt en er komt iemand met een kinderwagen of rollator langs. 

Valeria schreef op 26-06-2024 om 08:32:

[..]

Ik heb altijd gedacht dat woonerf alleen maar betekende 'onoverzichtelijke wijk zonder stoep'. Waar ook overal auto's langs de weg staan. Als 'speelplek' heb ik het nooit gezien, vooral vanwege de geparkeerde auto's en al die wegen die niet recht zijn maar waarschijnlijk om verkeer af te remmen de hele tijd de hoek om gaan.

Het bordje zegt genoeg lijkt me over de bedoeling van een woonerf:

images?q=tbn:ANd9GcQ59PG232eJchn-odppQBYkPbDK-VHBa7g_CQ&s

Op Wikipedia staat: Dit type weg is aanwezig in een gebied waar de verblijfsfunctie (lopen, spelen, ontmoeten enzovoorts) prioriteit heeft boven de verkeersfunctie van de weg.

De hoofdfunctie is dus een pleintje waar je kunt spelen, lopen en een praatje maken met de buren. De auto is te gast. Helaas is het in de praktijk soms anders.

Wat ik raar vind is dat stapvoets dus betekent maximaal 15km per uur. Nou zo snel kan ik niet "stappen" hoor. Google leert mij dat de gemiddelde loopsnelheid van een volwassenen 5 km per uur is. De 6 km haal ik ook nog wel maar daar houdt het wel mee op. 

Ik woon nu aan een woonerf, maar vind het eigenlijk niks. Er staan zoveel auto's geparkeerd dat bang ben dat er een auto beschadigd met spelen (bijv met fietsje tegenaan rijden). En daarnaast zijn de rijdende auto's bij ons ook niet echt (meer?) bedacht op spelende kinderen, de meeste bewoners zijn inmiddels de kleine kinderen allang ontgroeid namelijk. Ik speel met mijn kind liever bij de speeltuinjes & natuurgebied in de buurt.

Ik kom straks te wonen bij een stuk met een extra brede (speel)stoep. Dat lijkt mij een stuk fijner.

Op zich wél voor woonerf (en dus stapvoets rijden), maar mét stoep waar dus geen auto’s of fietsen op mogen komen (met uitzondering van kinderfietsjes dan). Lijkt mij duidelijker en veiliger. Liefst nog met een grasveldjes ergens in het midden

Auwereel

Auwereel

26-06-2024 om 12:40 Topicstarter

Het oorspronkelijke woonerf idee stamt ook uit een tijd dat er lang niet zoveel auto's waren als nu en zeker geen SUVs. Het aantal verkeersongelukken met kinderen was wel veel hoger dan nu, daar werd een oplossing voor gezocht. 
Ik vraag me af of we niet iets vragen van mensen waartoe ze niet in staat zijn. 
Kinderen zijn niet in staat om altijd verkeer in de gaten te houden, maar moeten voor lijfsbehoud vanaf jonge leeftijd daar wel in getraind worden, vandaar dat een kind het direct te horen krijgt, als-ie z'n fiets even neerlegt om een bloemetje te plukken, ook als er in geen velden of wegen een rijdende auto in de buurt is. 
Aan de andere kant zijn automobilisten gewend de ruimte te hebben om door te rijden, alles is gericht op doorstroming. Vijf minuten geleden nog op de snelweg, een halve minuut  geleden nog op een tweebaansweg met 50 km/u naar de wijk en dan opeens stapvoets moeten rijden en letten op kinderen, het is ook een grote omschakeling. Meestal gaat dat goed, maar niet altijd en zit de snelheid nog in het hoofd van de bestuurder. Of gewoon geen zin om aan te passen naar de woonwijk.
Dan is het natuurlijk fijner en veilig om kinderen binnenshuis of op een speelpleintje te "bewaren".

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.