Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Spelen op straat op een woonerf

Peiling

Voor spelende kinderen is prettiger:
71 stemmen
68%
31%
1%

EmmaT schreef op 28-06-2024 om 12:59:

[..]

Ik zal het filmpje maar niet persoonlijk opvatten als automobilist

In zo'n klein straatje ga je natuurlijk geen fietsers inhalen! Er is hier geen goot, er worden geen kinderen 'weggedrukt' door auto's, en soms ga je gewoon even voor elkaar opzij of laat je iemand voorgaan. Dat geldt voor auto's en voor andere weggebruikers hier. En blijf niet midden op de weg fietsen/lopen met je kind naast je omdat je kind moet leren 'de ruimte te nemen'.

Soms ga je even voor iemand opzij dat is waar maar daarbij houd je altijd de veiligheid in de gaten.  Zeker je eigen veiligheid en die van de kinderen die je begeleidt.

Als de veiligheid in het gedrang komt blijf je dus met je kinderen breed lopen/fietsen om te voorkomen dat je van de weg gedrukt wordt. 

We moeten de wegen met elkaar delen met steeds meer verkeer en om voor kinderen (of de nieuwkomers waar ik mee fiets) de veiligheid te waarborgen leer ik kinderen/ pubers/nieuwkomers hun plekje op de weg te claimen en dat kan tot gevolg hebben dat bestuurders van het "heilige koetje" even moeten wachten en soms wat langer. 

Opvoeden is voorleven en consequent zijn dus als ouders hun kind willen leren fietsen dan doe je dat overal hetzelfde en blijf je naast je kind fietsen om te voorkomen dat het van de weg gedrukt wordt. 

Auwereel

Auwereel

28-06-2024 om 15:21 Topicstarter

De ingang van mijn woonwijk is een bruggetje waar net niet een auto en fietser naast elkaar passen. Als ik op het bruggetje ben, fiets ik in het midden om te voorkomen dat ik tegen de stoeprand gedrukt word. Dan wordt er wel getoeterd, toch ga ik voor mijn eigen veiligheid niet opzij.
Ook is het vaak verstandig door niet teveel rechts te fietsen zodat je goed zichtbaar bent.
Waar ik wel moeite mee heb op een smal fietspad ouders die hun kinderen begeleiden op "mijn" weghelft fietsen, zeker in een bocht.

Auwereel schreef op 28-06-2024 om 14:42:

Ik denk dat verschillende antwoorden ook komen door verschillende vormgevingen, alleen een bord "woonerf" helpt natuurlijk niet als de vormgeving die van een rij-maar-door-straat is.

Misschien zijn die bloemkoolwijken waar vaak met minachting over gesproken wordt toch niet zo gek. Daarin zijn de woonerven de (voor auto's) doodlopende uiteindes. Want de combi doorgaande weg en woonerf lijkt me inderdaad een recept voor problemen.

https://www.gebiedsontwikkeling.nu/artikelen/bloemkoolwijken-een-uitgekookt-concept/

Iets als dit plaatje lijkt me het meest ideaal. En dan bij voorkeur de achtertuinen aan het gemeenschappelijke pleintje/voetgangersgebied en de voordeur wel aan een straat.

3077_parkweg_b3_01-scaled-1.jpg


371_1440x960.jpg

Auwereel schreef op 28-06-2024 om 15:21:

De ingang van mijn woonwijk is een bruggetje waar net niet een auto en fietser naast elkaar passen. Als ik op het bruggetje ben, fiets ik in het midden om te voorkomen dat ik tegen de stoeprand gedrukt word. Dan wordt er wel getoeterd, toch ga ik voor mijn eigen veiligheid niet opzij.
Ook is het vaak verstandig door niet teveel rechts te fietsen zodat je goed zichtbaar bent.
Waar ik wel moeite mee heb op een smal fietspad ouders die hun kinderen begeleiden 0op "mijn" weghelft fietsen, zeker in een bocht.

Dat zijn dan 2 richting fietspaden?

Als ik 12 jaar geleden met mijn kinderen naar mijn ouders fietste dan fietste de jongste naast mij en mijn oudste voor ons. Bij mijn ouders in de wijk zijn brede lanen daar schikte ik weleens een beetje in als er veel verkeer was. Daar kon er een auto mijn groepje inhalen en een tegenligger passeren. In mijn eigen wijk heb ik nooit ruimte gemaakt om auto's te laten passeren als ik met 2 kinderen fietste. De straatjes hier zijn zo smal dat een auto al nauwelijks 1 fietser in kan halen als er ook nog auto's geparkeerd staan. 

Mijn oudste moest al vrij jong zelf fietsen, omdat ik geen auto mocht rijden en mijn jongste vanwege zijn uitzonderlijke lengte niet meer voorop mijn mamafiets paste. Ik fietste met een kind van 5 naast mij een en van 2 achterop naar het volgende dorp in schoenen te kopen. De meest veilige route kiezend en daar waar nodig echt auto's te blokkeren. 

'Opvoeden is voorleven en consequent zijn dus als ouders hun kind willen leren fietsen dan doe je dat overal hetzelfde en blijf je naast je kind fietsen om te voorkomen dat het van de weg gedrukt wordt'

Ik heb mijn kind in de Amsterdamse binnenstad altijd voor mij uit laten fietsen, en dan gaf ik aanwijzingen. Soms in een park, maar verder nooit naast elkaar, dat vond ik echt link.

fietsen met kleine kinderen is sowieso levensgevaarlijk in de drukke stad. Ik begin er niet eens aan. 

Moederkareltje schreef op 28-06-2024 om 17:05:

fietsen met kleine kinderen is sowieso levensgevaarlijk in de drukke stad. Ik begin er niet eens aan.

Ze zullen het toch echt een keer moeten leren......

EmmaT schreef op 28-06-2024 om 16:44:

'Opvoeden is voorleven en consequent zijn dus als ouders hun kind willen leren fietsen dan doe je dat overal hetzelfde en blijf je naast je kind fietsen om te voorkomen dat het van de weg gedrukt wordt'

Ik heb mijn kind in de Amsterdamse binnenstad altijd voor mij uit laten fietsen, en dan gaf ik aanwijzingen. Soms in een park, maar verder nooit naast elkaar, dat vond ik echt link.

Ik heb er in en groot dorp in de Randstad (met 8 weken lang veel toeristen) altijd naast gefietst, zodat achterop komend verkeer kon zien dat het een jong kind was met begeleiding van een ouder. 

Hoe minder ruimte (lees breedte) je inneemt hoe sneller automobilisten denken "het kan wel even" en dan toch aan de kant moeten voor een tegenligger en jouw kind alsnog van de weg drukken of erger. 

Claim de ruimte die je nodig hebt.  Hoe verder je inschikt hoe gevaarlijker het wordt. 

EmmaT schreef op 28-06-2024 om 17:11:

[..]

Ze zullen het toch echt een keer moeten leren......

Mijn kinderen gaan straks lopend naar school en in de weekenden bij familie in rustige dorpjes kunnen ze fietsen naar hartenlust. Ik heb jaren met oppaskinderen door de stad moeten fietsen, wat een stress. Ik begin er niet meer aan voor mijn hart. 

Moederkareltje schreef op 28-06-2024 om 17:19:

[..]

Mijn kinderen gaan straks lopend naar school en in de weekenden bij familie in rustige dorpjes kunnen ze fietsen naar hartenlust. Ik heb jaren met oppaskinderen door de stad moeten fietsen, wat een stress. Ik ga begin er niet meer aan voor mijn hart.

En hoe doe je het dan later als ze naar de middelbare gaan? Of naar de sport? 

Als ze in hun eigen woonplaats niet verkeersveilig zijn is dat wel een "handicap". Je kunt ze niet tot ze het huis uit gaan halen en brengen of alleen maar laten lopen. 

Bakblik schreef op 28-06-2024 om 17:15:

[..]

Ik heb er in en groot dorp in de Randstad (met 8 weken lang veel toeristen) altijd naast gefietst, zodat achterop komend verkeer kon zien dat het een jong kind was met begeleiding van een ouder.

Hoe minder ruimte (lees breedte) je inneemt hoe sneller automobilisten denken "het kan wel even" en dan toch aan de kant moeten voor een tegenligger en jouw kind alsnog van de weg drukken of erger.

Claim de ruimte die je nodig hebt. Hoe verder je inschikt hoe gevaarlijke het wordt.

Nou, mijn dochter is nu echt zo'n Amsterdamse fietser geworden, die laat zich echt niet in een sloot duwen 🤣

Bakblik schreef op 28-06-2024 om 17:29:

[..]

En hoe doe je het dan later als ze naar de middelbare gaan? Of naar de sport?

Als ze in hun eigen woonplaats niet verkeersveilig zijn is dat wel een "handicap". Je kunt ze niet tot ze het huis uit gaan halen en brengen of alleen maar laten lopen.

Ik bedoel naar de basisschool lopen ze en op de middelbare als ze 12 zijn vertrouw ik erop dat ze kunnen nadenken en uitkijken. 

Auwereel

Auwereel

28-06-2024 om 17:52 Topicstarter

Moederkareltje schreef op 28-06-2024 om 17:46:

[..]

Ik bedoel naar de basisschool lopen ze en op de middelbare als ze 12 zijn vertrouw ik erop dat ze kunnen nadenken en uitkijken.

Ze kunnen pas goed nadenken met 12 als ze dat eerder geoefend hebben.

"De fietsvaardigheid neemt tot ongeveer 14 jaar toe, waarbij tot het tiende jaar de grootste verbeteringen worden waargenomen. Hoe meer kinderen fietsen, hoe groter hun vaardigheid."

https://vvn.nl/leer-meer/thuis/ontwikkelingsfasen

Moederkareltje schreef op 28-06-2024 om 17:46:

[..]

Ik bedoel naar de basisschool lopen ze en op de middelbare als ze 12 zijn vertrouw ik erop dat ze kunnen nadenken en uitkijken.

Auwereel schreef op 28-06-2024 om 17:52:

[..]

Ze kunnen pas goed nadenken met 12 als ze dat eerder geoefend hebben.

"De fietsvaardigheid neemt tot ongeveer 14 jaar toe, waarbij tot het tiende jaar de grootste verbeteringen worden waargenomen. Hoe meer kinderen fietsen, hoe groter hun vaardigheid."

https://vvn.nl/leer-meer/thuis/ontwikkelingsfasen

Als ze hebben leren fietsen in een dorp dan zijn ze echt niet verkeersveilig in de stad op hun 12e. Dat moet je ze leren zoals Auwereel ook zegt. 

Ik heb 6 weken geleden verkeersexamens afgenomen. 1 jongen vond het rete spannend. Hij had "geoefend" op de i-pad maar niet in het echte verkeer. 

Bakblik schreef op 28-06-2024 om 18:01:

[..]

[..]

Als ze hebben leren fietsen in een dorp dan zijn ze echt niet verkeersveilig in de stad op hun 12e. Dat moet je ze leren zoals Auwereel ook zegt.

Ik heb 6 werken geleden verkeersexamens afgenomen. 1 jongen vind het rete spannend. Hij had "geoefend" op de i-pad maar niet in het echte verkeer.

Ik geloof je hoor maar sommige dingen staan zo ver van me af dat ik me het gewoon niet voor kan stellen dat het echt gebeurd. Nu hoop ik wel dat dit een uitzondering is. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.