Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Spelen op straat op een woonerf

Peiling

Voor spelende kinderen is prettiger:
71 stemmen
68%
31%
1%

Bakblik schreef op 28-06-2024 om 07:56:

[..]

Dit ja.

Iedereen doet maar wat en vaak ook nog met mobiel in de hand.

Je vraagt je soms echt af hoe mensen hun theorieexamen hebben gehaald.

Offtopic maar soms denk ik dat een herhaling van het praktijkexamen na 10 of 15 of 20 jaar niet verkeerd zou zijn. Ik denk dat er best veel mensen zouden zakken...

In de praktijk zou ik er zelf trouwens niet blij van worden als ik zou moeten herhalen. Niet omdat ik de stof niet wil herhalen maar vanwege het regelwerk eromheen. Ik zou het rompslomp vinden denk ik...

Auwereel schreef op 27-06-2024 om 23:09:

[..]

Met rie redenatie kan je ook net zo goed door rood rijden en dan fietsers en voetgangers omver rijden. Heb je ook niets aan dat je volgens de wet moet stoppen. Dus: op een woonerf heb je je te gedragen en niet er maar van uitgaan dat dat bord zegt , dat er geen stoep is en dat je slechts voetgangers nèt even de kans moet geven om aan de kant te springen.

Ik bedoel: midden op straat blijven spelen omdat het een woonerf is en ergens staat dat dat prioriteit heeft op auto's, is niet zo slim. Ook niet zo slim om je kinderen aan te leren. Zeker tegenwoordig is er te veel verkeer. Vroeger kwam er 1x in het uur een auto langs waar ik woonde. Nu komt er zelfs in onze doodlopende wijk iedere 30 seconden een auto, bezorger, vuilniswagen, monteur, prullenbakkenlegersbusje langs. Als dit een woonerf was geweest, kon je iedere 30 seconden je spel oppakken en opzij gaan. Ik vind het idee van woonerf achterhaald. Zeker als het niet berekend is op meer dan 1 auto per huishouden.

Ik woon in een smal straatje met aan beide kanten stoep waar atijd aan twee kanten auto's half op de stoep geparkeerd staan. Er kan net één auto door. Het is tweerichtingverkeer dus er moet altijd eentje achteruit, ook fietsers en voetgangers moeten opzij. Om de hoek is een woonerf zonder stoep met verspringende parkeerplekken, ook twee richtingen en smal. Allebei de straten zijn even (on-) veilig. Ik fiets/loop/rij er afwisselend maar het valt me op dat iedereen rekening houdt met elkaar en er heel voorzichtig gereden wordt. Waar ik vandaan kom is dat echt anders!  Er spelen altijd kinderen en die gaan opzij en zwaaien vrolijk als je langsrijdt, kleintjes altijd onder toezicht. Harder dan 10 rijden kan niet eens, hoe verzin je het? 
De enige waar ik me wild aan erger is de passief-agressieve anti-auto buurman verderop met elektrische bakfiets waar hij zijn kinderen mee vervoert (die overigens net zoveel ruimte inneemt als een auto). Als hij de hoek om loopt met die kleintjes en je laat ze even voor gaan blijft ie demonstratief midden op de weg lopen om zijn kinderen te leren dat je de ruimte moet nemen ofzo. Dat gaat een keer fout.

Auwereel

Auwereel

28-06-2024 om 08:55 Topicstarter

Valeria schreef op 28-06-2024 om 08:34:

[..]

Ik bedoel: midden op straat blijven spelen omdat het een woonerf is en ergens staat dat dat prioriteit heeft op auto's, is niet zo slim. Ook niet zo slim om je kinderen aan te leren. Zeker tegenwoordig is er te veel verkeer. Vroeger kwam er 1x in het uur een auto langs waar ik woonde. Nu komt er zelfs in onze doodlopende wijk iedere 30 seconden een auto, bezorger, vuilniswagen, monteur, prullenbakkenlegersbusje langs. Als dit een woonerf was geweest, kon je iedere 30 seconden je spel oppakken en opzij gaan. Ik vind het idee van woonerf achterhaald. Zeker als het niet berekend is op meer dan 1 auto per huishouden.

Deze post klinkt logisch. Niet je niks van het bord aantrekken, maar het werkt niet door teveel verkeer.

EmmaT schreef op 28-06-2024 om 08:39:

Ik woon in een smal straatje met aan beide kanten stoep waar atijd aan twee kanten auto's half op de stoep geparkeerd staan. Er kan net één auto door. Het is tweerichtingverkeer dus er moet altijd eentje achteruit, ook fietsers en voetgangers moeten opzij. Om de hoek is een woonerf zonder stoep met verspringende parkeerplekken, ook twee richtingen en smal. Allebei de straten zijn even (on-) veilig. Ik fiets/loop/rij er afwisselend maar het valt me op dat iedereen rekening houdt met elkaar en er heel voorzichtig gereden wordt. Waar ik vandaan kom is dat echt anders! Er spelen altijd kinderen en die gaan opzij en zwaaien vrolijk als je langsrijdt, kleintjes altijd onder toezicht. Harder dan 10 rijden kan niet eens, hoe verzin je het?
De enige waar ik me wild aan erger is de passief-agressieve anti-auto buurman verderop met elektrische bakfiets waar hij zijn kinderen mee vervoert (die overigens net zoveel ruimte inneemt als een auto). Als hij de hoek om loopt met die kleintjes en je laat ze even voor gaan blijft ie demonstratief midden op de weg lopen om zijn kinderen te leren dat je de ruimte moet nemen ofzo. Dat gaat een keer fout.

Dat is wel wat ik mijn cursisten leer tijdens de fietslessen. Neem de ruimte die je nodig hebt! Fiets niet bijna in de goot  dat gaat fout.  Je in de kant laten drukken door een auto die wil passeren zorgt ervoor dat jij met je handremmen een geparkeerde auto beschadigd. 

Dwing de auto in smalle straten achter je te blijven! Wel zo veilig. 


https://youtu.be/E22NtWwoc2o?si=RL_phO5nIGsakDEJ Dit is een filmpje dat mijn betoog een beetje in beeld brengt. 

Wij hebben gewoond in een woonerf. Daar kon absoluut niet hard gereden worden, door de indeling. Mijn kinderen speelden daar wel gewoon op straat met fietsjes, stoepkrijt, tikkertje enzo, maar ze wisten wel dat ze aan de kant moesten als er een auto aan kwam. Toen ze nog heel klein waren moesten ze gewoon in de tuin blijven, maar al vrij snel toen ze buiten mochten spelen konden ze bv ook via van die paadjes achter huizen langs naar een speelpleintje in de straat daarachter. 

Valeria schreef op 28-06-2024 om 08:34:

[..]

Ik bedoel: midden op straat blijven spelen omdat het een woonerf is en ergens staat dat dat prioriteit heeft op auto's, is niet zo slim. Ook niet zo slim om je kinderen aan te leren. Zeker tegenwoordig is er te veel verkeer. Vroeger kwam er 1x in het uur een auto langs waar ik woonde. Nu komt er zelfs in onze doodlopende wijk iedere 30 seconden een auto, bezorger, vuilniswagen, monteur, prullenbakkenlegersbusje langs. Als dit een woonerf was geweest, kon je iedere 30 seconden je spel oppakken en opzij gaan. Ik vind het idee van woonerf achterhaald. Zeker als het niet berekend is op meer dan 1 auto per huishouden.

Precies dit. Het werkte 60 jaar geleden, toen deze wijk werd gebouwd. Nu staat het 'erf' vol met auto's en rijden er ook constant auto's. Geen probleem verder, er zijn ook nog autovrije stukken waar wel gespeeld kan worden. Maar voor ons huis is het gewoon 'de straat'.

Valeria schreef op 28-06-2024 om 08:34:

[..]

Ik bedoel: midden op straat blijven spelen omdat het een woonerf is en ergens staat dat dat prioriteit heeft op auto's, is niet zo slim. Ook niet zo slim om je kinderen aan te leren. Zeker tegenwoordig is er te veel verkeer. Vroeger kwam er 1x in het uur een auto langs waar ik woonde. Nu komt er zelfs in onze doodlopende wijk iedere 30 seconden een auto, bezorger, vuilniswagen, monteur, prullenbakkenlegersbusje langs. Als dit een woonerf was geweest, kon je iedere 30 seconden je spel oppakken en opzij gaan. Ik vind het idee van woonerf achterhaald. Zeker als het niet berekend is op meer dan 1 auto per huishouden.

Huh?

Ik heb zo'n 35 jaar van mijn leven op woonerven gewoond. Zowel in mijn jeugd als in die van mijn kinderen. In al die tijd heb ik nooit meegemaakt dat het normaal was om op straat te blijven spelen als er verkeer kwam. En niemand was zo dom om hun kinderen dat te leren. Geen idee waar jouw verhaal vandaan komt, ik herken er niks van. 

En ik begrijp ook niet helemaal waar je naartoe wil met de redenatie dat woonerven achterhaald zijn omdat er door jouw straat elke 30 seconden een auto rijdt. Jouw straat is geen woonerf en zal dat ook niet worden. Jeetje. Er rijden vandaag alleen al tussen zonsopkomst en zonsondergang ruim 1.900 auto's langs jouw huis! 

🤷🏼‍♀️

yette schreef op 28-06-2024 om 12:24:

[..]

Huh?

Ik heb zo'n 35 jaar van mijn leven op woonerven gewoond. Zowel in mijn jeugd als in die van mijn kinderen. In al die tijd heb ik nooit meegemaakt dat het normaal was om op straat te blijven spelen als er verkeer kwam. En niemand was zo dom om hun kinderen dat te leren. Geen idee waar jouw verhaal vandaan komt, ik herken er niks van.

En ik begrijp ook niet helemaal waar je naartoe wil met de redenatie dat woonerven achterhaald zijn omdat er door jouw straat elke 30 seconden een auto rijdt. Jouw straat is geen woonerf en zal dat ook niet worden. Jeetje. Er rijden alleen al tussen zonsopkomst en zonsondergang ruim 1.900 auto's langs jouw huis!

🤷🏼‍♀️

38 jaar woonerf ervaring hier 😄. Ik herken het ook echt niet.  Kinderen worden gewoon opgevoed en men houdt rekening met elkaar.  Op de stoep  langs een  weg vind ik echt gevaarlijker, zeker als er langs die stoep auto's geparkeerd staan waar kinderen tussendoor rennen achter een bal aan ofzo.  Ik vond het heerlijk om op te groeien op een woonerf,  lekker buiten spelen, en heerlijk om mijn kinderen er op te laten groeien.  De kinderen spelen op straat en als er een auto komt gaan ze opzij. En de automobilisten geven de  kinderen de kans om opzij te gaan.  Voor mijn deur reden overdag nauwelijks auto's,  alleen in de ochtend- en avondspits was het wat drukker. 

Auwereel

Auwereel

28-06-2024 om 12:53 Topicstarter

Bakblik schreef op 28-06-2024 om 09:39:

[..]

Dat is wel wat ik mijn cursisten leer tijdens de fietslessen. Neem de ruimte die je nodig hebt! Fiets niet bijna in de goot dat gaat fout. Je in de kant laten drukken door een auto die wil passeren zorgt ervoor dat jij met je handremmen een geparkeerde auto beschadigd.

Dwing de auto in smalle straten achter je te blijven! Wel zo veilig.


https://youtu.be/E22NtWwoc2o?si=RL_phO5nIGsakDEJ Dit is een filmpje dat mijn betoog een beetje in beeld brengt.

Jammer dat het jaar er niet bijstaat, geeft wel een tijdsbeeld! Nu een video maken "Meneer Sanders en zijn fatbike"?!

Bakblik schreef op 28-06-2024 om 09:39:

[..]

Dat is wel wat ik mijn cursisten leer tijdens de fietslessen. Neem de ruimte die je nodig hebt! Fiets niet bijna in de goot dat gaat fout. Je in de kant laten drukken door een auto die wil passeren zorgt ervoor dat jij met je handremmen een geparkeerde auto beschadigd.

Dwing de auto in smalle straten achter je te blijven! Wel zo veilig.


https://youtu.be/E22NtWwoc2o?si=RL_phO5nIGsakDEJ Dit is een filmpje dat mijn betoog een beetje in beeld brengt.

Ik zal het filmpje maar niet persoonlijk opvatten als automobilist

In zo'n klein straatje ga je natuurlijk geen fietsers inhalen! Er is hier geen goot, er worden geen kinderen 'weggedrukt' door auto's, en soms ga je gewoon even voor elkaar opzij of laat je iemand voorgaan. Dat geldt voor auto's en voor andere weggebruikers hier. En blijf niet midden op de weg fietsen/lopen met je kind naast je omdat je kind moet leren 'de ruimte te nemen'. 

Auwereel

Auwereel

28-06-2024 om 13:00 Topicstarter

yette schreef op 28-06-2024 om 12:24:

[..]

Huh?

Ik heb zo'n 35 jaar van mijn leven op woonerven gewoond. Zowel in mijn jeugd als in die van mijn kinderen. In al die tijd heb ik nooit meegemaakt dat het normaal was om op straat te blijven spelen als er verkeer kwam. En niemand was zo dom om hun kinderen dat te leren. Geen idee waar jouw verhaal vandaan komt, ik herken er niks van.

En ik begrijp ook niet helemaal waar je naartoe wil met de redenatie dat woonerven achterhaald zijn omdat er door jouw straat elke 30 seconden een auto rijdt. Jouw straat is geen woonerf en zal dat ook niet worden. Jeetje. Er rijden vandaag alleen al tussen zonsopkomst en zonsondergang ruim 1.900 auto's langs jouw huis!

🤷🏼‍♀️

Het idee dat er in de wet staat dat het voetgangers is toegestaan de hele breedte van de weg te gebruiken is dus dat je als voetganger niet direct weggetoeterd wordt of bijna aangereden als je midden op straat loopt, maar dat je rustig naar de kant kan gaan. Hetzelfde geldt voor spelende kinderen. Maar dat zorgt wel voor frustraties voor automobilisten en fietsers hier. Toen mijn zoon klein was, kreeg hij van buurvrouw te horen dat hij niet op straat moest zijn, want daar was de speeltuin voor, de straat is voor auto's. En ik ben 's avonds eens flink uitgescholden door een fietser zonder licht die mij achterop reed terwijl ik op straat liep, of ik gek geworden was zomaar midden op straat te lopen.  

Auwereel schreef op 28-06-2024 om 13:00:

[..]

Het idee dat er in de wet staat dat het voetgangers is toegestaan de hele breedte van de weg te gebruiken is dus dat je als voetganger niet direct weggetoeterd wordt of bijna aangereden als je midden op straat loopt, maar dat je rustig naar de kant kan gaan. Hetzelfde geldt voor spelende kinderen. Maar dat zorgt wel voor frustraties voor automobilisten en fietsers hier. Toen mijn zoon klein was, kreeg hij van buurvrouw te horen dat hij niet op straat moest zijn, want daar was de speeltuin voor, de straat is voor auto's. En ik ben 's avonds eens flink uitgescholden door een fietser zonder licht die mij achterop reed terwijl ik op straat liep, of ik gek geworden was zomaar midden op straat te lopen.


Dan begrijpen die mensen dus niet wat een woonerf is. Volgens de definitie en het verkeersbord hebben voetgangers en spelende kinderen prioriteit op een woonerf. Het is geen straat waar voetgangers zijn toegestaan, het is voetgangersgebied waar auto’s zijn toegestaan. Natuurlijk houd je daarin rekening met elkaar als iemand erlangs wil, maar bizar als kinderen er weggestuurd worden of voetgangers uitgescholden. 

Wieder schreef op 28-06-2024 om 12:35:

[..]

38 jaar woonerf ervaring hier 😄. Ik herken het ook echt niet. Kinderen worden gewoon opgevoed en men houdt rekening met elkaar. Op de stoep langs een weg vind ik echt gevaarlijker, zeker als er langs die stoep auto's geparkeerd staan waar kinderen tussendoor rennen achter een bal aan ofzo. Ik vond het heerlijk om op te groeien op een woonerf, lekker buiten spelen, en heerlijk om mijn kinderen er op te laten groeien. De kinderen spelen op straat en als er een auto komt gaan ze opzij. En de automobilisten geven de kinderen de kans om opzij te gaan. Voor mijn deur reden overdag nauwelijks auto's, alleen in de ochtend- en avondspits was het wat drukker.

Ja eens. Het was voor mijn gevoel altijd heel overzichtelijk als kind, maar ook als automobilist (mijn moeder woont er nog steeds). Je hebt alle ruimte op om straat te zijn (te spelen, te lopen, te fietsen) en als er iets of iemand aankomt ga je gewoon even aan de kant. Hoe vrij wij vroeger in het woonerf konden spelen, hadden wij niet op de stoep kunnen doen. En ik zie het bij de kinderen van goede vrienden nu ook, die wonen in een ander woonerf. 

Auwereel

Auwereel

28-06-2024 om 14:42 Topicstarter

Ik denk dat verschillende antwoorden ook komen door verschillende vormgevingen, alleen een bord "woonerf" helpt natuurlijk niet als de vormgeving die van een rij-maar-door-straat is.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.