Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Spelen op straat op een woonerf

Peiling

Voor spelende kinderen is prettiger:
72 stemmen
67%
32%
1%

Bakblik schreef op 01-07-2024 om 19:56:

[..]

Ik weet niet waar jij fietst maar hier in het westen van het land hartje Bollenstreek heb je geen plek op de weg als je niet passief-agressief je plekje opeist dat waar geen vrijliggende fietspaden zijn.

Zelfs de officiële fietspaden zonder verhoogde rijbaanscheiding zijn niet heilig en worden als parkeerstrook gebruikt, vooral in het toeristische seizoen.

Ik nodig je van harte uit om eens met mij naar mijn werk te fietsen tussen half maart en half mei.

Moet wel zeggen: vorig jaar tijdens vakantie gefietst in de omgeving van Groesbeek en dat was een stuk relaxter dan hier.

Dan woon ik (in het midden van het land) blijkbaar in een streek á la Groesbeek, want hier echt niet zulke praktijken, of ik erger me er niet zo aan. Hier parkeren heus ook wel auto's op de fietsstrook, als die deel uitmaakt van een rijbaan waar je ook mag parkeren. Straten waar geen apart fietspad is, zijn (in mijn omgeving tenminste) altijd 30 km zones als het binnen de bebouwde kom is.... en verrassing: hier houden mensen zich best netjes aan die snelheid.  

 Waar ik me wel aan erger, ook als fietser overigens, zijn ouders die op een op zich vrij brede 30 km weg te uitbundig kun kroost verdedigen, wat ik echt heel irritant vind. Net zo irritant als tieners die met zijn 3en of 4en naast elkaar fietsen. Je kunt er niet alleen niet omheen zonder te toeteren (wat ik echt niet snel zal doen, want ook aso), maar een ouder die zo breed fietst dat je er niet omheen kan zit ook tegenliggers in de weg. Er zijn hier ook 'fietsstraten', waar auto's te gast zijn. Maar ook die zijn zo breed dat twee auto's elkaar kunnen passeren en dan hoef je ook niet verschrikkelijk breed te fietsen. 
Het is gewoon niet nodig.  

Auwereel

Auwereel

01-07-2024 om 22:10 Topicstarter

fietsstraat-bord-kunststof-l51.jpg


https://mobypeople.nl/blogs/fietsstraat-wat-is-het-en-welke-regels-gelden-er/

"Volgens Daan (verkeerskundige) is een fietsstraat een comfortabele en veilige weg om te fietsen. De inrichting van de weg wijst automobilisten erop dat ze te gast zijn en rekening moeten houden met de fietser. Zo geldt: blijf netjes achter de fiets, tot je veilig kunt inhalen."

Auwereel schreef op 01-07-2024 om 22:10:

fietsstraat-bord-kunststof-l51.jpg


https://mobypeople.nl/blogs/fietsstraat-wat-is-het-en-welke-regels-gelden-er/

"Volgens Daan (verkeerskundige) is een fietsstraat een comfortabele en veilige weg om te fietsen. De inrichting van de weg wijst automobilisten erop dat ze te gast zijn en rekening moeten houden met de fietser. Zo geldt: blijf netjes achter de fiets, tot je veilig kunt inhalen."

Ook op de fietsstraat moet ik af en toe afdwingen. 

Mevrouw75 schreef op 01-07-2024 om 22:24:

[..]

Ook op de fietsstraat moet ik af en toe afdwingen.

Nou inderdaad. 

Aan een van de twee fietsstraten hier in het dorp wordt gebouwd, dan ben ik echt de beroertste niet en ga ik met mijn fiets toch aan de kant als er een dieplader met zware machines de bouwplaats probeert te bereiken. Zo'n gevaarte toch keer laten stoppen en optrekken zorgt ook niet voor meer veiligheid. Maar al die racemonsters in dure auto's dwing ik achter mij te blijven. 

Mevrouw75 schreef op 01-07-2024 om 22:24:

[..]

Ook op de fietsstraat moet ik af en toe afdwingen.

Maar wat moet jij dan precies afdwingen? Hoeveel afstand moet een auto in jouw beleving houden bij het inhalen?

Op een straat van zeg 5 à 6 meter breed kan een auto van 2 meter breed (en dat is al meer de breedte van een flinke bestelbus) met gemak heel veilig een fietser in halen. Als je ervoor kiest op het midden van die straat te fietsen omdat je ruimte moet 'afdwingen' voor je kind, dan wordt het juist onveilig, denk ik, want dan is er voor die bestelbus best weinig ruimte om in te halen. 

 Er geldt ook nog iets als dat je naast elkaar mag fietsen als het verkeer dat toelaat. 

troelahoep schreef op 02-07-2024 om 10:08:

[..]

Maar wat moet jij dan precies afdwingen? Hoeveel afstand moet een auto in jouw beleving houden bij het inhalen?

Op een straat van zeg 5 à 6 meter breed kan een auto van 2 meter breed (en dat is al meer de breedte van een flinke bestelbus) met gemak heel veilig een fietser in halen. Als je ervoor kiest op het midden van die straat te fietsen omdat je ruimte moet 'afdwingen' voor je kind, dan wordt het juist onveilig, denk ik, want dan is er voor die bestelbus best weinig ruimte om in te halen.

Er geldt ook nog iets als dat je naast elkaar mag fietsen als het verkeer dat toelaat.

Op een fietsstraat mag je altijd naast elkaar fietsen en MOET de auto wachten.

Straten van 6 meter breed?  In de wijk van mijn ouders (gebouwd begin jaren 70) wel hier in het oude centrum echt niet. Als er hier een auto geparkeerd straat, zeg een Fiat 500, dan kan er 1 auto langs maar niet als er ook nog iemand fietst. Er zijn wel mafklappers die dat proberen een dier kunnen niet op sympathie rekenen kan ik je vertellen. 

Verderop in de straat staat een basisschool. Veel ouders vinden de wijk te gevaarlijk om hun kinderen te laten fietsen en komen dus met de auto hun kroost brengen waardoor de situatie alleen maar gevaarlijker wordt voor de kinderen die wel zelf komen fietsen. Tussen 8.10 een 8.40 wil ik hier niet meer vertrekken dat is een kamikazeactie. Vooral door de vele auto's die geen rekening houden met anderen, niet bereid zijn te wachten op een tegenligger die formeel voorrang heeft maar wel al de kinderen gedropt heeft op school. 

Ik woon hier nu 28 jaar en de laatste 5 jaar valt het echt op hoe de situatie voor fietsers steeds slechter wordt. 

Bakblik schreef op 02-07-2024 om 10:57:

[..]

Op een fietsstraat mag je altijd naast elkaar fietsen en MOET de auto wachten.

Straten van 6 meter breed? In de wijk van mijn ouders (gebouwd begin jaren 70) wel hier in het oude centrum echt niet. Als er hier een auto geparkeerd straat, zeg een Fiat 500, dan kan er 1 auto langs maar niet als er ook nog iemand fietst. Er zijn wel mafklappers die dat proberen een dier kunnen niet op sympathie rekenen kan ik je vertellen.

Verderop in de straat staat een basisschool. Veel ouders vinden de wijk te gevaarlijk om hun kinderen te laten fietsen en komen dus met de auto hun kroost brengen waardoor de situatie alleen maar gevaarlijker wordt voor de kinderen die wel zelf komen fietsen. Tussen 8.10 een 8.40 wil ik hier niet meer vertrekken dat is een kamikazeactie. Vooral door de vele auto's die geen rekening houden met anderen, niet bereid zijn te wachten op een tegenligger die formeel voorrang heeft maar wel al de kinderen gedropt heeft op school.

Ik woon hier nu 28 jaar en de laatste 5 jaar valt het echt op hoe de situatie voor fietsers steeds slechter wordt.

Ja, zo wordt het alleen intoleranter natuurlijk. Fietsers mogen met zijn tweeën naast elkaar fietsen mits je het overige verkeer niet hindert. Als jij met je kotertje van 6 naast je de weg blokkeert met een gangetje van 10 km per uur, hinder je het verkeer wel degelijk. Als fietser mag je ook je fietsbel gebruiken om in te halen op het fietspad, ik zie niet in waarom een auto achter te breed fietsende fietsers zou moeten blijven. Volgens mij loopt het allemaal niet zo'n vaart als iedereen een beetje geeft en neemt. 

Straten van 5 à 6 meter breed ja, zo breed is een doorsnee straat binnen de bebouwde kom waar 2 auto's elkaar normaal kunnen passeren. Jij noemt wel weer een uiterste. Een straat waar een minuscuul autootje staat (hoeveel fiatjes 500 zijn er nou helemaal nog) en er net een auto langs kan. 

Die ouders bij jou in de wijk zouden natuurlijk hartstikke stom zijn als ze allemaal hun kinderen met hun auto brengen vanwege de verkeerssituatie. Weet je zeker dat ze dat niet doen omdat het makkelijk doorrijden is naar het werk? Toen mijn kinderen op de basisschool zaten was dat de reden dat ouders met de auto kwamen, of vanwege grote afstand van huis naar school, of vies weer. 

Tja, als de één het over een fietsstraat heeft en de ander over een woonerf en weer een ander over een straat van zes meter breed dan word je het niet eens natuurlijk

Bakblik schreef op 02-07-2024 om 10:57:

[..]

Op een fietsstraat mag je altijd naast elkaar fietsen en MOET de auto wachten.


Een fietsstraat heeft geen juridische status en de gewone regels voor een 30 kilometerweg gelden er.  Dit betekent dat je met maximaal 2 mensen naar elkaar mag rijden mits de verkeerssituatie dat toestaat.  Wat jij zegt klopt niet.  

Auwereel schreef op 01-07-2024 om 22:10:

fietsstraat-bord-kunststof-l51.jpg


https://mobypeople.nl/blogs/fietsstraat-wat-is-het-en-welke-regels-gelden-er/

"Volgens Daan (verkeerskundige) is een fietsstraat een comfortabele en veilige weg om te fietsen. De inrichting van de weg wijst automobilisten erop dat ze te gast zijn en rekening moeten houden met de fietser. Zo geldt: blijf netjes achter de fiets, tot je veilig kunt inhalen."

Dit is het idee van een fietsstraat. Hier zijn dan stukjes waar je elkaar kunt passeren en stukken waar dat echt niet kan.  Dan kan iemand toeteren wat ie wel maar ik ga niet aan de kant. 

Bakblik schreef op 01-07-2024 om 19:56:

[..]

Ik weet niet waar jij fietst maar hier in het westen van het land hartje Bollenstreek heb je geen plek op de weg als je niet passief-agressief je plekje opeist dat waar geen vrijliggende fietspaden zijn.

Zelfs de officiële fietspaden zonder verhoogde rijbaanscheiding zijn niet heilig en worden als parkeerstrook gebruikt, vooral in het toeristische seizoen.

Ik nodig je van harte uit om eens met mij naar mijn werk te fietsen tussen half maart en half mei.

Moet wel zeggen: vorig jaar tijdens vakantie gefietst in de omgeving van Groesbeek en dat was een stuk relaxter dan hier.

Dat snap ik wel met al die wijngaarden waar je voor een lekker drankje een tussenstop kan maken 

Wieder schreef op 02-07-2024 om 11:56:

[..]

Een fietsstraat heeft geen juridische status en de gewone regels voor een 30 kilometerweg gelden er. Dit betekent dat je met maximaal 2 mensen naar elkaar mag rijden mits de verkeerssituatie dat toestaat. Wat jij zegt klopt niet.

Dit

Er zijn Gemeentes die er hun eigen regels aan toevoegen, maar verder gelden er inderdaad de gewone regels.

troelahoep schreef op 02-07-2024 om 10:08:

[..]

Maar wat moet jij dan precies afdwingen? Hoeveel afstand moet een auto in jouw beleving houden bij het inhalen?

Op een straat van zeg 5 à 6 meter breed kan een auto van 2 meter breed (en dat is al meer de breedte van een flinke bestelbus) met gemak heel veilig een fietser in halen. Als je ervoor kiest op het midden van die straat te fietsen omdat je ruimte moet 'afdwingen' voor je kind, dan wordt het juist onveilig, denk ik, want dan is er voor die bestelbus best weinig ruimte om in te halen.

Er geldt ook nog iets als dat je naast elkaar mag fietsen als het verkeer dat toelaat.

Die bestelbus hoeft niet in te halen op precies die plek waar ook een auto geparkeerd staat, op die fietsstraat. Ik ga dan aan de buitenkant achter mijn kind fietsen (dan nemen we echt al veel minder plek in beslag dan naast elkaar) en ik ga me dus ook niet haasten om plek te maken. Dat doe ik op een voor ons geschikt moment. 

Ik ben echt de beroerdste niet hoor, maar ik ga me op een fietsstraat niet aan de kant laten drukken (gebeurt gewoon, dat ik kind half in de berm moet dirigeren, 5 of 6 meter breed zijn die fietsstraten hier niet) of opjagen omdat een patjepeeer met een veel te dikke auto zogenaamd haast heeft. De meeste automobilisten hier zijn trouwens hartstikke schappelijk. In de stad waar ik werk wordt je als voetganger door vrachtwagens van de stoep gereden, maar dat is een andere discussie. 

Ik ken die fietsstraten helemaal niet, maar het bord lijkt me duidelijk. Auto te gast. Net als op een woonerf, daar is een auto ook te gast. Als je bewust hier wel gaat rijden als auto dan accepteer je in mijn ogen daarmee dat je als je achter een fietser zit je het tempo van die fietser aanhoudt en je je er niet even langs perst. Ik zou er niet van uitgaan dat ik als automobilist op die weg vast wel 30 zal kunnen rijden. 

Tegelijk vind ik ook dat je als weggebruikers allemaal met elkaar rekening zou moeten houden, daar wordt de samenleving een stuk plezieriger van. Dus kun je heel makkelijk en veilig even achter elkaar gaan fietsen als er een snellere fietser, scooter of auto langs je wil, dan doe je dat gewoon even voor de ander. Lijkt me logisch. Maar kan het niet makkelijk of veilig, bijvoorbeeld als je met je 6-jarige die net op straat leert fietsen bent of in een smalle of onoverzichtelijke straat waar inhalen gevaarlijk is, dan blijf je wel naast elkaar. Veiligheid gaat altijd voor snelheid, zeker op fietsstraten en woonerven. Expres statements maken richting anderen vind ik aso en gevaarlijk en dat geldt in mijn ogen zowel voor onnodig naast elkaar blijven fietsen als voor snelle afsnijdende inhaalmanoeuvres.  

Nicole123 schreef op 02-07-2024 om 15:06:

Ik ken die fietsstraten helemaal niet, maar het bord lijkt me duidelijk. Auto te gast. Net als op een woonerf, daar is een auto ook te gast. Als je bewust hier wel gaat rijden als auto dan accepteer je in mijn ogen daarmee dat je als je achter een fietser zit je het tempo van die fietser aanhoudt en je je er niet even langs perst. Ik zou er niet van uitgaan dat ik als automobilist op die weg vast wel 30 zal kunnen rijden.

Tegelijk vind ik ook dat je als weggebruikers allemaal met elkaar rekening zou moeten houden, daar wordt de samenleving een stuk plezieriger van. Dus kun je heel makkelijk en veilig even achter elkaar gaan fietsen als er een snellere fietser, scooter of auto langs je wil, dan doe je dat gewoon even voor de ander. Lijkt me logisch. Maar kan het niet makkelijk of veilig, bijvoorbeeld als je met je 6-jarige die net op straat leert fietsen bent of in een smalle of onoverzichtelijke straat waar inhalen gevaarlijk is, dan blijf je wel naast elkaar. Veiligheid gaat altijd voor snelheid, zeker op fietsstraten en woonerven. Expres statements maken richting anderen vind ik aso en gevaarlijk en dat geldt in mijn ogen zowel voor onnodig naast elkaar blijven fietsen als voor snelle afsnijdende inhaalmanoeuvres.

Rekening houden met elkaar, dat zeg je goed. De fietser houdt rekening met de automobilist en de automobilist houdt rekening met de fietser. Het rekening houden met elkaar mis ik vaak wel bij de automobilisten.

Op de fietsstraat blijf ik fietsen tot er zo'n passeervak is en ik dus ruimte kan maken. Wie er eerder langs wil waar het echt niet kan heeft pech ik blijf rijden waar ik rijd.

Voorrang moet je krijgen niet nemen. 

Als ik met cursisten fiets,  midden op de ochtend om zo min mogelijk overlast te geven,  claimen we meer ruimte dan strikt noodzakelijk om de cursisten veilig te houden. Dan hebben we ook veiligheidsvestjes in verschillende kleuren aan en helmen op om aan te geven dat we geen groepje geoefende fietsers zijn. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.