Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Spelen op straat op een woonerf

Peiling

Voor spelende kinderen is prettiger:
72 stemmen
67%
32%
1%

duizel schreef op 28-06-2024 om 18:06:

[..]

Ik geloof je hoor maar sommige dingen staan zo ver van me af dat ik me het gewoon niet voor kan stellen dat het echt gebeurd. Nu hoop ik wel dat dit een uitzondering is.

Ik stuur je even pb, oke?

EmmaT schreef op 28-06-2024 om 16:44:

'Opvoeden is voorleven en consequent zijn dus als ouders hun kind willen leren fietsen dan doe je dat overal hetzelfde en blijf je naast je kind fietsen om te voorkomen dat het van de weg gedrukt wordt'

Ik heb mijn kind in de Amsterdamse binnenstad altijd voor mij uit laten fietsen, en dan gaf ik aanwijzingen. Soms in een park, maar verder nooit naast elkaar, dat vond ik echt link.

Exact hetzelfde gedaan altijd. Van voor je uit fietsen leert het kind zelf uitkijken en je kunt gelijk zien hoe je kind het doet op de fiets.  

Zeker nooit met je kind naast je je kind voortduwen aan een schouder, dat vind ik dan weer doodeng. Te dicht bij elkaar met kans op botsing, je fietst zelf met 1 hand, kind fietst harder dan het zelf ook zou doen. 

En ik vind die ouders die hun kinderen beschermen door midden op de weg te gaan fietsen en al het verkeer te blokkeren súperirritant juist. Met een beetje pech lokt dat agressie uit van medeweggebruikers. 

troelahoep schreef op 01-07-2024 om 14:40:

[..]

Exact hetzelfde gedaan altijd. Van voor je uit fietsen leert het kind zelf uitkijken en je kunt gelijk zien hoe je kind het doet op de fiets.

Zeker nooit met je kind naast je je kind voortduwen aan een schouder, dat vind ik dan weer doodeng. Te dicht bij elkaar met kans op botsing, je fietst zelf met 1 hand, kind fietst harder dan het zelf ook zou doen.

En ik vind die ouders die hun kinderen beschermen door midden op de weg te gaan fietsen en al het verkeer te blokkeren súperirritant juist. Met een beetje pech lokt dat agressie uit van medeweggebruikers.

Voor automobilisten met altijd haaaaaast en probaat middel om te beseffen dat 30 in een 30 zone de juiste snelheid is. Net kwam ik terug van de supermarkt en fietste over de "rondweg" om onze wijk.  Zone 30 met gelijkwaardige kruisingen maar weinigen die zich daar aan houden.  In de verte (200 m ongeveer) zag ik de gele auto van Jumbo aankomen en voor mij fietste een vader met 2 kinderen. Vader reed breed om te voorkomen dat achterop komend verkeer hem nog ging inhalen en erte wint ruimte was voor de Jumboauto en zijn gezin het tempo zat er goed in. Dan toch weer zo'n opgefokte Porsche Cayenne die ging proberen er nog even voorbij te gaan.  Mafklapper. Een hoop getoeter en middelvingers vielen hem ten deel. Het zal echt niet overal nodig zijn maar hier in de wijk met straten uit de jaren 50 die nog niet berekend zijn op zoveel geparkeerde auto's kan je al niet eens 1 fietser veilig inhalen als er een tegenligger aankomt dus ik snap die ouders echt. Ik deed het 15 jaar geleden zelf ook.

Auwereel

Auwereel

01-07-2024 om 16:07 Topicstarter

Dit weekend op mijn fietstocht fietste ik ergens door een smalle dorpsstraat, ingericht op één autobreedte en daarnaast past niets. Dus als je als automobilist terechtkomt achter een fietser, moet je daarachter blijven tot je in kan halen. Als het Zone 30 is en de fietser rijdt 15 km/u, is dat de maximum snelheid die je halen kan. Zone 30 betekent niet dat de minimumsnelheid 30 km/u is. 
Toen we uitkwamen bij de weg waar ingehaald kon worden, werd ik uitgescholden voor treuzelaar. Nog een milde benaming!

troelahoep schreef op 01-07-2024 om 14:40:

[..]

Exact hetzelfde gedaan altijd. Van voor je uit fietsen leert het kind zelf uitkijken en je kunt gelijk zien hoe je kind het doet op de fiets.

Zeker nooit met je kind naast je je kind voortduwen aan een schouder, dat vind ik dan weer doodeng. Te dicht bij elkaar met kans op botsing, je fietst zelf met 1 hand, kind fietst harder dan het zelf ook zou doen.

En ik vind die ouders die hun kinderen beschermen door midden op de weg te gaan fietsen en al het verkeer te blokkeren súperirritant juist. Met een beetje pech lokt dat agressie uit van medeweggebruikers.

Wij hebben, om auto’s te dwingen eindelijk eens wél de max 30km aan te houden een weg met wegversmallingen. Het stomme is, automobilisten wachten dan wél op tegenliggende auto’s, maar niet op fietsers en gaan precies daar ook nog eens fietsers inhalen. Juist op die stukken ga ik extra breed naast of achter mijn kind fietsen. Juist vanwege die achterlijke agressieve veel te gehaaste automobilisten. 

Dit stuk weg wordt door iedereen behoorlijk bekritiseerd, iedereen vindt het belachelijk dat nou juist fietsers als speed bumb gebruikt worden. 

Bakblik schreef op 01-07-2024 om 15:43:

[..]

Voor automobilisten met altijd haaaaaast en probaat middel om te beseffen dat 30 in een 30 zone de juiste snelheid is. Net kwam ik terug van de supermarkt en fietste over de "rondweg" om onze wijk. Zone 30 met gelijkwaardige kruisingen maar weinigen die zich daar aan houden. In de verte (200 m ongeveer) zag ik de gele auto van Jumbo aankomen en voor mij fietste een vader met 2 kinderen. Vader reed breed om te voorkomen dat achterop komend verkeer hem nog ging inhalen en erte wint ruimte was voor de Jumboauto en zijn gezin het tempo zat er goed in. Dan toch weer zo'n opgefokte Porsche Cayenne die ging proberen er nog even voorbij te gaan. Mafklapper. Een hoop getoeter en middelvingers vielen hem ten deel. Het zal echt niet overal nodig zijn maar hier in de wijk met straten uit de jaren 50 die nog niet berekend zijn op zoveel geparkeerde auto's kan je al niet eens 1 fietser veilig inhalen als er een tegenligger aankomt dus ik snap die ouders echt. Ik deed het 15 jaar geleden zelf ook.

Ja, dus niet 15 of zelfs 10 km per uur. Als je zo breed gaat fietsen dat er niks langs kan, dan snap ik die automobilist ook wel eigenlijk. Er zit nog iets tussen "van de weg gedrukt worden" en "er niemand langs laten". 

troelahoep schreef op 01-07-2024 om 16:34:

[..]

Ja, dus niet 15 of zelfs 10 km per uur. Als je zo breed gaat fietsen dat er niks langs kan, dan snap ik die automobilist ook wel eigenlijk. Er zit nog iets tussen "van de weg gedrukt worden" en "er niemand langs laten".

Het levert je echt niks op hoor. Het zijn vaak hele korte stukjes, dus je bent echt niet eerder thuis. Het is alleen het gevóel dat je niet door kan rijden. 

troelahoep schreef op 01-07-2024 om 16:34:

[..]

Ja, dus niet 15 of zelfs 10 km per uur. Als je zo breed gaat fietsen dat er niks langs kan, dan snap ik die automobilist ook wel eigenlijk. Er zit nog iets tussen "van de weg gedrukt worden" en "er niemand langs laten".

Mevrouw75 schreef op 01-07-2024 om 16:38:

[..]

Het levert je echt niks op hoor. Het zijn vaak hele korte stukjes, dus je bent echt niet eerder thuis. Het is alleen het gevóel dat je niet door kan rijden.

Troelahorp wanneer gaat het doordringen bij je dat fietsers ook recht hebben op een stukje weg?  Dat het blik waar jij je in voortbeweegt niet overal voorrang heeft? 

Waarschijnlijk niet. Na dit hele topic ben jij nog steeds overtuigd dat fietsers jou erlangs MOETEN laten. 

O wacht,  jij zat waarschijnlijk in die toeterende Porsche die net nog even die vader met kinderen in wilde halen en dan afsnijden om weer op je eigen weghelft te duiken als de Jumbo auto recht had op zijn helft van de weg. 😜

Auwereel

Auwereel

01-07-2024 om 17:21 Topicstarter

troelahoep schreef op 01-07-2024 om 16:34:

[..]

Ja, dus niet 15 of zelfs 10 km per uur. Als je zo breed gaat fietsen dat er niks langs kan, dan snap ik die automobilist ook wel eigenlijk. Er zit nog iets tussen "van de weg gedrukt worden" en "er niemand langs laten".

30 km/u is niet de juiste snelheid, het is de MAXIMUM snelheid. De juiste snelheid is de snelheid waarbij iedereen VEILIG is, niet de snelheid waarmee je het snelste thuis bent.

Moederkareltje schreef op 28-06-2024 om 17:19:

[..]

Mijn kinderen gaan straks lopend naar school en in de weekenden bij familie in rustige dorpjes kunnen ze fietsen naar hartenlust. Ik heb jaren met oppaskinderen door de stad moeten fietsen, wat een stress. Ik begin er niet meer aan voor mijn hart.

In rustige dorpjes geeft men juist gas. 

Troelahorp wanneer gaat het doordringen bij je dat fietsers ook recht hebben op een stukje weg? Dat het blik waar hij je in voortbeweegt niet overal voorrang heeft?

Ik geloof niet dat zij (of hij?) ervoor pleit dat alle fietsers van de weg moeten worden gedrukt. Mag het iets genuanceerder? Ik lees dat het handig is je kind zelfstandig voor je uit te leren fietsen omdat het niet altijd veilig is naast elkaar te rijden. De agressie waarmee sommige fietsers (nee, jij niet natuurlijk 😜) de weg opeisen is minstens zo erg.

Ik heb niet alles gelezen maar ik ben opgegroeid in een woonerf, dat was erg onoverzichtelijk, her en der auto's bloembakken vol struiken en de kinderen er tussendoor. Auto's moesten sowieso slingerend de wijk door want die bloembakken stonden om en om in de straat. Haalt de snelheid eruit maar zeker ook het overzicht.
Nu woon ik in een straat met stoepen en ik vind dit erg overzichtelijk. Qua auto's valt de snelheid mee, maar het is ook niet echt een doorgaande route, die is 2 straten verderop, dus het is niet logisch om door deze staat te rijden als je er niet moet zijn. Wij hadden buren met buitenspeel kinderen (toen wij nog een baby hadden) en ik had al afgekeken dat zij toch wel een fietsje of ander speeltuig bewust aan de rand van de stoep legden (net op straat dus) auto's konden er wel door, maar moesten (omdat het krap werd) afremmen om er niet overheen te rijden. Ik vond het wel slim bedacht; je laat zien dat er kinderen zijn en je dwingt auto's om af te remmen. (als ze harder dan stapvoets zouden rijden) 

EmmaT schreef op 01-07-2024 om 17:41:

Troelahorp wanneer gaat het doordringen bij je dat fietsers ook recht hebben op een stukje weg? Dat het blik waar hij je in voortbeweegt niet overal voorrang heeft?

Ik geloof niet dat zij (of hij?) ervoor pleit dat alle fietsers van de weg moeten worden gedrukt. Mag het iets genuanceerder? Ik lees dat het handig is je kind zelfstandig voor je uit te leren fietsen omdat het niet altijd veilig is naast elkaar te rijden. De agressie waarmee sommige fietsers (nee, jij niet natuurlijk 😜) de weg opeisen is minstens zo erg.

Ik weet niet waar jij fietst maar hier in het westen van het land hartje Bollenstreek heb je geen plek op de weg als je niet passief-agressief je plekje opeist dat waar geen vrijliggende fietspaden zijn. 

Zelfs de officiële fietspaden zonder verhoogde rijbaanscheiding zijn niet heilig en worden als parkeerstrook gebruikt, vooral in het toeristische seizoen.

Ik nodig je van harte uit om eens met mij naar mijn werk te fietsen tussen half maart en half mei. 

Moet wel zeggen: vorig jaar tijdens vakantie gefietst in de omgeving van Groesbeek en dat was een stuk relaxter dan hier. 

Auwereel

Auwereel

01-07-2024 om 20:12 Topicstarter

Het probleem met woonerven en zone30 is dan ook dat veel automobilisten de voetgangers en fietsers aggressief vinden omdat ze niet minstens 15-30 km/u kunnen rijden omdat voetgangers en fietsers langzamer gaan dan de maximale snelheid. Als voetganger en fietser daar hun ruimte opeisen, is dat zoals bedoeld in het ontwerp en dat is dan niet per definitie aggressief.

Auwereel schreef op 01-07-2024 om 20:12:

Het probleem met woonerven en zone30 is dan ook dat veel automobilisten de voetgangers en fietsers aggressief vinden omdat ze niet minstens 15-30 km/u kunnen rijden omdat voetgangers en fietsers langzamer gaan dan de maximale snelheid. Als voetganger en fietser daar hun ruimte opeisen, is dat zoals bedoeld in het ontwerp en dat is dan niet per definitie aggressief.

Goed uitgelegd Auwereel!

Het is hier soms echt bar en boos. Afgelopen vrijdag zelf bijna aangereden en vanmiddag dus gezien hoe en vader zijn kind goed veilig hield en een toeterconcert kreeg. Als de gele auto van de Jumbo in aantocht is dan niet je aan de kant en zeker goed opletten. Die chauffeurs zijn gedrild en meteen heel goed op, zij drukken niemand van de weg naar ze moeten wel regelmatig van zich laten horen door die mafklappers die toch een fietser willen inhalen terwijl ze de Jumboauto passeren en dat past niet......

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.