Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Spelen op straat op een woonerf

Ik woon in een woonerf-gebied en volgens mij is de regel dat voetgangers niet aan de kant hoeven te blijven op een woonerf en kinderen ook gewoon midden op straat mogen spelen. Nou hoorde ik laatst een kind ernstig door zijn vader gekappitteld worden dat-ie zijn fietsje op midden straat legde om ermee te gaan zitten spelen: "Ga eens snel met die fiets weg, stel dat er een auto aankomt!"
Toen dacht ik, wat vinden ouders eigenlijk van woonerven? Ik woon in een deel van de wijk met stoep en grasveld, maar toen mijn kinderen toen ze nog in de basisschoolleeftijd waren en over de straat liepen, drukte ik ze op het hart om goed op te letten. 
Dus vraag ik me af, hoe staan ouders met kinderen van de schoolleeftijd tegenover een woonerf? Wat vind je fijner voor kinderen, een stoep of woonerf? Of ga je voor eens in de zoveel tijd een gewone straat tot speelstraat ombouwen, met een tijdelijke afsluiting voor alle verkeer, zoals ze in Belgie ook wel doen in zomervakanties, en ze in Amsterdam (Weesperstraat) ook gedaan hebben? 
Ik ben er echt benieuwd naar, dus heb ik een pol aangemaakt!
Als je nog een reden hebt voor die keus, graag posten, ben er nieuwsgierig naar wat nou een goede stadsinrichting is.

Peiling

Voor spelende kinderen is prettiger:
71 stemmen
68%
31%
1%

Ik heb gestemd voor de stoep, zodat mijn kinderen goed kunnen leren dat de stoep veilig is. In een woonerf mogen auto's alsnog (stapvoets) rijden, zou net als de vader uit de OP ook liever niet hebben dat Pietje zich lekker op de grond installeert.

Op een woonerf mag je op straat spelen en horen auto's stapvoets te rijden.
Maar fietsen laat je niet midden op straat liggen, want auto's en andere mensen moeten er wel langs kunnen. Ook op de stoep. Als er iemand met een kinderwagen, rollator, rolstoel of scootmobiel langskomt, moet die er wel door kunnen.
De fiets leg je dan maar even op het grasveld of zo. 

Wij wonen aan een woonerf maar onze kinderen weten dat ze opzij moeten als er een auto aankomt. Fietsen worden aan de zijkant geparkeerd en niet midden op de weg.
De meeste rijden keurig zacht want weten dat hier veel kinderen wonen. Over het taxibusje dat zich er niet aan hield hebben we keer klacht ingediend. Was nog leerlingenvervoer ook en dan met 50km per uur over woonerf.

Ik kies de straat met stoep. Wij woonden aan een woonerf en in praktijk reden teveel mensen niet stapvoets en was het ook door het gebrek aan inzicht van veel kinderen en ook de automobilisten dus niet veilig. 

Ik ben voor verkeersvrije pleintjes/grasveldjes met huizen eromheen/ernaast. Een normale gemiddelde stoep is vaak erg krap om op te spelen, zeker met bijv een fietsje. Een woonerf biedt veel meer ruimte, maar vind ik wel enger. Mijn kinderen mogen er vrij op spelen, maar moeten wel de auto's in de gaten houden. Ze moeten aan de kant als er een auto aankomt, dat vind ik logisch en sociaal. En met name bezorgbusjes scheuren soms als een gek, dus ook voor hun eigen veiligheid wil ik dat ze er goed op letten en op tijd opzij gaan. Zowel op een stoep als op een woonerf met langsgeparkeerde auto's is voetballen / spelen met een bal helaas vaak geen optie (voor sommigen van mijn straatgenoten in ieder geval, die stormen naar buiten zodra ze maar een bal zien), terwijl heel veel kinderen dat wel heel leuk vinden. 

Zo blij dat wij dat gedoe niet hebben. Wij hebben een wijk met veel pleintjes, waaronder 1 direct aan de achtertuin.

ik woonde aan een woonerf maar daar kon je echt niet op straat spelen of zonder te kijken oversteken.

geef direct toe dat de straat zelf er niet woonerfachtig uit zag (een hele gewone straat) maar er stonden wel degelijk borden woonerf.

wij hebben onze kinderen dan ook altijd geleerd zelf te kijken en op de stoep spelen.

Zomertje schreef op 25-06-2024 om 22:17:

ik woonde aan een woonerf maar daar kon je echt niet op straat spelen of zonder te kijken oversteken.

geef direct toe dat de straat zelf er niet woonerfachtig uit zag (een hele gewone straat) maar er stonden wel degelijk borden woonerf.

wij hebben onze kinderen dan ook altijd geleerd zelf te kijken en op de stoep spelen.

Maar een woonerf heeft vrijwel nooit ook nog een stoep, toch? Dat is juist de eigenschap van een woonerf, alles door elkaar. Kinderen moeten dan dus wel op het woonerf spelen, of niet buiten in de buurt van hun huis.

We hebben hier speelpleinen zonder autos. Daar moet kind op blijven met zijn fietsje. Woonerven lijken me gevaarlijk om op te spelen omdat er toch steeds auto's komen die er wonen of weg gaan en dan heb ik nog geen rust. Een stoep is te klein om op te spelen wel goed om op te fietsen naar het speelplein toe. 

Wij wonen aan een woonerf, maar daar wordt niet gespeeld hoor. Bezorgers maar ook buren sjezen er doorheen. Gelukkig hebben we ook paden, veldjes en pleinen waar geen auto's komen. Daar kan naar hartelust gespeeld worden. Woonerf zien wij als een weg waar hopelijk wat langzamer wordt gereden.

Geen kinderen. Wel Belg.

Hier een straat die zogezegd zone 30 is waar ze vaak aan 50 en met momenten aan 90 doorvlammen. Daar laat je je kinderen dus niet alleen op los, zelfs niet op het voetpad.

2 keer per jaar is het hier 14 dagen lang speelstraat. Een stuk straat kan 's middags tussen 14 en 20u afgezet worden met hekken. (Het kan, het is geen verplichting. Als niemand de hekken zet wordt er niet buitengespeeld.)

Wel moeten er altijd ouders bij zijn, want de buurtbewoners mogen wel gewoon door en mogen gewoon parkeren. Er moet dus toezicht zijn dat kinderen niet alsnog onder een auto lopen. Of de auto's aanvallen met een bal  .
(Het zou niet de eerste keer zijn dat ons autoraam net niet sneuvelt of deuken oploopt omdat een leukerd bedacht heeft dat voetballen of tennissen op straat terwijl er 10 auto's staan geparkeerd ideaal is.)

Auwereel

Auwereel

25-06-2024 om 23:36 Topicstarter

Dat was ik ook tegengekomen bij mijn speurtocht over woonerven in de wereld, de Belgse speelstraat. Klinkt toch niet ideaal zo.

Auwereel

Auwereel

25-06-2024 om 23:37 Topicstarter

Men loopt niet warm voor een woonerf zo te zien! 

Nicole123 schreef op 25-06-2024 om 22:28:

[..]

Maar een woonerf heeft vrijwel nooit ook nog een stoep, toch? Dat is juist de eigenschap van een woonerf, alles door elkaar. Kinderen moeten dan dus wel op het woonerf spelen, of niet buiten in de buurt van hun huis.

Hier hebben de woonerven allemaal een stoep, breed of minder breed maar wel een stoep

Auwereel schreef op 25-06-2024 om 23:37:

Men loopt niet warm voor een woonerf zo te zien!

Het is vooral voor iedereen véél te onduidelijk. En dus gevaarlijk.

Ik zou er ook nooit een fiets in 't midden smijten, want er kunnen wel auto's doorrijden. Die dan misschien officieel wel 20 ofzo mogen, maar ook aan 20 per uur is je fiets gewoon stuk.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.