Pands
01-01-2025 om 23:50
(makkelijke) Recepten voor gezonde snacks / tussendoortjes voor kinderen
Lieve forummers,
Voor mijn kinderen ben ik opzoek naar gezonde recepten voor snacks / tussendoortjes. En dan bedoel ik niet komkommers of paprikas. Maar echt gezonde tussendoortjes om te maken. Gezonde muffins, yoghurt repen ofzo...
Hebben jullie succes recepten?
Ik merk dat ze voornamelijk ongezonde snacks willen. En wij willen dit graag gaan aanpassen
Anne1234!
02-01-2025 om 19:21
Ik heb geen recepten voor zogenaamde gezonde tussendoortjes waar over het algemeen toch veel suikers of ongezonde vetten in zitten. De snacks/tussendoortjes die de kinderen (al ouder) hier eten zijn: rijst/maiswafels met avocado en kipfilet of een gekookt eitje, een wrapje met roomkaas, kipfilet en sla/groente, yoghurt met fruit, een zelfgemaakte smoothie met yoghurt en fruit en dat is het wel zo'n beetje. Naast gewoon een stuk fruit, snackgroente of bij wat meer honger een cracker of broodje. Af en toe eten ze ook wel wat ongezonds maar niet echt voor de trek, eerder 's avonds op de bank, wat lekkers bij de thee of een bakje chips.
Gioia82
02-01-2025 om 20:51
Voor mijn kinderen (2 en 6) maak ik soms een borrelplankje met olijven, nootjes, cracker met brie en snoepgroenten. Vinden ze heerlijk! Ik maak ook weleens appeltjes uit de oven, beetje kaneel en rozijntjes erover en dan is het zoveel lekkerder dan een saaie appel.
Bananenbrood, groenten muffins of wortelcake lusten ze trouwens niet. Kokosdadelballetjes en mueslirepen wel. Gedroogd fruit eten ze ook graag maar daar zit ook vrij veel suiker in.
Valeria
03-01-2025 om 07:47
Gebruikersnaaminvullen schreef op 02-01-2025 om 21:59:
Is dat een bord of een schoteltje?
Sowieso een flinke caloriebom en wat is er gezonder aan dan aan een boterham met pindakaas?
Romir
03-01-2025 om 07:51
hier zijn de kinderen ook blij met hun bakje met snackgroente (tomaat, paprika, tomaatjes, avocado). Soms doe ik er een paar blokjes kaas bij. Dan is het helemaal feest
Een paar toastjes met wat brie of roomkaas vinden ze ook heerlijk. Volkoren soepstengels. Een volkoren wrap in stukjes met roomkaas, komkommer en gerookte zalm.
Ik heb de puf niet om uitgebreid te staan bakken voor een tussendoortje dat zo op is!
Friezinnetje
03-01-2025 om 08:14
Valeria schreef op 03-01-2025 om 07:47:
[..]
Sowieso een flinke caloriebom en wat is er gezonder aan dan aan een boterham met pindakaas?
- Portiegrootte: 1 puntje (1/10 van de taart)
- Calorieën: 316
- Vetten: 28,3
- Koolhydraten: 6,9
- Eiwitten: 3,6
idd, niets gezonds aan. Bijna 30 gram vetten en dik 300 kcal. Voor een tussendoortje echt veel.
Sorry van een van de andere recepten, maar koolhydraatarm wil niet zeggen dat het gezond is.
Poison
03-01-2025 om 09:33
Friezinnetje schreef op 03-01-2025 om 08:14:
[..]
- Portiegrootte: 1 puntje (1/10 van de taart)
- Calorieën: 316
- Vetten: 28,3
- Koolhydraten: 6,9
- Eiwitten: 3,6
idd, niets gezonds aan. Bijna 30 gram vetten en dik 300 kcal. Voor een tussendoortje echt veel.Sorry van een van de andere recepten, maar koolhydraatarm wil niet zeggen dat het gezond is.
Als je ketogeen eet is dit precies wat je wil en nodig hebt naast alle groenten etc, om aan je benodigde vetten te komen. Maar dat is een heel andere manier van kijken naar voeding.
In een ‘regulier’ eetpatroon lijkt me dit niet een verantwoord tussendoortje.
Ik geef altijd gewoon snackgroenten, fruit, handje ongebrande noten, bouillon, rijst-of maiswafel met beleg, (griekse) yoghurt met granola als tussendoortjes. Vinden ze (inmiddels 11 en 13) prima. Daarnaast krijgen ze als ze vragen dagelijks een snoepje en in t weekend schaaltje chips.
rionyriony
03-01-2025 om 09:54
Als "natuurlijk" zo lekker was dan had men in de laatste eeuw niet zoveel nieuwe producten verzonnen die er helemaal op ontworpen waren om de consument te verleiden. Dan was dat helemaal niet gelukt om die in de markt te zetten.
Iedereen was bij zijn bord havermout met krenten gebleven als ontbijt en dan hadden de cereals geen enkele kans gemaakt.
"Natuurlijk" wordt dus pas lekker als je er een verhaal bij vertelt, dat het zo gezond is, en net zo lekker als de natuur, dat al die vezels zo goed zijn, dat je alleen nog maar goede dingen overkomen als je dat eet en narigheid buiten de deur blijft.
Hoe het echt zit weet je als je een lekkere koek eet of een overheerlijke bamibal. Je lichaam herkent dit voedsel onmiddellijk als zeer effectief, met veel vetcalorieën en koolhydraten dus die juicht "jaaaaa" en dan krijg je het bevel om daar nog veel meer van te eten!
Iets wat je haast nooit krijgt van havermout, hoe lekker dat ook is (zolang je geen koeken of ijstaart in huis haalt).
bieb1963
03-01-2025 om 10:51
Ik maak regelmatig een heel lekker en gezond bananenbrood:
2 a 3 rijpe bananen
3 eieren
150 gram havermout
Snufje kaneel
Snufje zout
Theelepel bakpoeder
Evt wat rozijnen of in kleine stukjes gesneden gedroogde abrikoos
Oven voorverwarmen op 180 gr
Bananen in stukjes plus de eieren mixen in blender tot een smeuïge massa mixen. Havermout plus snufje zout, kaneel en bakpoeder mee mixen (havermout hoeft niet perse helemaal fijn te worden).In ingevette bakvorm (of bekleden bakpapier) gieten en evt de krenten of stukjes abrikoos erdoor spatelen. 45 tot 60 minuten in de oven.
Gebruikersnaaminvullen
03-01-2025 om 11:01
Valeria schreef op 03-01-2025 om 07:47:
[..]
Als de man gewicht moet verliezen kan hij beter koolhydraatarme snacks nemen dan caloriearm.
Valeria
03-01-2025 om 13:10
Gebruikersnaaminvullen schreef op 03-01-2025 om 11:01:
[..]
Als de man gewicht moet verliezen kan hij beter koolhydraatarme snacks nemen dan caloriearm.
Ik snap wel dat afvallen bij veel mensen moeilijk gaat als ze zo denken.
Caroline80
03-01-2025 om 13:37
bieb1963 schreef op 03-01-2025 om 10:51:
Ik maak regelmatig een heel lekker en gezond bananenbrood:
2 a 3 rijpe bananen
3 eieren
150 gram havermout
Snufje kaneel
Snufje zout
Theelepel bakpoeder
Evt wat rozijnen of in kleine stukjes gesneden gedroogde abrikoos
Oven voorverwarmen op 180 gr
Bananen in stukjes plus de eieren mixen in blender tot een smeuïge massa mixen. Havermout plus snufje zout, kaneel en bakpoeder mee mixen (havermout hoeft niet perse helemaal fijn te worden).In ingevette bakvorm (of bekleden bakpapier) gieten en evt de krenten of stukjes abrikoos erdoor spatelen. 45 tot 60 minuten in de oven.
Volgens mij kan dit ook prima zonder zout. Ik heb een bijna vergelijkbaar recept. Maar dan zonder zout en i.p.v. havermout gebruik ik volkorenmeel. En ik voeg nog 2 eetlepels zonnebloemolie en 3 eetlepels yoghurt toe en dat gaat 30 minuten in de oven.
Moederkareltje
03-01-2025 om 14:31
Valeria schreef op 03-01-2025 om 13:10:
[..]
Ik snap wel dat afvallen bij veel mensen moeilijk gaat als ze zo denken.
Mensen met overgewicht of mensen die willen afvallen denken sowieso teveel aan eten. Als ik wel eens probeerde aan de lijn te gaan dacht ik heel de dag aan eten en at ik uiteindelijk meer dan normaal. Als ik normaal leef denk ik niet de hele dag aan eten, blijf ik bezig en blijf ik op gewicht. De meeste mensen weten het allemaal wel als ze de theorietoets moeten doen over hoeveel en wat ze wel en niet moeten eten. De truc is om juist niet meer met eten bezig te zijn.
Naminokurashi
03-01-2025 om 14:47
Moederkareltje schreef op 03-01-2025 om 14:31:
[..]
Mensen met overgewicht of mensen die willen afvallen denken sowieso teveel aan eten. Als ik wel eens probeerde aan de lijn te gaan dacht ik heel de dag aan eten en at ik uiteindelijk meer dan normaal. Als ik normaal leef denk ik niet de hele dag aan eten, blijf ik bezig en blijf ik op gewicht. De meeste mensen weten het allemaal wel als ze de theorietoets moeten doen over hoeveel en wat ze wel en niet moeten eten. De truc is om juist niet meer met eten bezig te zijn.
Ik ben obees en ik denk NIET elke dag aan eten. Juist niet.
Moederkareltje
03-01-2025 om 15:12
Naminokurashi schreef op 03-01-2025 om 14:47:
[..]
Ik ben obees en ik denk NIET elke dag aan eten. Juist niet.
En dan toch ben jij de eerste die meteen reageert op wat ik zeg in een topic dat over eten gaat.